در معاملات هفته پایانی اردیبهشت‌ماه قیمت کنسانتره سنگ‌آهن ۱.۲ درصد افزایش یافت ولی قیمت گندله سنگ‌آهن و آهن اسفنجی به ترتیب ۱ و ۱.۶ درصد کاهش پیدا کرد. حجم تقاضا در معاملات این هفته برای معاملات آهن اسفنجی کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، معاملات کنسانتره سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن و آهن اسفنجی در هفته آخر اردیبهشت‌ماه با کاهش تقاضا نسبت به هفته‌های قبل ادامه‌داشت. با این حال قیمت کنسانتره سنگ‌آهن به روند صعودی خود ادامه داد ولی آهن اسفنجی به کانال پایین‌تر از ۱۲,۵۰۰ تومان سقوط کرد. در نیمه گرم سال تقاضا برای آهن اسفنجی کاهش پیدا می‌کند. در این هفته‌ها حتی تمام حجم آهن اسفنجی عرضه‌شده در بورس کالا نیز معامله نمی‌شود.

کنسانتره سنگ آهن

کنسانتره سنگ‌آهن در معامله پایانی اردیبهشت ماه با افزایش ۱.۲ درصدی به کیلویی ۳,۷۴۱ تومان رسید. با انجام معاملات این هفته قیمت کنسانتره سنگ‌آهن برای چهارمین هفته پیاپی افزایشی بود و به سقف قیمتی ۶ ماه گذشته رسید. اسفند ماه کنسانتره سنگ‌آهن کیلویی ۳,۷۵۰ تومان قیمت خورد و در معامله هفته دوم اردیبهشت ماه دومین قیمت بالای کنسانتره سنگ آهن به ثبت رسید. قیمت کنسانتره سنگ‌آهن از ۱۸ فروردین ماه تا کنون ۳.۶ درصد افزایش یافته است. روند قیمتی کنسانتره سنگ‌آهن در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

آهن اسفنجی سقوط کرد، کنسانتره سنگ‌آهن صعود

در این معاملات از ۶۴۶ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن ۲۳۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته‌است. پلتس آخرین قیمت کنسانتره سنگ‌آهن وارداتی چین را ۱۳۳ دلار به ازای هر تن اعلام کرد.

گندله سنگ آهن

قیمت گندله سنگ‌آهن در معامله پایانی اردیبهشت‌ماه برای دومین هفته متوالی کاهش پیدا کرد. این هفته قیمت گندله با کاهش حدود ۱ درصدی به کیلویی ۵,۲۰۷ تومان رسید. گندله سنگ آهن ۱۶ اردیبهشت‌ماه به سقف تاریخی ۵,۳۵۳ تومان برای هر کیلوگرم رسید و پس از آن در دو معامله حدود ۲.۸ درصد قیمت خود را از دست داده‌است. تحلیل‌گران از احتمال افزایش قیمت گندله در میانه تابستان می‌گویند. روند قیمتی گندله سنگ‌آهن در معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

آهن اسفنجی سقوط کرد، کنسانتره سنگ‌آهن صعود

در معاملات این هفته ۶۲۵ هزار تن گندله در بورس کالا عرضه شد و ۱۹۰ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت. آخرین گزارش پلتس نشان می‌دهد قیمت گندله وارداتی چین به بیش از ۱۳۰ دلار به ازای هر تن رسید.

آهن اسفنجی

آهن اسفنجی در معاملات هفته آخر اردیبهشت‌ماه به پایین‌ترین قیمت در طول ۴ ماه گذشته سقوط کرد. معاملات این هفته قیمت هر کیلوگرم آهن اسفنجی با کاهش ۱.۶ درصدی به کیلویی ۱۲,۴۹۸ تومان رسید. قیمت آهن اسفنجی از اسفندماه نزولی بود و از ۱۹ اسفندماه تا کنون ۱۱.۴ درصد کاهش یافته‌است. برخی از فعالان بازار مدعی‌اند قیمت آهن اسفنجی در هفته‌های آتی به کانال ۱۱ هزار تومان برای هر کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند. متوسط قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

آهن اسفنجی سقوط کرد، کنسانتره سنگ‌آهن صعود

هفته مورد بررسی ۱۱۸ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شد و ۶۳ درصد از آنها مورد معامله قرار گرفت.