طرح «هر هفته با یک منطقه» هفته جاری به منطقه ۵ شهرداری اصفهان رسیده است؛ مدیر این منطقه در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا ظرفیت‌ها، پروژه‌های در حال اجرا، بودجه و اعتبارات این منطقه را تشریح کرده است.

به گزارش پردیسان آنلاین، منطقه ۵ با مساحت ۱۷۰۲ هکتار، از شمال به میدان سهروردی در امتداد میرزا کوچک خان در امتداد سعدی و بلوار ملت تا سی‌وسه‌پل (ابتدای چهارباغ بالا)، از جنوب به پل راه‌آهن در مسیر ریل راه آهن در محور جاده خاکی صفه – میدان تیر تا بر گوشه جنوب شرقی کارخانه سیمان اصفهان، از شرق به خیابان چهارباغ بالا از سی‌وسه‌پل تا دروازه شیراز – خیابان هزار جریب – پل دفاع مقدس و امتداد شهید دستجردی تا پل راه‌آهن و از غرب به بر گوشه شرقی کارخانه سیمان اصفهان تا بزرگراه شهید اقارب‌پرست در امتداد خیابان جانبازان – سه‌راه سیمین و میدان سهروردی محدود می‌شود.

ویژگی‌های خاص منطقه ۵ اصفهان، رشد روز افزون جمعیت و افزایش تراکم ساختمان‌های مسکونی، خدماتی، تجاری و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از وجود مراکز بزرگ صنعتی موجب شد مدیریت شهر اصفهان برای توزیع عادلانه امکانات و خدمات در ابتدای سال ۸۶ این منطقه را به دو منطقه ۵ و ۱۳ تفکیک کند که هم‌اکنون این منطقه دارای ۱۲ محله، یک ناحیه شهری در سپاهان‌شهر و مدیریت صفه است.

در بیان ویژگی‌های تاریخی و گردشگری این منطقه همین بس که از سی و سه پل به سمت چهارباغ بالا، اولین محل سردرب باغ زرشک است که عمارتی مفصل بود و منوچهرخان معتمدالدوله به آن اهمیت می‌داد و اطراف سردرب از درختکاری و گل‌های رنگارنگ جلوه‌ها داشت.

با توجه به اینکه اطراف بالاخانه‌های سردرب، سالن‌ها و غلام گردش‌ها بود تا رودخانه، جلفا، کوه صفه و باغ‌های طرف مشرقش منظرگاه باشکوهی باشد، نگهبانانی آنجا گماشته بودند تا گذرندگان و تماشاییان در خیابان چهارباغ بالا و هزارجریب، یک دانه گل نچینند؛ هنوز معروف است که آنجا، فریاد «مچین مچین» به فلک می‌رسید.

در حال حاضر وجود اراضی طبیعی مناسب در منطقه مانند کوه صفه، رودخانه زاینده رود و حاشیه سبز آن، وجود مکان‌ها و ادارات مهم در منطقه نظیر دانشگاه اصفهان، امامزاده‌ها و مساجد، کلیساها، کتابخانه‌ها و هتل‌ها، دسترسی به بزرگراه‌ها و رینگ سوم ترافیکی، وجود قلعه شاه‌دژ در کوه صفه، کم بودن مساحت بافت فرسوده نسبت به سایر مناطق، وجود مراکز پزشکی و درمانی الزهرا – شریعتی- خانواده و مطب‌ها، وجود دکل‌های مخابراتی ارگان‌های مختلف در قله صفه، توربین بادی واقع در کوه صفه، پارک وحش صفه و منطقه گردشگری آن، تله کابین، جلفای اصفهان و حضور خلیفه‌گری جماعت ارامنه اصفهان و جنوب ایران، این منطقه را به محور توسعه گردشگری فرهنگی اصفهان تبدیل کرده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار پردیسان آنلاین با حسین کارگر، مدیر منطقه ۵ شهرداری اصفهان برای آگاهی شهروندان از روند برنامه‌ها و اقدامات شهرداری در این منطقه است.

انعقاد قرارداد ۲۰ میلیارد تومانی برای احداث فضای سبز بیشه خزایی/افزایش ۵۱ درصدی بودجه ۱۴۰۳

منطقه ۵ اصفهان رتبه دوم تولید و جذب سفر را دارد

پردیسان آنلاین: به ویژگی‌های بارز این منطقه اشاره کنید.

کارگر: منطقه ۵ یکی از مناطق با وسعت جنوب شهر اصفهان است که حدود ۵ هزار نفر از ارامنه در آن ساکن هستند؛ بافت تاریخی و بوم‌گردی این منطقه از ویژگی‌های آن به‌شمار می‌رود که به مرکز گردشگری نیز تبدیل شده است، به‌طوری که سال جاری دو هیئت از ارامنه از کشورهای اروپایی از محله جلفا و بوم‌گردی منطقه بازدید کردند.

وجود نقاط جاذب سفرهای درون شهری همچون خیابان خاقانی، نظر، جلفا و توحید، وجود ادیان متعدد مسلمان، مسیحی، زرتشتی، کلیمی، وجود ۵۱ مسجد و دو امامزاده، ۱۳ کلیسا و یک آتشکده، وجود محله جلفا به عنوان یک محله منحصربه‌فرد، مجاورت با پل‌های تاریخی سی و سه پل و مارنان و منطقه ناژوان، دو مدرسه علمیه خواهران شامل مدرسه علمیه حضرت حکیمه و مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه، چهار دانشگاه دولتی (دانشگاه‌های اصفهان، علوم پزشکی، هنر و فنی مهاجر)، چهار مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی دانشگاه‌های، المهدی، اشرفی صفاهان و سپاهان، چهار مؤسسه آموزش عالی جامع علمی کاربردی (دانشگاه‌های ارتش فرهنگ و هنر واحد ۲، مالیاتی اصفهان و بنیاد شهید و امور ایثارگران)، وجود ۱۱ هتل و یک مهمان‌پذیر بخشی از ویژگی‌های منطقه ۵ اصفهان است.

از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به دسترسی مناسب به بزرگراه‌های شهید خرازی دستجردی و اقارب‌پرست، وجود مراکز اداری متعدد نظیر اداره کل ثبت اسناد و املاک، تأمین اجتماعی، گاز، برق، اداره کل بازرگانی، استانداری ساختمان شماره (۲) بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی فرماندهی ارشد سپاه و ارتش و نیروی انتظامی، پلیس راهور، دانشگاه اصفهان دانشگاه هنر دانشگاه علوم پزشکی، مرکز آموزش شهید محسن مهاجر، دانشگاه اشرفی اصفهانی دانشگاه المهدی، دانشکده امیرالمومنین وابسته به سپاه پاسداران، وجود بیش از ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی اشاره کرد.

در بیان جایگاه منطقه ۵ شهرداری در شهر اصفهان می‌توان گفت که از نظر مساحت محدوده قانونی رتبه سوم، از نظر مساحت معابر رتبه سوم، از نظر طول معابر رتبه چهارم، از نظر تولید و جذب سفر رتبه دوم از نظر ظرفیت پارکینگ‌ها رتبه نخست، از نظر تعداد پارکینگ رتبه دوم، از نظر سرانه تولید زباله رتبه اول از نظر مساحت فضای سبز رتبه دوم و از نظر فرسوده نبودن بافت در رتبه نخست است.

پردیسان آنلاین: به مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی منطقه در سال جاری اشاره کنید؟

کارگر: توسعه فضای سبز منطقه با احداث فضای سبز بیشه خزایی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال در دستور کار این منطقه بود؛ در این پروژه اجرای پارک در مساحتی حدود ۵۲ هزار متر مربع اجرای مسیرهای پیاده و دوچرخه، زمین بازی کودکان، زمین فوتبال و والیبال سرویس بهداشتی با ۱۲ چشمه و نمازخانه، زمین ورزش‌های طنابی پاتوق اجتماعی و نغمه گاه، اجرای آب‌نمای تصادفی طراحی شده است که برای آزادسازی آن از سال ۱۳۷۱ اقدام شده بود و تاکنون بخش زیادی از آن انجام شده است.

از سال ۱۳۷۱ تاکنون حدود ۱۱۵ هزار متر مربع زمین آزادسازی شده بود که بلاتکلیف مانده بود، هنوز تعدادی از پلاک‌های در مسیر اجرای این پروژه آزادسازی نشده است، از این‌رو سال جاری قرارداد ۲۰ میلیارد تومانی با پیمانکار منعقد کردیم و تجهیز کارگاه انجام شده است تا از فروردین ۱۴۰۳ عملیات عمرانی احداث بیشه خزایی آغاز شود.

فضای سبز سه‌راه نظر تا پایان سال جاری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد

فضای سبز محله حسین‌آباد نیز در دستور کار شهرداری بود که آزادسازی آن انجام و در سال جاری اعتبار قابل توجهی برای آزادسازی آن هزینه شده است که امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود؛ همچنین فضای سبز سه‌راه نظر با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال نیز در حال احداث است و تا پایان سال جاری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

یک ایستگاه آتش‌نشانی در منطقه نیاز داشتیم، از این‌رو با هماهنگی مدیریت ناژوان، این ایستگاه در محدوده ناژوان احداث شد تا به آن محدوده و منطقه ۵ شهرداری اصفهان خدمات بدهد.

سال جاری مرمت و تعمیر و احیای ۳ سرویس بهداشتی منطقه در حاشیه زاینده‌رود هر کدام با هشت چشمه در حال انجام است، همچنین تعمیرات و بازسازی کامل سرویس بهداشتی امام‌زاده محمد در حال انجام است که تا پایان ماه رمضان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اجرای ۲۴ میلیارد تومان پروژه آسفالت در معابر اصلی و فرعی منطقه ۵

پردیسان آنلاین: برای آسفالت معابر اصلی و فرعی منطقه چه اقداماتی انجام شده است؟

کارگر: برآورد هزینه اجرای آسفالت در منطقه ۵ بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان است که از ابتدای سال ١۴٠٢ تاکنون بالغ بر ۷۵۰۰ هزار تن آسفالت به وسعت ۶۷ هزار متر مربع در منطقه اجرا شده است.

برای استفاده از روش‌های نوین برای تولید آسفالت، مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار این دوره مدیریت شهری بوده و تلاش شده است تا آسفالت با کیفیتی مطلوب و قیمتی مناسب تولید و مورد استفاده قرار گیرد.

عملیات روکش آسفالت معابر فرعی به مساحت ۱۴۰۰۰ متر مربع با اعتبار ۵.۲ میلیارد تومان بخش، از اقدامات انجام شده به شمار می‌رود؛ همچنین لکه‌گیری معابر به درخواست شهروندان در سامانه ۱۳۷ در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان و پیشرفت اجرا ۱۰۰ درصد و در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان پیشرفت اجرا ۳۰ درصد انجام شده است.

لکه‌گیری اصولی در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ با اعتبار ۲ میلیارد تومان به مساحت ۷ هزار متر مربع و پیشرفت اجرای ۱۰۰ درصد انجام شد و در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ به مساحت ۸ هزار متر مربع با پیشرفت اجرا ی ۳۰ درصد شامل نقاطی که آزادسازی شده، عقب‌نشینی ساختمان و گذرهای فرعی در سطح محلات منطقه انجام شد.

روکش آسفالت معابر اصلی در شش ماهه اول سال ١۴٠٢ شامل آسفالت‌تراشی و روکش آسفالت معابر اصلی با اعتبار ۵ میلیارد تومان و پیشرفت اجرای ۱۰۰ درصد شامل بزرگراه شهید اقارب‌پرست و لاین جنوبی شهدای صفه بخش دیگری از اقدامات انجام شده در سال جاری بوده است.

زیرسازی آسفالت طی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ با اعتبار ۲ میلیارد تومان پیشرفت اجرای ۱۰۰ شامل گذرهای فرعی سپاهان‌شهر انجام شد.

انعقاد قرارداد ۲۰ میلیارد تومانی برای احداث فضای سبز بیشه خزایی/افزایش ۵۱ درصدی بودجه ۱۴۰۳

بازگشایی ۳ گلوگاه در بافت فرسوده

پردیسان آنلاین: سال جاری چند گلوگاه در بافت فرسوده منطقه بازگشایی شده است؟

کارگر: مساحت بافت فرسوده این منطقه ۱۸ هکتار است که در سال جاری سه گلوگاه در این بافت آزادسازی شده است؛ البته در این بافت‌ها برای چند پلاک با مساحت ۴۰۰ متر مربع تا زیربنای ۵ هزار متر مربع ضمن ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۵ تأیید و با رعایت سایر ضوابط مشمول دو طبقه تشویقی می‌شود.

تراکم طبقه تشویقی در صورتی که پلاک دارای حد نصاب ۱۳۰ متر مربع باشد، شامل یک طبقه تشویقی و افزایش سطح اشغال مجاز ۷۰ درصد می‌شود، البته در صورت تجمیع مساحت ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر مربع این اقدام صورت می‌گیرد.

پردیسان آنلاین: برای حفظ سبزینگی منطقه چه اقداماتی انجام دادید؟

کارگر: پروژه لحاف بتنی اتوبان شهید دستجردی به مساحت ۱۷۳۵ متر مربع با هزینه اجرای بیش از ۹ میلیارد ریال انجام شد، همچنین پروژه احداث آبیاری قطره‌ای تحت فشار به مساحت ۱۲۷ هزار و ۷۰۰ متر مربع صورت گرفته است.

پارک‌ها و بوستان‌هایی که در سپاهان‌شهر احداث آبیاری قطره‌ای تحت فشار انجام شده، شامل پارک تعاون ۱ و ۲ به مساحت ۴۸۰۰ متر مربع، پارک جنگلی بعثت به مساحت ۱۱۰۰ متر مربع، پارک توحید به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع، پارک روحانیت به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع، همچنین اتوبان شهید دستجردی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع، بوستان سپیدار به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع، پارک کوهستانی صفه به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع، کوی امام جعفر صادق (ع) ۹۰۰۰ متر مربع و آبیاری بابلر در خیابان حسین‌آباد به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع است.

البته پروژه ساماندهی فضای سبز پارک سعدی و ملت با اعتبار ۷ میلیارد ریال انجام شده است.

پردیسان آنلاین: به بودجه و اعتبارات منطقه اشاره کنید.

کارگر: بودجه مصوب سال جاری ۱۲,۴۰۰ میلیارد ریال بود که تاکنون ۸۰ درصد آن جذب شده است؛ بودجه سال آینده ۱۸,۷۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده که نسبت به سال جاری ۵۱ افزایش پیدا می‌کند.

۱۷ درصد کل بودجه سال جاری به بخش عمرانی و ۳۵ درصد آن بودجه خالص عمرانی بوده است که تاکنون ۵۵ درصد هزینه شده است؛ بودجه خالص عمرانی و مستمر ۴۷ درصد بودجه را شامل می‌شود.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۵ پروانه ساختمانی با متراژ زیربنا در این منطقه صادر شده است

سال گذشته و سال جاری با تلاش همکاران ما در شهرداری منطقه ۵ آنچه انتظار منطقه بود، با تلاش همکاران ما در شهرداری وصول شد و آنچه در بودجه تعریف شده بود را محقق کردیم؛ بخشی از بودجه مربوط به فروش اموال است که در موضوع مشارکت‌ها، منطقه ۵ یکی از مناطقی بود که خوب عمل کرده بود.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۵ پروانه ساختمانی با مساحت زیربنا در این منطقه صادر شده است و درآمد منطقه از محل اجرای بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور ۴۵ میلیارد تومان بوده است؛ با توجه به صدور بالغ بر ۲۴۱ رأی تخریب و تبدیل برای ساختمان‌های متخلف از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ در منطقه ۵ طبق بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور ۱۳۱ پرونده فرایند ثبت درخواست را انجام دادند و برای ۱۰۶ مالک پرونده تشکیل شد.

پردیسان آنلاین: در بیان چالش‌های منطقه به چه مواردی اشاره می‌کنید؟

کارگر: مهم‌ترین چالش‌های منطقه ۵ اصفهان وجود مراکز جاذب سفر، بالا بودن قیمت زمین و مشکل آزادسازی املاک مورد نیاز، کمبود پارکینگ در مجاورت مراکز تجاری، ترافیک سنگین در مراکز جاذب سفر، وجود مراکز نظامی ارتش و سپاه در منطقه، تأمین امنیت کوهنوردان کوه صفه و توزیع نامناسب فضای سبز در مراکز محلات است.

گفت‌وگو از: راضیه کشاورز