با توجه به سفر دوم رئیس جمهور در ایام ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) به استان قم، یکی از درخواست مسئولان و شهروندان افزایش شهرستان های استان قم می باشد که در سفر دور نخست ریاست جمهوری به قم هم بحث شهر شدن پردیسان مطرح شد.

به گزارش پردیسان آنلاین؛دومین سفر استانی حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور به شهر مقدس قم روزهای پنجشنبه و جمعه انجام می‌شود.
با توجه به سفر دوم رئیس جمهور در ایام ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) به استان قم، یکی از درخواست مسئولان و شهروندان افزایش شهرستان های استان قم می باشد که در سفر دور نخست ریاست جمهوری به قم هم بحث شهر شدن پردیسان مطرح شد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به جمعیت ۲۰۰ هزارنفری منطقه پردیسان در ضلع جنوبی قم از دولت سیزدهم درخواست می شود این منطقه را به یک شهر جدید ارتقاء بدهد.
حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان قم در دور اول سفر رییس جمهور طی سخنانی بیان کرد : شهرک پردیسان قم حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن دارد و هم اکنون برای حل مشکلات این منطقه عزمی در بین دستگاه های اجرایی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون شهروندان پردیسانی برای تامین نیازهای روزمره خود برای رفت و آمد به شهر قم دست کم ۵۰ هزار تومان ( حدود ۳ سال پیش)، هزینه می کنندگفت: از دولت سیزدهم درخواست می شود تا منطقه پردیسان را به شهر مستقلی ارتقاء دهد تا امکان شکل گیری ادارات دولتی برای جلوگیری از سفر شهروندان به هسته مرکزی شهر، فراهم شود.
حجت السلام حامدی امام جمعه پردیسان در دیداری با انتقاد از بی توجهی مسئولین استانی نسبت به مشکلات پردیسان بیان کرد: پردیسان یک پنجم جمعیت استان را تشکیل می‌دهد و این جمعیت با توجه به طرح های توسعه ای رو به افزایش است، بنابراین انتظار ما از مسئولین استان قم، توجه یک پنجمی در تمام ابعاد توسعه یافتگی از جمله نیاز های توسعه فرهنگی و نیاز های فرهنگی-اجتماعی شهروندان پردیسان است.
روح‌الله امرالهی در دیدار با استاندار قم در مهر ماه ۱۴۰۲ ، جایگاه شهر قم را در ابعاد جهانی موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: امروز باید به شهر قم با نگاهی جهانی نگاه کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
وی سپس الگوی توسعه شهر قم را موردتوجه قرارداد و افزود: الگوی توسعه شهر قم به‌صورت دوایری پیرامون حرم است اما اضافه شدن پردیسان به شهر قم این نظم را به هم زده و با توجه به بار جمعیتی که دارد پتانسیل شهر شدن را نیز دارد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: با اضافه شدن ۴۸ هکتاری و ۵۶۰ هکتاری به منطقه پردیسان شهر قم توان حمایت از این منطقه را نداشته و باید به‌عنوان یک شهر ثبت شود.
وی طایقان را نیز یکی از ظرفیت‌های جدید برای شهر قم دانست و بیان کرد: باید به محدوده طایقان نیز به‌عنوان شهر جدید نگاه کرد اما اگر آن را به‌عنوان یک منطقه وابسته به شهر در نظر بگیریم با توجه به فاصله ۷ کیلومتری آن با شهر قم هزینه‌های سنگینی را به شهر تحمیل می‌کند.
پردیسان یک منطقه مسکونی بزرگ در حاشیه استان قم و به عنوان منطقه هشتم شهرداری قم است که در جنوب غربی کلانشهر قم قرار دارد.
دولت در طرح ملی مسکن با الحاق سایت ۵۶۰ هکتاری به این منطقه برای ساخت مسکن و با تکمیل این پروژه ها حدود ۳۰ هزار واحد معادل ۱۰۰ هزار نفر و یا بیشتر به جمعیت این منطقه اضافه خواهد شد. همچنین حدود ۱۰ هزار واحد در سایت های طایقان و شهرک پرنیان در جوار پردیسان قرار گرفته اند.
این جمعیت زیاد نیاز مضاعف به توسعه اجتماعی، فرهنگی و خدماتی و ترافیکی ایجاد می‌کند و لازم است امکانات و دسترسی‌های پردیسان به شهر قم تقویت شود.

در حال حاضر نماز جمعه پردیسان با شکوه خاصی هر هفته در حال برگزاری می باشد و تعداد ی از ادارات در این منطقه شعبه تاسیس کردند ولی بسیاری از امکانات اداری و شهری هنوز در این منطقه ایجاد نشده است و امید می رود با پیگیری مدیران و دلسوزان استان، با ارتقای پردیسان به شهر مشکلات این منطقه حل شود.