رسانه های مختلف نقش مهمی در بیان مشکلات شهروندان دارند و از سویی رسانه هایی مانند رادیو و تلویزیون با پیگیری مشکلات شهری از سوی مسئولان شهری می توانند در توسعه و آبادانی کلانشهر قم سهیم باشند.

به گزارش پردیسان نوین/هیفا پردل؛ قم یکی از مهمترین کلانشهر های کشور است چرا که امروز قم دومین شهر زیارتی و مذهبی کشور به شمار می رود و با توجه به بعد گردشگر پذیر بودن آن نیاز به توسعه و توجه بیشتری از سوی مدیریت شهری دارد از سویی در سبک زندگی امروزه شهری، مدیریت یک شهرمدرن نیاز به پیوند سنجیده با شهروندان خود دارد. در ایفای وظایف و حقوق شهروندی خود، دسترسی بیشتری به منابع آگاهی دهنده دارند و دیگر نمی توان برای دریافت عوارض جدید یا اجرای یک پروژه محدودکننده آنها را صرفا با ابزار قهری یا تشویقی قانع کرد.
حال با گسترش ارتباطات جمعی شهرنشینی مدرن، مدیریت شهری مدرن را طلب می کند که این امر نیز به ابزار مدرن احتیاج دارد که یکی از این ابزار رسانه های مختلف هستند عملکرد رسانه ها نسبت به رویدادهای مدیریت شهری از یک سو منعکس کننده نیازها و تقاضاها و مطالبات مردم است و از دیگر سو عامل اطلاع رسانی فعالیت های انجام گرفته از سوی مسئولان عرصه مدیریت شهری است .
ایجاد حس همکاری و اعتمادسازی در میان شهروندان از فاکتورهای مهم برای رسیدن به درآمد پایدار و نظام¬مند است که استفاده درست از رسانه ها به فرآیند آن شتاب بیشتری خواهد بخشید که انتظار می رود خبرنگاران ضمن اینکه در بیان و انتقال مطالبات و انتظارات از شهرداری ها و دهیاری ها زبان گویای مردم هستند، زمینه گفت و گو و تفاهم برای حل مشکلات و مسؤولیت پذیری و مشارکت موثر و فعال شهروندان در برنامه های مدیریت شهری و روستایی را فراهم کنند.
در کلانشهری مانند قم انتظار می رود که از سویی مدیریت شهری با ابزار و امکاناتی که در دست دارد ارتباط تنگاتنگی را با رسانه های مختلف داشته باشد و در مقابل رسانه ها هم بازوان مدیریت شهری خود در توسعه و آبادی شهر باشند مدیریت شهری به ویژه بخش روابط عمومی وظیفه دارد در بازه زمانی مختلفی نسبت به آموزش رسانه ها و خبرنگارانی برای امور شهری که تخصص بازگو کردن ظرفیت ها و چالش های شهر قم را داشته باشند اقدام کند .

راهبرد ۵ ساله مدیریت شهری و چشم انداز آن تا ۱۴۱۴
مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگار پردیسان نوین در ارتباط با بیان عمکرد مدیریت شهری کلانشهر قم می گوید: شهر را به‌عنوان یک موجود زنده معرفی می‌کنند که نیازهای متفاوتی دارد و هر یک از اعضای آن باید وظیفه‌ای را دنبال کند، این وظایف هرکدام به سهم خود می‌تواند در شهر اثرگذار باشدگستره‌ی فعالیت‌های مدیریت شهری با تعریف بیش از ۳۷۰ وظیفه مختلف در زمینه‌هایی که شئون زندگی شهروندی را نیز درگیر می‌کند هرکدام به نحوی می‌بایست موردتوجه قرار گیرد.
سید مهدی کلانترزاده می افزاید: در شهرداری قم نیز این امور در گستره‌ای با ۶ معاونت، ۸ منطقه و ۱۵ سازمان تخصصی با حدود ۳ هزار نفر نیروی انسانی به‌صورت مستقیم و ۳ هزار نفرنیروی پیمانکاری در حال انجام است، تعریف پروژه‌ها برای انجام این وظایف نیز در بودجه‌های سالانه مبتنی بر برنامه‌های راهبردی و عملیاتی ۵ ساله و بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله قم ۱۴۱۴ انجام می‌شود.
به گفته وی؛ در برنامه عملیاتی اول و تا سال ۱۴۰۰ عمده تلاش مجموعه شهرداری معطوف به زیرساخت‌های شهری بود و در برنامه دوم عملیاتی قم ۱۴۰۴ این تمرکز برای پروژه‌های نرم‌افزاری و با رویکرد فرهنگی انجام‌گرفته است.
وی عنوان کرد: البته که این به معنای نادیده گرفته شدن بخش دیگر نبوده و قطعاً اولویت نیازهای شهر در فرآیندهای تعریف و اجرای پروژه‌ها لحاظ می‌شود؛رویکرد تحول شهر قم در طول ۸ سال گذشته از جوانب مختلفی در شهرداری قم دنبال شده است.

رسانه بازوی توانمند مدیران و چله ارتباطی شهروندان
مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در بیان دستاوردها و مشکلات شهروندان بیان می کند: یکی از وجوه جهاد تبیین که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن توجه ویژه‌ای شده است، اطلاع‌رسانی و جهاد تبیین دستاوردها است وظیفه رسانه اطلاع رسانی است در این زمینه ایجاد پل ارتباطی میان مردم و مسئولین، اصلی‌ترین شاخصه این ارتباط توسط رسانه‌ها است که باید ۲ طرفه باشد و خواسته‌های مردم نیز از طریق رسانه‌ها پیگیری شود.
کلانترزاده می افزاید: گستردگی دامنه فعالیت‌های شهرداری و اثرگذاری آن در شئون زندگی شهروندان از مواردی است که باعث شده شهرداری‌ها بیشترین ارتباط را با مردم داشته باشند، می‌توان حق شهر بر شهروندان و حق شهروندان از شهر را در این زمینه مورد کنکاش قرار داد که بهترین محل آن می‌تواند رسانه‌ها باشد
این مسئول در ادامه اظهار می کند: ارتباط شهرداری و شهروندان صرفاً نباید در قالب انجام وظایف و عملکرد بخش‌های مختلف شهرداری تعریف شود، از سویی نیاز به معرفی و اطلاع‌رسانی این خدمات برای جامعه مخاطبین رسانه‌ها که شهروندان هستند ازجمله لزوم ارتباطات رسانه‌ای در شهرداری‌هاست و از سوی دیگر نیز ارتباط متقابل شهروندان با مدیریت شهری از طریق رسانه‌ها می‌تواند به شکلی ساختاریافته و قابل‌پذیرش برای طرفین شکل بگیرد.

کمرنگ شدن نقد تخصصی موضوع های مختلف در رسانه های قم
مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در پاسخ به این سئوال که عملکرد رسانه های قم را در بیان مسائل مخلتف شهری چگونه ارزیابی می کنید بیان می کند: متأسفانه در سال‌های اخیر بنا بر دلایل مختلفی رسانه‌ها از ریل عملکردی خود خارج‌شده و با توجه به دغدغه‌های مالی اصحاب رسانه، پرداخت حرفه‌ای و نقد تخصصی موضوعات مختلف در رسانه‌ها کم رنگ شده است.
کلانترزاده می افزاید: امروز کمتر خبرنگاری به‌صورت تخصصی به موضوعات مختلف ورود می‌کند و آن موضوع را دقیق مورد کنکاش قرار می‌دهد، درزمینه مدیریت شهری نیز این خلأ با شدت بیشتری نمایان شده است، حضور خبرنگاران در مباحث مختلف شهری صرفاً محدود به انعکاس فعالیت‌ها شده و کمتر به اساس موضوعات پرداخته می‌شود.
وی در ادامه عنوان می کند: نبود فضای گفتمانی در شهر که می‌تواند اسباب بسیاری از اتفاقات خوشایند برای رشد و توسعه شهر باشد و رسانه‌ها می‌توانند به‌نوعی داعیه‌دار آن باشند نیز از دیگر وجوهی است که فضای رسانه‌ای قم در مقایسه با دیگر شهرها، بسیار کمرنگ و کمتر توانسته است موفق باشد.

افق هایی برای ارتقای پیوند بین رسانه های قمی و مدیریت شهری
مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم با اشاره به برنامه هایی که برای پیوند نزدیک با رسانه ها اجرا و یا در حال اجرا است بیان می کند: در دوره فعلی شهرداری قم، رسانه‌ها همواره به‌عنوان بازوان اطلاع‌رسانی شهرداری قم قرار گرفته و ارتباطات رسانه‌ای نیز بر اساس همین هدف و با رویکرد تعامل در دستور کار قرار داشته است.
کلانترزاده می افزاید: برگزاری نشست‌های رسانه‌ای، برقراری ارتباط جامعه خبری با مدیران شهری، پاسخگویی به موضوعات مختلف مطرح‌شده در رسانه‌ها، رصد انتقادات و پیگیری پاسخ به آن‌ها از مسئولین، حمایت‌های مادی و معنوی از رسانه‌ها، حضور مؤثر و مشارکت در جشنواره‌ها و رویدادهای رسانه‌ای با موضوعات شهری ازمهم ترین برنامه مدیریت شهری است.
وی عنوان می کند: برگزاری ۲ دوره جشنواره‌ی رسانه‌ای شهر ما در سال‌های اخیر و باهدف آشنایی بیشتر جامعه خبری و اصحاب رسانه با موضوعات شهری به اجرا رسیده است هم چنین تهیه بانک سوژه‌های شهری و هماهنگی با رسانه‌ها در جهت تولید محتوای رسانه‌ای و پرداخت به موضوعات شهری از دیگر اقداماتی است که به همین منظور انجام آن در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه می افزاید: با هر رسانه یا هر خبرنگاری که توانمندی و علاقه به حضور و فعالیت درزمینه موضوعات شهری را داشته باشد، همکاری انجام می‌گیرد.
کلانترزاده درباره همکاری و ارتباط روابط عمومی شهرداری با رسانه ها می گوید: در ارتباط با رسانه‌ها و ایجاد هم‌گرایی رسانه‌ای با بخش‌های مختلف شهرداری قم سعی شده تا جوانب مختلف امر در دستور کار باشد، نکته اول بحث شناخت رسانه و سواد ارتباطی است که مدیران شهرداری باید به آن توجه ویژه داشته باشند و برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌شده تا ارتباط مناسبی بین مسئولین شهری و اصحاب رسانه برقرار شود.
به گفته وی؛ عقد تفاهم‌نامه با خانه مطبوعات استان قم برای موضوع آموزش خبرنگاری در حوزه مدیریت شهری از اقداماتی است که امسال انجام و برگزاری آن در حال پیگیری است.