در سطح شهر قم مراکز تجاری متعددی است که ایمنی ندارند هم زمان با حادثه مترو پل آبادان هشدارهایی هم آتش نشانی داد اما گوش شنوایی برای افزایش بار ایمنی این ساختمان‌ها وجود ندارد از سویی ساخت بناهای رومی برخی شهروندان از تنها زیبایی ساختمان را به‌همراه دارد آسیب‌هایی را به این کلان‌شهر وارد کرده است.

به گزارش پردیسان آنلاین/زهرا ملکوتی شاد؛مدیر اجرایی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری قم با اشاره به دلایل تخلفات ساختمانی می‌گوید: دلایل مختلفی می‌تواند بر بروز تخلفات ساختمانی منجر شود از جمله سود اقتصادی فراوان ناشی از تخلفات و هم چنین بی توجهی به نیازهای شهروندان و سبک زندگی در طرح تفصیلی، مهاجر پذیری به شهرهای بزرگ و سودهای فراوان اقتصادی حاصل از تخلفات ساختمانی و علاوه بر آن گرایش خانوارها برای تدارک مسکن فرزندانشان از محل قطعه مسکونی می‌توانند عواملی برای تخلفات ساختمانی افراد باشد.
عباس گل افشان به پیشنهادهایی برای کاهش تخلفات هم اشاره کرده و می افزاید: همکاری دستگاه‌های ذیربط، نظام مهندسی و دادگستری با شهرداری در خصوص کنترل ساخت و ساز و پیشگیری از تخلفات در بدو کار، اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص تبعات ساختمان‌های بدون پروانه و مخالف مفاد پروانه و این که افزایش احداث غیر مجاز طبقات مازاد بر جدول تراکم، احداث بنا در سطح اشغال بیش از ۸۰% عرصه و کسر پارکینگ ،تقسیم غیر مجاز عرصه و تفکیک اعیان و تغییر کاربری‌ها چه تبعاتی به‌همراه دارد.
وی عنوان می‌کند: علاوه بر آن افزایش اختیارات و قدرت عمل پلیس ساختمان در مواقع ضروری تا قاطعانه و سریع مانع وقوع تخلفات ساختمانی شوند و علاوه بر آن بازنگری در خصوص جرائم با رویکرد بازدارندگی سازنده از احداث بنای غیر مجاز می‌تواند در کاهش این تخلفات تأثیر داشته‌باشد.
تخلفاتی که می‌تواند آسیب پذیری شهر را در برابر زلزله دو چندان کند
مدیر اجرایی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری قم می‌گوید: افزایش تلفات و خسارات در هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی مانند زلزله هم چنین مشکلات مالکیتی به‌دلیل عدم امکان نقل و انتقال قانونی و اختلال در سرانه‌های تعریف شده و پیش بینی‌ها و برنامه ریزی شهری نتایج منفی حاصل از همین تخلفات ساختمانی باشد.
به گفته گل‌افشان؛ تنزل کیفیت محیطی. تصرف بخش اعظمی از عرصه در زمان ساخت و کاهش فضای باز ساختمان که می‌بایست بخشی از فضای سبز شهری را تشکیل دهد وبا توجه به اقلیم شهرمان بسیار حائز اهمیت است
این مسئول در ادامه معتقد است؛ افزایش اختیارات و قدرت عمل پلیس ساختمان در مواقع ضروری می‌تواند قاطعانه و سریع مانع وقوع تخلفات ساختمانی شود که این امر نیازمند بازنگری در خصوص جرائم با رویکرد بازدارندگی سازنده از احداث بنای غیر مجاز می باشد.
گل‌افشان با اشاره به مهم‌ترین تخلفات ساختمانی در قم عنوان می‌کند: احداث غیر مجاز طبقات مازاد بر جدول تراکم، احداث بنا در سطح اشغال بیش از ۸۰% عرصه، کسر پارکینگ ،تقسیم غیر مجاز عرصه و تفکیک اعیان و تغییر کاربری‌ها را مهم‌ترین تخلفات ساختمانی در قم نام برد.

تخلف سطح اشغال و تراکم ساختمانی مهم‌ترین تخلفات در ساخت وسازهای شهر قم
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در ارتباط با تخلفات ساخت و ساز می‌گوید: پروانه ساختمانی منطبق با ضوابط شهرسازی و معماری مصوب کمیسیون ماده ۵ استان که نیازمند تایید شورای‌عالی شهرسازی و معماری می‌باشد با توجه به مساحت عرصه‌های اراضی شهر قم که نوعاً حدود ۱۵۰ مترمربع می‌باشد و فرهنگ شهروندان قمی و برنامه‌های خانوادگی با سطح اشغال ۶۰ درصد و ۹۰ مترمربع زیربنا هر طبقه سازگار نمی‌باشد .
روح الله امراللهی می‌افزاید: غالباً مردم نسبت به سطح اشغال مصوب پروانه پیشروی نموده و دچار تخلف ساختمانی و ارجاع به کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌شوند البته بعضی‌ها هم از روی زیاده خواهی تخلف ساختمانی دارند.
به گفته وی؛ قاعدتاً هر گونه شکایت نسبت به تخلف ساختمانی بعد از مراجعه به شهرداری و ثبت شکایت برای رسیدگی کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌شود.

تخلفات ساختمانی که می‌تواند زنگ خطری برای کلان‌شهر قم باشد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در گفتگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: در جریان حادثه تلخ زلزله در سوریه و ترکیه باید درک کرد که کشور ما از جمله کشورهای زلزله‌خیز است که نگرانی‌هایی بابت وضعیت ساختمان‌ها وجود دارد و از سویی برخی تخلفات در ساختمان سازی در قم را هم نمی‌توان کتمان کرد متأسفانه نقشه مصوب در حین کار جایگزین نقشه‌های دیگری می‌شود که سازمان با این روند مخالف است و در یک سال اخیر نیز جلسات بین بخشی خوبی توسط مدیران استان برای کاهش تخلفات ساختمانی و اصلاح پدیده دو نقشه‌ای که در اکثر نقاط کشور مشاهده می‌شود، برگزار شده که امیدواریم تصمیمات خوبی برای رفع این معضل اتخاذ شود.
محمد امین مقومی می‌افزاید: مجری ذی‌صلاح در سال‌های اخیر بر اساس سیاست مدیریت استان و مشابه سایر نقاط کشور، به‌صورت تدریجی در قم اجرایی شده و امسال ساختمان‌های ۵ سقف به بالا کنترل مضاعف شدند و از ابتدای سال آینده نیز ساختمان‌های ۴ سقف به بالا در این حوزه کنترل مضاعف خواهند شد.
به گفته این مسئول؛ مجری باید در تمامی مراحل ساخت و ساز در پروژه حضور داشته‌باشد که در استان قم وقتی اسکلت ساختمان شروع شد و در سال آینده برای ساختمان‌های گروه “ج ” و “د” تا پایان پروژه، حضور مجری ذی‌صلاح کنترل مضاعف خواهد شد.
ساختمان‌های بدون پایان‌کار اما در حال بهره برداری
این مسئول درباره نظارت‌ها می افزاید: در راستای کنترل ساخت و سازها، آمارهای بازدید گروه‌های نظارتی امسال افزایش داشته است و بالغ بر ۵۰۰ هزار مترمربع در رشته‌های مختلف بازدید میدانی صورت گرفته و در کنترل آزمایش‌های ژئوتکنیک و بتن نیز رشد قابل توجهی داشتیم در زمینه تخلفات ساختمانی نیز وظیفه سازمان و مهندسان ارسال به‌موقع گزارش است، ما هیچ ضمانت اجرایی نداریم و مراجع صدور پروانه می‌بایست برخورد قانونی را با تخلفات انجام دهند.

  • نویسنده : زهرا ملکوتی شاد