تفکر جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی با توجه به افزایش آلودگی‌ها تشدید شده است، زیرا موتورسیکلت‌های برقی موجب کاهش آلایندگی‌ها می‌شود؛ در این راستا طبق تفاهم‌نامه بین شهرداری اصفهان و چند کارخانه موتورسازی، زمینه تبدیل ۱۰۰ هزار موتورسیکلت بنزینی به برقی برای متقاضیان فراهم شده است.

به گزارش پردیسان آنلاین، حجم بالای تصادفات، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و مواردی از این قبیل موجب شد تا مسئولان به فکر جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی بیفتند، زیرا این موتورسیکلت‌های بنزینی فرسوده، یکی از چالش‌های انتشار انواع آلایندگی‌های سمی در هوای اصفهان محسوب می‌شوند و برای موتورسواران نیز خطرات زیادی ایجاد می‌کنند.

در حال حاضر استفاده از موتورسیکلت‌های بنزینی در بیشتر کشورهای دنیا منسوخ شده است، اما در ایران به استفاده از موتورسیکلت‌های برقی توجهی نمی‌شود و همچنان سهم عمده ناوگان موتورسیکلت در سطح شهر به موتورسیکلت بنزینی اختصاص یافته است که آلودگی‌های جبران‌ناپذیری دارد.

شهرداری اصفهان برای تشویق شهروندان به استفاده از موتورسیکلت‌های برقی تبلیغات بسیاری انجام داد و حتی تسهیلات چند میلیون تومانی را از طریق بانک در اختیار آن‌ها قرار داد، اما شهروندان به دلیل قیمت بسیار بالای این موتورسیکلت‌ها استقبال خوبی نکردند، قیمت یک موتورسیکلت برقی با باتری لیتیومی از ۸۰ میلیون تومان شروع می‌شود که مردم می‌توانند از وام بانک قرض‌الحسنه مهر بهره‌مند شوند و آن را طی دو سال تسویه کنند.

باتری بعضی از موتورسیکلت‌های برقی سرب‌اسیدی است که عمر کوتاه‌تر و هزینه کم‌تری دارد، اما باتری‌های لیتیومی که به‌تازگی استفاده می‌شود، عمر طولانی‌تری دارند و هزینه آن‌ها دو تا سه برابر باتری‌های سرب‌اسید است و ممکن است تا پنج سال نیز عمر کنند، اما غالب مردم به علت هزینه‌های سنگین موتورسیکلت‌های برقی هیچ بهره‌وری از آن‌ها ندارند.

موتورسیکلت‌های برقی به دلیل بی‌نیاز بودن از تعمیر و نگهداری جدی با داشتن یک باتری، موتور و جعبه سیاه به مصرف‌کنندگان خود خدمات ارائه می‌دهند، همچنین میزان فرسودگی آن‌ها بسیار پایین است،

افزایش استفاده از وسایل حمل‌ونقل برقی، مشکل ترافیک را نیز رفع می‌کند و با کمک به کاهش آلودگی هوا در سطح شهر، سلامت شهروندان را تأمین و از وجود هزاران بیماری جلوگیری می‌کند، همچنین برقی شدن حمل‌ونقل مصرف بنزین را کاهش می‌دهد و موجب ذخیره استراتژیک بنزین برای نسل‌های آینده می‌شود.

گام بلند شهرداری اصفهان برای تبدیل ۱۰۰ هزار موتورسیکلت بنزینی به برقی

افزایش تسهیلات شهرداری برای خرید موتورسیکلت‌های برقی در ۱۴۰۳

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار می‌کند: طبق تفاهم‌نامه بین شهرداری و چند کارخانه موتورسازی زمینه تبدیل ۱۰۰ هزار موتور سیکلت بنزینی به برقی برای متقاضیان فراهم شده است و تسهیلات وام ۴ درصد توسط بانک مهر اقتصاد به شهروندان تعلق می‌گیرد؛ علاوه‌بر این وام، بعضی از فروشنده‌های موتورهای برقی نیز با اقساط ۲۴ یا ۳۶ ماهه شرایط پرداخت را برای شهروندان آسان کردند، برخی خریداران از تسهیلات فروشندگان و برخی نیز تسهیلات بانک مهر اقتصاد استفاده کردند.

وی با اشاره به مشکلات فعلی خرید موتورسیکلت برقی می‌افزاید: افرادی که از موتورسیکلت زیاد استفاده می‌کنند و آن را وسیله‌ای برای استفاده روزانه و امرار معاش می‌دانند، گامی به سوی استفاده از موتور سیکلت‌برقی برنداشتند، زیرا این موتورسیکلت‌ها نیاز به شارژ دارد و هزینه نگهداری و خرید آن نیز زیاد است و تنها کسانی که از موتورسیکلت به‌عنوان وسیله تردد سبک استفاده می‌کنند، از موتورسیکلت برقی بهره‌مند شده‌اند.

شهرداری سال جاری تسهیلات بیشتری را برای استفاده شهروندان از موتورسیکلت‌های برقی ارائه می‌دهد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تبلیغات و تشویق‌های استفاده از موتور سیکلت‌های برقی تصریح کرد: شهرداری سال جاری تسهیلات بیشتری را برای استفاده شهروندان از موتورسیکلت‌های برقی ارائه می‌دهد.

نورصالحی بیان می‌کند: یکی از راه‌های استفاده بیشتر مردم از موتورسیکلت‌های برقی ایجاد اطمینان خاطر برای مصرف‌کنندگان است، همچنین اجزای این موتورسیکلت‌های برقی باید بومی‌سازی شود تا بستری برای اطمینان و اتکای مردم به موتورسیکلت‌های برقی ایجاد شود و شهروندان بتوانند با هزینه روز و تولید داخل این موتورسیکلت‌ها را خریداری کنند.

وی با اشاره به تلاش وزارت کشور، دولت و شهرداری‌های کلان‌شهرها برای برقی کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی ادامه می‌دهد: امیدواریم خطوط اتوبوسی که در مرکز تجاری شهر است نیز برقی شوند، البته اقداماتی جهت تولید اتوبوس‌های برقی انجام و حتی تعداد محدودی توسط سازنده‌های داخلی عرضه شده است، اما تولیدات داخلی نیز همچنان متکی به واردات قطعات این اتوبوس‌ها از خارج از کشور هستند، همچنین اتوبوس‌های برقی برای شارژ باتری خود نیاز به ایستگاه شارژ برقی دارند که این تجهیزات نیازمند زیرساخت‌های گسترده و وسیع است.

نورصالحی با اشاره به فرهنگ‌سازی استفاده از تاکسی‌های برقی ادامه داد: راهیابی تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی از برنامه‌های شهرداری اصفهان در سال جاری است.

گام بلند شهرداری اصفهان برای تبدیل ۱۰۰ هزار موتورسیکلت بنزینی به برقی

تفکر جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی تقویت شده است

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار می‌کند: موتور سیکلت‌های بنزینی یکی از کاربردی‌ترین وسایل حمل‌ونقل در شهر است که آلودگی آن‌ها شش تا هشت برابر یک خودروی شخصی است، اما گازی که موتورسیکلت‌های بنزینی تولید می‌کند، از نوع CO است که با وجود اینکه این گاز در حال حاضر برای شهر اصفهان بحران ایجاد نکرده است، می‌تواند در آینده به‌عنوان عامل ثانویه، موجب تولید و انتشار ذرات معلقی شود که در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی آلودگی هوای اصفهان است؛ بر این اساس باید با هدف کنترل و جلوگیری از افزایش آلاینده‌های شهری به‌ویژه افزایش تعداد موتورسیکلت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مدون داشته باشیم.

وی می‌افزاید: حذف انژکتور توسط برخی راکبان موتور سیکلت‌های دو زمانه موجب خطا در احتراق کامل موتورسیکلت‌های دو زمانه و آلودگی چشمگیر هوا می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح می‌کند: در حال حاضر دریافت معاینه فنی موتورسیکلت برای جلوگیری از تولید گازهای آلاینده و آلودگی صوتی اهمیت زیادی دارد که در این زمینه تاکنون دو خط معاینه فنی موتورسیکلت در شهر اصفهان راه‌اندازی شده است.

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان به‌عنوان شهر پیشرو اقدامات و برنامه‌های متعددی برای توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی اجرا کرده است

حق‌شناس با بیان اینکه بیش‌ترین میزان آلودگی هوای شهر اصفهان مربوط به ذرات معلق زیر دو میکرون است، ادامه می‌دهد: این ذرات توسط صنایع و خودروهای سنگین تولید می‌شود، بنابراین برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی باید فرایند پیشگیرانه مدیریت نظارت و کنترل که متکی به قوانین و دستورالعمل‌های کشوری است، تقویت شود و بهبود پیدا کند.

وی می‌گوید: موتورسیکلت‌سواران بیشتر اوقات در صدر تصادفات منجر به جرح و فوت هستند که باید با برنامه‌ریزی پلیس راهور برای کاهش آن اقدامات عملیاتی و مؤثر انجام داد.

حق‌شناس ادامه می‌دهد: امروزه در سطح کلان‌شهرها تفکر جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی با استناد به آمار و اطلاعات تصادفات و آلودگی‌های موجود، تقویت شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان به‌عنوان شهر پیشرو اقدامات و برنامه‌های متعددی برای توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی اجرا کرده است تا بتوان مسیر دسترسی به استفاده از موتور برقی در سطح شهر را تسهیل کرد و نقاط ضعف آن از جمله هزینه بالای باتری موتورهای برقی را کاهش داد.

به گزارش پردیسان آنلاین، در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد تصمیماتی که برای جایگزینی موتور سیکلت‌های بنزینی به برقی گرفته شده، تأثیر چندانی برای تشویق مردم به خرید آن‌ها نداشته است، اما با تصمیمات امیدبخشی که مدیریت شهری برای سال جدید گرفته است، امیدواریم شاهد هموارسازی مسیر ورود موتورسیکلت‌های برقی به سطح شهر باشیم و با ایجاد تسهیلات بهتر برای شهروندان، علاوه‌بر موتورسیکلت برقی، دوچرخه و اسکوترهای برقی نیز جایگزین موتورسیکلت بنزینی شود.