هولی، جشنواره رنگ‌ها، هر سال در ۲۵ مارس (۶ فروردین ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و با پرتاب پودرهای رنگی به‌عنوان نماد شادی و عشق، پیروزی خیر بر شر را جشن می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، هولی جشنواره رنگ‌های هند، جایگاه ویژه‌ای در میان فستیوال‌های باستانی هندو دارد و به‌واسطه هیجان ناشی از پراکندگی رنگ‌ها در هوا بسیار لذت‌بخش است. این جشنواره دو روزه شیوه‌ای دل‌پذیر برای استقبال از بهار است و همه مردم بدون صرف‌نظر از سن و سال، با شور و نشاط در مراسم مربوط به آن شرکت و پودرهای رنگی موسوم به «گولال» را به‌عنوان نماد شادی و عشق به سمت یکدیگر پرتاب می‌کنند. هولی پیروزی خیر بر شر را جشن می‌گیرد و رسمی مشابه آن در اسپانیا وجود دارد که به‌عنوان جشنواره گوجه‌فرنگی شناخته می‌شود و در آن مردم به‌جای رنگ، گوجه‌فرنگی به هم پرتاب می‌کنند.

جشنواره هولی هند + تاریخچه و عکس

تاریخ برگزاری جشنواره هولی ۱۴۰۳

هولی هر سال در بیست‌وپنجم مارس مصادف با ششم فروردین ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

جشنواره هولی هند + تاریخچه و عکس

تاریخچه هولی

نام این رویداد برگرفته از یک داستان افسانه‌ای جذاب از پادشاهی شرور و پسر او است. در اصل این جشنواره با پادشاه شیطانی شکست‌ناپذیر، هیرانیاکاشیپو، آغاز شد که مغرور بود و می‌خواست همه افراد سراسر پادشاهی او را پرستش کنند، با این حال پسرش پراهلاد وی را انکار کرد و به پرستش لرد ویشنو ادامه داد. این امر موجی از خشم عظیم را در پادشاه شرور ایجاد کرد که به دنبال آن پراهلاد به مجازات‌های وحشیانه‌ای محکوم شد. با این وجود اعتقاد راسخ پراهلاد او را قادر ساخت تا از این ظلم عبور کند و بر عقاید خود استوار بماند.

جشنواره هولی هند + تاریخچه و عکس

هیرانیاکاشیپو که شکست خود را دید، نتوانست خشم خود را کنترل کند و از خواهرش هولیکا خواست تا با پراهلاد در دامانش، روی آتش بنشیند. هولیکا از آتش مصون بود، اما نمی‌دانست که این کار تنها در صورتی مؤثر است که به تنهایی وارد آتش شود. در نتیجه هولیکا در آتش سوخت و لرد ویشنو پراهلاد را نجات داد. سوخته شدن هولیکا امروزه به‌عنوان هولی جشن گرفته می‌شود و به دلیل شکست پادشاه شرور، هولی را پیروزی خیر بر شر نیز می‌نامند.

جشنواره هولی هند + تاریخچه و عکس

تاریخچه پودرهای رنگی

داستان دیگری که با پرتاب پودرهای رنگی به یکدیگر مرتبط است، داستان عشق کریشنا و رادا است. کریشنا در کودکی توسط بعضی از اهریمنان مسموم شد و به رنگ آبی درآمد، ولی بعدها عاشق رادا شد اما نگران بود که رادا او را به خاطر رنگ پوستش طرد کند. مادر کریشنا به او پیشنهاد کرد که صورت رادا را رنگ‌آمیزی کند که با این اقدام رادا عاشق وی شد.

جشنواره هولی هند + تاریخچه و عکس

جشنواره‌ای از جنس رنگ‌ها

باران رنگ‌های گوناگون، خوردن غذاهای مختلف سنتی و استشمام عطرهای خوشایند، از ویژگی‌های بارز جشنواره هولی است. این جشن در سراسر هند برگزار می‌شود و نشاط را به خیابان‌های این کشور می‌آورد.

در این جشنواره از پودر گلال استفاده می‌شود که در فرهنگ هندو بسیار مهم است و برای اهداف مذهبی استفاده قرار دارد. پودرهای رنگی جشنواره هولی از سال ۲۰۱۶ از آرد برنج تولید شد که کاملاً زیست‌تخریب‌پذیر، کمپوست‌پذیر، غیر سمی و بدون حساسیت است.

جشنواره هولی هند + تاریخچه و عکس

هولی باعث وحدت می‌شود زیرا افراد صرف نظر از سن، ملیت یا قومیت رنگ‌ها را به سمت یکدیگر پرتاب می‌کنند. قبل از آغاز هولی، افراد پوست خود را مرطوب می‌کنند تا بتوانند به راحتی پودرهای رنگی از آن پاک کنند.