تاریخ خبر: ۱۴۰۱/۰۱/۲۸زمان خبر: ۰۹:۵۴تعداد بازدید: ۰ حجت الاسلام میرتاج الدینی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در دومین نشـست علمی – تخصصـی با موضوع «مدل مطلوب بانکداری اسـلامی – چالش‌ها و راهکارهای اصلاح قوانین بانکی کشور» که به میزبانی بانک پارسیان برگزار شد، طرح مشترک بین بانک پارسیان و پژوهشگاه فقه نظام و مدل […]

آمادگی مجلس برای کمک به تکمیل و به جامعیت رساندن طرح مدل مطلوب بانکداری اسلامی

حجت الاسلام میرتاج الدینی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در دومین نشـست علمی – تخصصـی با موضوع «مدل مطلوب بانکداری اسـلامی – چالش‌ها و راهکارهای اصلاح قوانین بانکی کشور» که به میزبانی بانک پارسیان برگزار شد، طرح مشترک بین بانک پارسیان و پژوهشگاه فقه نظام و مدل جدید نمونه بانکداری اسلامی را مطلوب ارزیابی و از آمادگی مجلس برای کمک به تکمیل و به جامعیت رساندن این طرح خبر داد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه با تشریح ایرادات و برخی اشکالات فعلی نظام بانکی به برگزاری سلسله جلسات بررسی طرح بانکداری اسلامی در مجلس اشاره کرد و گفت: در این خصوص تاکنون ۲ جلسه برگزار و جلسه سوم نیز در ماه های ابتدایی سال آینده در قم برگزار خواهد شد
وی افزود : جلسه آخر در مجلس که دکتر پرویزیان و نیز اعضای مجمع تشخیص مصلحت، مجلس خبرگان رهبری، پژوهشگاه فقه نظام و مرکز تحقیقات علوم انسانی درقم حضور داشتند، نتایج ملموس و محسوسی به دست آمده است.

چالش‏ های اصلاح قوانین بانکی
در بخش انتهایی نیز کمیل قنبرزاده به بیان چالش‏ها و ارائه راهکارهای اصلاح قوانین بانکی با تکیه بر مدل مطلوب بانکداری اسلامی پرداخت. به نظر او چالش‏های اصلاح قوانین شامل دو دسته چالش مربوط به هر قانون تحول بنیادین و مربوط به مدل مطلوب است. افزون بر این در چالش‏های مرتبط با طرح‏های بنیادین به «نبود عزم راسخ برای ایجاد تحول بنیادین براساس اسلام»، «نیاز به قانون جامع تحول» و «مدیریت آثار و تبعات کوتاه‏مدت» اشاره کرد. مدیر کل مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر در قسمت چالش‏های تقنینی مدل مطلوب نیز به مواردی چون «نیاز به طراحی دوره‏گذار»، «نیاز به اصلاح مدل توسعه اقتصادی کشور»، «نبود زیرساخت‏های لازم»، «نبود اجماع فقهی و نخبگانی»، «مساله آموزش»، «تعارض منافع و نبود زمینه مشارکت‏های واقعی» اشاره کرد. در نهایت اینکه درجریان برگزاری این نشست تفاهم نامه‏های همکاری میان بانک پارسیان و پژوهشگاه فقه نظام به امضا رسید.
گزارش عملکرد پیشرفت طرح
مهدی فراهانی، مدیر آینده‏پژوهی بانک در حاشیه برگزاری این نشست در خصوص طراحی مدل مطلوب با تلاش بانک پارسیان، بیان کرد: این بانک با همکاری پژوهشگاه فقه نظام، اقدام به طراحی مدل مطلوب یک بانک اسلامی بر اساس مبانی اسلام با رویکرد فقه نظام کرده است. این مدل نه تنها به دنبال تطبیق ساختارهای موجود با مبانی اسلام بوده بلکه درصدد کشف نظام مطلوب بانکی از درون اصول، قواعد و مبانی فقهی و اسلامی است. طراحی الگوی بانکداری اسلامی در فاز اول برای سه حوزه قرض الحسنه، سرمایه‏گذاری و سایرخدمات بانکی به اتمام رسیده است. هم اکنون ایجاد بخش خیرخواهانه در صندوق قرض‏الحسنه پارسیان مصوب گردیده است و اقدامات لازم جهت اخذ برخی مجوزهای فقهی و قانونی آن در حال انجام است و هم زمان با استفاده از محتویات طرح ارائه شده توسط پژوهشگاه که بیشتر حائز جنبه‏های فقهی مدل بانک مطلوب است. او در ادامه افزود در این راستا، استفاده از نظرات کارشناسان و تجربیات بانکی و قوانین موجود، روند عملیاتی نمودن بانکداری مشارکت در سود و زیان نیز در دست بررسی است. همچنین طبق برنامه ریزی صورت گرفته، الگوی مذکور طی ۶ نشست تخصصی به بوته نقد و بررسی گذاشته خواهد شد.
وی افزود : اولین نشست با حضور ارزشمند اساتید گرانقدر حضرت آیت الله اراکی، حضرت آیت الله محقق داماد و مدیران محترم نظام پولی و بانکی کشور، اساتید حوزه و دانشگاه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «نقد روش بانکداری مرسوم و تبیین روش بانکداری مطلوب» و نشست دوم تحت عنوان «مدل مطلوب بانکداری اسـلامی – چالش‌ها و راهکارهای اصلاح قوانین بانکی کشور» چهارشنبه۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ به میزبانی بانک پارسیان برگزار شد و مقرر است نشست‏های بعدی با شکل و شمایل جدید و در قالب کرسی‏های آزاد اندیشی با همکاری پژوهشگاه فقه نظام در آینده اجرایی گردد.