شهر مقدس قم به عنوان دومین شهر مذهبی کشور با توجه به قرار گرفتن در محورهای مواصلاتی کشور خود را برای اربعین حسینی و پذیرایی از زائرانی که از قم گذر می کنند آماده می کند.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ ماه محرم و صفر ماه عزاداری و حزن و اندوهی است که برای شیعیان و ما ایرانیان اهمیت بسیاری دارد حال با سپری شدن ماه محرم رفته رفته به اربعین حسینی نزدیک می شویم با فرا رسیدن اربعین حسینی، شور غیر قابل وصفی شیعیان و دوستداران حضرت ابا عبدالله علیه السلام را در بر می‌گیرد.
از هنگامی که نخستین زائر اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، جابربن عبدالله انصاری در روز اربعین از مدینه به سمت کربلا رهسپار شد تاکنون ۱۳۷۳ سال می‌گذرد. در این سال‌ها علما و اولیای الهی برای زیارت سیدالشهدا (علیه السلام) در روز اربعین اهمیت و جایگاه والایی قائل بودند و با پای پیاده از نجف اشرف به سوی کربلا رهسپار می‌شدند، این سنت حسنه نیز در سال‌های حضور ائمه معصومین (علیهم السلام) با وجود حکومت سفاک و خونریز اموی و عباسی انجام شده است.
حال با توجه به سقوط رژیم بعث پیاده روی اربعین هر ساله با شکوه تر با حضور شیعیان از سراسر جهان با هر زبان و پرچمی برگزار می شود بی شک آیین اربعین حسینی در شهرهای مذهبی به جز کربلا جایگاه ویژه ایی دارد حال شهر مذهبی مانند قم که در حلقه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار دارد اربعین حسینی اهمیت ویژه ای دارد چرا که این شهر علاوه بر این که میزبان زائران اربعین در پیاده روی اربعین در شهر مقدس است در خود شهر قم نیز باید از زائران استان های کشور و خارجی که از قم گذر کرده و زیارت سید الشهدا می روند باید خدمت رسانی کند.
قم به دلیل قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی مهم کشور قبل از اربعین و بعد از اربعین میزبان زائرانی از سراسر کشور و حتی زائران از ۱۰ کشور همسایه از جمله پاکستان خواهد بود و لذا برای این امر همه دستگاههای خدمت رسان مدیران شهری و دستگاههای اجرایی برای یک اربعین حسینی باشکوه آماده می شوند.

آمادگی به وقت اربعین

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین در ارتباط با آمادگی شهر قم برای اربعین حسینی امسال می گوید: قرارگاه اربعین با هدف خدمت رسانی مطلوب و آمادگی برای این روز مهم در مسجد جمکران و بخشی در مصلی قدس تشکیل یافته است.شهرداری قم هم برای خدمت رسانی مطلوب و نظافت و هم چنین فضا سازی شهری آماده است وی ادامه داد:مسئولیت شهرداری در دو بخش اسکان و خدمات زائرانی که از شهر قم گذر می کنند و هم چنین فضاسازی شهری برای جاماندگان اربعین برای پیاده روی شهروندان از حرم تا مسجد مقدس جمکران مورد توجه قرار گرفته است.
حجت الاسلام سیداحمد طباطبایی نژاد در ادامه با اشاره به ظرفیت شهر قم در خدمت رسانی خارج از شهر قم بیان می کند: مدیریت شهری قم این آمادگی را دارد که در خارج از شهر قم به زائران حسینی در اربعین حسینی خدمت رسانی کند شهر قم امسال به عنوان استان معین در شهر مرزی مهران آماده خدمت رسانی است و اتوبوس هایی هم برای زائران در مرز تامین کرده است هم چنین تاکنون ۱۷۰ موکب از شهر قم آماده پذیرایی در مسیر نجف به سمت کربلا و حتی شهر مرزی مهران هستند.
به گفته وی؛ با توجه به حجم بسیار زائران در اربعین و همایش میلیونی اربعین شهرداری قم آمادگی دارد برای خدمت رسانی به زائران نیرو ارسال کند هم چنین درخود شهر قم نیز برای میزبانی از زائران استانهایی از کشور و ۱۰ کشور همسایه که از شهر قم گذر می کنند برای اسکان یک تا سه شب آمادگی کامل دارد در زمینه بحث پارکینگ ؛ تبلیغ ؛ اطلاع رسانی ؛ نظافت و آماده سازی فضای شهری و اسکان برنامه ریزی مطلوبی صورت گرفته است.

قم بعد از تهران بیشترین موکب را در اربعین دارد

ابوالقاسم مقیمی در گفتگو با خبرنگار پردیسان نوین با اشاره به اینکه استان قم در سه بخش خدمات خود را در مراسم اربعین ارایه می‌کند، گفت: با توجه به جمعیت؛ پس از استان تهران، استان قم بیشترین تعداد را با ۱۴۵ موکب در آیین پیاده‌روی اربعین حسینی در شهر مهران و مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا دارد.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با بیان اینکه ۱۵ موکب دیگر نیز مسیر صدور مجوز آنان در حال انجام است، افزود: در سال ۱۳۹۸ استان قم ۱۲۰ موکب در مراسم اربعین داشت.
وی همچنین با اشاره به دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی وزارت کشور و ستاد ملی اربعین اظهار داشت: با توجه به گرمای هوا و ازدحام جمعیت، باید امسال تمهیدات ویژه‌ای برای میزبانی از زائران در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه استان‌های هدف «۱»، استان‌های مرزی هستند، افزود: استان‌های قم، سیستان‌وبلوچستان و خراسان رضوی؛ استان‌های هدف «۲» هستند که در مسیر حرکت زائران اربعین حسینی(ع) قرار دارند.
مقیمی با اشاره به اینکه قم، «استان معین» شهر مهران و استان ایلام است، اظهار داشت: با توجه به آمار ارایه شده، نزدیک به ۸۰ درصد خروجی کشور در این مراسم از طریق مرز مهران در استان ایلام اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: حدود ۲ ماه است که ماشین آلات دستگاه‌های اداری و اجرایی استان قم در ایلام در مسیر عبور زائران اربعین مشغول به خدمات‌رسانی هستند و پنج موکب فعال را نیز در مرز مهران داریم.
وی با تاکید بر اینکه مهم ترین بخش ارایه خدمات در «شهر قم» به زایران اربعین حسینی(ع) صورت می‌گیرد، گفت: بر اساس آمار در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۶۰ هزار نفر را بین یک تا سه روز در شهر قم پذیرایی کردیم.
مقیمی ادامه داد: پس از فروکش کردن کرونا، از نیمه شعبان تاکنون در همه مناسبت ها، حداقل ۳۰ درصد بیشتر از آمار قبل از شیوع ویروس کرونا، میزبان زایران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بوده‌ایم.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم خاطرنشان کرد: از این رو پیش ‌بینی می‌کنیم که در ایام اربعین حسینی(ع) باید منتظر میزبانی از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر باشیم.
وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه گفت: انتقال مجموعه ستاد مردمی اربعین از مصلای قدس به مسجد مقدس جمکران در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه از تولیت مسجد مقدس جمکران تشکر می‌کنیم که همراهی خوبی در این زمینه داشته‌اند.
وی به حضور روزانه دستگاه‌های گوناگون اجرایی برای رفع مشکلات به منظور میزبانی زائران در جمکران اشاره و اضافه کرد: لازم است که دستگاه‌های فرهنگی استان در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند.
مقیمی افزود: در مجموعه عراق موکب «هنر و رسانه» را داریم و مجموعه هنرمندان استان در آن‌جا خدمات ارایه می‌کنند و کارگاه هنری حرم مطهر با حضور هنرمندان عراقی و ایرانی فعال شده است.
وی اظهار کرد: برای ۱۲۰ خادم رسانه ای با همکاری ستاد ملی اربعین، کارگاه آموزشی در قم برگزار می‌شود و نیز در ایام اربعین سامانه «قم‌زائر» فعال و در محدوده استان قم به همه زائران پیامک‌هایی به منظور اطلاع‌رسانی از خدمات ارایه شده، ارسال می‌شود.
وی با تاکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی در ایام اربعین گفت: لازم است، خدمات فرهنگی مناسب در این ایام به مردم و زائران ارایه شود و با توجه فضای مناسب در مسجد مقدس جمکران، از همه دستگاه‌های فرهنگی تقاضا می‌کنیم در نمایشگاه فرهنگی که توسط ستاد مردمی اربعین در جمکران با کمک تولیت این مسجد در حال آماده‌سازی است، مشارکت فعال و جدی داشته باشند.
معاون استاندار قم تصریح کرد: با توجه به تردد زائران بین حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران از طریق بلوار پیامبر اعظم(ص)، در این بلوار موکب‌ها و نیز غرفه‌های فرهنگی دایر می‌شود.

وجود بیش از ۴ هزار خادم برای خدمت رسانی زائران اربعین در مسجد مقدس جمکران

مسئول قرارگاه مردمی اربعین استان قم می گوید: امسال با محوریت شبستان امام حسن عسکری در مسجد مقدس جمکران میزبان زائران حسینی هستیم از پنجم تا ۳۰ صفر قرارگاه مردمی اربعین قم دایر خواهد بود که انتظار می‌رود بیش از ۴۰۰ هزار نفر از خدمات این قرارگاه بهره‌مند شوند.
مهدی قربانی کرم می افزاید: برنامه‌ریزی که صورت‌گرفته این است که زائران غیر قمی ۲۴ ساعت در مسیر رفت و ۲۴ ساعت در مسیر برگشت از خدمات این قرارگاه بهره ببرند و زائران غیرایرانی نیز ۳ روز اسکان خواهند شد بیش از ۴ هزار خادم آماده خدمت رسانی به زائران اربعین هستند.
به گفته وی؛ مسجد مقدس جمکران، مساجد، حسینیه‌ها و امامزادگان محل استقرار زائران خواهد بود و حداقل نیاز به یک و نیم‌میلیون پرس غذا داریم که انتظار می‌رود از کمک‌های مردمی در این بخش بتوانیم استفاده کنیم.
گفتنی است؛ برای افزایش سطح ایمنی شهر قم آتش نشانی آمادگی کامل دارد ؛ هزار و ۵۰۰ نفر از پاکبانان و نیروهای ستادی به‌صورت ۲۴ ساعته؛۲۷۰ ماشین آلات خدمات شهری؛ ماده‌سازی بوستان‌های سطح شهر برای اسکان ضروری زائران هم چنین در سامانه ۱۳۷ و ستادهای هشت‌گانه علاوه بر تمامی خدمات، به سه زبان اردو، عربی و انگلیسی نیز به زائرین اربعین خدمت‌رسانی خواهد شد.

خدمت‌رسانی ۱۵۲ موکب قم در اربعین حسینی

رضا حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین، با اشاره به برنامه‌ریزی برای خدمات‌دهی در ایام اربعین اظهار داشت: با توجه به قرارگیری در فصل گرما، تدابیری باید در زمینه آب، یخ و سیستم‌های سرمایشی اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه تاکنون دستگاه‌های بسته‌بندی آب متعددی توسط مواکب آماده‌شده تا در ایام اربعین بتوانیم برای خدمت‌رسانی به زائران مورداستفاده قرار دهیم، گفت: در حال حاضر نمایندگان ستاد بازسازی عتبات عالیات استان برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها در کشور عراق هستند و تا پایان عملیات اربعین در این کشور حضور خواهند داشت.
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان قم با تأکید بر اینکه امسال ۲۰ درصد به ظرفیت موکب‌های استان قم در مراسم اربعین حسینی علی‌رغم همه مشکلات افزوده‌شده است، ابراز کرد: استان قم در سال جاری، ۱۵۲ موکب دارد که بعد از استان‌های تهران و خوزستان، استان قم دارای بیشترین موکب اربعین حسینی است.
وی با اشاره به خدمات متنوع این ۱۵۲ موکب استان به زائران اربعین حسینی، تصریح کرد: این مواکب تنها و صرفاً محدود به خدمات اسکان و پذیرایی نخواهد بود.
حافظی ادامه داد: ۶۸ موکب از این مواکب در شهر کربلا، حدود ۳۸ موکب در مسیر نجف به کربلا، ۳۴ موکب در نجف اشرف و ۱۲ موکب در نقاط صفر مرزی و شهر مقدس قم مستقر هستند.
به گفته وی، موکب داران علاوه بر خدمت‌رسانی عمومی شامل اسکان، تغذیه و پشتیبانی از زائران، باید رسالت فرهنگی خود را که همانا ترویج فرهنگ و مکتب اهل‌بیت (ع) بوده را در این فرصت مهم به‌درستی ایفا کنند که در این زمینه تعداد۱۵۰ روحانی، موکب‌های قم را همراهی می‌کنند که یکی از وظایف اصلی آن‌ها اقامه نماز و پاسخ به سؤالات و شبهات است.
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان قم با تأکید بر اینکه مواکب استان قم بیشترین تعامل را با موکب‌های عراقی دارند تا این ائتلاف بین دو ملت به بهترین نحو شکل بگیرد، عنوان کرد: تیم‌های ارزیاب کمک خواهند کرد که تا بهترین خدمات به زوار اربعین در سال جاری در موکب‌های استان ارائه شود.
حافظی از موکب‌داران اعزامی از استان قم خواست که به رسالت جهانی راهپیمایی و به‌نوعی همایش عظیم اربعین در ایجاد وحدت و همدلی توجه ویژه داشته باشند.

اربعین امسال ۵۰۰۰ مبلغ به موکب ها اعزام می‌شوند

حجت الاسلام حمید احمدی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: ۵۰۰۰ مبلغ اربعین امسال برای استقرار در موکب ها اعزام می‌شوند.
وی بیان داشت: سازمان اوقاف نزدیک به ۳۵۰ موکب در اربعین امسال دارد که همه آنها با کمک خیران و واقفان شکل گرفته‌اند و همه این حرکت بزرگ توسط مردم صورت می‌گیرد.
رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین کشور افزود: با تدابیر علما و مراجع تقلید و لطف سیدالشهدا امروز مراسم اربعین به حرکت بزرگ فرهنگی تبدیل شده است و بسیاری از نقشه‌هایی که سال‌ها و قرن‌ها شکل گرفت توسط مراسم اربعین کنار زده شد.
حجت الاسلام احمدی تاکید کرد: خدماتی که مبلغان و موکب ها به زائران حسینی می‌دهند برای یک شهر، گروه و طایفه خاص نیست. زائران اربعین از همه کشورها حضور دارند و علاوه بر شیعیان، اهل سنت و گروه‌های مختلفی از ادیان دیگر نیز در مراسم اربعین حضور دارند.

حضور گروه‌های انحرافی در آئین پیاده روی اربعین نگران کننده نیست

وی با اشاره به اینکه حضور گروه‌های انحرافی در آئین پیاده روی اربعین نگران کننده نیست تصریح کرد: برای شرکت در مراسم اربعین حسینی جمعیت چند میلیونی حضور می‌یابند و در این بین چند نفر هم از فرقه‌های انحرافی حضور دارند که مردم به آنها توجه نمی‌کنند و این افراد جریان جدی اربعین نیستند و توصیه علمای نجف نیز این است که به این مسائل نپردازیم و نباید برجسته و خیلی مطرح شود.
حجت الاسلام احمدی گفت: دشمنان اسلام به مساله قومیت‌ها پرداخته و از دل آن رژیم صهیونیستی را ایجاد کردند اما در عین حال خدا به برکت سید الشهدا (ع) پدیده فرامذهبی و فرا قومیتی به نام اربعین را ایجاد می‌کند و همه ما باید قدردان این نعمت باشیم.
وی ابراز داشت: برخی اتفاقات اخیر که در کشور عراق رخ داد نگرانی‌هایی را ایجاد کرد اما همه عراقی‌ها به اتفاق گفتند که ما خادمی امام حسین (ع) را می‌کنیم و مردم عراق گوش به فرمان مراجع هستند و امسال اربعین با شکوهی خواهیم داشت.
رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین کشور افزود: چند وقتی است ناامنی‌هایی در عراق و مسائل داخلی این کشور رخ داده شده است و در این زمینه باید گفت که وقتی در این کشور دیکتاتوری از بین رفت مسلمانان و اسلام در حاشیه بودند و تا این وضعیت به ثبات برسد زمان می‌برد.
حجت الاسلام احمدی تاکید کرد: زائران و همه مبلغان اعزامی از ایران به موکب‌های اربعین حسینی وظیفه دارند به مسائل اخیر عراق ورود نکنند و ما در این زمینه تابع مراجع معظم هستیم.

مسائل جناحی و گروهی در اربعین حسینی معنایی ندارد

وی افزود: همه عراقی‌ها از همه طوایف برای ما محترم هستند و به آنها احترام می‌گذاریم و مسائل جناحی و گروهی در اربعین حسینی معنایی ندارد.
رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین کشور تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که مردم از تصویر معظم له در اربعین استفاده نکنند و همه باید زیر علم سید الشهدا (ع) باشند و این هشیاری را همه خواهیم داشت.
وی گفت: با توجه به وقایعی که در کشور عراق رخ داد امسال عطش زیادی برای مردم نسبت به حضور در اربعین وجود دارد و جریانات اخیر انگیزه افراد را زیادتر می‌کند.
حجت الاسلام احمدی ادامه داد: چون قریب به ۲۰ میلیون نفر جمعیت به عراق می‌روند، امکانات و زیرساخت‌ها به اندازه کافی فراهم نیست و راه حل این است که مردم در کربلا توقف کوتاه داشته و حداقل توقف و حضور را در کربلا داشته باشند.

  • نویسنده : هیفا پردل