با توجه به اهمیت توجه و بهسازی هسته مرکزی طبق تفاهم نامه ای از محل اراضی 48 هکتاری هرگونه توسعه زیرساخت های شهری و بازگشایی ها در محور فاز پنجم عمار یاسر و بهسازی محلات اطراف حرم از منابع مدیریت شهری و این اراضی صورت می گیرد.

 به گزارش پردیسان آنلاین؛ بافت فرسوده امروز به عنوان معضلی برای کلانشهر قم تبدیل شده است بافتی که در آن کم ترین زیرساخت های لازم برای یک زندگی شهری در آن تعریف شده است بیشترین مساحت بافت فرسوده قم در اطراف حرم و هسته مرکزی کلانشهر قم قرار گرفته یعنی چیزی حدود ۱۶۰۰ هکتارکه ۳۰۰ هکتار آن نیاز به بازآفرینی دارد .

در تعریف بازآفرینی شهری باید گفت که بازآفرینی شهری نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری منطقه‌ی هدف عملیات است که در نهایت به یک پیشرفت پایداری اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی خواهد انجامید وگامی فراتراز مقاصد دستاوردهای نوسازی شهری و توسعه شهری است .

شهر قم با توجه به این که از شهرهای مقصد برای گردشگری زیارت و مذهبی است هرگونه بهسازی و بازآفرینی در هسته مرکزی اطراف حرم مطهر می تواند در ماندگاری و توسعه صنعت گردشگری قم تاثیرگذار باشد از سویی می تواند از مهاجرت معکوس ساکنان محلی محلات قدیمی و اصیل قم جلوگیری کند.

طرح های بازآفرینی به دلائلی طی چند سال اخیر به کندی پیش رفته است ولی اکنون با توجه این که هرگونه طرح های بازآفرینی از منابع و محل اراضی ۴۸ هکتاری است و این پروژه جزیی از مصوبات رئیس جمهور در سفر به استان قم در قالب سفرهای استانی تعریف شده است.

از اراضی ۴۸ هکتاری ۱۰ پروژه مهم تعریف شده که اصلاح بافت فرسوده، اصلاح عبور و مرور شهری برای زائرین و مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها)، کاهش زمان سفر و افزایش راه های دسترسی و کاهش ترافیک از اهداف پروژه فاز پنج عمار یاسر است که از چهارراه انقلاب تا میدان سپاه را شامل می شود.

هسته مرکزی حرم مطهر از اراضی ۴۸ هکتاری جانی دوباره می گیرد

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س)، در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین گفت: اراضی  ۴۸ هکتاری با توجه به این که جزو مصوبات سفر رئیس جمهور می باشد  تصمیم گیری آن  به ستاد بازآفرینی واگذار شد وطبق این مصوبه مقرر شد پروژه های هسته مرکزی که باید برای توسعه زیرساخت های مهیا است در اولویت اجرا باشد  .

علیرضا خاکی افزود: آماده سازی این اراضی با پیشرفت خوبی روبرو بوده است و واگذاری آن تا ۷۰ درصد انجام شده زیرساخت های آب و برق و گاز آن هم تامین و از سوی شهرداری نیز شبکه گازی برای آن در حال اجرا است.

وی با اشاره به وضعیت بهسازی میدان مهم و تاریخی شهید مطهری بیان کرد: هرگونه جانمایی برای این پروژه  به خوبی صورت گرفته و کف سازی آن نیز اجرا گردیده  در دهه فجر فاز نخست آن به بهره برداری رسید در این پروژه ساماندهی آن با کم ترین اعتبار ممکن صورت گرفته و عملیات اجرایی برگرفته از الگوی قبلی میدان در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) درادامه عنوان کرد: پروژه اطراف حرم نیاز به مطالعه بوده که مشخص شود چه زمانی نیاز به اجرا دارند این ۱۰ پروژه مطالعات آن انجام شده است پروژه هایی که تقریبا در حال اتمام است فاز پنجم پروژه عمار یاسر می باشد وجزییات تکمیلی قطعه یک خیابان شهیدان فاطمی هستیم تا با توجه به نوع مالکیت کل محور آماده سازی خواهد شد محور دروازه ری با توجه به نوع مالکیت از سوی شهرداری در حال پیگیری وظرف دوماه آینده شاهد بازگشایی این محور باشیم.

خاکی به پروژه مدت دار و مهم چهل اختران نیز اشاره و افزود: چهل اختران معارضان آن در حال رایزنی و مشکل آن حل شده و در حال بررسی یک راه برای دسترسی به محور ۱۶ متری نوبهار بود که نیاز به تصویب میراث فرهنگی بود و با رایزنی صورت گرفته این محور مصوبات آن اخذ شده و ۴۳ پلاک باید اخذ شود و خانه توکلی خانه باارزش قم تملک بعداز کاربری وبهسازی به موزه تبدیل شده است.

به گفته وی؛ در خصوص قبرستان نو که از پروژه های تاثیر گذار اطراف حرم برای جذب گردشگر می باشد ۵ هکتار مساحت این قبرستان است و نیمی از مغازه های اطراف آن تملک شده وبرنامه ریزی داریم بخش عمده آن تا پایان سال جاری واز طریق جذب سرمایه تملک کنیم ؛همچنین مطالعات بهسازی آن در حال اقدام وبا هماهنگی اوقاف بقایی که سمت خیابان قرار دارند بتوانیم فضای شهری برای سال آینده به محلات مجاور وشهروندان و زائران  آماده کنیم.

این مسئول در ادامه اظهار داشت: پلاک های گیت امنیتی شناسایی صورت گرفت وقیمت گذاری شد مقدمات تملک بین متولیان امر جلسات برگزار ودرحال مذاکره با مالکین تا فضای امن زیارتی تا حد فاصل گیت امینتی تامین کنیم.

بازگشایی هایی در دل هسته مرکزی شهر

مدیر منطقه هفت شهرداری قم، در ارتباط با وضعیت پروژه عمار یاسر که از جمله پروژه های مدت داری که قمی ها زمان بسیاری در انتظار تعیین تکلیف آن هستند گفت: قرار بود این پروژه در دهه فجر امسال افتتاح شود اما عدم پیش بینی ۲ پلاک در نبش خیابان شهید فاطمی(دورشهر)، علت عدم افتتاح این پرژه در دهه فجر ۱۴۰۲ شده است با توجه به اینکه عملیات اجرایی و ابنیه این پروژه به اتمام رسید، مطابق برنامه ریزی های انجام شده قرار به افتتاح این پرژه در دهه فجر امسال بود تا همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شهروندان بتوانند از مواهب آن بهره مند شوند.

محمد رمضانی افزود: بازآفرینی شهری، اصلاح بافت فرسوده، اصلاح عبور و مرور شهری برای زائرین و مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها)، کاهش زمان سفر و افزایش راه های دسترسی و کاهش ترافیک از اهداف پروژه فاز پنج عمار یاسر است که از چهارراه انقلاب تا میدان سپاه را شامل می شود.

به گفته وی؛ ضرورت تملک و تخریب ۲ پلاک در نبش خیابان شهید فاطمی به منظور بهره برداری از پروژه فاز پنج عمار یاسر، در طرح اولیه، تملک ۲ پلاک باقی مانده در خیابان شهید فاطمی(دورشهر) را پیش بینی نشده بود و این امر سبب به تعویق افتادن این پروژه شد.

به گفته این مسئول؛ تمام مراحل عمرانی و خدمات شهری پروژه مذکور به اتمام رسیده است و تنها مشکل برق در بخشی این تملک های اخیر این پروژه باقی مانده بود که اداره برق استان قم در حال نصب تیرهای برق است تا شبکه برق این پروژه نیز تکمیل شود پروژه فاز پنج عمار یاسر به اتمام رسیده است و کاملا آماده افتتاح و بهره برداری است.

گفتنی است؛ اراضی ۴۸ هکتاری متعلق به شرکت بازآفرینی شهری ایران و در محدوده بلوار ۱۰۰ متری امام صادق ( علیه السلام) و بلوار امام علی (علیه السلام) پردیسان قم قرار دارد به عنوان پشتوانه احیا و ساماندهی بافت های فرسوده شهر قم به عنوان مصوبه دور اول سفر رییس جمهور به قم، به استان تفویض شد که پروژه عمار یاسر جزیی شامل طرح بازآفرینی است که ۵۰ سال بهره برداری آن طول کشید و یکی از ویژگی‌های بارز این طرح این است که در صورت ترافیک و تردد بالای خودروها بخصوص در مناسبت‌های ملی و مذهبی، امکان انتقال ترافیک عبوری از سطح یک به سطح منفی یک وجود دارد که در این حالت سطح یک تونل تبدیل به پیاده‌راه شهری می‌شود.

  • نویسنده : هیفا پردل