عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ گفت: سیاست‌های اصل ۴۴ و حضور مردم در اقتصاد و تولید به خصوصی‌سازی محدود نمی‌شود و مهم‌تر از واگذاری‌ها بحث رفع موانع حضور مردم در اقتصاد و تولید است.

حمیدرضا فولادگر در رابطه با شعار «جهش تولید با مشارکت مردمی» به عنوان شعار تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: امسال نیز مانند سال‌های قبل موضوع شعار سال، اقتصادی بود و در چندسال اخیر بحث تولید در حوزه اقتصاد مورد توجه رهبر انقلاب بوده است، اما این بار در موضوع تولید، موضوع مشارکت مردم در تولید که قبلاً در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و همچنین در رهنمودهای مقام معظم رهبری بیان شده بود، لحاظ شده است.

وی افزود: در همین راستا چند نکته را باید مورد توجه قرار دهیم؛ نکته اول اینکه ما به لحاظ سیاست‌ها و دیدگاه‌ها اینها را قبلاً در بعد سیاست گذاری و در بعد خط مشی‌های کلی که رهبری در این مسئله تدوین می‌کنند داشته‌ایم و می‌توانیم از مباحثی که ایشان در طول سالیان گذشته گفته‌اند استفاده کنیم و آنها را دسته بندی و مرور کنیم، ایشان در بازدید از نمایشگاه تولیدکنندگان وقتی به غرفه وزارت نفت رسیدند و مسئولین مختلف توضیح می‌دادند که در میادین نفتی داریم با فلان نهاد کار می‌کنیم، دو بار تاکید کردند که این نهاد خصوصی نیست و باید مردم را بیاورید، این آخرین نکته از سلسله رهنمودهایی بود که در بحث مردمی سازی اقتصاد و حضور مردم در اقتصاد داشتند و روی یک مصداق خاص دست گذاشتند که وقتی می‌خواهیم مردم وارد اقتصاد شوند منظور ما شبه دولتی‌ها نیستند.

مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: بنابراین سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و سیاست‌های دیگری که در طول این سال‌ها رهبری ابلاغ کردند در کنار رهنمودهای ایشان مقابل چشم ماست، نکته دوم این است که آیا قانون نیاز داریم یا خیر؟ به نظر من قانون به اندازه کافی داریم؛ سیاست‌های اصل ۴۴ در کنار قوانینی مانند قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید، قانون حداکثر استفاده از تولید داخل که در دوره دهم مجلس تصویب شد و اصلاحات قانون اصل ۴۴ در بحث بهبود مجوزهای کسب و کار که در مجلس دهم و یازدهم دنبال شد، از جمله موارد قانونی است که در این زمینه داریم، اما دولت و نمایندگان باید این را بررسی کنند که اگر خلأ قانونی وجود دارد یا اگر قانونی نیازمند اصلاح است، سراغ قانونگذاری برویم.

فولادگر با بیان اینکه نکته سوم مربوط به بحث اجرا است، گفت: در اجرا نیازمند عزم جدی برای این کار هستیم یعنی دولت و دستگاه‌ها باید اراده کنند و اگر این عزم نباشد هرچقدر هم سیاست‌ها، قوانین، مقررات و آئین نامه‌ها مقابل مسئولین باشد، اما اعتقادی به آن نداشته باشند، شدنی نیست. در حال حاضر در برخی از بخش‌ها این وجود ندارد و برخی از مجریان اعتقاد کافی ندارند و رهنمودهای رهبری و سیاست‌ها را تفسیر به رأی می‌کنند.

وی افزود: درست است که در خصوصی سازی در برخی از واگذاری‌ها اشکالاتی وجود داشت که نیازمند آسیب شناسی است، اما چرا باید بخاطر برخی اشکالات اصل فرایند خصوصی سازی را زیر سوال ببریم؟

عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ تصریح کرد: نکته بعدی این است که سیاست‌های اصل ۴۴ و حضور مردم در اقتصاد و تولید به خصوصی سازی محدود نمی‌شود و مهم‌تر از واگذاری‌ها بحث رفع موانع حضور مردم در اقتصاد و تولید است که در گرو ایجاد رقابت، رفع انحصار، تقویت بخش خصوصی و تعاونی‌ها و توانمندسازی آنها است که با بهبود کسب و کار و رفع موانع حاصل می‌شود.

فولادگر یادآور شد: رهبری چندین سال است که میگویند مهم‌ترین مسئله اقتصاد تولید است و امسال گفتند اگر می‌خواهید تولید رشد کند، امکانات دولت محدود است زیرا دولت بودجه محدودی دارد و تا حدی می‌تواند در تولید سرمایه گذاری کند، بنابراین تا مردم سرمایه‌شان را در تولید نیاورند جهشی رخ نمی‌دهد و این مهم‌ترین فراز صحبت‌های ایشان بود.

وی تاکید کرد: برای جهش تولید نیازمند سرمایه و مدیریت مردم هستیم، مقام معظم رهبری اشاره کردند که در مواردی مالکیت واگذار شده اما مدیریت همچنان دست دولت است، پس مردم هم باید مالک باشند و هم مدیریت کنند زیرا اگر سرمایه بیاورند اما مدیریت نکنند انگیزه‌ای برای ادامه نخواهند داشت، البته در مواردی باید مدیریت کار دست دولت باقی بماند زیرا در حیطه مسائل حاکمیتی است اما در دیگر موارد دولت باید به مردم میدان بدهد تا مشارکت واقعی شکل بگیرد.

عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ با بیان اینکه رهبری بارها تاکید کردند که شرکت‌های شبیه دولتی یا همان خصولتی ها، نباید در بخش خصوصی وارد شوند گفت: این شرکت‌ها نباید عرصه را بر بخش خصوصی تنگ نکنند، اما می‌توانند در مواردی که بخش خصوصی نمی‌تواند ورود کند، حضور پیدا کنند و بعد از مدتی آن را به دست مردم بدهند و این را رهبر به بیانات مختلف مطرح کردند.