مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه نهم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری پردیسان آنلاین، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری پردیسان آنلاین، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تزریق ۴ میلیارد دلار به نهضت ملی مسکن» نوشت: اواخر دی‌ماه نشست کارگروه تأمین مالی مسکن باحضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برگزار شد و در این نشست نقش‌آفرینی صندوق توسعه ملی در پروژه نهضت ملی مسکن و کمک ۴ میلیارد دلاری این صندوق به این پروژه مطرح شد. روز گذشته و براساس برنامه‌های اجرای مصوبات کارگروه تأمین مالی مسکن، با حضور مدیرعامل بانک مسکن و مدیرعامل صندوق توسعه ملی قرارداد ۳ ساله سپرده‌گذاری ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در بانک مسکن، با هدف حمایت از طرح نهضت ملی مسکن امضا شد.

براساس این گزارش ۲ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی نزد بانک مسکن به‌صورت ارزی سپرده‌گذاری می‌شود. این سپرده‌گذاری ۳ ساله است و بعد از این مدت، مبلغ سپرده‌گذاری از سوی بانک مسکن، عیناً به صندوق برمی‌گردد. اما ساز کار استفاده از این سپرده‌گذاری ارزی در بانک مسکن به این صورت است که بانک، این سپرده ارزی را دراختیار مشتری قرار می‌دهد و سود ارز را دریافت می‌کند، بخشی از این سود (۲ درصد) به صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود و مابقی آن در اختیار بانک مسکن است تا با استفاده از آن، پرداخت تعداد تسهیلات نهضت ملی مسکن را افزایش دهد و همچنین باتوجه به افزایش سرمایه بانک، نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز کاهش یابد.

سرگیجه غرب از چرخش ماهواره‌های ایرانی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۸ حمله علیه اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی در کمتر از ۲۴ ساعت» به حملات روز گذشته مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکایی و اسرائیلی پرداخت و نوشت: خبرها حاکی از آن است که روز گذشته روز طوفانیِ مقاومت عراق بوده است. ابتدا خبر آمد که مقاومت اسلامی عراق عصر و شامگاه شنبه، چهار پایگاه آمریکا در خاک عراق و سوریه هدف قرار داد. مقاومت اسلامی عراق عصر روز شنبه پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان گازی «کونیکو» در سوریه را هدف حمله راکتی خود قرار داد. مقاومت عراق همچنین شامگاه شنبه پایگاه‌های «عین‌الاسد» در عراق و «خربت عدنان» در سوریه را هدف حمله پهپادی قرار داد. مقاومت اسلامی عراق همچنین شنبه‌شب، پایگاه غیرقانونی آمریکا در میدان نفتی «العمر» در سوریه را هدف حمله پهپادی قرار داده است.

بعد از آن یک منبع به اسپوتنیک گفت: «شامگاه شنبه یک مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در حومه المالکیه در شمال استان الحسکه در شمال‌شرق سوریه هدف پهپادهایی قرار گرفت.» به گزارش ایسنا، این منبع گفت که پهپادها مرکز فرماندهی آمریکا واقع در کنار سد حیاک در روستای خربهًْ عدنان معروف به «ریباریا» در حومه شهر المالکیه در شمال الحسکه را هدف قرار دادند. ساعاتی بعد در ادامه حملات مقاومت علیه مواضع اشغالگران آمریکایی در منطقه مقاومت عراق پایگاه «التنف» در سوریه را هدف قرار داد. همچنین، به گزارش ایرنا، مقاومت اسلامی عراق دیروز اعلام کرد که پایگاه حریر آمریکا در نزدیک فرودگاه اربیل در شمال عراق هدف حمله پهپادی قرار گرفت. اما این پایان کار مقاومت عراق نبود. منابع رسانه‌ای صبح روز یکشنبه از حمله پهپادی مقاومت عراق به تأسیسات دریایی رژیم صهیونیستی در شهر حیفا خبر دادند.

سرگیجه غرب از چرخش ماهواره‌های ایرانی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرگیجه غرب از چرخش ماهواره‌های ایرانی» نوشت: زمانی که ماهواره تحقیقاتی «ثریا» ۵۰ کیلوگرمی با «ماهواره‌بر قائم ۱۰۰» در ۳۰ دی امسال در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، یعنی مداری که برای نخستین بار در دسترس کشورمان قرار می‌گرفت، دشمنانی که تازه بعد از چند روز از آن اتفاق بزرگ به خود آمده بودند، حملات علیه ایران را آغاز کردند. اما هیچ گاه تصور نمی‌کردند در فاصله یک هفته، قرار است بار دیگر برای نخستین بار شاهد قرار گرفتن سه ماهواره ایرانی با «ماهواره‌بر بومی سیمرغ» با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین باشند.

ماهواره «مهدا» و نانو ماهواره‌های «کیهان ۲» و «هاتف ۱» صبح دیروز (یک‌شنبه) در حالی در مدار قرار گرفتند که تا دو سال پیش با توجه به نگاه دولت دوازدهم، حتی ارسال یک ماهواره با، اما و اگرهای سیاسی سیاست‌بازان و چشم دوختگان به اجازه غرب با مشکل مواجه بود.

فناوری فضایی جزو فناوری‌های سطح بالایی است که تعداد بسیار اندکی از کشورهای جهان توانسته‌اند وارد این قلمرو شوند. اگر چه طی سال‌های اخیر کشورهای ثروتمند و نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس کوشیده‌اند با سرمایه‌گذاری و صرف مبالغ سنگین در این حوزه وارد شوند، اما تفاوت ماجرا در آنجاست که تلاش آنان مبتنی بر واردات است و جوششی درونی بر پایه علم و دانش بومی نیست. با نگاهی به سه دهه فعالیت در این زمینه و تقویم افتخارآفرین صنعت ماهواره‌ای کشور سیر تحول فناوری فضایی اکنون بیش از پیش نمایان شده است.

سرگیجه غرب از چرخش ماهواره‌های ایرانی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آزمایشگاه فضایی ایران» به پرتاب ۳ ماهواره ایرانی مهدا، کیهان ۲ و هاتف ۱ با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرداخت و نوشت: به گزارش «وطن امروز»، ۲۴ ساعت پس از بیانیه تروئیکای اروپا در محکومیت پرتاب ماهواره «ثریا» با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین، روز گذشته کشورمان از جدیدترین توانایی‌هایش در عرصه فضایی رونمایی کرد. ماهواره‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، ماهواره مهدا و ۲ محموله تحقیقاتی را از پایگاه امام خمینی (ره) با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه تقریبی ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه تقریبی ۱۱۰۰ کیلومتری زمین تزریق کرد. ماهواره مهدا ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام و آماده پرتاب شده است.

ماهواره «مهدا» از ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران است که برای آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده است. این ماهواره از نوع ماهواره‌های تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است و نانوماهواره‌های کیهان ۲ و هاتف ۱ نیز توسط شرکت صنایع الکترونیک (صاایران) وزارت دفاع طراحی و آماده پرتاب شده‌اند. مأموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا است. ماهواره مهدا، یک ماهواره ۳۲ کیلوگرمی از سری ماهواره‌های سبک‌وزن پژوهشگاه فضایی ایران است که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌اند. مأموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضاست. مدیر این پروژه مرحوم محمد ندافی‌پور بود که ۲ سال پیش بر اثر ابتلاء به کرونا درگذشت و اسم دختر وی «مهدا» روی این ماهواره گذاشته شده است.

سرگیجه غرب از چرخش ماهواره‌های ایرانی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «رویارویی در تگزاس» را برگزید و نوشت: با بالاگرفتن تنش میان دولت فدرال آمریکا و ایالت تگزاس، شهر ایگل‌پاس در ایالت تگزاس، این روزها کانون مناقشات مقام‌های ایالتی و دولت فدرال آمریکا درباره نحوه مقابله با موج مهاجرانی است که از مکزیک راهی آمریکا شده‌اند. دعوا بر سر این است که کدام طرف صلاحیت محافظت و مراقبت از مرز میان تگزاس و مکزیک را دارد؛ دولت بایدن ادعا می‌کند که طبق قانون اساسی، آنان را می‌پذیرد و مقام‌های محلی می‌گویند ورود چنین حجمی از مهاجران بدون بررسی پیشینه برای کشور خطر امنیتی دارد.

اختلاف مقام‌های فدرال و ایالت تگزاس وقتی بالا گرفت که در دهم ژانویه، مقام‌های تگزاس مانع دسترسی مقام‌های گشت مرزی فدرال به دوونیم مایل از منطقه مرزی که یکی از معابر موج مهاجران بود، شدند. تصاویر نشان می‌دهد این منطقه برای ممانعت از ورود آزادانه و بدون بررسی امنیتی مهاجران به خاک ایالات متحده، با سیم‌خاردار پوشیده شده است. اکنون مقام‌های تگزاس و دولت جو بایدن یکدیگر را به ایجاد این بحران متهم می‌کنند. دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه در حمایت از دولت بایدن و برچیدن سیم‌خاردار از مرز رأی داد. بااین‌حال، مقام‌های محلی و شماری از سیاست‌مداران جمهوری‌خواه مخالف ورود بی‌قیدوشرط مهاجران به کشور هستند. موضوع بحث و جدل، سیم‌خاردارهایی است که گارد ملی تگزاس از آن به‌عنوان مانعی میان رودخانه «ریو گرانده» و «پارک شلبی»، منطقه‌ای به مساحت ۴۷ هکتار در «ایگل‌پس» استفاده می‌کند.

سرگیجه غرب از چرخش ماهواره‌های ایرانی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به نقش انتخابات در ایجاد پایه‌های رفاه پرداخت و با تیتر «میوه اقتصادی سبد رأی» نوشت: میزان مشارکت در انتخابات می‌تواند از چند بعد وضعیت اقتصاد یک کشور را تحت تأثیر قرار دهد. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی ابعاد این موضوع را تشریح کرده و نشریه «تجارت‌فردا» نیز در شماره اخیر خود با عنوان «سرنوشت رأی» کارکردهای انتخابات در جامعه را به بحث گذاشته است. مطابق بررسی‌ها، افزایش مشارکت در انتخابات می‌تواند باعث تقویت سرمایه اجتماعی برای پیشبرد اصلاحات اقتصادی شود. از سوی دیگر، انتخاب افراد شایسته در قامت قانون‌گذار می‌تواند بستر لازم برای توسعه را فراهم کند. همچنین نتایج مثبت یک انتخابات با مشارکت حداکثری می‌تواند روی انتظارات مردم بر متغیرهای کلان اقتصادی اثر مثبت داشته باشد. در این خصوص، وجود احزاب و تشکل‌ها در انتخابات می‌تواند با پاسخ‌گو کردن مسؤولان در قبال رأی مردم، زمینه را برای تحقق وعده‌های احزاب به‌ویژه در زمینه اقتصادی فراهم کند. در مقابل به هر میزان که نقش انتخابات در کشور کمرنگ شود، اثرات سو آن در فضای اقتصادی نمایان خواهد شد.

سرگیجه غرب از چرخش ماهواره‌های ایرانی