نعمتی انارکی عملکرد رسانه‌های داخلی در پی شهادت رئیس جمهور را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به شبهه افکنی رسانه‌های فارسی زبان، از ضرورت پاسخگویی به این شبهات سخن گفت.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما:

بی‌پاسخ ماندن شبهات، انباشت روایت رسانه‌ای دشمن در افکار عمومی را درپی دارد

نعمتی انارکی عملکرد رسانه‌های داخلی در پی شهادت رئیس جمهور را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به شبهه افکنی رسانه‌های فارسی زبان، از ضرورت پاسخگویی به این شبهات سخن گفت.

داود نعمتی انارکی عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما، در گفت و گو با خبرنگار پردیسان آنلاین؛با اشاره به حادثه ای که منجر به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان وی شد، در خصوص پوشش رسانه‌ای این اتفاق اظهار داشت: به اعتقاد من، روند اطلاع رسانی در رسانه های داخلی و رسانه های خارجی با واقعیت های میدانی حادثه تا حدود زیادی هماهنگ بود، البته پرداخت رسانه های خارجی نیز با واقعیت های میدانی حادثه تا حد زیادی هماهنگ بود.

وی در ادامه در توصیف خط رسانه های داخلی گفت: وحدت و پرهیز از اختلافات و بیان عملکرد دولت مورد پرداخت رسانه های داخلی قرار گرفت و از زوایای مختلف به کارنامه رئیس جمهور پرداخته شد؛ به نظر من برای بسیاری از مخاطبان داخلی تلاش های صورت گرفته آیت الله رئیسی یادآوری شد و تلاش های ارزشمند دولت سیزدهم توسط رسانه ها منعکس شد که باید گفت این رویکرد منطقی بود.

نعمتی انارکی رویکرد دیگر رسانه های داخلی را برجسته کردن ابعاد احساسی حادثه دانست و افزود: بعد احساسی در صداوسیما و سایر رسانه ها برجسته بود که باید مورد توجه قرار می گرفت اما لازم است در آینده کنار گذاشته شود و از ابعاد عقلانی و اجرایی، زوایای مختلف تلاش های دولت سیزدهم در طول ۳ سال گذشته واکاوی شده و مورد توجه قرار بگیرد، ممکن است تصاویری آرشیوی از رئیس جمهور و شهدای دیگر این واقعه وجود داشته باشد که پخش آن می تواند جذاب باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه ضعف هایی در پوشش رسانه ای ضایعه شهادت رئیس جمهور وجود داشت، تصریح کرد: لازم است ضعف ها بررسی شود اما نقطه قوت رسانه های ما تأکید بر وحدت بود و این وحدت در جریان های سیاسی و اجتماعی نیز قابل رویت بود زیرا گروه های مختلفی پیام های تسلیت ارائه کرده و همدردی خود را نشان دادند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما با اشاره به پوشش خبری رسانه هایی مانند BBC انگلیسی، CNN و الجزیره اظهار داشت: شبکه های مهم بین المللی برنامه های خود را به انعکاس حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران اختصاص دادند و روند اطلاع رسانی شان با واقعیت میدان تا حد زیادی هماهنگ بود اما رسانه های خارجی فارسی زبان معاند و ضد انقلاب رویکرد متفاوتی داشتند و سعی کردند که طرح روایت های انحرافی و حواشی را مطرح کنند تا حادثه اصلی تحت الشعاع قرار گیرد.

وی با اشاره به بیان روایت هایی بر پایه گمان و بدون مدرک متقن، بیان داشت: رسانه های فارسی زبان به دنبال وارونه جلوه دادن واقعیت هستند و در رویکردی دیگر به تخطئه شخصیت شهید رئیسی پرداختند و سیاست های دولت وی را مورد هجمه قرار دادند؛ موضوع اصلی این رسانه های اتفاق رخ داده نبود بلکه خطی دیگر را دنبال می کردند، در برخی از رسانه ها رویکرد اظهار شادی وجود داشت به این صورت که اگر تعدادی در گوشه ای از دنیا تجمع و شادی کردند، به نام جامعه ایران منعکس شد که این امر غیر واقعی جلوه دادن موضوع است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه رویکرد دیگر در جریان سازی رسانه ای شبکه های فارسی زبان وجود داشت، خاطرنشان کرد: جریان های خاص رسانه ای سعی کردند بتوانند انگشت اشاره را روی مسائل اختلاف آمیز بگیرند و تا بهره برداری خاص را از واقعیت داشته باشند و یک سناریو با هدف ایجاد نزاع بین گروه ها مختلف بود تا نشان دهد گروه های مختلف تمایل به سهم خواهی داشته و این حادثه آبستن حوادث خواهد بود. 

وی در پایان با تأکید بر رصد رسانه های معاند توسط رسانه های داخلی تصریح کرد: لازم است رسانه ها به صورت هوشمندانه روایت معاندان را بررسی کرده و در جای مناسب به مقابله و پرداخت بپردازند که می تواند اثرگذار باشد، همچنین باید شناسایی شبهات صورت گیرد و پاسخ داده شود، وقتی شبهه ای مطرح می شود و پاسخ داده نمی شود، روایتی در ذهن مخاطب جا می گیرد، اما رسانه ها نباید اجازه تأثیرگذاری را به روایت معاندان بدهند.