در قم بیش از 111 معبر وخیابان به نام شهدای قم نامگذاری شده تا همیشه عطر و یاد شهدا در کوچه های شهر قم پیچیده و نام و خاطره آنها برای نسل های آینده ماندگار شود.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ ایران اسلامی در طول حیات خود شهدای گران قدری را تقدیم کرده است شهدایی که نقش مهمی در شکل گیری انقلاب اسلامی داشتند تا شهدای ۸ سال دفاع مقدس، شهدای گمنام؛ شهدای امنیت ؛ هم چنین شهدای حادثه منا تا شهدای مدافع حرم و شهدای گرانقدر هسته ایی شهدایی  که باید نام و یاد و خاطره این عزیزان نسل و به نسل ماندگار بماند.

یکی از راههای ماندگاری نام این شهدا مزین شدن معابر و کوچه ها و هم چنین خیابانهای شهرهای ایران به نام شهدا است تا با دیدن نام هرکدام خاطره و عطر حضور آنها در کوچه های ما معطر ومزین بماند .

نامگذاری کوچه ها و میادین شهر به نام شهدا به قدری اهمیت دارد که مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران برگزاری کنگره ۳ هزار و ۵۳۵ شهید استان زنجان که در ۲۲ مهر سال جاری برگزار شد فرمودند برای تکریم و بزرگذاشت یاد و خاطره شهدا باید شهر و میادین و کوچه ها به نام شهدا مزین باشد.

اکنون دشمنان می کوشند با جنگ نرم خود نسل جدید را از فرهنگ ایثار و شهادت دور کنند و در تلاش هستند تا ما را از نام شهدا و افرادی که برای حفظ امنیت از جان خود گذشتند دور کنند لذا نامگذاری معابر و خیابانها به نام هر کدام از شهدا حداقل کاری است که می توان انجام داد تا یادمان باشد امروز اگر آرامش داریم و در امنیت زندگی می کنیم مدیون چه کسانی هستیم.

اما با خبر شدیم که طرحی در استان قم به نام « کوچه های آسمانی» از سوی شهرداری و شورای شهر برای مزین کردن کوچه های شهر به نام شهدا اجرایی گردید و از تابلوهای جدیدی رونمایی شده است که این طرح به طور ویژه مختص استان قم می باشد. در این طرح در کنار نام ، عکس شهید والا مقام بالای تابلو مزین و در کنار آن نام شهید و تاریخ تولد و هم چنین رده خدمتی شهید قرار می گیرد علاوه بر آن با بارکدی که در تابلو است شهروندان وارد سایت اختصاصی شهید شده و از زندگینامه و وصیت نامه شهید آشنا می شوند.

به جرات باید گفت که مدیریت شهری قم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تنها به این برنامه بسنده نکرده، بلکه در طول سال های اخیر و در قالب برنامه های متعددی مانند رونمایی ازاِلمان های شهری، تندیس های حجمی، سردیس ها، دیوارنگاره ها، فیلم های مستند، کتاب ها و پادکست های صوتی و یا افتتاح خانه موزه شهیدان شاخص قم و دیگر برنامه ها، اهتمام خاصی به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته است.

ترویج فرهنگ شهادت و ایثار محرک جامعه کنونی

شهردار قم می گوید: هشت سال جنگ تحمیلی را لیله ‌القدر انقلاب اسلامی است و عصاره این لیله‌ القدر، فرهنگ ایثار و شهادت است که امنیت امروز ما نیز مرهون همین فرهنگ است، فرهنگی که تضمین‌ کننده دوام انقلاب اسلامی نیز می باشد .

سید مرتضی سقائیان نژاد می افزاید: فرهنگ ایثار و شهادت سبب تحرک در جامعه است وادامه حیات کشور به فرهنگ شهید و شهادت وابسته است، ضمن آن که انسانیت خودمان نیز به همین فرهنگ وابسته است و از این رو وظیفه مدیریت شهری قم از جمله شورا و شهرداری در شهر کریمه اهل‌ بیت (س) این بوده که فرهنگ شهید و شهادت با مؤلفه هایی مانند توکل به خدا، تزکیه نفس، ترجیح منافع نظام بر منافع شخصی، خدمتگزاری، مردمداری، استقامت در راه رسیدن به هدف، انصاف، ذلت گریزی، نترسیدن از مرگ، ساده زیستی، انصاف، خطرپذیری، انتقادپذیری و عدم دنیاپرستی ترویج داده شود.

به گفته وی؛ اجرای برخی پروژه ها مانند افتتاح پارک بزرگی به یاد شش هزار و ۹۰ شهید استان که در آن برای هر یک از شهدای استان، یک درخت کاشته شده و می شود و یا ساخت بوستان شهید زین‌ الدین به‌ عنوان یکی از زیباترین بوستان ‌های شهر و یا بهره برداری از خانه شهیدان زین‌ الدین در همین راستا بوده است.

با گذر در هرکدام از کوچه ها و خیابانهای شهر قم یاد و خاطره شهدا را حس می کنیم وقتی ابتدای هر کوچه و خیابانی به نام نامی شهدای ما مزین است طی سال های گذشته مدیریت شهری قم در زمینه نامگذاری و نصب سردیس و یا دیوارنگاره ها واقعا مطلوب ورود کرده و در این زمینه می توان به جرات گفت که قم و مدیریت شهری آن سرآمد همه شهرها و استانهای کشور است.

طرحی که می تواند الگوی دیگر استان های کشور برای ترویج فرهنگ شهادت باشد

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست وامور زائرین و محیط زیست  شورای اسلامی شهر با اشاره به این طرح می گوید:  این طرح از دو سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و با اجرای مراحل مختلف آن در شهر مقدس قم، یک مطالبه عمومی نیز در سطح کشور برای اجرای این طرح شکل بگیرد و قم بتواند به عنوان الگو برای سایر شهرهای کشور شناخته شود.

سید مجتبی سبحانی می افزاید: این طرح در فاز نخست برای حدود دو هزار تابلو معابر شهری که یک یا دو شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند اجرایی می شود، ضمن آن که در فاز بعدی این طرح مقرر شده است تا برای کوچه های با بیش از دو شهید، تابلویی با عنوان «بیت الشهید» در کنار درب منازل خانواده معظم شهدا نصب شود.

به گفته این مسئول؛ استان قم حدود ۶ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده، اما کوچه های نامگذاری شده به نام شهدا حداکثر دو هزار مورد است ویشنهاد مدیریت شهری آن است که مساجد و یا پایگاه های بسیج در هر محله، لیست شهدای محله خود را که کوچه ای به نام آنان نامگذاری نشده به کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر تحویل دهند تا مراحل شناسایی و نامگذاری کوچه به نام این شهیدان عزیز نیز در این کمیسیون و از طریق نهادهای ذیربط پیگیری و دنبال شود.

اما به سمت بنیاد شهید و ایثارگران استان قم روانه تا از آخرین وضعیت نامگذاری کوچه ها و خیابانها با نام شهدا در قم مطلع شوم طبق آمار این نهاد تاکنون ۱۱۱ معبر و خیابان با نام شهدا مزین شده است ولی قم سرآمد ایثار و شهادت در کشور است در این استان شهدایی هستند که غیر ایرانی هستند ولی برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی هم دوش برادران ایرانی خود با رژیم بعث حنگیدند و در این راه به شهادت رسیدند.

یا این که شاید برای کسی باور نکردنی نباشد که در گلزار شهدای این شهر مقدس یک شهید اروپایی هم خودنمایی می کند با ورود داعش به منطقه و شکل گیری جبهه مقاومت از سوی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جوانانی از کشورهای همسایه از حرم های مقدس از جمله حرم زینب کبری(س) و مرزهای بین الملل بلاد اسلامی دفاع کردند آیا زیبا نیست که هرکدام از کوچه ها و معابر این شهر شهید پرور به نام این شهدا هم مزین شود؟

تحویل سند هویتی هر کوچه به خانواده شهدا

در عین حال در این طرح جدید، سند هویتی کوچه های مزین به نام شهدا در قم نیز رونمایی شده است که به گفته مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم، این سندها با عنوان «کوچه های آسمانی» در حال تحویل به خانواده معظم شهدای شهر است.

مهدی کلانترزاده در این باره اضافه می کند: در این اسناد که منطقه شهرداری و نشانی کوچه در آن ذکر شده، آمده است:

خانواده محترم شهید سرافراز (نام شهید)، با سلام و تحیت، شهر مقدس قم، خاستگاه انقلاب بوده و در تاریخ تمدن ایرانی و اسلامی جلوه ‌ای ویژه داشته و نام امام راحل (ره)، مقام عظمای ولایت امام خامنه ‌ای و شهدا همواره پیوست انقلاب اسلامی است. شهید، هنرمندی است که با لبیک‌ گویی به ندای حق ‌تعالی جلوه زیبای بندگی را در آینه شهادت به تصویر کشید. شهادت نشانه ‌ای از اعتماد متقابل انسان و خداوند است و هدیه زیبای الهی به بنده خالص است که فهم، از صعود به قله رفیع آن عاجز است و خدمت به شهدا و خانواده آنان توفیقی الهی است.

حال، کوچه و خیابان ‌های شهرمان با نام زیبای شهدا آذین می ‌یابد تا یادمان باشد که از رهگذر کلام شهید به منزل می ‌رسیم. با عنایت به مصوبه شورای اسلامی شهر مقدس قم در راستای نامگذاری و اجرای طرح «کوچه‌های آسمانی»، معبری از شهرمان به نام شهید عزیزمان (نام شهید) زینت می‌یابد.

ضمن ادای احترام به ساحت این شهید عالی ‌مقام و خانواده مکرمش افتخار و مباهات می ‌کنیم و امیدواریم این اقدام در مناسبات بین نسلی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مؤثر و ماندگار گردد.

مزین شدن ۱۱۱ معبر و خیابان قم به نام شهدا

مدیرکل بنیاد شهید و ایثارگران استان قم می گوید: ۱۰۰ هزار نفر در استان قم جامعه هدف بنیاد شهید هستند که ۶ هزار خانواده شهید، ۵ هزار ایثارگر اتباع، ۱۲ هزار جانباز، ۸ هزار والدین شهدا و ۵ هزار و ۲۰۰ فرزند شهید بخشی از این جامعه هدف است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن هنرمند می افزاید: ۱۱۱ مورد از معابر و خیابان‌های شهر قم از سال قبل به نام شهدا نام‌گذاری شده و از ۳۰ تندیس شهدا توسط شهرداری قم رونمایی شده است هم چنین انجام ۱۶۰ متر دیوارنگاری، برگزاری ۲۰۰ یادواره، و  نصب بیش از ۲ هزار مترمربع بنر در خصوص شهدا و بسترسازی جهت برگزاری کنگره ملی شهدا بخشی از اقدامات این نهاد طی یک سال اخیر بوده است.

تغییر سبک وطراحی ۱۴۰ تابلوی قدیمی مزین به نام شهدا درقم

در ادامه ابوالقاسم گلپرور سرپرست اداره فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و ایثارگران استان قم بیان می کند: نامگذاری معابر و کوچه های شهر به نام شهدا با هدف و فلسفه حفظ فرهنگ ایثار ویاد و خاطره شهدا و هم چنین تکریم خانواده شهدا است با مزین شدن نام کوچه ها و خیابانها خاطره از ایثار و فداکاری و از جان گذشتگی های شهدا ماندگار می شود طبق فرمایش مقام معظم رهبری چه افتخاری بالاتر از این است که کوی و برزن و معابر ما با نام  شهدا مزین باشد .

وی می افزاید: طبق آمار امسال بیش از ۱۱۱ معبر و خیابان با نام شهدا نامگذاری و مزین شده است با همکاری شهرداری و شورای شهر اعلام آمادگی شده هر کوی و خیابانی که مزین به نام شهیدی نیست و خانواده ایی شهیدی در آن زندگی می کنند باید به نام شهید مزین شود.

گلپرور عنوان می کند: نامگذاری نام شهدا فرآیندی دارد که باید به کمیته نامگذاری ارسال و آنجا تایید شود و بعد طرح آن تصویب و مرحله نصب تابلو اجرا می شود امسال قم به طور پایلوت طرحی را با نام «کوچه های آسمانی» برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در معابرو کوچه های خود اجرا کرده است.

 وی می افزاید: طبق این طرح طراحی تابلوهای شهدا تغییر و آن تابلوهای آبی رنگی که سرکوچه ها به نام هر کدام از شهدا مزین است قسمت ابتدای تابلو عکس خورده و علاوه برنام تاریخ ولادت و شهادت شهید بر تابلو زده می شود هم چنین رده  خدمتی شهید هم در تابلو ذکر می شود که این شهید سپاهی ؛بسیجی و یا ارتشی است و تابلو یک «کیو بارکد» برای آن تعریف شده که با اسکن این کیو بارکد در گوشی وارد سایت اختصاصی شهید شده و از زندگینامه  و وضیت نامه شهید آشنا می شویم.

سرپرست اداره فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و ایثارگران ساتان قم در بخش دیگری از گفت وگوی خود می افراید: اطلاعات این سایت هنوز کاملا بارگذاری نشده است این طرح اوایل امسال با حضور رئیس بنیاد شهید سابق آقای اوحدی رونمایی و ۱۴۰ تابلوی قدیمی که قبلا نامگذاری شده به تابلوهای جدید نامگذاری شهدا تغییر شکل دادند.

به گفته  گلپرور ؛ طبق جلساتی که با مدیران شهری و شورای شهر داشتیم قرار است  تا پایان سال بیش از ۵۰۰ تابلو با این سبک برای شهدا در معابر و کوچه های شهر قم نصب شود  وتابلوهای قدیم هم با این سبک و طرح جدید تغییر شکل داده می شوند وطبق مصوبه شهرداری از این پس نامگذاری کوچه ها به نام شهدا به این روش  وفرمت جدید اجرا می شود.

وی می افزاید: این طرح ویژه استان قم می باشد و طی سفر اخیر رئیس بنیاد شهید وایثارگران قرار شد شیوه نامه این طرح را در شهرداری پیاده و به بنیاد شهید و ایثارگران کشور ارسال تا دیگر شهرها و استانهای کشور از این طرح استان قم الگو گرفته و وبرای نامگذاری کوچه ها و معابر آن اجرا نمایند.

این مسئول عنوان می کند: بنیاد شهید هماهنگ کننده این طرح بوده و باید از این رسانه از زحمات و پیگیری های رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست و امور زائرین شورای شهری و موسوی منش مدیرعامل زیبا سازی شهرداری تشکر و تقدیر کنیم در این زمینه سید مجتبی سبحانی نقس مهمی در اجرای این طرح در قم داشتند.طرح کوچه های آسمانی با اعتبارات شهرداری در قم با موفقیت اجرا شده است .

  • نویسنده : هیفا پردل