مدیر پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که عملیات تعمیرات اساسی امسال این مجموعه از ۲۳ تیرماه طبق برنامه‌ریزی آغاز شد و ۱۷ مردادماه با موفقیت پایان یافت.

به گزارش پردیسان آنلاین، محمدشفیع موذنی در این باره گفت: عملیات تعمیرات اساسی امسال پالایشگاه پنجم پارس جنوبی با استفاده از توان و اقدام‌های نوآورانه و بهره‌مندی از قطعات و تجهیزات سازندگان داخل طبق برنامه زمان‌بندی با موفقیت پایان یافت.

وی افزود: برای انجام عملیات تعمیرات اساسی این پالایشگاه در مجموع ۲۶ روز برنامه‌ریزی شده بود که در بازه زمانی ۱۷ روز برای فاز ۱۰ و ۱۶ روز برای فاز ۹ و هفت روز توقف کامل هر دو فاز، برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

مدیر پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: در پروژه تعمیرات اساسی پالایشگاه پنجم مجموعا ۱۸۱۸ آیتم اصلی به‌منظور رفع محدودیت‌های تولید و بازرسی دوره‌ای تجهیزات برای تضمین تولید پایدار به‌ویژه در فصل زمستان و ایمن کردن تجهیزات اصلی، به‌مدت ۲۶ روز ادامه دارد.

موذنی تصریح کرد: عملیات تعمیرات اساسی در فاز ۹ با ۶۵۵  آیتم  به‌مدت ۱۶ روز، فاز ۱۰ با ۵۹۱ آیتم  در سایه همدلی و کار گروهی و رفع موانع تولید پایدار محصولات با ارزش افزوده به‌مدت ۱۷روز و توقف کامل با ۵۷۲ آیتم به‌مدت هفت روز برای تعمیرات پیشگیرانه شبکه توزیع برق پالایشگاه، رفع مشکلات واحدهای یوتیلیتی، تیپ فلر و تعمیرات واحدهای گوگردسازی برنامه‌ریزی شد و با موفقیت و  بالاترین کیفیت به سرانجام رسید.

وی با اشاره به موارد اصلی، مهم و تأثیرگذار بر فرآیند تولیدی و مرتبط با رفع گلوگاه‌های تولید اظهار کرد: تعویض جاذب‌های بسترهای خشک‌کن گاز برای چهار ردیف گازی برای در مجموع هشت بستر، اجرای طرح‌های اصلی ولوهای محصولات پروپان و بوتان، تمیزکاری مسیرهای مبدل COLD BOX، بازرسی و تعمیر پوشش داخلی برج احیا ردیف اول گازی و  ریبویلرهای برج احیا در ردیف‌های اول و دوم گازی واحد بازیافت آمین، تعویض لوپ آمین ردیف سوم گازی با آمین تازه، تعمیر سینی‌های برج شیرین‌سازی پروپان فاز ۹ و اصلاح پوشش داخلی جداکننده دی‌سولفید در واحد ۱۱۳ از مهم‌ترین موارد در این حوزه است. 

مدیر پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: در انجام عملیات تعمیرات اساسی امسال در این پالایشگاه با تکیه بر توان داخلی و استفاده از توان بالای سازندگان با کیفیت داخل در زمینه تأمین کالاهای مورد نیاز به‌ویژه جاذب‌های خشک‌کننده گاز طبیعی و توان ۱۰۰ درصدی نیروی متخصص داخلی گام‌های مهمی برای جهش تولید برداشته شد.

موذنی تأکید کرد: از نقاط مثبت این تعمیرات اساسی راه‌اندازی ردیف دوم گازی ۲۴ ساعت پیش از مهلت تعیین‌شده برای تزریق به صادرات است و  راه‌اندازی ردیف اول گازی ۱۳ ساعت پیش از مهلت مقرر برای تزریق به صادرات بوده است.

وی با بیان اینکه چنین شرایطی سبب تولید ۲۲ میلیون مترمکعب گاز شیرین و تصفیه‌شده، زودتر از مهلت مقرر شده است، گفت: این مهم با همت، تلاش، همدلی و کار مشارکت گروهی تیم‌های بهره‌برداری، تعمیرات، ایمنی و بازرسی رقم خورد و خوشبختانه بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای سبب تولید زودهنگام و تزریق به خط سراسری شد که نقطه قوتی در اهداف و برنامه‌های پالایشگاه و مجتمع قلمداد می‌شود.