با آغاز ماه می قیمت ورق گرم در بسیاری از بنادر جهان صعودی شد در مقابل گزارش‌ها نشان می‌دهد هفته گذشته قیمت ورق‌های سرد و ورق‌های گالوانیزه ثابت بود. در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز قیمت ورق گرم کاهش یافت ولی ورق سرد و ورق گالوانیزه ثابت بود.

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، قیمت ورق گرم طی اولین معاملات ماه می در بیشتر بنادر جهان افزایش یافت. ورق گرم چین با افزایش بیش از ۲.۵ دلاری به کانال ۵۲۹ دلار به ازای هر تن رسید. در بنادر مختلف اروپا نیز ورق گرم بیش از ۱ درصد افزایش پیدا کرد. قیمت ورق گرم دریای سیاه بین ۵۵۵ تا ۵۷۰ دلار در هر تن معامله شد، این قیمت حدود نیم درصد از معاملات دو هفته قبل بیشتر است. این افزایش پس از کاهش پیاپی قیمت ورق گرم در نیمه دوم آوریل اتفاق افتاد. با این حال قیمت ورق گرم در بعضی از بنادر جهان نزولی اعلام شد.

در نخستین روز ماه می قیمت ورق گرم در بازار داخلی آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس نزولی بود. در بازار داخلی آمریکا سطح تقاضا پایین ارزیابی می‌شود و فعالان بازار از رکود در حجم معاملات خبر می‌دهند. در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز قیمت ورق در بنادر عربستان نسبت به هفته قبل ثابت بود ولی در امارات ورق گرم با کاهش ۲.۶۱ درصدی بین ۵۵۰ تا ۵۷۰ دلار به ازای هر تن اعلام شد. قیمت ورق گرم وارداتی امارات پس از سیل چند هفته قبل این کشور نزولی است و تا کنون نشانه‌هایی از افزایش تقاضا دیده نمی‌شود.

بازار ورق سرد در شوک قیمتی

با وجود افزایش نسبی قیمت ورق گرم در بسیاری از بنادر جهان، قیمت انواع ورق سرد بدون تغییر نسبت به هفته گذشته بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات در بازار ورق‌های سرد کاهش یافته است. پیش از این انتظار می‌رفت قیمت ورق سرد کاهشی شود به همین دلیل بسیاری از تجار خرید خود را به تعویق انداختند تا بازار ورق سرد در طول هفته گذشته معاملات کمی داشته باشد. در معدود معاملات انجام شده نیز قیمت‌ها نسبت به اواسط ماه آوریل ثابت باقی مانده است. برای مثال آخرین قیمت ورق سرد وارداتی امارات بین ۶۱۰ تا ۶۲۰ تن اعلام شد ولی قیمت ورق سرد صادراتی چین در معاملات روز اول ماه می ۰.۸۱% کاهش یافت.

نیم نگاه ورق‌های گالوانیزه به بازار فلزات پایه

قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی طی هفته‌های گذشته به شدت صعودی بود. مس به بالاترین قیمت در طول ۲ سال گذشته رسید، روی سقف قیمتی یک سال گذشته را شکست و سایر فلزات نیز برمدار صعود قرار دارند. با این نوسانات انتظار می‌رفت قیمت ورق‌های گالوانیزه صعودی شود ولی آخرین لیست‌های قیمت از ثبات قیمت انواع ورق گالوانیزه خبر می‌دهد. بر اساس این گزارش‌ها به جز چند معامله محدود، افزایش قیمت ورق گالوانیزه در هیچ بندری دیده نمی‌شود. در امارات نیز قیمت ورق‌های گالوانیزه بدون تغییر نسبت به هفته گذشته اعلام شد.