یازدهم ماه آوریل مصادف با بیست‌وسوم فروردین‌ماه سال جاری به یاد بیمارانی نام‌گذاری شده است که تمام افراد آنها را با لرزش دست‌هایشان می‌شناسند و این در صورتی است که لرزش دست، شاید کوچک‌ترین مشکلی باشد که این بیماران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش پردیسان آنلاین، بر اساس تعاریف علمی موجود، بیماری پارکینسون نوعی اختلال پیش‌رونده سیستم عصبی است که روی حرکت تأثیر می‌گذارد، علائم این بیماری به تدریج و گاهی اوقات تنها با یک لرزش کوچک در یک دست که فرد به سختی متوجه آن می‌شود، آغاز می‌شود.

بر اساس یافته‌های علمی، در بیماری پارکینسون سلول‌های عصبی (نورون‌ها) در مغز به تدریج تخریب می‌شوند و از بین می‌روند و هنگامی که سطح دوپامین در مغز کاهش می‌یابد، فعالیت مغز، غیرطبیعی و علائم بیماری پارکینسون پدیدار می‌شود و درمانی قطعی برای این بیماری وجود ندارد و تنها با کنترل وضعیت و نشانه‌ها می‌توان افزایش طول عمر و حفظ کیفیت زندگی افراد مبتلا را انتظار داشت.

لازم است بدانیم «J.W.S. Van der Wereld» باغبانی هلندی که مبتلا به بیماری پارکینسون بود، لاله قرمزی را به جیمز پارکینسون پزشک کاشف این بیماری، اهدا کرد و این روز به نام پارکینسون نام‌گذاری شد.

با گذشت سالیان سال از کشف این بیماری، همچنان علت مشخصی برای ابتلاء به آن وجود ندارد، اما به طور کلی بعضی تحقیقات نشان داده است که عواملی همچون ژنتیک و جهش‌های ژنتیکی خاص، محرک‌های محیطی از جمله قرار گرفتن در معرض بعضی سموم و وجود اجسام لویی درون سلول‌های مغزی، می‌تواند در بروز این بیماری تأثیرگذار باشد.

متخصصان می‌گویند که بیماران مبتلا به پارکینسون بر اساس میزان پیشرفت بیماری خود مشکلاتی از جمله مشکلات تفکر، دمانس یا زوال عقل، افسردگی و تغییرات عاطفی، ترس، اضطراب یا از بین رفتن انگیزه، مشکلات بلع، مشکلات جویدن و خوردن، اختلالات خواب، تغییرات فشار خون، اختلال عملکرد بویایی، خستگی و درد را تجربه می‌کنند و از همین رو نیازمند مراقبت و حمایت اطرافیان خواهند بود.

روزی برای لاله‌های قرمز

افزایش بیماری‌های مربوط به فاکتور سن با سالمندی جمعیت در سراسر جهان

احمد چیت‌ساز، متخصص مغز و اعصاب، فوق تخصص بیماری پارکینسون و اختلالات حرکتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس هیئت مدیره انجمن پارکینسون در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: جمعیت سراسر جهان در حال مسن شدن است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰، ۲۵ درصد جمعیت جهان سالمند باشند و به موازات این اتفاق، سیر بروز بیماری‌های در ارتباط با سن، سیری صعودی است که یکی از این بیماری‌ها، بیماری پارکینسون به شمار می‌رود.

وی با اشاره به لزوم داشتن برنامه‌ریزی به منظور حفظ سلامت افراد در سنین سالمندی و حمایت از بیماران افزود: انجمن خیریه پارکینسون اصفهان به منظور ارتقای آموزش و فرهنگ بیماران در خصوص بیماری پارکینسون فعالیت می‌کند.

فوق تخصص بیماری پارکینسون و اختلالات حرکتی با بیان اینکه بیماری پارکینسون، بیماری مزمن به شمار می‌رود، تصریح کرد: در واقع بیماری پارکینسون بخشی از زندگی افراد خواهد شد و هرچه آموزش و آگاه‌سازی بیمار، خانواده و اطرافیان او بهتر و بیشتر باشد، شاهد نتیجه درمانی بهتری خواهیم بود.

چیت‌ساز با بیان اینکه شش کمیته از جمله کمیته‌های درمان، پژوهش، معیشت، فرهنگی و توانبخشی در این انجمن تشکیل شده است، ادامه داد: حرکات بیماران پارکینسون با پیشرفت بیماری رو به کندی می‌رود و از همین رو فعالیت‌های توانبخشی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، آب‌درمانی و حرکات ورزشی در کنار دارو درمانی می‌تواند کمک شایانی به حفظ سلامت بیماران کند.

هزینه ۴۰۰ میلیونی یک جراحی / ‏‬ ابتلاء به بیماری پارکینسون در کشور برابر با میانگین جهانی است

وی گفت: داروهای مصرفی این بیماران عوارضی از جمله فریز شدن یا انجماد را به همراه خواهد داشت و برخی از بیماران پارکینسون نیازمند جراحی تحریک الکتریکی هسته‌های عمقی مغز خواهند بود که این نوع جراحی حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد و از همین رو حمایت از بیماران در این مسیر مد نظر قرار دارد و با فراهم شدن امکان انجام این نوع جراحی در اصفهان، از دشواری‌های این بیماران کاسته شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن پارکینسون اضافه کرد: کارگاه‌های آموزشی از جمله کارگاه‌های تغذیه، گفتاردرمانی، کاردرمانی، اردوهای مهربانی، اردوی عرفان و خنده درمانی هر ماه در این انجمن برگزار می‌شود و بیمارانی که امکان حضور فیزیکی در این کارگاه‌ها را ندارند به صورت برخط از این کارگاه‌ها استفاده می‌کنند و در دو سال طی شده، نتیجه بسیار خوبی از کارگاه‌های آموزشی حاصل شده است.

چیت‌ساز با اشاره به اینکه بیماران پارکینسون و اطرافیان آنها فشار روحی زیادی را متحمل می‌شوند و از همین رو تقویت روحیه این افراد از موارد حائز اهمیت به شمار می‌رود، افزود: برنامه‌ریزی‌ها به منظور راه‌اندازی درمانگاه این انجمن در حال انجام است و با رخداد این اتفاق، هزینه ویزیت بیماران پارکینسون یک دهم هزینه سایر درمانگاه‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه علاوه بر ارائه کمک‌های معیشتی به بیماران تحت پوشش، حمایت‌های دارویی نیز با عقد قرارداد با چندین داروخانه مد نظر قرار گرفته است، تصریح کرد: بر اساس آمارهای جهانی، یک درصد از افراد بالای ۶۰ سال در سراسر جهان به بیماری پارکینسون مبتلا هستند که میزان بروز این بیماری در اصفهان و کشور، برابر با میانگین جهانی ارزیابی می‌شود.

روزی برای لاله‌های قرمز

شناسایی ۱۰۰۰ بیمار پارکینسونی در استان اصفهان

علی قطبی، مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: انجمن خیریه پارکینسون اصفهان در سال ۱۴۰۱ بنا بر تشخیص جمعی از پزشکان متخصص مغز و اعصاب و جمعی از معتمدان با توجه به قابل توجه بودن مخاطبان این انجمن تشکیل شد و در اساسنامه این انجمن، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز بیماران پارکینسون، کاردرمانی، رژیم درمانی، گفتار درمانی و ورزش درمانی ذکر شده که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در خصوص کمک هزینه دارویی، بنا بر تشخیص پزشکان و خیران فعال، تا سقف ۵۰ درصد هزینه‌های دارویی این بیماران با معرفی به داروخانه‌های طرف قرارداد تأمین می‌شود، افزود: در حال حاضر حدود یک هزار نفر بیمار پارکینسون در استان اصفهان شناسایی شده است، اما با این وجود تنها حدود ۵۵۰ نفر به منظور دریافت خدمات به این انجمن مراجعه کرده‌اند و به صورت دوره‌ای از خدمات ارائه شده بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون اصفهان تصریح کرد: با توجه به شرایط بیماری پارکینسون، بیشتر بیماران درگیر با بیماری پارکینسون نیازمند حمایت بیمه‌های پایه هستند و حمایت این افراد از نظر هزینه‌های درمانی، کمک درمانی، تهیه دارو و نیازمندی‌های روحی و روانی از جمله مشاوره باید مد نظر قرار گیرد.

لزوم توجه به نیازهای خاص بیماران پارکینسون

قطبی با اشاره به لزوم حمایت بیش از پیش سازمان‌های حمایتی در حوزه دارو و درمان از بیماران پارکینسون ادامه داد: بخشی از داروهای بیماران پارکینسون تحت پوشش بیمه است، اما انتظار می‌رود دیگر داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار ندارد، در سبد حمایتی قرار گیرد، چراکه هزینه‌های درمانی این بیماران از جمله تأمین دارو و اعمال جراحی بسیار زیاد ارزیابی می‌شود و بیشتر خانواده‌های این بیماران از شرایط مالی مناسبی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه در صورت ابتلای سرپرست خانوار به این بیماری، تأمین معیشت خانوار بسیار سخت خواهد بود، گفت: شرایط باید به گونه‌ای پیش رود که بیماران پارکینسون به جز تحمل دشواری‌های مرتبط با علائم بیماری، درگیر مشکلات دیگری نباشند و درد و رنج‌های مضاعفی را تجربه نکنند.

مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون اصفهان اضافه کرد: بیشتر بیماران پارکینسون درگیر مشکلات روحی روانی از جمله افسردگی هستند و با توجه به نیازهای خاص این بیماران، وجود مرکزی به منظور مراقبت موقت از آنها از جمله مواردی است که نیاز به آن احساس می‌شود تا رفاه بیشتری برای خانواده بیماران نیز به وجود آید.

پیشگیری از ابتلاء به بیماری پارکینسون

طبق گفته محققان، سعی بر انجام ورزش‌های ساده مانند نرمش یا پیاده‌روی به بیماران پارکینسون توصیه می‌شود و این اقدامات به بهبود وضعیت عضلات و استخوان‌های بیماران می‌انجامد، این بیماری خشکی بدن را به همراه دارد و با بی‌حرکت ماندن بیمار، خشکی بدن او بیشتر خواهد شد.

همچنین بهتر است بیماران مبتلا به پارکینسون رژیم غذایی سالمی داشته باشند، رژیم‌های کم‌نمک و کم‌چرب، مصرف سبزیجات و میوه‌جات نیز به بیماران توصیه می‌شود؛ زیرا کمک کننده بهبود وضعیت بیمار هستند، به علت اینکه سن بیشتر افراد مبتلا به این بیماری بیش از ۶۰ سال است و احتمال سکته نیز وجود دارد، قصد بر جلوگیری از سایر عللی است که می‌توانند زمینه ناتوانی هرچه بیشتر فرد را ایجاد کنند؛ مصرف مواد پروتئینی همراه با دارو منجر به کم اثر شدن دارو می‌شود، به بیماران توصیه می‌شود همزمان با مصرف داروی خود مواد غذایی پر پروتئین مصرف نکنند تا جذب دارو بهتر صورت گیرد.