شاید نام قم تنها با زیارت و گردشگری مذهبی عجین شده است اما در دل این شهر مذهبی روستاهای ییلاقی و هم چنین جاذبه هایی برای یک سفر تابستانی وجود دارد که متاسفانه از چشم گردشگران داخلی و خارجی دور مانده است.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ قم با توجه به وجود بارگاه حضرت معصومه (سلام الله علیها) و هم چنین مسجد مقدس جمکران و امامزادگان دیگر در جدول شهرهای مهم گردشگری مذهبی قرار گرفته است اما در دل این شهر مذهبی جاذبه های زیبایی وجود دارد که می تواند مقصد گردشگری روستایی، تاریخی و فرهنگی و حتی گردشگری سلامت را برای درآمد زایی و ارتقای اقتصاد شهری این استان به ارمغان آورد اگر به این صنعت پول ساز اهمیت داده شود وبرای آن زیرساخت و سرمایه گذاری صورت پذیرد.
در دنیای کنونی امروزه گردشگری یکی از مهم ترین و پر درآمدترین صنایع در میان جوامع بشری به حساب می آید و این صنعت به لحاظ ساختارهای اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی نقش مهـم و بـه سـزایی در جهـت بازدهی و توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور و شهرها دارد.
در استان قم هم که به نگین گردشگری مذهبی کشور معروف است جاذبه های تاریخی، فرهنگی و هم چنین جاذبه های طبیعی و مهم تر از آن روستاهای خوش و آب و هوایی وجود دارند که به لحاظ آب و هوایی با اقلیم سخت و گرمای طاقت فرسای شهر قم زمین تا آسمان متفاوت است و می تواند مقصدی برای گردشگران داخلی، خارجی و حتی مقصدی برای سفرهای ارزان قیمت برای خود قمی ها باشد و این امر می تواند سدی برای پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهر قم باشد .
اما آن چه که سفر در شهر قم آن را نسبت به سفرهای سایر استان های کشور متمایز کرده حضور زائران و گردشگران داخلی و خارجی آن در طول فصل ها است این می تواند بهترین آیتم برای بهره گیری در درآمد و هم چنین ارتقای اقتصاد شهری قم باشد اما دریغ این که دست اندرکاران این صنعت از این همه ظرفیت ها غفلت و گردشگری و سیر و سیاحت قم را تنها به سمت گردشگری مذهبی محدود و این عامل باعث شده که ماندگاری مسافر در این شهر اندک زمانی بیش نباشد.
حال با شروع فصل تابستان و آغاز سفرهای تابستانی چندین نوع مقصد در یک شهر قم می تواند میزبان مسافران نوروزی باشد سیاحت و زیارت معنوی، وجود جاذبه های تاریخی و هم چنین گردشگری طییعی و روستایی که هرکدام گردشگران خاص خود را دارد بهره گیری از آثار معنوی زیارت بارگاه کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) و هم چنین مسجد مقدس جمکران و بهره گیری از جاذبه های تفریحی که از سوی شهرداری طی سال های اخیر توسعه یافته مانند بوستان های سرسبز و زیبا و شهر بازی ها و مراکز تجاری و خرید و باغ پرندگان خاطرات خوبی را برای مسافران تابستانی و گردشگران خارجی به همراه داشته باشد.

برگزاری اردوهای مختلف برای سفرهای کوتاه در دل شهر قم

مدیر گردشگری و امور زائرین سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: ما در فصل تابستان علاوه بر سفرهای تابستانی مناسبت های مختلفی هم داریم که می تواند در جذب گردشگر و مسافر اهمیت داشته باشد مانند عید غدیر ، محرم و اربعین که مقصد مهمی برای ورود زائران و گردشگران به شمار می رویم ما برای این مناسبت ها برنامه ریزی و اقداماتی را برای خدمات رسانی بهتر در نظر داریم.
حمیدرضا نادری می افزاید: در مدیریت شهری اقداماتی صورت گرفته که بحث تابستان در دو منظر به آن تمرکز شده است یکی ظرفیت های زیارتی و مذهبی و حتی تاریخی در قالب بسته های سفر و پکیچ به شهرهای مبدا ارسال شده است. شهرهای مبدا آن دسته از شهرهایی است که اقوامی از آن شهرها در شهر قم ساکن هستند و در تابستان مهمانی از این شهرها به سمت قم با توجه به حضور این اقوام سرازیر می شوند و برای سفر شهر قم را انتخاب می کنند ما بسته های سفر برای این شهروندان در نظر داریم تا در کنار زیارت از جاذبه های قم هم بازدید کنند.
به گفته وی، برنامه ریزی برای سفرهای تابستانی تنها به شهرداری ختم نمی شود معاونت امور زائرین استانداری و اداره کل میراث فرهنگی طی جلساتی برنامه هایی را برای خدمات رسانی به مسافران در تابستان و به ویژه در این مناسبت های پیش رو قرار است اجرا کنند .

هدایت زائران به سمت شهرهای اقماری و روستاهای ییلاقی

مدیر گردشگری و امور زائرین سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم در ادامه گفت وگوی خود با اشاره به برنامه ریزی برای اطلاع رسانی و تبلیغ برای هدایت مسافران و گردشگران به سمت شهرهای اقماری و خوش و آب وهوای شهر قم بیان می کند: اداره میراث فرهنگی در حوزه اسکان و مراکز اسکان و بوم گردی برنامه های خوبی در حال پیگیری دارد شهرهای اقماری مانند کهک و قنوات هم در این زمینه ورود کرده اند اتفاقات خوبی در حال اجرا است که زائر را از قم به سمت شهرهای دیگر استان کشیده تا از ظرفیت های گردشگری این شهرها هم بازدید کنند .
نادری می افزاید: با توجه به گرمایی که شهر قم در فصل تابستان با آن روبرو است در روستاهای اطراف و ییلاقی قم آب و هوای بسیار مطلوب و خوبی وجود دارد که می تواند زائران و گردشگران خارجی را مجذوب کند. ما برای شهروندان قمی هم برنامه ریزی داریم تا با بهره گیری از کانون های مساجد و کانون فکری و پرورشی کودک و نوجوان ۱۵ مدل تور برای بازدید از ظرفیت های تاریخی و فرهنگی و ییلاقی و هم چنین اردوههای تفریحی در نظر گرفته ایم.
وی معتقد است ؛ شهر قم مشکلی در تعداد مسافران و گردشگران ندارد اما مشکل این جا است که مسافران ما ماندگار نیستند برای این امر نیاز به تبلیغ و برنامه ریزی داریم و قرار است شهرداری در زمینه ماندگاری مسافران زیرساخت هایی را آماده کند و حتی در بخش گردشگری سلامت هم ورود کرده و راهبردهایی برای آینده دارد تا این گردشگری را ارتقا بخشد.

مناسبت هایی که در ماندگاری مسافر تاثیر مثبت دارند

یک استاد دانشگاه و مدیر گروه رشته گردشگری دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری قم می گوید: در حالی که در سایر کشورهایی که در حوزه گردشگری حرفی برای گفتن ندارند اقدامات و برنامه ریزی مهمی در زمینه مناسبت های مهم مختلف ملی خود انجام می دهند و به گردشگری و جذب گردشگر از روزنه مناسبت های مختلف دید و نگاه اقتصادی دارند.ما مناسبت های مختلفی مانند اعیاد مذهبی، نوروز و ولادت های ائمه اطهار داریم که با برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی میتوانیم گردشگرانی را به شهر قم جذب کنیم.
محمدآقازاده می افزاید: در حالی که صنعت گردشگری به کم ترین سرمایه گذاری ها نیاز دارد و مانند صنایع دیگری از جمله پتروشیمی و یا نساجی و غیره متکی به مواد اولیه نیست اگر زیرساخت برای این صنعت مهیا شود می تواند اقتصاد شهری قم را ارتقا و بهبود بخشد.
به گفته وی؛ در حالی که دید مسئولان ما تنها گردشگری مذهبی است عید غدیر و مناسبت های دیگر مذهبی می تواند اهرمی برای جذب گردشگران میانسال و مسنی باشد که به این مناسبت به شهر قم سفر می کنند ولی باید زیرساخت هم برای آنها مهیا شود باید به این نوع گردشگری هم خدماتی ارائه شود مثلا سایت هایی ایجاد شود که جاذبه های تفریحی و گردشگری قم در آن اطلاع رسانی شود و مسیرهایی در نظر گرفته شود که مسافر به محض ورود به قم با خودروهای ویژه و یا اتوبوس از جاذبه ها بازدید کند.
گفتنی است؛ با توجه به دهه ولایت شهرداری قم در حال اجرا دارد ازمراسم پیاده روی تا مسجد جمکران؛ نمایشگاه غدیر در پردیسان؛ آذین بندی های شهر، ایستگاههای صلواتی و هم چنین نصب ریسه‌های رنگی و پرچم‌های دو سر چوب همچنین نصب بنرهای فرهنگی و تبلیغی در حال اجرا است و نورپردازی بلوار پیامبراعظم(ص) به‌صورت ویژه انجام می‌شود.

  • نویسنده : هیفا پردل