معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: امسال با هدف فرهنگ سازی مدیریت صحیح مصرف برق در مشترکین خانگی و همچنین مدیریت پیک بار برق در تابستان طرح ۱ = ۲۰ که از سوی وزارت ابلاغ شده است، اجرایی می شود.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ سیدمحمد ارجمندزاده بیان کرد: با توجه به مشکلات اعمال خاموشی برق جهت مدیریت بار در فصل تابستان و با تدبیر دولت سیزدهم و وزارت نیرو از سال گذشته برنامه ریزی مفصلی با هماهنگی وزارت خانه های صمت، جهاد‌ کشاورزی، کشور و بخش های مختلف مصرف انجام شد تا بدون خاموشی و با مدیریت و کاهش مصرف توسط مشترکین از آسیب ها و مشکلات قطع و اعمال خاموش برق جلوگیری گردد.

وی افزود: در همین راستا با تدوین و اجرای طرح ۱=۵ در سال ۱۴۰۱ ضمن اعطای پاداش به مشترکین خانگی که با مصرف بهینه برق نسبت به کاهش مصرف برق در فصل پیک مصرف همکاری داشتند وزارت نیرو موفق شد انرژی صرفه جویی شده در بخش خانگی را به مشترکین برق صنعتی و کشاورزی تخصیص و انرژی بیشتری را به بخش مولد کشور تحویل نماید.

به گفته وی؛ با توجه به تجربه موفق سال ۱۴۰۱ و با هدف فرهنگ سازی مصرف بهینه برق مشترکین خانگی در سال جاری نیز از سوی وزارت نیرو طرح ۱ =۲۰ تدوین و ابلاغ شده است که به موجب این طرح، هر مشترک برق خانگی که با برنامه ریزی و مصرف بهینه، ۱ کیلووات برق را صرفه جویی کند، ۲۰ برابر مبلغ هزینه برق را به عنوان پاداش دریافت می کند که به هر میزان صرفه جویی در بخش خانگی با فرهنگ سازی بیشتر باشد بخش های مولد ما که همان بخش صنعت و کشاورزی است انرژی بیشتری را دریافت خواهند کرد.

این مسئول در ادامه گفت: مجموعه صنعت برق تلاش دارد با اجرای برنامه هایی که از قبل تدارک دیده شده، برق مطمئن و پایدار مشترکین خانگی تامین شود و در این راستا مشوق هایی مانند پاداش ۲۰ برابری به مشترکان که از ابتدای خرداد ماه سال جاری اجرایی شده بسیار با اهمیت و موثر است.

معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق استان در ادامه گفت وگوی خود اعلام کرد: در سال جاری نیز همانند سال گذشته بیشترین توجه و تمرکز مدیریت مصرف دولت و وزارت نیرو بر اجرای برنامه های مدیریت مصرف در ادارات دولتی و دستگاههای اجرایی است که بر همین أساس در گام نخست و بر اساس مصوبه هیئت دولت ادارات موظف هستند از ۱۵ خرداد امسال ساعت کاری خود را از ۶ صبح تا ۱۳ تغییر دهند .

وی عنوان کرد: همچنین بر اساس مصوبه دولت و بخشنامه معاون اول رئیس جمهور، ادارات مکلف هستند در ساعات اداری ۳۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند؛ حداکثر دمای سرمایشی ادارات روی ۲۵ درجه قرار گیرد و دستگاه‌هایی که مولد برق دارند باید از مولدهای خود استفاده کنند. در همین راستا تمامی ادارات دولتی ملزم به خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی در ایام غیر ساعت کاری هستند که این موضوع تا ۶۰ درصد صرفه‌جویی در بخش ادارات به همراه خواهد داشت.

این مسئول با تاکید بر فلسفه اجرای ابلاغیه های وزارت نیرو در تابستان عنوان کرد: هدف از این برنامه ها را تامین برق مطمئن و پایدار برای مشترکان و بخش‌های تولیدی است و مطابق برنامه تدوین شده در ساعات اوج بار، مقرر است صنایع بر اساس نوع فرآیند تولیدشان، بار مصرفی را به ساعات غیر پیک منتقل کنند و صنایع کوچک داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی هم مطابق برنامه مشخص، یک روز در هفته مصرف برق‌ خود را از ساعات ۱۱ صبح تا ۲۳ محدود و فعالیت را به روز جمعه منتقل کنند.

  • نویسنده : هیفا پردل