کلانشهر قم با توجه به حجم بالای تردد در هسته مرکزی آن و از سویی با توجه به زائر پذیری و گردشگری پذیر بودن آن در طول سال، راه اندازی اتوبوس های تندرو انجام نشده است .

به گزارش پردیسان آنلاین؛ در کلانشهرهایی که در آن حمل و نقل ریلی مانند منوریل و مترو وجود ندارد سامانه اتوبوس های تندرو و یا اتوبوس های برقی گزینه مناسبی است حال در شهری مانند قم که در کنار جمعیت بالای شهری آن و جمعیت مهاجران و آمار خودروهای تک سرنشین در معابر به ویژه هسته مرکزی و حضور گردشگران و زائران ایرانی و خارجی که در طول سال برای زیارت به قم سفر می کنند مدیریت شهری باید زیرساخت های لازم برای اتوبوس های بی،آر،تی را فراهم کند.
در هر مناسبت ملی- مذهبی کلانشهر قم با ترافیک سنگینی در هسته مرکزی به ویژه اطراف حرم روبرو است در حالی که چندین سال از حمل و نقل ریلی در شهر قم هنوز خبری نیست سامانه های اتوبوس های تندرو می تواند مشکلات ترافیک و دیگر مسائل حمل و نقل قم را برطرف کند اما از این نوع حمل و نقل غفلت شده است در حالی که شهرهایی مانند مشهد با توجه به بار ترافیکی شهر، این نوع اتوبوس ها این معضلات را حل کرده است.
در سال های اخیر روند رو به رشد آلاینده ها و افزایش ترافیک باعث شد که مهندسان را بر آن دارد که برای حل این معضل به دنبال راهکار باشند،یکی از این راهکارها سیستم اتوبوس رانی تندرو یا BRT است. سیستم اتوبوسرانی تندرو باعث کاهش عواملی چون زمان سفر، آلاینده ها، ترافیک و… می شود. همچنین این سیستم نیز راحت ،سریع و مناسب برای عموم مردم است.
در کلانشهرها از جمله معضلات شهری دیگری از جمله آلودگی هوا و افزایش مصرف بی رویه بنزین وجود دارد، از اقداماتی که می توان برای حل مشکل ترافیک کلانشهر قم انجام داد توجه به حمل ونقل عمومی به ویژه سامانه اتوبوس های تندرو است اما متاسفانه در این شهر از فراهم سازی زیرساخت لازم برای تردد چنین اتوبوس هایی غفلت شده است.
اخیرا مدیریت شهری کلانشهر قم برآن شده تا به طور آزمایشی با توجه به عدم فراهم شدن زیرساخت برای تردد اتوبوس تندرو ، به فکر ایجاد زمینه ای برای تردد اتوبوس های برقی در شهر افتاده و زیرساخت های آن را فراهم سازد لذا به طور آزمایشی قرار است اتوبوس برقی به ناوگان شهر قم اضافه تا در صورت اختصاص اعتبار لازم این نوع اتوبوس ها در شهر تردد کنند چرا که کیفیت و مطلوبیت حمل و نقل عمومی می تواند توسعه پایدار شهر و از سویی برای جذب گردشگران تاثیرگذار باشد.

اتوبوس بی،آر،تی آرزوی قمی ها
یک شهروند قمی می گوید: برای تردد با اتوبوس با توجه به ترافیکی که شهر قم با آن دست و پنجه نرم می کند کار سختی است چرا که مسیر تردد اتوبوس با موتورسیکلت و تاکسی و دیگر خودروها در یک مسیر صورت می گیرد اگر سامانه اتوبوس تندرو مانند مشهد در قم ایجاد می شد تردد مردم و حتی زائران راحت تر بود .
سید رضا میر محمدی می افزاید: وقتی اتوبوس در هسته مرکزی ترد می کند با هزاران مشکل روبرو است به ویژه در میدان مطهری،اطراف حرم و چهارراه بازار از خیل موتورها گرفته تا تاکسی در تردد اتوبوس مشکلاتی ایجاد می کند و بارها در مسیر چهارراه بازار به سمت عمار یاسر شاهد برخورد خودرو با اتوبوس بودیم.

بی آرتی نیاز یک شهر گردشگر پذیر
یک شهروند دیگر قمی بیان می کند: قم یک کلانشهری است که مانند شهر مشهد در طول سال پذیرای زائران متعددی است با توجه به این که هنوز مشکل متروی قم حل نشده و قمی ها آرزوی وجود قطار شهری دارند لذا اگر این مشکل قابل حل نیست اتوبس های بی آر تی با توجه به این که در یک مسیر ویژه تردد دارند جدای از این که می توانند ترافیک شهر را ساماندهی کنند در جذب گردشگر و رضایتمندی شهروندان موثر باشد در حالی که اتوبوس های ناوگان حمل و نقل به دلیل ترافیک در شهر مسافران را با زمان بیشتری به مقصد می رسانند.

ورود اتوبوس های برقی در آینده نزدیک به ناوگان حمل ونقل کلانشهرقم
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین در پاسخ به این سئوال که چرا در کلانشهر قم هنوز زیرساختی برای اتوبوس های تندرو فراهم نشده می گوید: بی آر تی و یا همان اتوبوس های تند رو یکی از موضوع هایی است که در شهرهایی که حمل و نقل ریلی ندارند مورد توجه قرار گرفته است لازمه بی آرتی داشتن زیرساخت مناسب و معابری که بتوان در آن این نوع حمل و نقل را اجرا کرد هسته مرکزی شهر و خیابان هایی که منتهی به هسته مرکزی است باید حتما قسمتی در آن این نوع اتوبوس ها تردد دارند مسدود و یا فریز شوند که در قم چنین زیرساختی نداریم.
علی نیک می افزاید: در بسیاری از معابر قم این زیرساخت فراهم نیست هرچند طی سالیان اخیر تلاش شده که بحث بی آر تی در قم پیگیری شود اما با مشکلاتی روبرو بوده است این موانع را می توان به وجود و نفوذ برخی طرفدار بحث سواری شخصی هستند و یا اینکه برخی واقعا به این نوع حمل و نقل اعتقادی ندارند عنوان کرد: در حالی که این نوع حمل و نقل نجات دهنده بسیاری از مسائل استان است برخی در این زمینه مقاومت می کنند تا این نوع حمل و نقل در قم اجرا نشود.
به گفته وی؛ اگر از ابتدا در بحث معماری و شهرسازی شهرها این موضوع مد نظر قرار می گرفت زیرساخت بی آرتی راحت در شهرها اجرا می شد در قم در مناطقی مانند میدان نماز تا پردیسان ما سامانه بی آر تی را اجرا کردیم اتوبوس ها در فضای محصور و فریز شده جدای از دیگر حمل و نقل عمومی تردد دارند و با سرعت زمانی بهتر و ایمنی مطلوب تری مسافر جابه جا می شود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در ادامه با اشاره به پیگیری برای اضافه شدن اتوبوس های برقی به ناوگان شهری قم بیان می کند: اتوبوس‌های برقی با یک‌بار شارژ شدن می‌تواند ۳۵۰ کیلومتر مسافت را در روز طی کند اتوبوس برقی در شهر قم می تواند برای آلودگی هوا و جلوگیری از مصرف سوخت فسیلی کمک کند که به صورت آزمایشی در حال بررسی این موضوع هستیم و یک اتوبوس به طور آزمایشی وارد شهر قم می شود و برای سال های بعد زیرساخت و اعتبار آن از سوی مدیریت شهری و شورای شهر در حال پیگیری است تا تعداد زیادی از این نوع اتوبوس ها را وارد شهر قم نماییم.
نیک در ادامه عنوان می کند: در بازدید از شرکت ایران‌خودرو دیزل پیشنهاد شد تا به‌صورت آزمایشی یک دستگاه خودرو برقی در اختیار قم قرار بگیرد این اتوبوس‌ها برای پیمایش نیازمند ۲۵۰ کیلوولت برق است که به همین منظور پیش‌بینی‌شده تا شارژ این دستگاه‌ها در شب انجام شود.

تمام اتوبوس‌های شهری قم دارای معاینه فنی و پایش میزان آلایندگی هستند
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم می گوید: کلیه خودروهای سازمان دارای معاینه فنی معتبر هستند و به هیچ‌یک از خودروهای ناوگان سازمان اتوبوسرانی بدون معاینه فنی و پایش میزان آلایندگی، اجازه تردد و فعالیت داده نمی‌شود.
نیک، با اشاره به اقدامات سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم برای حفاظت از محیط‌زیست و هوای پاک بیان می کند: کلیه خودروهای سازمان که در سطح شهر هستند به‌صورت مرتب سرویس شده و دارای معاینه فنی معتبر هستند و به هیچ‌یک از خودروهای ناوگان سازمان اتوبوسرانی بدون معاینه فنی و پایش میزان آلایندگی، اجازه تردد و فعالیت داده نمی‌شود.
وی میانگین عمر مفید اتوبوس‌های سازمان را کمتر از ۳ و نیم سال دانست و افزود: بیش از ۹۰ درصد از اتوبوس‌های سازمان دارای استاندارد یورو ۴ بوده و دارای فیلتر dpf هستند که اصلاً اگزوز نداشته و فیلتر جذب ذرات معلق دارا هستند.
به گفته وی؛ در حال طی مراحل مناقصه برای خرید ۲۵ دستگاه اتوبوس یورو ۵ هستیم که از لحاظ میزان آلایندگی دارای بالاترین استانداردهای بین‌المللی هستند.
وی از دستور وزیر کشور برای واگذاری ۴۹ دستگاه اتوبوس قبلاً خریداری شده به‌منظور افزایش ناوگان و سهولت دسترسی شهروندان به اتوبوس خبر داده ومی گوید:۶ دستگاه خودروی کاملاً برقی و رایگان در پیاده راه‌های اطراف حرم مطهر در حال خدمات‌رسانی به شهروندان هستند، در جهت کاهش مصرف همشهریان گرامی از خودرو شخصی و کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی هوا اجرایی شده است.

ناوگان حمل و نقل عمومی نوین؛ اهرمی برای توسعه پایدار شهر وصنعت گردشگری
یک کارشناس صنعت گردشگری معتقد است؛ صنعت گردشگری برای توسعه و پیشرفت در هر کشوری با توجه به امکانات موجود و سطح فرهنگ عمومی آن کشور نیازمند بسترسازی و زیرساخت اساسی است. یکی از زیرساخت های این صنعت حمل و نقل می باشد در کلانشهری مانند قم که در زمره شهرهای گردشگری مذهبی است بهبود و ساماندهی حمل و نقل عمومی آن از ارکان مهم توسعه گردشگری است و هرچقدر این صنعت در استان پویاتر شود به اقتصاد گردشگری شهر کمک می کند.
پویا امیدواری می افزاید: وقتی که مسئولان هنوز در تعیین تکلیف حمل و نقل نوینی مانند مترو و منوریل درمانده هستند وجود ایستگاه های بی آرتی جدای از حلال مشکلات شهری از جمله آلودگی ها و ترافیک در جذب گردشگر موثر خواهد بود وجود یک ناوگان حمل و نقل به روز و مطلوب امید و رضایت شهروندی به دنبال دارد و می توان گفت این شهر توسعه یافته است .
وی با طرح این سئوال که وقتی می گوییم قم دومین شهر گردشگر پذیر مذهبی کشور است آیا زیرساخت برای این شهر مهیا است ادامه داد: نمی توان گفت که زیرساخت برای گردشگر تنها هتل و واحدهای اقامتی است ناوگان حمل و نقل مهم ترین ارکان این صنعت هستند در شهرهایی مانند مشهد،اصفهان و تهران و تبریز و دیگر شهرهای کشور این زیرساخت آماده است چرا باید قم در حمل و نقل ریلی و سامانه بی ارتی معطل باشد مدیریت شهری چه زمانی به فکر چنین زیرساخت هایی می رود؟

  • نویسنده : هیفا پردل