عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران با اشاره به ابتلای سه برابری زنان به سردردهای میگرنی نسبت به مردان گفت: سردردهای خوشه‌ای شایع‌ترین نوع سردردهای اولیه است که در یک سمت سر بروز پیدا می‌کند و احتمال رخ دادن آن در زنان سه برابر بیشتر است.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با بیان اینکه نتایج بعضی پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، بروز میگرن و سردردهای خوشه‌ای با ریتم سیرکادین بدن یا چرخه خواب و بیداری فرد ارتباط قوی دارد، اظهار کرد: طبق نظر برخی صاحب‌نظران، میگرن نوعی سردرد عودکننده تعریف می‌شود که می‌تواند از درد متوسط تا فلج‌کننده متغیر باشد.

وی با بیان اینکه سردردهای میگرنی بین چهار تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد و زنان را سه برابر بیشتر از مردان مبتلا می‌کند، افزود: سردردهای خوشه‌ای شایع‌ترین نوع سردردهای اولیه است که در یک سمت سر بروز پیدا می‌کند، احتمال رخ دادن آن در زنان سه برابر بیشتر بوده و این سردردها در بیشتر موارد کوتاه‌مدت است.

عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران تصریح کرد: پژوهشگران متوجه شدند که در ۱۶ پژوهش مختلف، ۷۱ درصد از ۴۹۵۳ داوطلب، ریتم مشخصی از سردردهای خوشه‌ای داشتند که بیشترین سردردها در ساعات پایانی شب تا ساعت اولیه صبح و در فصل‌های بهار و پاییز رخ داده است.

صفری گفت: در این مطالعه مشخص شد که اگر یک بیمار به صورت منظم، ساعت سه صبح سردرد بگیرد، بیمار دیگر ممکن است در مدت زمان ظهر دچار سردرد شود، اما این رویه ثابت است و سردردها از یک الگوی روزانه پیروی کرده است.

وی اضافه کرد: این پژوهش نشان داد افرادی که سردردهای خوشه‌ای را تجربه کردند در مقایسه با افرادی که به این سردردها مبتلا نشده‌اند، سطح کورتیزول بالاتر و ملاتونین پایین‌تری داشتند.

عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران افزود: میگرن نسبت به سردردهای خوشه‌ای پیوند ضعیف‌تر یعنی ۵۰ درصدی با ریتم شبانه‌روزی بدن دارد، افراد مبتلا به میگرن نسبت به دیگر افراد، سطح ملاتونین پایین‌تری در ادرار خود داشتند و این میزان در طول حمله میگرن کمتر هم می‌شد.

صفری ادامه داد: بررسی مطالعات ژنتیکی نیز هر دو نوع سردرد را با دو ژن مرتبط دانسته است که نقش کلیدی در تنظیم ساعت داخلی بدن دارد؛ این پژوهش اهمیت نقش هیپوتالاموس (بخشی از مغز که چرخه شبانه‌روزی را تنظیم می‌کند) در سردرد خوشه‌ای و میگرن را تقویت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش انجام شده، برخی متخصصان اعتقاد دارند درمان‌هایی که چرخه شبانه‌روزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از جمله مصرف داروها در زمان‌های خاصی از روز، باید در بررسی سردردها مد نظر قرار گیرد.