به بهانه روز شوراها میزبان جوان‌ترین عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگویی بدون تعارف بودیم تا هم در مورد سیاه و سفید مدیریت شهری در قریب به سه سالی که از عمر شورا گذشته بگوید و هم در رابطه با مسائل حاشیه‌ای همچون شائبه آقازادگی‌اش توضیح دهد.

به گزارش پردیسان آنلاین، مردم اصفهان در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان با اعتماد به لیست مجمع نیروهای انقلاب، ترکیبی از باسابقه‌ها و جوانان را برای چهار سال به عنوان نمایندگان خود در شورای اسلامی شهر برگزیدند.

اکنون قریب به سه سال از عمر این دوره مدیریت شهری نصف‌جهان می‌گذرد و به گفته اعضا، پروژه‌های مهم شهری با اولویت حل اصلی‌ترین چالش‌های اصفهان همچون حمل‌ونقل و محیط زیست در حال اجرا است.

«علی صالحی» با ۳۰ سال سن در زمان انتخابات ۱۴۰۰ جوان‌ترین عضو این دوره مدیریت شهری در بین شوراهای کلانشهرهای کشور است، هر چند کارشناسی و ارشد رشته اقتصاد و دکترای مدیریت دارد، اما با توجه به سابقه فعالیت رسانه‌ای از ابتدای دوره به عنوان سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان از سوی اعضا انتخاب شد.

به بهانه روز شوراها میزبان صالحی در گفت‌وگویی بدون تعارف بودیم تا هم در مورد سیاه و سفید مدیریت شهری در قریب به سه سالی که از عمر شورا گذشته بگوید و هم در رابطه با مسائل حاشیه‌ای همچون شائبه آقازادگی‌اش توضیح دهد.

واکنش جوان‌ترین عضو شورا به آقازادگی‌اش/توجه به مناطق کم‌برخوردار «وعده صادق» این دوره است

پردیسان آنلاین: آقازاده هستید؟!

صالحی: مفهوم این موضوع واژه قشنگی است؛ «آقازاده» در فرهنگ ما به‌معنای ادبیاتی و لغوی این است که یک مولودی از خانواده ارزشمند همچون فرزندان شهدا و جانبازان، نخبگان در حوزه‌های مختلف است، اما در فضای سیاسی و اجتماعی ما برداشت وارونه از آن می‌شود، یعنی برای کسانی که با شرایط خاصی با استفاده از بخشی از امتیازات خانوادگی به موقعیت، درآمد یا دارایی می‌رسند، از آن استفاده می‌شود.

از اینکه به‌معنای واقعی کلمه آقازاده، از یک خانواده روستازاده و در عین حال فرزند جانباز ۷۰ درصد هستم، به آقازادگی خودم افتخار می‌کنم

از اینکه به‌معنای واقعی کلمه آقازاده، از یک خانواده روستازاده و در عین حال فرزند جانباز ۷۰ درصد هستم، به آقازادگی خودم افتخار می‌کنم، اما از منظر نگاه سیاسی و اجتماعی موضوع، فکر می‌کنم در روند خانوادگی، ثروت زیاد، جایگاه سیاسی متعالی در سطح لابی‌ها و عرصه‌های قدرت سیاسی یا در مقامات عالی کشوری و لشکری، به رغم ارادتی که به تمام اعضای خانواده‌ام دارم، کسی در خانواده ما نیست که تحت تأثیر کانون‌های قدرت، ثروت و سیاست بوده باشد.

پردیسان آنلاین: چرا سخنگو؟ شما را سخنگو کردند یا خودتان خواستید که سخنگو شوید؟

صالحی: تمام اعضای شورای اسلامی شهر در مجموعه تصمیم‌گیری عضو هستند و بعضی نقش‌ها مثل کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه برای اینکه کارها با هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر اتفاق بیفتد، تعریف می‌شود تا افراد بتوانند مجموعه کاملی را دنبال کنند.

در این فرایند با توجه به اینکه همکارانم تا امروز بالاترین رأی را در سه دوره رأی‌گیری به عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه دریافت کرده‌ام، شاید در این کرسی بتوانم بهتر به‌عنوان یکی از افراد هم‌افزا و هماهنگ‌کننده، ایفای نقش کنم.

برنامه حضور من در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز تحت عنوان «روایت خدمت» در شهر بود؛ معتقدم باید تلاش کنیم از ادبیات به‌روزتر، لایه‌های ارتباطی متنوع‌تر و سطح ارتباطی متفاوت‌تر از گذشته با شهروندان در شهر استفاده کنیم تا هم خدمات بهتر به آن‌ها برسد و هم مطالبات، نیازها و نگاه‌های جدید مردم به افراد و کرسی‌های تصمیم‌ساز منتقل شود.

احساس کردم با توجه به سبقه فعالیتی که در شهرداری و رسانه داشتم، همچنین ارتباط با گروه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه جوانان، نوجوانان و نخبگان گروه‌های مختلف، بتوانم نقش محوری را به‌عنوان پل ارتباطی بین دو طرف بازی کنم و فکر می‌کنم اعتماد ۳ ساله همکارانم با بالاترین رأی در اعضای هیئت رئیسه موید این مطلب بوده است که توانستم بخشی از وظایفم را به‌درستی عمل کنم.

پردیسان آنلاین: به سخنگوی شورای ششم چه نمره‌ای می‌دهید؟

صالحی: من نباید به خودم نمره بدهم؛ شما به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اقشاری که یک سخنگو باید با آن در ارتباط باشد، به سخنگوی ششمین دوره شورای اسلامی شهر چه نمره‌ای می‌دهید؟ به‌هرحال در دسترس بودن، پاسخگو بودن، قانع کننده بودن پاسخ‌ها و مشرف بودن به اطلاعات و موضوعات درون شورا، همچنین صراحت لهجه و شفاف بودن، نظم در برنامه‌ها، برگزاری مرتب نشست‌ها و گفت‌وگوهای خبری و ارتباطات مجازی جزو ویژگی‌های اصلی سخنگو است؛ آیا بر اساس این معیارها، من نمره قابل قبول یا ممتاز می‌گیرم؟

برای اولین‌بار است که هر هفته پس از پایان صحن گفت‌وگوی خبری به‌صورت حضوری و مجازی داریم و فکر نمی‌کنم خبرنگاری پشت خط تلفن من برای دریافت پاسخ منتظر مانده باشد.

فکر می‌کنم نسبت به پنج دوره گذشته بالاترین تولید محتوا و کنشگری را به‌لحاظ رسانه‌های رسمی و غیر رسمی در این دوره در جایگاه سخنگوی شورا داشتم و به لحاظ میزان بازدید و تأثیر نیز آمار در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی این موضوع را تأیید می‌کند که بیشترین اطلاعات در این دوره توسط سخنگوی شورای شهر منتشر شده است.

برگزاری جلسات نخبگانی، نشست‌های خبری، مصاحبه‌های رسانه‌های حضوری و غیرحضوری همه اینها بعضی برای اولین بار اتفاق می‌افتد و مابقی نیز جزو بالاترین تعداد تکرار در ادوار مختلف بوده است.

پردیسان آنلاین: علاوه بر سخنگویی شورا در کدام کمیسیون‌ها عضو هستید و بیشتر وقت می‌گذارید؟

صالحی: من در حال حاضر در چند کمیسیون شورا حضور دارم، چراکه تلاش کردم طبق وعده‌ای که به مردم داده بودم، در این دوره به‌عنوان عضو تک شغله شورا باشم و غیر از حضور در شورای اسلامی شهر به‌رغم اینکه قانون اجازه می‌دهد و «شورا شغل نیست»، در مسئولیت‌ها و جایگاه‌های دیگری حضور نداشتم و به همین جهت در کمیسیون‌های اقتصادی، فرهنگی، آب و مناطق کم‌برخوردار و خانواده و جوانان حضور دارم، همچنین نماینده شورا در کمیته حسابرسی و تعدادی از هیئت مدیره‌ها و ناظر در شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری هستم.

علاوه بر حضورم در هیئت رئیسه، به‌عنوان عضوی از هیئت رئیسه برای رتق و فتق امور داخلی شورا و جایگاه منشی و سخنگوی شورا، بیشترین وقت‌گذاری من برای کمیسیون اقتصادی و فرهنگی است.

پردیسان آنلاین: کدام یک از اتفاقاتی که در صحن شورا می‌افتد را اعلام می‌کنید، کدام را نمی‌گویید؟ آیا شده تاکنون به لحاظ مصلحت‌اندیشی بعضی موارد را مطرح نکنید؟

صالحی: به جهت اینکه در جایگاه رسانه بودم و حساسیت مردم و اصحاب رسانه برایم مهم است، سعی می‌کنم راجع به هر آنچه اتفاق می‌افتد و در آینده به طریقی رسانه‌ای می‌شود و امکان دارد روایت نادرستی از آن منعکس شود، صحبت کنم.

البته سخنگو باید بیشتر درباره مصوبات و تصمیمات صحبت کند، مگر اینکه سوالی درباره حواشی و اتفاقاتی که می‌افتد، پرسیده شود.

معمولاً هر آنچه که در تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات وجود دارد را به عنوان اولین نفر مطرح می‌کنم تا روایت کامل از آن مطرح شود و هم اینکه چیزی برای روایت دیگران و پنهان مانده آن و روایت‌های نادرست بعدی اتفاق نیفتد.

واکنش جوان‌ترین عضو شورا به آقازادگی‌اش/توجه به مناطق کم‌برخوردار «وعده صادق» این دوره است

پردیسان آنلاین: سخت‌ترین خبرها و مصوباتی که اعلام کردید، کدام بوده است؟

صالحی: سخت‌ترین اعلام مربوط به قیمت عوارض و تراکم، همچنین نرخ‌های بلیت است که هر سال در روزهای پایانی سال تصویب می‌شود.

با توجه به شرایط سخت تورم و اینکه اگر شهر از شرایط تورم عقب بماند، عرصه خدمات‌رسانی شهرداری دچار نقص و نوسان و نارسایی می‌شود، ناچار به اعلام افزایش نرخ هستیم که امیدواریم دولت ما را به نقطه‌ای برساند که به جمع‌بندی برسیم در بعضی بخش‌ها حداقل افزایش نرخ را داشته باشیم تا سختی اعلام این خبرها برای ما کمتر شود.

پردیسان آنلاین: آیا تاکنون اتفاق افتاده در برابر سوالی که از شما پرسیده می‌شود، مکث کنید و جواب سر بالا بدهید؟

صالحی: حتماً مکث می‌کنم، اما سعی کردم جواب سربالا ندهم.

سعی می‌کنم با تأمل جواب کامل و به اندازه به سوال بدهم و سوالی را بدون پاسخ نگذارم، زیرا اعتقاد دارم بخشی از فاصله‌ای که بین بخش اداره شهر و کشور با مردم اتفاق افتاده است، ناشی از سوالات بدون پاسخ یا پاسخ‌های ناقص است.

تا امروز هم بازخوردی نبوده است مبنی بر اینکه سوالی را بدون پاسخ گذاشته باشم؛ اتفاقاً از سوالات سخت و مثل سوال اولی که در این مصاحبه مطرح کردید تا شبهات ذهن برخی افراد از طریق این سوالات خوب رفع شود، خاص استقبال می‌کنم، زیرا فرصت پرداختن به این حواشی را نداریم.

این سوال خبرنگار در چارچوب و موقعیت خودش بهترین فرصت است که بدون اینکه درگیر حاشیه شویم، پاسخ برخی ابهامات را بدهیم و از فضاهای غیررسمی و رسانه‌های زرد یا فعالیت‌های مخرب در فضای مجازی و غیر رسمی رسانه که به سرمایه اجتماعی شهر و شورا آسیب می‌زند، جلوگیری کنیم.

پردیسان آنلاین: تاکنون چند نطق طوفانی داشتید، آخری مربوط به روند کُند تصمیم‌گیری در شهرداری را خاطرمان هست؛ چه شد که این نطق را مطرح کردید؟

صالحی: این‌طور نیست؛ یکی از سختی‌های کار من این است که هم سخنگو و هم یک عضو شورا هستم؛ علاوه بر آن باید نطق شورایی خودم در نظارت و رصد فعالیت‌ها و رسیدگی به موضوعات شورا دنبال کنم و هر جا لازم است تشویق کنم و یا تذکر دهم و هم به عنوان زبان شورا و گاهی زبان مدیریت شهری شناخته شوم.

گاهی شرایطی در برنامه‌ها و رویدادها راجع به کل مجموعه شهرداری و شورا سوال می‌شود و باید در این قامت پاسخگو باشم که این هم از دیگر سختی‌های کار من است.

البته با علم به این موضوع، این مأموریت را پذیرفتم که همچون رئیس شورا، عنوان سخنگوی شورا نیز بار حقوقی دارد و معمولاً وقتی اظهار نظرات ما حتی با نگاه فردی مطرح می‌شود، در قالب سخنگوی شورا قرار می‌گیرد.

البته همیشه مدلی که برای خودم تعریف کردم که جایگاه نظارت شورا را تحت‌الشعاع قرار ندهد و در عین حال سخنگویی در کنار آن قرار گیرد.

سعی کردم همیشه در نطق‌هایم به روال رسانه‌ای روایت یا خبر خوب عمل کنم تا نطق‌ها کامل و جامع و بدون ابهام با اطلاعات دقیق همراه باشد و البته نقاط مثبت و منفی را در کنار هم داشته باشد و اگر نقدی می‌شود، مبتنی بر راهکار باشد و خیلی وارد حواشی نشوم و به اصل بپردازم.

از ابتدا رویه من همینطور بود که هر کجا لازم باشد، تذکر و تشویق در کنار هم باشد

پیرو تذکر اخیرم در شورا، مروری در کانال شخصی خودم در ایتا کردم، حداقل ۱۴ مورد مشابه را مشاهده کردم از جمله چند مورد نکته تذکر به شهرداری برای اصلاح رویه و چند نقطه مثبت به جهت تقدیر از اتفاقات، اما سبک رسانه به‌طور معمول این است که بخش منفی را بیشتر ضریب می‌دهد.

در هفته‌های اخیر حواشی و حساسیت‌هایی در حوزه انتصابات شهردار اصفهان وجود داشت و تصمیماتی که انجام شده بود و واکنش برخی همکاران، فضایی ایجاد کرد که این نطق بیشتر دیده شود وگرنه نطقی داشتم که در آن ۵ تذکر صریح و مصداقی‌تر به شهردار داشته‌ام که نمونه آن مخالفت من با بودجه ۱۴۰۳ بود.

به‌رغم اینکه جزو افرادی بودم که بیشترین حضور و پیگیری را در جلسات بررسی بودجه داشتم، اما جمع‌بندی من این بود که این بودجه بر اساس معیارهای مدنظر ما و تحقق‌پذیری و استانداردهای علمی مقداری فاصله دارد، اما در آن برهه زمانی با توجه اینکه تصویب بودجه خبر مهم‌تری بود، این موضوعات آنچنان دیده نشد.

حتی قبل‌تر از آن اردیبهشت ۱۴۰۲ دو نفر از معاونان شهردار تغییر کردند و نسبت به اتفاقات نکات و نقدهای صریح را مطرح کرده بودم.

از ابتدا رویه من همینطور بود که هر کجا لازم باشد، تذکر و تشویق در کنار هم باشد.

پردیسان آنلاین: تاکنون به کدام یک از مدیران شهری اصفهان تذکر داده‌اید؟

صالحی: سعی کردم بیشترین تذکرات حول وحوش شخص آقای شهردار باشد، زیرا رابطه مستقیم ما به لحاظ قانونی و روال اداری ضابطه این است که با شهردار در ارتباط باشیم و ایشان موارد را به زیرمجموعه‌های خود منتقل کنند.

اما به معاونان شهردار تذکراتی درباره مصوبات و روند کار یا به برخی مدیران مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز تذکراتی داشتیم.

تقریباً در تمام رده‌های شهرداری تذکراتی که مطرح شده، نفراتی را در بر می‌گرفته است، البته در نکات مثبت و تقدیر و تشکرها نیز در تمام رده‌ها افرادی بوده‌اند.

پردیسان آنلاین: آیا دوره بعد شورای اسلامی شهر اصفهان نامزد انتخابات می‌شوید؟

صالحی: فعلاً پرونده‌ای که برای من روی میز باز است تا پانزدهم مرداد ۱۴۰۴ به‌عنوان عضو دوره ششم شورای شهر است و روی این موضوع تمرکز دارم که امیدوارم بتوانیم سال جاری را با بیشترین و بهترین دستاوردها به پایان برسانم؛ برای دوره بعد هم فرصت برای تصمیم‌گیری دارم.

واکنش جوان‌ترین عضو شورا به آقازادگی‌اش/توجه به مناطق کم‌برخوردار «وعده صادق» این دوره است

پردیسان آنلاین: مهم‌ترین دستاوردهای شورای ششم در سه سال گذشته چه بوده است؟

صالحی: ظرفیت نظارتی شورای ششم متفاوت‌تر از ادوار گذشته بوده است، همکاران ما که تجربه چند دوره حضور در شورا را داشتند، ترکیب تخصص‌ها، شرایط سنی و نگاه‌های فکری را در این دوره قوی‌تر از ادوار گذشته شورا می‌دانستند.

این قضاوت از جانب همکاران ما در شهرداری نیز وجود دارد، چراکه مصوبات شورا با دقت و سرعت خوبی رسیدگی می‌شود.

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت حداقل حواشی را از جهت مواردی که مردم نسبت به آن حساسیت بیشتری دارند، از جمله حقوق نجومی و سوءاستفاده از قدرت در این دوره داشتیم.

بیشترین لبه مواجهه مردمی را در شورای ششم داشته‌ایم و در عین حال طرح‌ها و مصوبات خوبی را در این دوره از جمله طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری، طرح تقویت اقدامات دانش‌بنیان و طرح‌هایی که برای اصلاح مصوبات قبلی بود، همچنین وحدت‌رویه‌ها برای جلوگیری از اقدامات سلیقه‌ای داشتیم.

در حوزه تنقیح قوانین نیز شورای ششم یکی از اتفاقات مغفول مانده در گذشته را خوب عمل کرد؛ نظارت و قانون‌گذاری و تنقیح قوانین از اصلی‌ترین وظایف شورا است و نقشی در اجرا ندارد.

در حوزه قانون درآمد پایدار شورای شهر اصفهان واکنش خوبی را در به‌روزرسانی تمام مصوبات اقتصادی ادوار گذشته داشت که کار سختی بود و پایان ۱۴۰۱ انجام شد؛ در عین حال توجه به مسئله سالم‌سازی درآمدهای شهرداری، دریافت عادلانه عوارض در نقاط مختلف شهری بنا به سطح قیمت مسکن و میزان برخورداری از خدمات شهری جزو اقدامات قابل توجه بود.

توجه به مناطق کم‌برخوردار شهر جزو «وعده‌های صادق» این دوره مدیریت شهری اصفهان بود

توجه به مسئله آب و محیط زیست و شکل‌گیری کمیسیون برای آن از دیگر اولویت‌های شورای ششم شهر اصفهان بوده است؛ توجه به مناطق کم‌برخوردار شهر و اعتباراتی که برای نخستین‌بار برای نقاط کم‌برخوردار رقم خورد، موجب شد بیشترین پروژه‌ها را در مناطق کم برخوردار شهر افتتاح کنیم.

در مخلص کلام می‌توان گفت که توجه به مناطق کم‌برخوردار شهر جزو «وعده‌های صادق» این دوره مدیریت شهری اصفهان بود.

توجه به مسائل محیط زیستی در شهرداری و مباحث مربوط به عرصه هوشمندسازی از جمله نرم‌افزار اصنو، اصرو، اصپاک و اصفهان من جزو گام‌های مؤثری بود که به‌صورت ویژه با فشار شورا برای تحقق شهرداری هوشمند و شهر هوشمند رقم خورد.

گام آخر که تحول خوبی را رقم زد، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ فضای عمومی کشور به لحاظ فضاهای فرهنگی، اجتماعی و رویدادها که بالتبع آن در اصفهان نیز مشهود بود، همچنین به دلیل شرایط بیماری کرونا، بخشی از شور و نشاط شهر و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی به حاشیه رفته بود که ۵ برابر شدن بودجه رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و شور و نشاط در شهر و حدود سه برابر شدن بودجه فرهنگی شهر و ۱۰ برابر شدن بودجه فرهنگی در مشارکت با مردم (مراکز مذهبی و مجموعه‌های فرهنگی) از نقاط عطف شورای ششم برای حمایت از تصمیماتی بود که باید در شهرداری گرفته می‌شد.

شکل‌گیری نوآوری‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی در مجموعه‌های مردمی ناشی از نگاه شهرداری است که البته بخش کوچکی است و بار عمده آن بر دوش مجموعه‌های مردمی است.

در کنار این رویدادها و شور و نشاط، توجه به مسئله تفریح که امروز هم افتتاحیه‌های خوبی در این راستا داریم، مورد توجه بوده است.

در حال حاضر حدود ۲۰ عرصه در صفه، ناژوان، باغ فدک به‌عنوان به عنوان پهنه‌های جدید تفریحی به ظرفیت‌های شهر اضافه شده است؛ از جمله این اقدامات کوه نور، باغ رز، دریاچه دوم و سوم باغ فدک، مجموعه‌های بازی جدید در شهر رویاها و باغ گل و گیاه ارغوان توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری، اضافه شدن ست‌های ورزشی به پارک‌های شهر است.

امیدواریم تا پایان دوره ششم شاهد بهره‌برداری از چهار بوستان خانواده محور، شهرک نوجوان و سرزمین نوجوان را در شهر اصفهان باشیم.

پردیسان آنلاین: ارتباط اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با مجموعه مدیران شهری به‌ویژه شخص شهردار تاکنون چه چالش‌هایی داشته است؟

صالحی: به لحاظ مدیریت حواشی و استمرار ارتباطات و حفظ شئون شورا و شهردار، جزو معدود کلان‌شهرهایی هستیم که در این دوره تنش به معنای به هم خوردن جلسات، عقب‌ماندن کار و پشت درماندن لوایح و جواب ندادن به مکاتبات و حواشی جدی رسانه‌ای و اختلاف بین شورا و شهرداری را نداشتیم.

شهردار همیشه در دسترس است و هر زمانی که او برای مشورت و همفکری درخواست داشته است، اعضای شورا نهایت وقت‌گذاری را داشته‌اند و به‌نوعی خیرخواه‌ترین مجموعه نسبت به شهردار و مجموعه شهرداری بودند، زیرا به تعبیر حضرت آقا «شهردار میوه و ثمره شورا است» و فکر می‌کنم خیرخواه‌تر از شورا نسبت به شهردار وجود داشته باشد.

این نگاه را به وضوح در همکارانم دیده‌ام، هر کجا دست استمداد و یاری و طلب همکاری از جانب شهردار بوده، در شورا به گرمی فشرده شده است.

گفت‌وگو از: راضیه کشاورز