شاید برای بسیاری از زائران و مسافران نوروزی قم تنها با جاذبه زیارت شهرت دارد اما در دل نگین گردشگری مذهبی کشور بوستان ها وجاذبه های تفریحی بکری وجود دارد که می تواند خاطره ای ماندگار برای مسافران نوروزی و زائران فراهم کند.

به گزارش پردیسان نوین؛ قم به برکت وجود بارگاه حضرت معصومه سلام الله علیها و هم چنین مسجد مقدس جمکران و امامزادگان دیگر این کلانشهر را به دومین شهر مذهبی کشور تبدیل و تا جایی که سالانه و به ویژه در مناسبت های مذهبی از جمله نیمه شعبان قم میزبان میلیون ها زائر داخلی و خارجی است.
اما این تنها یک روی سکه است در دل این شهر مذهبی هزاران جاذبه طبیعی و تاریخی است که می تواند مقصدی زیبا برای گردشگری نوروزی باشد اما به دلیل عدم شناخت مسافران و زائران از این جاذبه های زیبا گردشگری و سفر به قم تنها به زیارت آن هم برای مدت زمان اندکی ختم می شود.
طی سال های اخیر مدیریت شهری قم برای ماندگاری مسافران و از سویی افزایش نشاط و تفریح شهروندان قمی اقدام به توسعه و سرمایه گذاری بر روی رونق جاذبه ومکان های تفریحی کرده است تا بتواند هم درمانی برای صنعت گردشگری این شهر باشد و هم نشاط و تفریح را برای شهروندان قمی و مجاوران کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) را فراهم کند؛ از توسعه بوستان های زیبا تا احداث باغ پرندگان و وسایل استاندارد بازی کودک و بزرگسال در دل بوستان های سر سبز قم، همه حکایت از این نکته دارد که قطار گردشگری و جاذبه تفریحی قم برای نوروزی ماندگار فراهم شده است.
امروز قم علاوه بر جاذبه زیارت با توجه به تمهیدات مدیریت شهری با توجه به محدودیت منابع آبی عنوان سومین کلانشهر سبز کشور با سرانه ۲۰ متر مربع فضای سبز را یدک می کشد و مدیریت این کلانشهر تلاش دارد طبق راهبرد سند ۱۴۱۴ قم را به جهانشهر زیارتی و سیاحتی ایران زمین تبدیل کند.

حرم؛ طبیعت و بوستان های زیبا در انتظار مسافران
اگر در سال‌های گذشته به شهر قم سفر کرده بودید، قطعاً شاهد بسیاری کمبودهایی بودید که مانع از یک سفر ایده‌آل و خاطره‌انگیز برای شما بابت حضور در این شهر مقدس بود و زیارت مضجع نورانی کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها و اقامه نماز و استغاثه در مسجد مقدس جمکران تنها هدفی بود که در سفر به شهر قم می‌توانستید دنبال کنید.
اما قطار پیشرفت، توسعه و تحول این دیار نورانی، در یک دهه گذشته سرعتی چشم‌گیر پیداکرده و علاوه بر تحول درزمینه زیرساخت‌های شهری و حرکت به سمت شهری مدرن، ایجاد زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی نیز در دستور کار قرارگرفته تا علاوه بر صفای زیارت و معنویت، شورونشاط اجتماعی را نیز برای زائران، مسافران و مجاوران به ارمغان بیاورد.

پیاده راههای اطراف حرم جاذبه ای زیبا برای زائران
ساماندهی هسته مرکزی شهر قم و مسیرهای پیرامون حرم مطهر به‌منظور حفظ ساحت قدسی آن شاید ازجمله شاخص‌ترین پروژه‌های شهری سال‌های اخیر باشد که زائران بارگاه منور حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها برای ورود به مجموعه آستان مقدس با آن روبرو می‌شوند. مسیرهایی که در خیابان‌های آیت‌الله مرعشی نجفی، انقلاب و بلوار بهار صرفاً برای عابرین پیاده اختصاص‌یافته و با طراحی و معماری دل‌پذیر و فضایی زیبا، پذیرای عابرانی است که در آن قدم می‌گذارند.
تکمیل شبکه معابر شهر با احداث شوارع، بزرگراه‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح متعدد و همچنین دستیابی به‌عنوان سومین کلان‌شهر سبز کشور با سرانه بیش از ۲۰ مترمربعی فضای سبز باوجود بیش از ۳۸۰ بوستان شهری ازجمله دستاوردهایی است که با همت و تلاش مجموعه مدیریت شهری در سال‌های گذشته شاهد به ثمر نشستن آن در شهر مقدس قم بودیم تا در مسیر تحقق چشم‌انداز قم ۱۴۱۴ این جهان‌شهر به قطب زیارتی و سیاحتی ایران اسلامی تبدیل شود.

خانه موزه؛ راهی برای آشنایی با شهیدان شاخص قم
خانه¬ی قدیمی شهید مهدی زین‌الدین که حالا به موزه شهیدان زین‌الدین تبدیل‌شده، مامن آرام و دنجی است تا بتوان با سیری در آن در سیره و زندگی شهدا تأمل کرد. به همت شهرداری قم پروژه «خانه موزه شهیدان زین‌الدین و شهدای لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع)» در خردادماه ۱۴۰۰ در مساحتی به وسعت ۲۴۰ مترمربع به بهره‌برداری رسید.
نمایش دست‌نوشته‌ها، دل نوشته‌ها، آثار و لوازم شهیدان ازجمله ساعت، انگشتر و لباس خدمتشان در این موزه از بخش‌های دیگری است که به شکلی هنرمندانه به مخاطب ارائه‌شده و بازدیدکنندگان با تماشای آن‌ها می‌توانند دقایقی را با شهدای این خانه همراه شوند و از سبک زندگی و دنیایشان بیشتر بدانند.این خانه موزه در کوچه شماره ۲۸ خیابان شهدا یا همان صفائیه میزبان کسانی است که دوست دارند بیشتر از الگوها و اسوه‌های این آب ‌و خاک بدانند.
بوستان شهیدان زین‌الدین بوستانی که به شکل طبقاتی طراحی و اجراشده است و در طراحی بخش‌های مختلف آن از معماری نوین ایرانی و اسلامی بهره گرفته‌شده تا فضایی دل‌نشین و زیبا را برای حضور شهروندان و زائران ایجاد نماید.

باغ پرندگان قم؛ جاذبه ای تفریحی برای زائران و مسافران نوروزی
شاید وقتی نام قم به میان آید تنها جاذبه گردشگری در این شهر حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران و یا به عبارتی گردشگری مذهبی و زیارت در ذهن ها جلوه گری کند اما به جرات می توان گفت که قطار و توسعه جاذبه های تفریحی و رفاهی قم به همت مدیریت شهری قم بر ریل پیشرفت در حال حرکت است و مهم ترین جاذبه تفریحی برای مسافران و مجاوران کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) احداث بزرگ ترین باغ پرندگان کشور باشد.
از اولین بخش‌های مجموعه بوستان هزار هکتاری است و وسیع‌ترین باغ پرندگان کشور، پذیرای علاقه‌مندانی است که می‌خواهند زیبایی مخلوقات خدا را در محیطی با طراوت و چشم‌نواز به نظاره بنشینند و در گستره‌ای به وسعت ۱۴ هکتار علاوه بر مشاهده بیش از ۳۰۰ گونه‌ی مختلف پرندگان از فضای منحصربه‌فرد این مجموعه استفاده نمایند.
باغ پرندگان قم در میدان مفید، ابتدای بلوار شهید آوینی و در کنار بوستان کوثر و بوستان باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واقع‌شده است و همه‌روزه پذیرای شهروندان و مسافران است.
در قم جاذبه های تفریحی و بوستان های شاخص زیبا وبکر وجود دارد که می تواند خاطره ای زیبا برای مسافران نوروزی فراهم کند در این کلانشهر مذهبی زیبا مسافران در کنار زیارت معنوی از بازی های مفرحی بهره مند شوید.

بوستان علوی و فضای سبز و بازی های مفرح آن
از بزرگ‌ترین و مجهزترین بوستان‌های شهری قم که با مساحتی ۴۰۰ هکتاری و امکانات و تجهیزات مختلف می‌تواند ساعاتی مفرح را برای خانواده‌ها به یادگار گذارد.مجموعه شهربازی، سورتمه، تله‌سیژ، باشگاه بازی و فضاهای گوناگون این بوستان در کنار مجموعه کمپینگ و اقامتگاه موقت می‌تواند فرصتی باشد برای لذت باهم و در کنار هم بودن. برای حضور در این بوستان سرسبز و با طراوت و استفاده از منظره‌های کم‌نظیر آن می‌توانید به بلوار غدیر بروید و بعد از شهرک قدس وارد این بوستان شوید.

تله‌سیژ (کابل راه آسمان) لذت عبور بر بلندای درختان سبز
تله سیژ یا همان کابل راه آسمان در بوستان بزرگ علوی بر بلندای درختن سبز و تماشای فضای زیبای این بوستان در ارتفاع چندین متری، از جذابیت‌هایی است که تجربه آن دل‌پذیر و خاطره‌ای ماندگار از سفر به شهر مقدس قم باشد این کابل راه آسمان در دو مسیر رفت و برگشت می تواند خاطره ای ماندگار از سفر به قم باشد .
علاوه بر تله‌سیژ، سورتمه بوستان علوی نیز از دیگر جاذبه‌هایی است که می‌تواند برای علاقه‌مندان به هیجان و تفریحات مهیج فرصتی باشد به‌منظور ثبت لحظات و خاطراتی هیجان‌انگیز در سفر به شهر مقدس قم باشد .

بوستان غدیر بوستانی جنگلی با فضای سبز دل انگیز و شهربازی برای کودکان
یکی دیگر از بوستان‌های بزرگ و فرا منطقه‌ای شهر قم است که روند توسعه آن در سال‌های اخیر افزایش‌یافته و توانسته علاوه بر ایجاد امکاناتی برای اقامت موقت و به‌عنوان یک تفرجگاه، امکاناتی دیگر نظیر شهربازی، مجموعه بازی‌های آبی، رستوران‌ها و مراکز تفریحی و رفاهی را نیز در کنار خود داشته باشد.این بوستان ۱۴۰ هکتاری در امتداد انتهای بلوار غدیر واقع‌شده و تا حدفاصل رودخانه قمرود ادامه دارد، حضور مسافران و شهروندان به‌ویژه در ایام تعطیلات در این بوستان قابل‌توجه است.

وجود ۳۸۰ بوستان سبز در شهر کویری قم
مسافران نوروزی که برای سفر معنوی به شهر قم سفر می کنید در کنار لذت معنوی از زیارت کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) می توانید لحظاتی از فضای دل انگیز و سرانه سبز این شهر کویری هم لذت ببرید شاید در نگاه نخست برای شما قم یک شهر کویری عاری از هرگونه فضای سبزی تصور کنید اما می توان به جرات گفت شهرداری قم با مدیریت منابع آبی و بهره گیری از روش های علمی بیش از ۲۰ مترمربع سرانه فضای سبزرا برای زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) فراهم کرده است .
امروز شهر کویری قم سومین شهر سبز کشور را یدک می کشد و در دل خود بیش از ۳۸۰ بوستان شهری ازجمله دستاوردهایی است که با همت و تلاش مجموعه مدیریت شهری است شما زائران و مسافران نوروزی می توانید لحظات به یاد ماندنی را در کنار خانواده و به دور دود و آلودگی های شهری در این بوستان های زیبا سپری کنید.
بوستان خضر نبی(ع) بخشی از مجموعه بوستان هزار هکتاری شهر قم است که در فاصله بین بلوار شهید آوینی و بلوار شهید کبیری واقع‌شده است و فضایی دل‌نشین و چشم‌اندازی زیبا را برای حاضرین به ارمغان می‌آورد. امکانات مختلف برای خدمات‌رسانی و پذیرایی از شهروندان و مسافران در فازهای اول و دوم این بوستان بزرگ شهری قم تهیه‌شده تا لحظاتی ماندگار را برای آنان در هنگام حضور در این بوستان شهری رقم بزند..
بوستان زائر از بوستان جدید و بزرگ شهر قم است که در دامنه کوه “دو برادران” واقع‌شده و چشم‌اندازی زیبا و منحصربه‌فرد را دارد و با امکانات مختلف برای گذراندن ساعاتی در دامان طبیعت فضایی مناسب است. برای حضور در این بوستان بزرگ از مسیر بلوار آیت‌الله بروجردی و یا بلوار ولی‌عصر می‌توانید تعیین مسیر نمایید.

جاذبه های تفریحی قم رمز ماندگاری مسافران و گردشگران
یک استاد دانشگاه و مدیر گروه رشته گردشگری دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری قم که دارای دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با رویکرد گردشگری است در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان نوین با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان قم می‌گوید: قم به جز ظرفیت گردشگری دارای اماکن تاریخی متعددی است که ۳۰۰ اثر آن در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است؛ از تیمچه، گنبد سبز و امامزادگان معروف و آب انبارهای قم گرفته تا بازار کهنه که می‌توان آن را به موزه فرهنگی ایران نام برد.
محمد آقازاده بیان می‌کند: اما با این همه ظرفیت گردشگران در قم ماندگاری زیادی ندارند اساسی‌ترین و محوری‌ترین ارکان گردشگری بحث مسائل تفریحی است که طی سال های اخیر مدیریت شهری در این زمینه گام های مهمی را برداشته است مکان‌های تفریحی می‌تواند ماندگاری گردشگران را تضمین کند هم‌چنین جمعیت بیش از یک میلیونی شهر قم هم برای اوقات فراغت خود هم نیاز به مراکز تفریحی دارند.
به گفته وی ؛ در قم بوستان یک هزار هکتاری، باغ پرندگان و هم‌چنین توسعه بوستان‌ها در برنامه شهرداری قرار گرفته است که می‌تواند در ماندگاری گردشگر در آینده تأثیر مطلوبی داشته باشد.

مراکز تفریحی و ماندگاری گردشگران
مدیر گروه رشته گردشگری دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل عدم ماندگاری مسافر در قم، تصریح کرد: در استان قم گردشگران و مسافران داخلی فقط شش ساعت ماندگار هستند ولی گردشگران خارجی یک و نیم روز؛ باید بررسی کنیم در ماندگاری مسافران و گردشگران چه عواملی دخیل هستند.
آقازاده می‌افزاید:مشهد مقدس هم یک شهر مذهبی است و طی سال‌های اخیر بوستان‌ها، شهربازی و انواع مکان‌های تفریحی در آن احداث شده است و ماندگاری هر مسافر در آن سه روز است علاوه بر آن حمل و نقل و زیرساخت‌های گردشگری آن هم توسعه یافته است؛ باید گردشگر را در شهر قم با ایجاد این زیرساخت ماندگار کنیم.

روستاهای خوش آب و هوا تا جاذبه های طبیعی در انتظار مسافران نوروزی
اما ناگفته نماند در کنار این جاذبه های تفریحی که اخیرا به همت شهرداری قم توسعه یافته است در قم جاذبه های تاریخی و طبیعی دیگری وجود دارد که می تواند مقصد مهمی برای مسافران باشد از جمله دریاچه نمک؛ حوض سلطان و تالاب مروه و هم چنین روستاهایی با آب و هوای معتدل که اختلاف دمای آن با مرکز شهر قم و سرسبزی آن می تواند خاطرات سفر به شمال را برای شما مسافران در ذهن تکرار کند.
قم به غیر از جاذبه‌های مذهبی، مانند هر شهر تاریخی دیگری پر از جاهای دیدنی است، هرچند که تعداد این دست از جاهای دیدنی قم زیاد نیست و شما اگر اهل دیدن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی باشید در مدت کوتاهی می‌توانید مهم‌ترین دیدنی های قم را ببنید.

بازارهای سنتی با معماری زیبا و سوغات
بازار های سنتی قلب تپنده هر شهری هستند قم هم از این قاعده مستثنی نیست و بازار نو؛ که به دوره صفویه باز می گردد در دل هسته مرکزی شهر با آن معماری زییا منتظر شما مسافران است که میتوانید سوغات خریداری کنید تیمچه بازار که بیشتر در زمینه فرش فروشی است با ۳ گنبد بزرگ وچراغ های زیبا هم میزبان شما مسافران و زائران است.

  • نویسنده : هیفا پردل