عید فطر در کشورهای مختلف علاوه بر رسوم متفاوت، با شیرینی‌ها و خوراکی‌های ویژه‌ای از آگارآگار در سریلانکا تا پتی‌فور در لبنان همراه است.

به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، عید فطر در کشورهای مسلمان با جشن‌های ویژه‌ای همراه است اما این شیرینی‌ها هستند که تمام این رویدادهای شادی‌آفرین را به یادماندنی‌تر می‌کنند. در ادامه با محبوب‌ترین خوراکی‌های روز عید فطر در کشورهای مسلمان آشنا می‌شویم.

ورمیشل ساویه / جنوب آسیا

ورمیشل ساویه یک دسر محبوب در میان مسلمانان جنوب آسیا در عید فطر است که از سرخ کردن ورمیشل در کره آب‌شده، شکر و ادویه‌های معطر مانند هل درست می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها بلافاصله بعد از نماز عید برای صبحانه از ساویه لذت می‌برند. دسر مشابه دیگری به نام شیرخرمای ورمیشلی نیز به همان اندازه محبوب است که برای تهیه آن از ورمیشل به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند که در پایه شیر و بادام یک شبانه‌روز به اصطلاح خوابانده شده است. این دسر شبیه به سوپ رشته فرنگی شیرین است که بر اساس ترجیح شخصی، برخی آن را سرد و بعضی دیگر گرم سرو می‌کنند.

طعم شیرین عید فطر در کشورهای مختلف

خرمای مغزدار و کوکی‌های مغزدار / مصر، فلسطین و اندونزی

خرما به خودی‌خود خوشمزه است اما برای عید فطر بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند آن را با کره آب‌شده بپوشانند و چاشنی‌های معمول شامل آجیل، پنیر خامه‌ای و خمیرهای شیرین ساخته شده از عسل و گلاب را به آن اضافه کنند. بیسکویت سنتی عید به نام کاهک در فرهنگ‌های مصر و سودان به ویژه برای عید فطر بسیار محبوب است.

در مصر، کاهک را با پودر شکر پودری پاشیده‌شده روی کوکی‌ها مصرف می‌کنند. در کشورهای دیگر مانند فلسطین، شیرینی خرمایی به نام «معمول» در سفره عید اولویت دارد. در اندونزی، کوکی‌های پر شده با مربای آناناس انتخاب محبوبی برای عید فطر هستند.

طعم شیرین عید فطر در کشورهای مختلف

شیرینی‌های کره‌ای / خاورمیانه، جنوب آسیا و شمال آفریقا

وانیل، شکلات، لیمو، هل و بادام فقط نمونه‌ای از طعم‌های کوکی کره‌ای هستند که در عید فطر تدارک دیده می‌شود. نام این شیرینی‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است؛ به عنوان مثال، غرایبه در خاورمیانه، نان ختایی در جنوب آسیا یا کلوچه‌های هلالی‌شکل در شمال آفریقا با شکل و طعم‌های مشابه برای عید فطر پخته می‌شود.

طعم شیرین عید فطر در کشورهای مختلف

پودینگ آگارآگار / سریلانکا

پودینگ آگار آگار در جشن‌های عید سریلانکا جایگاه ویژه‌ای دارد. این دسر عید فطر بافت تند و طعم شیرینی دارد که آن را به یک خوراکی سنتی لذت بخش تبدیل کرده است.

طعم شیرین عید فطر در کشورهای مختلف

کویه لاپیس / جنوب شرق آسیا

در آسیای جنوب شرقی، کویه لاپیس یا کوئه لاپیس، کیک بخارپزی است که آنقدر طبخ آن سخت است که فقط برای مناسبت‌های خاص مانند عید فطر تهیه می‌شود. این کیک که از آرد برنج، پنیر خرما، شیر نارگیل، تخم‌مرغ و شکر درست می‌شود، یک کیک رنگارنگ با بافتی ژله‌مانند، شبیه به کاستارد است.

طعم شیرین عید فطر در کشورهای مختلف

نیشالو / ازبکستان

ماه رمضان و عید فطر در ازبکستان و کشورهای آسیای مرکزی با خوردن نیشولدا یا نیشالو همراه است. سفیده تخم مرغ همزده با شکر و معمولاً ریشه شیرین‌بیان ترکیب می‌شود و در نهایت ترکیبی خامه‌ای شکل به دست می‌آید.

طعم شیرین عید فطر در کشورهای مختلف

نان فاتیرا و کامبابور / اتیوپی و سومالی

پنکیک‌های نازک و کرپ‌مانند در آفریقا برای عید فطر در کانون توجه قرار دارد. در اتیوپی، فتیرا نوعی پنکیک است که با عسل برای صبحانه در عید میل می‌شود. در سومالی، کامبابور نیز نوعی شیرینی پنکیکی است که روی آن شکر و ماست پاشیده می‌شود.

طعم شیرین عید فطر در کشورهای مختلف

خلیات نهال / یمن

شیرینی خلیات نهال در یمن نان‌هایی به شکل لاله زنبور است که با عسل روکش داده می‌شود. این دسر خوشمزه با پنیر خامه‌ای پر می‌شود و کنجد و سیاه‌دانه به عنوان تزئین روی آن پاشیده می‌شود.

طعم شیرین عید فطر در کشورهای مختلف

کلیچا / عراق

نان‌هایی به نام کلیچا در عراق شیرینی محبوب عید فطر است که با مربای خرما و دارچین برای صبحانه عید تهیه می‌شوند.

اسفینز / لیبی

اسفینز یک شیرینی سرخ‌شده سنتی است که به طور گسترده توسط لیبیایی‌ها به عنوان صبحانه روز عید تدارک دیده می‌شود. طرز تهیه این شیرینی بسیار ساده است و تنها آرد، کمی شکر، مخمر، نمک و البته آب برای پخت آن نیاز است که در نهایت به صورت گلوله‌های خمیر در روغن سرخ می‌شود.

طعم شیرین عید فطر در کشورهای مختلف

فرنی شیرین

لخ نوعی فرنی شیرین در سنگال است که از شیر دلمه‌شده و ارزن تهیه می‌شود و به طور سنتی بلافاصله پس از بازگشت از نماز عید به خانه مصرف می‌شود. افزودن میوه بائوباب روشی رایج برای تزئین این فرنی است. سایر فرهنگ‌های غرب آفریقا به طور مشابه در عید از فرنی شیرین دیگری به نام تیاکری یا دگو استفاده می‌کنند.

طعم شیرین عید فطر در کشورهای مختلف

پتی‌فور / لبنان

پتی فور که به فرانسوی به معنای «فر کوچک» است، شیرینی‌هایی با اندازه لقمه‌های کوچک و با تزئینات زیاد تهیه می‌شود. این شیرینی از کره، پنیر خامه‌ای، وانیل، نشاسته ذرت و تخم‌مرغ تهیه و در نهایت به یک دسر مینیاتوری تبدیل می‌شود.

طعم شیرین عید فطر در کشورهای مختلف

سمبوسه شیرین / مراکش

سمبوسه شیرین در مراکش با عنوان بریوات شناخته می‌شوند، در حالی که در کشورهای خلیج فارس، نام سمبوسه هیلوا رایج‌تر است. برای پخت این خوراکی عید فطر، خمیر فیلو به شکل ساختارهای مثلثی شکل می‌گیرد و سپس داخل آن‌ها با یک فیلینگ شیرین پر می‌شود. میوه‌هایی مانند گلابی و سیب یا آجیل آغشته به شربت و همچنین خامه شیرین از چاشنی‌های محبوب این دسر هستند.

طعم شیرین عید فطر در کشورهای مختلف