به‌منظور رفاه حال بیمه‌شدگان بیمه سلامت، مشکلاتی از جمله قطعی سامانه یا اینترنت نباید منجر به ارائه نشدن خدمات به بیماران شود، از همین‌رو زمانی که سامانه‌های بیمه به هر دلیلی دچار اختلال موقت شوند یا نسخه‌نویسی الکترونیک امکان‌پذیر نباشد، نسخ به صورت کاغذی ثبت خواهد شد.

به گزارش پردیسان آنلاین، با الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی پزشکان، احتمال بروز مشکلاتی از جمله قطعی سامانه یا اینترنت وجود دارد و با توجه به این موضوعات، مسئولان از پزشکان درخواست می‌کنند تا اطلاع ثانوی، در صورت تجویز الکترونیک، نسخه کاغذی یا پرینت نسخه الکترونیک را با درج مهر و امضا در اختیار بیمه شدگان قرار دهند یا در صورت نبود امکان نسخه نویسی الکترونیک یا قطعی سامانه، صدور نسخه کاغذی به عنوان روش جایگزین استفاده شود.

مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص ارائه خدمات در زمان قطعی سامانه نسخه‌نویسی الکترونیکی اظهار کرد: با توجه به احتمال قطعی سامانه در زمان دریافت خدماتی که به صورت الکترونیک تجویز شده‌اند، از پزشکان درخواست شود تا اطلاع ثانوی، در صورت تجویز الکترونیک، نسخه کاغذی یا پرینت نسخه الکترونیک را با درج مهر و امضا در اختیار بیمه‌شدگان قرار دهند، همچنین در صورت نبود امکان نسخه‌نویسی الکترونیک یا قطعی سامانه با تشخیص مدیرکل استان، صدور نسخه کاغذی به عنوان روش جایگزین استفاده شود.

وی افزود: بیمه شده می‌تواند از طریق سامانه شهروندی اقدام به پرینت نسخه الکترونیک خود کند، همچنین در صورت ممهور نشدن پرینت نسخه توسط پزشک، مهر و امضای کارشناس ادارات کل روی پرینت نسخ، به منزله تأیید وجود و صحت نسخه الکترونیک است؛ بنابراین در صورتی که وجود نسخه الکترونیک و دریافت نکردن خدمت از مراکز دیگر، برای کارشناسان اداره کل محرز شود، باید همکاری لازم را برای اطمینان‌بخشی به مراکز و پذیرش نسخه انجام دهند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه داروخانه‌ها می‌توانند اقدام به ثبت همه اقلام دارویی نسخ کاغذی در سامانه تأیید خدمات کنند، تاکید کرد: در صورتی که تنظیمات نرم‌افزار داروخانه منطبق بر سامانه اعلام نرخ دارو (mdp.ihio.gov.ir) انجام شده باشد، ثبت اقلام غیر پرونده‌ای در نرم‌افزار داروخانه جهت محاسبه قیمت کفایت می‌کند، بنابراین در این موارد ضروری است قیمت‌گذاری نسخه کاغذی انجام و نسخ کاغذی در انتهای دوره به اداره کل ارسال شود.

رضایی با اشاره به اینکه ضروری است ادارات کل استانی با استقرار موقت کارشناسان یا افزایش تعداد کارشناسان در داروخانه‌های منتخب و ویژه (در تمام ساعت فعالیت داروخانه شامل از اداری و غیراداری)، از ارائه خدمت به بیمه شدگان اطمینان حاصل کند، اظهار داشت: در ارسال لیست نسخ دارویی و ثبت متمم در سامانه لزومی به تفکیک سهم یارانه ارزی از سهم سازمان نیست و مبالغ به صورت یک جا قابل ثبت است، پرداخت سهم صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، برای بیمه‌شدگان مشمول در قالب خسارت متفرقه قابل انجام است.

وی ادامه داد: ادارات کل استانی ترتیبی اتخاذ کنند تا ارائه داروهای اسپینرازا، ریسدیپلام و امیسیزوماب به بیمه شدگان هدف برابر فهرست ارسال شده و سهمیه دارویی، در زمان دریافت دارو، دچار اختلال نشود؛ به‌گونه‌ای که در صورت قطع سامانه، پس از برقراری ارتباط نسبت به ثبت اطلاعات نسخ مذکور در سامانه توسط پزشکان و مراکز ذی‌ربط اقدامات لازم صورت پذیرد.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: تا زمان پایداری سامانه، منعی بابت پذیرش نسخه کاغذی داروهایی که دارای شرط اجباری تجویز الکترونیک بوده‌اند، وجود ندارد؛ محدودیت پذیرش نسخ کاغذی به میزان ۲۰ درصد نسخ در زمان اختلال سامانه لحاظ نخواهد شد.

هیچ دلیلی برای ارائه نکردن خدمت به بیمه‌شدگان پذیرفتنی نیست

محمدحسین صفاری، مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده به تمام پزشکان، مؤسسات درمانی و تشخیصی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، کلینیک‌ها و پاراکلینیک‌ها، هیچ‌یک از این مراکز تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند از ارائه خدمت به بیمه‌شدگان خودداری کنند.

وی افزود: زمانی که سامانه‌های بیمه به هر دلیلی دچار اختلال موقت شوند یا نسخه‌نویسی الکترونیک امکان‌پذیر نباشد، این مراکز موظف هستند، نسخ را به صورت کاغذی ثبت و پذیرش و به بیمه‌شدگان ارائه خدمت کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیمه شدگان در صورت دریافت نکردن خدمت یا هر گونه تخلف مؤسسات، می‌توانند تخلف مورد نظر را در سامانه شکایات سازمان بیمه سلامت به نشانی shekayat.ihio.gov.ir ثبت کنند و همکاران در اسرع وقت موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهند کرد.