استاندار اصفهان گفت: اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد گردشگری دو راهبرد استان برای توسعه هستند، از این رو در برابر گسترش بی‌رویه صنایع و ایجاد صنایع آب‌بر ایستادگی کرده‌ایم زیرا معتقد هستیم اصفهان دیگر نمی‌تواند بار مضاعفی از آلودگی هوا را تحمل کند و اولویت استان در تأمین آب مصرفی، آب آشامیدنی مردم است.

به گزارش پردیسان آنلاین، سیدرضا مرتضوی امروز_یکشنبه نهم اردیبهشت_ در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، ضمن گرامیداشت روز شوراهای اسلامی، اظهار کرد: شکل‌گیری شوراهای اسلامی یکی از مظاهر بروز و ظهور اراده مردم در حکمرانی و مدیریت کشور است.

وی ضمن قدردانی از اصحاب رسانه استان در انعکاس اخبار و اطلاعات، افزود: اگر از ابتدا جایگاه اطلاع‌رسانی به درستی دیده می‌شد، رسانه می‌توانست در پیگیری و مطالبه حقوق مردم به خوبی نقش آفرینی کند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: جایگاه خبرنگاران متناسب با نقشی که ایفا می‌کنند نیست و این موضوع در جهان نیز مشهود است در صورتی که رسانه بایستی مطالبه‌گر حقوق مردم باشد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته سال برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و بسیار حساس و سرنوشت ساز بود.

وی ادامه داد: تمامی رسانه‌های امپراتوری سلطه به خط شده بودند تا انتخابات در ایران را ضایع کنند و این هدف را با ناامیدی مردم و حاشیه سازی برای مردمی که قصد شرکت در انتخابات را داشتند پیش بردند.

استاندار اصفهان بیان کرد: در این شرایط رسانه‌های ما در تلاش بودند تا نگاه واقعی و متفاوتی از ایران اسلامی را به جهان مخابره کنند که از این بابت عملکرد اصحاب رسانه کشور و استان جای تقدیر و قدردانی دارد.

وی اظهار کرد: در انتخابات مردم ما به یاری روشنگری رسانه بسیار هوشمندانه عمل کردند بالاخص در شهرستان‌هایی که هدف دشمن بود شاهد حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی بودیم.

استاندار اصفهان همچنین از اصحاب رسانه استان در پوشش دستاوردهای دولت قدردانی کرد و گفت: حضور رسانه را ارج می‌نهیم و از زحمات و تلاش‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه استان کمال قدردانی را داریم.

مرتضوی ضمن اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی بالغ بر ۱۳ هزار کودک را در غزه به شهادت رسانده همچنین ۳۳ هزار شهید در غزه مظلوم و قهرمان گویای جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم مسلمان فلسطین است.

وی ادامه داد: هر چند که آنها در تلاش هستند تا جنایاتشان را از چشم مردم دنیا مخفی نگهدارند اما خبرنگارانی که با رشادت و جانفشانی در آن منطقه حاضر هستند چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند و این نشانه اهمیت رسانه در روشنگری و انعکاس حقایق به دنیا است.

استان اصفهان موفق‌ترین استان در ساماندهی اتباع خارجی است

مرتضوی در خصوص ساماندهی اتباع خارجی گفت: اتباع خارجی از طرفی فرصت و از طرف دیگر می‌توانند تهدید محسوب شوند.

وی ادامه داد: اگر اتباع با برنامه‌ریزی و مدیریت هماهنگ در راستای نیاز کشورها ساماندهی شوند فرصت هستند و اگر خارج از این ضوابط باشند تهدید محسوب می‌شوند.

استاندار اصفهان افزود: در کشور ما از دو سال گذشته، تمرکز ویژه‌ای بر ساماندهی اتباع خارجی انجام شده است.

مرتضوی ادامه داد: وزارت کشور در قالب یک کار ستادی جلساتی را در این خصوص برگزار می‌کند که استان اصفهان نیز حسب حضور اتباع در این ستاد حضور دارد.

وی خاطرنشان کرد: در قالب این ستاد جمعیت اتباع خارجی حاضر در استان شناسایی و برای اتباع غیرقانونی برنامه‌ریزی و گزارشات به صورت ماهانه به وزیر کشور اعلام می‌شود.

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه بایستی نگاه عالمانه‌ای به حضور اتباع داشته باشیم، بیان کرد: استان اصفهان به مدت ۹ ماه رتبه نخست عملکرد و ساماندهی اتباع در کشور را داشت و این ساماندهی همچنان ادامه خواهد داشت.

تحقق واقعی «ما می‌توانیم» در جمهوری اسلامی ایران

مرتضوی گفت: کشور ما در دهه اول انقلاب شرایط بسیار سختی داشت. پزشکان هندوستانی و پاکستانی بیماران ما را درمان می‌کردند و به معنای واقعی کلمه نیازمند و وابسته به کشورهای غربی بودیم.

استاندار اصفهان متذکر شد: امروز جمهوری اسلامی در جایگاهی ایستاده که اصفهان ما امروز میزبان گردشگران سلامت است.

مرتضوی افزود: این جایگاه در حوزه‌های دیگر صنعت، هنر، ورزش و … نیز محقق شده است اما در حال حاضر هجمه رسانه‌ای دشمن به حدی زیاد است که پیشرفت‌های کشورما برای مردم قابل باور نیست.

وی اظهار کرد: کشوری که ۴۰ سال تحت تحریم بود تا نتواند نیازهای خود را برآورده کند امروز نیز برای دیده نشدن محصولاتش در دنیا تحریم است.

استاندار اصفهان تأکید کرد: ما می‌توانیم در جمهوری اسلامی ایران به معنای کامل شده است در این شرایط نگاه تحقیرآمیز به دستاوردهای جوانان و دانشمندان ایرانی پذیرفتنی نیست.

مرتضوی بیان کرد: هر فردی که ایران و ایرانیان رو دوست دارد باید به دنبال عزت کشور باشد.

وی در خصوص آینده استان اصفهان، گفت: شورای برنامه‌ریزی استان تلاش کرده تا ذیل سند آمایش استان برنامه‌های مختلفی را انجام دهد اما راهبردهای اساسی ما اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد گردشگری است.

استاندار اصفهان متذکر شد: از این رو اصرار داریم که سرمایه‌گذاری در استان براساس راهبردهای سند آمایش محقق شود.

مرتضوی گفت: از این رو در برابر گسترش بی رویه صنایع و ایجاد صنایع جدید نیز ایستادگی کرده‌ایم زیرا معتقدیم اصفهان دیگر نمی‌تواند بار مضاعفی از آلودگی هوا را تحمل کند و اولویت استان در تأمین آب مصرفی، آب آشامیدنی مردم است.

وی ادامه داد: این رویکرد باعث شده تا بارها مورد هجمه قرار بگیریم اما بر اصل تحقق سند آمایش استان تأکید داریم و تنها راه پیشرفت استان اصفهان را در اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد گردشگری متصور می‌شویم.

مرتضوی در رابطه با بحث مسکن خبرنگاران اظهار کرد: در این مورد پیگیری‌های متعددی صورت گرفته که از مدیر کل راه و شهرسازی در اصفهان برای تأمین زمین مسکن‌های مورد نیاز دچار مشکل بودیم، اخیراً موضوع زمین در شهر اصفهان حل شده و در منطقه ۸۰۰ هکتاری کارگروه‌های خود را طی کرده و تاکید شده که در یک هماهنگی با استان و وزارت راه لیست باید ضوابط لازم را داشته باشد و باید آن را تکمیل کنیم. لازم است در اداره کل ارشاد، روابط عمومی استانداری و مراکز خبری لیست را تکمیل کنند تا به مجموعه ثبت نام‌های قبلی اضافه شود و این موضوع از دستور کار ما خارج نشده و آن را پیگیری کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شد دانشگاه هنر در هشت سال گذشته یک نشست هم با استاندار اصفهان نداشته است، گفت: در دو سال و نیم گذشته هفت جلسه گسترده خدمت دانشجویان رسیدم و دانشگاه‌های مختلف میزبان ما بوده‌اند، رویکرد دولت و استان حضور در جمع جوانان و دانشگاهیان بوده است که هم به سوالات آنها پاسخ داده می‌شود که این کار هم در راستای مسئولیت پذیری آنها در آینده و هم استفاده از افکار بکر آنها است، رسیدگی به مسائل فرهنگی، عمرانی، زیر ساختی دانشجویان و دانشگاه‌ها در کمیسیون دانشجویی استان انجام می‌شود.

مرتضوی در رابطه با بحث جلوگیری از قطعی برق در فصل گرما ابراز کرد: در گذشته در خصوص نگاه آینده نگری که باید در بین مسئولیت کشور می‌بود غفلت شد، وزیری را داشتیم در ادوار گذشته مخالف توسعه ظرفیت‌های انرژی در کشور بوده است، در دولت قبل با خاموشی‌های وسیعی روبرو بودیم، در تابستان ۹۹ طاقت مردم را در استان طاق کرده بودند و با روی کار آمدن دولت سیزدهم این رویکرد عوض شود و راهبرد وزارت نیرو به سمت پیشرفت آینده کشور در این خصوص بوده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: در اصفهان نیروگاه‌های متعددی را در حال ساخت داریم و واحد اول نیروگاه سیکل ترکیبی در هفتم مهرماه با سرمایه گذاری فولاد مبارکه به بهره برداری رسید و در حوزه تأمین انرژی در استان به سمت مثبت کردن تراز پیش می‌رویم، در این بین به سمت ابلاغ ۲۰۰۰ مگاوات خورشیدی خواهیم رفت و در حال توسعه زیرساخت‌ها و سیکل ترکیبی هستیم.

مرتضوی در خصوص مترو لنجان و مبارکه هم اظهار کرد: با مجموعه‌های صنعتی جلساتی را داشته‌ایم اما آنها حاضر به سرمایه گذاری در این زمینه نیستند و استان هم باید به اولویت‌های خود بپردازد، یکی از علل آلودگی‌های اصفهان مربوط به منابع متحرکه است که هر چه در این مسیر کار کنیم می‌تواند برای رفع آلودگی هوا مؤثرتر واقع شود.

وی در خصوص پروژه‌های آبی و آب شیرین کن استان اصفهان نیز تاکید کرد: استان اصفهان پای این کار ایستاده و با چنگ و دندان تلاش می‌کنیم پروژه‌های آبی در استان به نتیجه برسد و در همین رابطه رکورد ۵ کیلومتری احداث خط لوله آب را هم زدیم، در این مسیر روزانه ۴۰۰ تریلر و بیش از ۱۰۰۰ جوشکار و افراد زیادی در جبهه‌های مختلف پیمانکاری فعالیت می‌کنند، جلسات مکرر هفتگی با صرف چندین ساعت در هر جلسه به صورت ثابت ویژه این پروژه‌ها است.

استاندار اصفهان در خصوص انتخابات پیش رو در لنجان ۱۵۲ شعبه و در سمیرم از پیش بینی ۶۸ شعبه اخذ رأی خبر داد و با بیان اینکه از سیزدهم اردیبهشت ماه فرایند تبلیغات انتخاباتی آغاز خواهد شد، تاکید کرد: توسط عوامل اجرایی، هیئت‌های بازرسی و حفاظتی تمهیدات لازم صورت گرفته است و پشتیبانی‌های لازم برنامه ریزی شده که امیدواریم در انتخابات پیش رو از همه ظرفیت‌های ممکن استفاده کنیم.

شرکت شهرک‌های صنعتی متولی پساب قهجاورستان شد

استاندار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار پردیسان آنلاین مبنی بر اینکه آیا شرکت شهرک‌های صنعتی حاضر به قبول ساماندهی این پساب مسکن مهر قهجاورستان و شهرک اصفهانک، شده است یا خیر، گفت: در سفری که روز پنجشنبه شورای اداری استان به مناطقی از شرق شهرستان اصفهان داشت، بنا شد شورای اداری استان با توجه به وسعت و گستردگی اصفهان در قالب چندین سفر به این مناطق رفته و به مشکلات موجود رسیدگی کنند؛ در این سفر یکی از مقاصد مورد بازدید همان منطقه قهجاورستان بود و نکاتی را در مورد اصفهانک داشتیم.

وی افزود: در مورد فاضلاب قهجاورستان چند موضوع مطرح شد و دو پیشنهاد برای این موضوع و حل مسائل آن ارائه شد. با توجه به نظر مثبت شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان بنا شد این شرکت سرمایه گذار شبکه فاضلاب قهجاورستان شود و در یک قرارداد متقابل با ابفا به این امر ورود کند و بخشی از آن فاضلاب جامع اوری شده و آب‌های نامتعارف را طی فرایندهای مورد نیاز در بخش صنعت استفاده کند.

مرتضوی تاکید کرد: یکی از این از گزینه‌ها این بود که شرکت شهرک‌های صنعتی باید مطالعات خود را انجام دهد و به یک جمع بندی قطعی برسد و این قرارداد انجام شود و در مورد دوم هم قرار شد از منابع دولتی پیرامون قهجاورستان بتوانیم الحاقاتی را برای این منطقه تعریف کنیم و با شرایط و خلق ثروتی که انجام می‌شود شهرداری را موظف به این موضوع کنیم تا با محوریت شهرداری این اقدام انجام شود اما در مورد اصفهانک بحثی مطرح نشد.

گیر ما در جذب سرمایه‌های خارجی نگاه تمرکزگرای ملی است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پردیسان آنلاین مبنی بر دستور کار مدیریت استان برای جذب سرمایه‌های بین المللی برای رونق اقتصادی اصفهان یادآور شد: اصفهان به لحاظ حضور هیئت‌های خارجی یک نقطه قوت ممتاز دارد که شامل حال دیگر استان‌ها نمی‌شود. در همین راستا در سال گذشته سفرهای زیادی را میزبانی کردیم و از کشورهای مختلف در استان حضور پیدا کردند. در سال ۱۴۰۱، میزبان ۳۲ هیئت عالی رتبه خارجی رسمی بودیم و در سال گذشته نیز میزبان ۴۱ هیئت خارجی در سطح استانداری بودیم که قالب جلسات با این هیئت‌ها به تفاهم نامه‌ها و مذاکرات منجر شد.

استاندار اصفهان تاکید کرد: تنها گرفتاری ما برای جذب سرمایه‌های خارجی این است که بسیاری از تصمیم گیری های ما در این حوزه باید به صورت متمرکز انجام شود و اگر این امکان فراهم می‌شد که استانداری‌ها بتوانند به صورت جدی و مستقل وارد این تعاملات شوند شاید این انتظار که از سرمایه گذاران خارجی داریم به واقعیت و تحقق نزدیک تر می‌شد؛ گیر ما نگاه تمرکزگرایی است که در این بخش‌ها وجود دارد و فرصت مذاکره، رایزنی و طی طریق برای رسیدن به توافق را از ما می‌گیرد.

مرتضوی با اشاره به نامگذاری سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، ابراز کرد: دست فرمان استان اصفهان در سال‌های گذشته حرکت در مسیر نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب انجام می شده است و امروز نیز با توجه به مطالبات مردم از مقام معظم رهبری می‌بینیم که انگشت اشاره ایشان به سمت مسئله اقتصاد و رضایتمندی عمومی است.

وی تاکید کرد: در استان اصفهان دستور کارهایی در قرارگاه شعار سال تعریف شده است، در حوزه اقتصادی یکی از مأموریت‌های ما همین برنامه ریزی برای تحقق شعار سال است، باید یه سمتی حرکت کرد که در ابتدا برنامه ریزی ها و زیرساخت‌ها انجام شود و امکاناتی را تعریف کنیم که شرایط برای حضور مردم فراهم شود.

استاندار اصفهان ادامه داد: یک بخشی از واحدهای تولیدی ما به دلیل نداشتن بازار مناسب با ظرفیت کمتری کنار می‌کنند، در مسیر تحقق شعار سال باید استفاده از ظرفیت مردم به گونه‌ای انجام شود که این موضوع محقق شود. بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی خانگی را می‌توان به صورت تولید در خانه تعریف کرد و برای آن ظرفیت سازی کرد یا با فعال کردن نظام کنسرسیومی واحدهای صنعتی را به سمتی هدایت کرد و تحت قراردادهای بزرگ به آنها سهم داد.

وی با بیان اینکه می‌توان نشان‌هایی تعریف کرد که واحدها بتوانند ذیل آن نشان‌های تجاری تولید انجام دهند، گفت: برای کار در خانه مدل‌های متعددی در دنیا وجود دارد که خیلی از آنها ریشه‌های قدیمی در کشور ما داشته است مثل کارگاه‌های قالی بافی یا دیگر صنایع دستی که الان محدود شده‌اند، این کار هم برنامه ریزی و هم زیر ساخت می‌خواهد و در بعضی موارد باید زمینه مشارکت را در قالب کنسرسیوم‌ها و برندها تعریف کرد.

مرتضوی در خصوص دانش بنیان‌ها اظهار کرد: در حوزه اقتصاد دانش بنیان هم جلساتی انجام شده تا کار به نحو مطلوب جلو برود، بنابراین دست فرمان استانداری اصفهان برای تحقق شعار سال، رسیدن به یک برنامه جامع تا پایان اردیبهشت و اوایل خرداد است تا نقشه راه مشخصی را تعریف کنیم و در آینده حرکت‌های خوبی را دنبال کنیم.

همه مسئولان کشور دغدغه آلودگی هوا در اصفهان را دارند / سوختی که در اصفهان توزیع می‌شود با بهترین کیفیت است

وی در خصوص آلودگی هوای اصفهان گفت: در این مورد با توجه به شرایط خاص استان، مسیولان مختلف حتی در سطح هیئت وزیران به آن ورود کرده‌اند و جلسات متعددی پیرامون آن تشکیل شده است که نشان دهنده دغدغه همه مسیولین در این خصوص است و در این راستا مدیریت سوخت، بهبود سوخت مصرفی، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از تصمیمات گرفته شده در این زمینه است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه سوختی که در استان اصفهان مصرف می‌شود را بهترین و با کیفیت ترین سوخت چه بنزین و چه گازوئیل قرار دادیم، ادامه داد: پروژه گوگرد زدایی هم در همین راستا انجام شد، انرژی که امروز صرف به ثمر رساندن رینگ چهارم و خط دو مترو اصفهان انجام می‌شود در همین راستا است، در دو سال گذشته حدود ۳۰۰ اتوبوس به ناگهان حمل و نقلی استان اضافه شده که امید است در دو سال آینده با الحاق همین تعداد اتوبوس جدید بخشی از آن را نیز برقی کنیم، نوسازی ناوگان تاکسی رانی و جابجایی برخی صنایع آلاینده نیز در همین ارتباط انجام می‌شود.