با مشخص شدن ارز اختصاص یافته دولت به حج تمتع ۱۴۰۳، حداقل هزینه این سفر معنوی ۱۶۰ میلیون تومان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری پردیسان آنلاین، «دولت ارز ۳۸.۵ هزار تومانی به حج اختصاص داد.» این را رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید؛ هزینه حج تمتع به صورت ارزی محاسبه می‌شود، البته هنوز سازمان حج به صورت رسمی هزینه نهایی این سفر معنوی را اعلام نکرده است.

ایمان شمسایی، معاون سازمان حج می‌گوید که «هزینه نهایی دوم اسفند اعلام خواهد شد.» هزینه حج گذشته باوجود اختصاص ارز ۲۸.۵ هزار تومانی دولت ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان بود و سال ۱۴۰۱ نیز هزینه حج ۴۰ میلیون تومان بود که رئیس وقت سازمان حج گفت که «امسال آخرین حج ارزان است.» اکنون هم هزینه حج آینده نسبت به حج ۱۴۰۱، ۴۰۰ درصد رشد داشته است.

آخرین اخبار حج تمتع / حداقل هزینه حج ۱۶۰ میلیون تومان می‌شود

حداقل هزینه حج تمتع به صورت ارزی ۴.۲ هزار دلار است که با توجه به اختصاص ارز ۳۸.۵ هزار تومانی، هزینه نهایی حج آینده ۱۶۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان خواهد بود؛ یعنی زائران پس از پرداخت ۱۴۰ میلیون تومانی علی‌الحساب، ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان دیگر باید بدهند. بر اساس مصوبه هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت ارشاد «سازمان حج و زیارت مجاز است نسبت به خرید ارز به میزان ۳۰۰ میلیون دلار به نرخ ارز مرکز مبادله ارز و طلای ایران اقدام کند.» یعنی این سازمان باید حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان ارز بخرد، در حالی که تاکنون فقط حدود ۵۷ هزار نفر مبلغ علی‌الحساب حج ۱۴۰۳ را پرداخته‌اند.

آخرین اخبار حج تمتع / حداقل هزینه حج ۱۶۰ میلیون تومان می‌شود

علیرضا حسینی، مدیر کاروان حج می‌گوید که «زائری که بیش از ۱۶ سال حدود یک میلیون تومان ودیعه‌گذاری کرده است، چرا حالا باید هزینه را به صورت ارزی بپردازد و این مبلغ گران را برای حاجی شدن بدهد.»

در مقابل غلامرضا رضایی، معاون سازمان حج می‌گوید که «ودیعه زائران برای حج در بانک بوده و زائران هم امکان برداشت دارند. این مبلغ دست سازمان حج نیست که بتواند درباره آن تصمیم‌گیری کند.»

اختصاص ارز با نرخ ۲۸.۵ هزار تومانی انتظار زائران بود. با این وجود، فعالان حوزه زیارتی معتقدند که «بانک‌های ملی و ملت باید سود سپرده ودیعه‌گذاران را افزایش دهند و این حساب‌ها را به عنوان سپرده بلندمدت محاسبه کنند.»

منبع: فارس