لاتاری چیست؟ برندگانش چه سرنوشتی دارند؟ مصاحبۀ لاتاری چه؟ چه کسانی در این مصاحبه مردود می‌شوند؟ مهم‌تر از همه، جواب لاتاری دقیقا چه زمانی اعلام می‌شود؟ بیایید دربارۀ تک‌تک این سوالات با هم صحبت کنیم.

برای آن‌ها که دنبال‌کنندۀ رویداد لاتاری هستند، فصل بهار رنگ‌وبوی دیگری دارد! چون با نزدیک‌شدن به اردیبهشت‌ماه، آن‌ها که هیچ! حتی درختان هم گردنبندهای شکوفه‌نشانِ خود را به گردن می‌اندازند تا شاید با استفاده از رنگ شانس این ماه، بخت یارشان شود و نامشان در میان برندگان لاتاری باشد!

اما خوب اصلا لاتاری چیست؟ برندگانش چه سرنوشتی دارند؟ مصاحبۀ لاتاری چه؟ چه کسانی در این مصاحبه مردود می‌شوند؟ مهم‌تر از همه، جواب لاتاری دقیقا چه زمانی اعلام می‌شود؟ بیایید دربارۀ تک‌تک این سوالات با هم صحبت کنیم.

اصلا لاتاری آمریکا یعنی چه؟

اگر از معنایش می‌پرسید، لاتاری معادل «قرعه‌کشی» و «بخت‌آزمایی» است؛ اما اگر می‌خواهید مفهومش را بدانید، بگذارید قصه‌اش را برایتان تعریف کنیم!

تقریبا ۴۰ سال قبل بود؛ یعنی حوالی سال ۱۹۹۰ میلادی که روزی از روزها، دولت‌مردان آمریکایی کنار یکدیگر جمع شدند و گفتند «این‌طور نمی‌شود! وضعیت گوناگونی نژادهای مختلف در کشورمان اصلا خوب نیست. کلا خودمان مانده‌ایم و یکی‌دو نژاد اروپایی دیگر! باید برای این وضعیت کاری کنیم»!

و این‌طور شد که برنامه‌ای به‌نام «لاتاری گرین کارت آمریکا» را اختراع کردند! یعنی رویدادی که به‌موجب آن، از همان حوالی سال ۱۹۹۰ تا حالا، بین عدۀ زیادی از مردم قرعه‌کشی برگزار می‌شود تا در نهایت، برندگان بتوانند گرین‌کارت آمریکا را دریافت کرده و در آمریکا زندگی کنند.

پس لاتاری آمریکا یک برنامۀ مهاجرتی است که بردنش، تنها به یک چیز بستگی دارد:شانس!

جواب لاتاری کی اعلام می‌شود؟

سیستم لاتاری ۶ماه‌به‌۶ماه است؛ این‌طور که ما از مهر تا آبان در این برنامه ثبت‌نام می‌کنیم و بعد، ۶ ماه منتظر می‌مانیم تا نتایجش در اردیبهشت‌ماه اعلام شود؛ اما این موضوع دقیقا چه زمانی اعلام می‌شود؟

مطابق اعلام رسمی ایالات متحده، جواب لاتاری آمریکا در روز چهارم می ۲۰۲۴ اعلام می‌شود؛ یعنی روز شنبه، مورخ ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳؛ منتها خوب اینکه این نتیجه چطور اطلاع‌رسانی می‌شود یا کجا باید آن را مشاهده کرد، خودش بحث دیگری است. در همین خصوص، می‌توانید مقالۀ «جواب لاتاری» از وبسایت حامی مهاجر را مطالعه کنید.

سرنوشت برندگان لاتاری چیست؟

معلوم است:زندگی در قلب آمریکا و به‌آغوش‌کشیدن رویاها!

اما خوب ماجرا این است که از بردن لاتاری آمریکا تا رسیدن به خاک ایالات متحده، هنوز چند مرحله را باید پشت‌سر بگذاریم؛ منتها اینجا، تنها قرار است این مراحل را نام ببریم. توضیحاتش بماند با کارشناسان موسسه‌ای مثل حامی مهاجر که سال‌هاست در حوزۀ لاتاری فعالیت می‌کند. (شماره‌تماس:۰۲۱۴۸۰۰۰۹۵۷)

پس این شما و این، شِمایی کلی از مراحل پسالاتاری:

  • آماده‌سازی و ترجمۀ مدارک موردنیاز سفارت آمریکا
  • تکمیل فرم مهاجرتی DS-260 یا همان فرم برندگان لاتاری
  • تعیین وقت مصاحبه در سفارت به‌دست نهاد برگزارکنندۀ لاتاری
  • تکمیل مراحل مدیکال آمریکا در خارج از ایران
  • انجام مصاحبه در سفارت آمریکا (خارج از کشور)
  • دریافت ویزا و سفر به آمریکا

آیا ممکن است برندۀ لاتاری ویزای آمریکا نگیرد؟

این سوال، یکی از آن پرتکرارهاست! جوابش هم واضح است:«بله» اما «تحت‌شرایطی خاص»! یعنی این‌طور نیست که دست برنده‌های لاتاری از دریافت ویزا کوتاه بماند. نه! اتفاقا ماجرا برعکس است؛ چون سهمایران در اخذ ویزای لاتاری آمریکا، از تمام کشورهای دنیا بیشتر است؛

اماماجرا این‌جاست که برای گرفتن این ویزا، باید حواسمان به یک‌سری مسائل اساسی باشد. بگذارید راجع‌به چند نمونه از این موارد مهم حرف بزنیم.

اول. خودتان را برای مصاحبه آماده کنید!

نه که مصاحبۀ سفارتی ترسناک باشد. نه! اما خوب حتی حضور در یک مصاحبۀ شغلی هم نیازمند آمادگی است. دیگر چه برسد به حضور در مصاحبۀ لاتای آمریکا که می‌تواند زندگی هرکسی را زیرورو کند! تازه موضوع زمانی حساس‌تر می‌شود که بدانیم برخی موضوعات را نباید مطرح کرد؛ چون خطوط قرمز روز مصاحبه‌اند و گفتنشان حسابی دردسرساز است!

دوم. به افسر سفارتی اطلاعات درست بدهید!

چه بسیار برندگانی که با دادن اطلاعات غیرواقعی، می‌خواستند توجه افسر سفارت آمریکا را جلب کرده و ویزای این سرزمین را دریافت کنند؛ غافل از اینکه خود افسر همه‌چیز را می‌دانست و شنیدن آن حرف‌ها، تنها او را در ریجکت‌کردنشان مصمم‌تر می‌کرد!

بنابراین حواستان باشد! یکی از نکات حیاتی برای دریافت ویزای لاتاری آمریکا، ارائۀ اطلاعات حقیقی در روز مصاحبه است.

سوم. فرم‌هایتان را با دقت پر کنید!

برندۀ لاتاری شده‌اید و می‌خواهید به آمریکا بروید؟ بسیار خوب. فرم‌هایتان را به‌شکل وسواس‌گونه تکمیل کنید! چون تنها در این صورت است که می‌توانید با خیال جمع باقی مراحل اخذ ویزا را پی بگیرید.

ضمنا یادتان باشد که این فرم‌ها، حقوقی‌اند و مهاجرتی؛ بنابراین اگر در این دو حوزه تخصص ندارید، پیشنهاد می‌کنیم خطر نکنید. در عوض، می‌توانید فرم را با کمک افراد باتجربه و کارشناسانی مثل کارشناسان حامی مهاجر تکمیل کنید گه شانس اخذ ویزایتان حفظ شود.

چهارم. خودتان بخوانید!

تا اینجا، ما سه نکتۀ مهم را دربارۀ اخذ ویزای لاتاری آمریکا بیان کرده‌ایم. با این حال، برای اینکه بتوانیم با برنده‌شدن در لاتاری آمریکا ویزایمان را هم دریافت کنیم، هنوز چند مورد دیگر باقی مانده؛ منتها اینجا دیگر مجال نوشتن نیست؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم خودتان به نوشتۀ «چه کسانی در مصاحبه لاتاری رد می شوند» سری بزنید و آن اصول‌وقواعد را مطالعه کنید.

خلاصه کنیم!

برنده‌شدن در لاتاری آمریکا، از آن‌دست آرزوهایی است که احتمال به‌وقوع‌پیوستنش چندان زیاد نیست؛ اما اگر بشود و ببریم، زندگی‌مان هم زیرورو می‌شود! بنابراین باید حواسمان به زمان اعلام نتایج این رویداد باشد تا با آگاهی از ریزه‌کاری‌های آن، پیش‌پیش خودمان را برای چنین موقعیت رویامانندی آماده کنیم!

آنچه گفتیم هم، همه‌اش در راستای همین جواب لاتاری و قصه‌های بعدش بود؛ بنابراین فکر می‌کنیم تا حد ممکن، دربارۀ تمام موارد لازم حرف زده باشیم؛ منتها اگر سوالی هم بود، در بخش «نظرات» شنوا و پاسخگویتانیم.