ساختمانهای متعددی در سطح شهر وجود دارد که به علت عدم گواهی اتمام کار ساختمان براساس مدارک و مستندات اشارهشده از سوی ناظر، فاقد پایان کار ساختمان و متعاقبا فاقد سند مالکیت تفکیکی برای واحدهای آپارتمانی است؛ اما عجیب، عجیب و عجیب اینکه برخوردارنبودن ساختمان از الزامات کیفی، منجر به عدم جواز بهرهبرداری و جلوگیری از استفاده بهرهبرداران از سوی قانونگذار نمیشود!

 به گزارش پردیسان آنلاین/زهرا ملکوتی شاد؛ هنوز حادثه تلخ فروریختن ساختمان متروپل آبادان که خردادماه سال گذشته اتفاق افتاد، از ذهن ما پاک نشده است؛ ساختمانی که قبل از اتمام به دلیل رعایت نکردن اصول سازه‌ای و توجه نکردن مهندسان ناظر و شهرداری آبادان فروریخت یا به‌طور مثال پاساژ قدیمی پلاسکو که در ۱۷ طبقه از ۱۳۴۲ به‌عنوان نخستین ساختمان مدرن و مرتفع در تهران ساخته شده بود، سال ۱۳۹۵ در پی توجه نکردن مالکان به بازسازی و نوسازی ساختمان، دچار حریق شد و ریزش آن اتفاق افتاد.

ساختمان‌های فرسوده‌ای از جمله پلاسکو و متروپل، همچنین ساختمان‌های نوساز بدون پروانه پایان کار در کلان‌شهر قم وجود دارد، در حالی که توجه به سازوکارهای ساخت‌وساز و اولویت قراردادن تجهیزات ایمنی ساختمان‌ها از ضرورت‌های اصلی در روند ساختمان‌سازی است و باید رعایت شود.

در شهرهای بزرگ توجه به ایمنی ساختمان‌ها حائز اهمیت است و در شناخت ایمنی یا ایجاد تغییرات در آن‌ها باید با توجه به رعایت ضوابط و آئین‌نامه‌های ساخت‌وساز شهری باشد تا از تهدید ریزش و خطر سقوط ساکنان به دور باشد.

برای اخذ پایانکار چه باید کرد

برای انجام هرگونه ساخت و سازی ، ابتدا باید از شهرداری پروانه ساخت گرفته شود و پس از اتمام عملیات ساخت، سازنده موظف است به شهرداری مراجعه کرده و برای دریافت گواهی پایان کار آپارتمان اقدام کند. پس از درخواست صدور پایان کار، شهرداری مطابقت قوانین و مقررات ملک را بررسی می‌کند. صدور گواهی پایان کار بدین معنی است که از نظر شهرداری، ساختمان احداث شده از نظر گرفتن مقررات فنی و شهرسازی مشکلی ندارد و مورد تأیید است.

گواهی پایان کار آپارتمان چیست؟

گواهی پایان کار آپارتمان ، سندی است که پس از به اتمام رسیدن عملیات ساخت، با توجه به شناسنامه فنی ملک، توسط شهرداری صادر می‌شود. صدور این گواهی بدین معنی است که این ملک از نظر شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و سایر ارگان‌های مربوط به ساختمان فاقد مشکل قانونی بوده و ساخت آن بر پایه اصول لازم صورت گرفته است.

در صورت صادر نشدن گواهی پایان کار به هر علتی، نمی‌توان هیچ گونه نقل و انتقالی در رابطه با آن آپارتمان را در دفاتر اسناد رسمی انجام داد. به بیان ساده تر برای دریافت سند مالکیت و انتقال دادن آن به غیر، وجود گواهی پایان کار ساختمان لازم و ضروری است.

چه کسی باید برای اخذ پایان کار اقدام کند؟

اخذ پایان کار به وسیله مالک رسمی ملک انجام می شود اما در صورتی که ساختمان از طریق قرارداد مشارکت در ساخت بنا شده باشد ، معمولا سازنده با وکالتنامه کاری که از مالک می گیرد، تعهد به اخذ پایان کار می دهد.

چرا اخذ گواهی پایان کار مهم است؟

گواهی پایان کار آپارتمان در انتهای عملیات ساخت ملک صادر می شود. پس هنگامی که ساختمانی دارای گواهی پایان کار باشد، مفهوم آن این است کهآپارتمان ساخته شده فاقد تخلف ساختمانی بوده و مطابق با معیارهای فنی و مهندسی مورد تأیید شهرداری احداث شده است.با دریافت گواهی پایان کار ساختمان، امکان تنظیم صورت مجلس تفکیکی از طرف اداره ثبت اسناد و املاک فراهم می‌شود.

گواهی پایان کار ساختمان صادر شود، می‌توانید برای دریافت سند اقدام کنید. باید بدانید تا زمانی که سند را در اختیار نداشته باشید امکان فروش آن ملک برای شما وجود ندارد. بنابراین تا زمانی که ساختمان گواهی پایان کار نداشته باشد، امکان انتقال رسمی سند از طریق دفترهای اسناد رسمی مهیا نیست.

در صورتی که مالک ساختمان بخواهد قبل از گرفتن پایان کار ساختمان برخی واحدها را پیش فروش کند، قرارداد مربوط به این واحدها باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده و منعقد شود. در این قرارداد، فروشنده باید متعهد شود که در زمان مقرر گواهی پایان کار را دریافت کند.

وجود تخلفات ، پرونده مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌شود. در صورتی که در این کمیسیون رأی به پرداخت جریمه نقدی داده شود، مالک موظف است جریمه را پرداخت کند و پس از انجام این کار، گواهی پایان کار ساختمان صادر می‌شود.

خرید خانه بدون گواهی پایان کار آپارتمان

برخی  از سازندگان به علت وجود یک یا چند نقص عمده در استانداردها و ایمنی ساختمان تمایلی به دریافت پایان کار ندارند و بدون آنکه گواهی پایان کار را از شهرداری دریافت کنند، واحدها را با بدهی سنگین به شهرداری و همچنین نواقص تجهیزات، به فروش رسانده و سعی می‌کنند از این طریق مسئولیت خود را به فرد خریدار منتقل نمایند.

خرید این آپارتمان‌ها، باعث انتقال طلب شهرداری از سازنده به خریدار می‌شود؛ در حالی‌که خریداران این گروه از واحدها در زمان خرید آنها کاملا از این موارد بی‌اطلاع بوده و با تاخیر به این نواقص پی خواهند برد. این موضوع باعث ضرر و زیان گسترده اقتصادی به فرد خریدار می شود. چرا که این گروه از واحدهای مسکونی تازه‌ساز نه تنها غیرقابل سکونت و غیر قابل بهره‌برداری هستند بلکه در واقع غیر قابل فروش نیزمی باشند و زیان‌های روانی، جانی و مالی مربوط به این اقدام سازنده‌ها متوجه خریداران خواهد بود.

پس از اتمام ساخت، مالک باید همراه با مدارک زیر به شهرداری مراجعه کرده و خواستار صدور گواهی پایان کار ساختمان را دهد.

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

اصل و کپی سند مالکیت

در صورتی که مالک اصلی فوت کرده باشد، اصل و کپی انحصار وراثت و کپی شناسنامه ورثه

اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه

اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن

ارائه کارت سازه، کلیه گزارشات مرحله‌ای و برگه اتمام عملیات ساختمانی؛ همچنین در ساختمان‌های نوساز، ارائه تأییدیه استاندارد برای آسانسور

اصل و کپی پروانه ساختمان

نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه CD

متروپل نتیجه مجتمع های بدون اخذ پایانکار

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از ساختمان های استان قم پایان کار دریافت نکردند ابراز داشت: متاسفانه این ساختمان ها امروز مورد بهره برداری قرار می گیرند و آنچه در حادثه ریزش ساختمان متروپل شاهد آن بودیم همین مسئله بوده که برخی ها بدون دریافت پایان کار در این ساختمان اسکان پیدا کردند و متاسفانه در این حادثه جان خود را از دست دادند.

مقومی افزود: سال های گذشته نیز اتفاقی در مجتمع سحر قم بر اثرآتش سوزی رخ داد که این حادثه نشان می دهد که باید به حوزه نگهداری و تعمیر توجه ویژه ای شود و بحث جلوگیری از بهره برداری قبل از صدور پایان کار مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اهمیت بحث نگهداری ساختمان افزود: در صورتی که موضوع نگهداری ساختمان که در قانون نیز بر آن تاکید شده جدی گرفته نشود؛ شاهد کاهش عمر مفید ساختمان ها خواهیم بود و این امر به غیر از مباحث حقوقی می تواند منجر به اتفاقات ناگواری شود که انتظار می رود در حوزه نگهداری و تعمیر؛ همه دستگاههای مسئول ورود کنند.

آمادگی ارائه مشاوره به مجتمع های مسکونی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در خصوص تسهیل صدور پایانکار برای ساختمان های مسکن مهر ابراز داشت: در آن زمان پایانکارهای موقت برای این ساختمان ها صادر شد؛ اما بخش قابل توجهی از مالکان برای دریافت پایانکار دائم مراجعه نکردند که در این زمینه با همکاری شهرداری آماده ارائه مشاوره های لازم به هیات مدیره مجتمع ها هستیم تا پس از انجام بررسی های میدانی و رفع مشکلات احتمالی پایانکار آنان صادر شود.

مقومی عنوان داشت: موضوع نگهداری ساختمان در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان آمده، اما عملیاتی نشده است که باید همزمان با صدور پایان کار، موضوع نگهداری نیز اجرایی شود که در صورت ورود نگهدار می‌توان بحث بیمه تضمین کیفیت را نیز به صورت عملیاتی دنبال کرد.

همکاری شهرداری منطقه هشت با مجتمع‌های مسکونی برای اخذ پایان کار

مدیر منطقه هشت شهرداری قم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به بافت مسکونی پردیسان عنوان کرد : پردیسان یک شهرک مسکونی بزرگ در استان قم به صورت مجتمع و آپارتمان می باشد و به عنوان منطقه هشتم شهرداری قم است که در جنوب غربی کلانشهر قم قرار دارد که نزدیک به ۷۱۰ مجتمع و آپارتمان مسکونی در آن ساخته شده است.

وی با اشاره به عدم اخذ پایان کار از سوی مجتمع های مسکونی ادامه داد: صدور پایان کار توسط شهرداری می باشد و باید در  نظارت و کنترل امور ساخت و ساز بنا و ساختمان ها بر عهده شهرداری انجام شود . می توان این گونه بیان کرد که هر شهروندی که قصد داشته باشد اقدام به احداث، تغییر، توسعه، و تعمیر بنا و یا هر عملیاتی دیگری مربوط به ساختمان و املاک کند، باید حتما از شهرداری مجوز بگیرد.

علیرضا مظفری با اشاره به عدم رعایت مسایل ایمنی از سوی مجتمع هایی که پایان کار را اخذ نکردند بیان کرد: اگر حادثه ای در مجتمع های مسکونی بدون پایان کار رخ دهد مالک ساختمان و یا اعضای هیات مدیره ساختمان ها و یا حسب مورد مهندسین ناظر و یا مسئولین ذیربط مقصر می باشند.

وی نظارت بر ساخت و ساز مجتمع های مسیکونی را از وظایف ذاتی شهرداری دانست و افزود: شهرداری بایستی از ساختمان های فاقد مجوز جلوگیری بعمل آورد و در صورت تخلف موارد را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع نماید.

مدیر منطقه هشت شهرداری قم با اشاره به دلایل عدم مراجعه مجتمع های مسکونی برای اخذ پایان کار تصریح کرد : عدم همکاری و همدلی ساکنین مجتمع ها ،ترس از هزینه های تحمیلی، منحل شدن تعاونی هایی که اقدام به احداث مجتمع ها نموده اند،نقل و انتقال قولنامه ای واحدهای مسکونی و در حال حاضر نیز ساکنین راحت ترین کار را در خرید و فروش قولنامه ای دانسته و به این دلیل رغبتی برای اخذ گواهی پایان کار و تحمیل هزینه های آن ندارند.

مدیر منطقه هشت شهرداری قم با تأکید بر همکاری شهرداری با هیئت‌مدیره و اعضای مجتمع‌های مسکونی فاقد پایان کار بر تسهیلگری شهرداری در خصوص اخذ مجوزهای لازم در این خصوص تأکید کرد.

علیرضا مظفری با بیان اینکه استانداردهای لازم جهت صدور پایان کار برای برخی از مجتمع‌ها اخذ نشده است اظهار داشت: شهرداری در این خصوص با همکاری و تسهیل گری در این زمینه درصدد است تا موانع پیش رو مرتفع و در این روند تسریع صورت گیرد.

مدیر منطقه هشت شهرداری قم با تأکید بر همکاری شهرداری با هیئت‌مدیره و اعضای مجتمع‌های مسکونی فاقد پایان کار بر تسهیلگری شهرداری در خصوص اخذ مجوزهای لازم در این خصوص تأکید کرد.

  • نویسنده : زهرا ملکوتی شاد