۲۱ اردیبهشت، با برگزار شدن مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس، قطار این دوره از انتخابات نیز به ایستگاه پایانی خود می‌رسد و در این مرحله ۹۰ داوطلب با یکدیگر رقابت می‌کنند تا در نهایت داوطلبان برتر با کسب هر میزان رأی به مجلس بروند.

به گزارش پردیسان آنلاین، بیست‌ویکم اردیبهشت، با برگزار شدن مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس، قطار این دوره از انتخابات نیز به ایستگاه پایانی خود می‌رسد و در این مرحله از انتخابات، ۹۰ داوطلب با یکدیگر رقابت می‌کنند تا در نهایت داوطلبان برتر با کسب هر میزان رأی به مجلس راه پیدا کنند. پس از آن مجلس دوازدهم کار خود را به‌طور رسمی از هفتم خرداد آغاز خواهد کرد.

این انتخابات در حوزه‌های «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» برگزار می‌شود.

برنامه وزارت کشور این است که انتخابات هشت حوزه به صورت تمام‌الکترونیک برگزار شود و در حوزه‌هایی که تک نماینده است، انتخابات به شکل غیرالکترونیک خواهد بود؛ با توجه به این موضوع، بر اساس پیشنهاد وزارت کشور و تأیید شورای نگهبان، مرحله دوم انتخابات در هشت حوزه «تبریز»، «تهران»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر» و «ملایر» به صورت تمام‌مکانیزه یا تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

بخوانید: جزئیات مرحله دوم انتخابات مجلس / چه کسانی می‌توانند شرکت کنند؟

دوازدهمین دور انتخابات مجلس در ایستگاه پایانی

آغاز تبلیغات نامزدها از ۱۳ اردیبهشت

به گفته محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در خصوص تبلیغات انتخاباتی نامزدها و سامانه شفافیت به نامزدها اطلاع‌رسانی شده است که حتماً تبلیغات و هزینه‌های خود را وارد کنند؛ همچنین تبلیغات از ساعت ۰۰:۰۰ بامداد پنجشنبه، سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پنجشنبه، بیستم اردیبهشت ساعت ۸ صبح ادامه دارد و در این مرحله نیز دستورالعمل تبلیغات و قانون مرتبط با تبلیغات که در مرحله اول اطلاع‌رسانی شده است، ملاک خواهد بود.

برنامه احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس چیست؟

از آن‌جا که تعیین سرنوشت اکثر منتخبان تهران در مجلس آینده به دور دوم گره خورده است، این بار به احتمال زیاد دور دوم متفاوتی را تجربه خواهیم کرد، به همین خاطر احزاب و تشکل‌هایی که نامزدهایشان به دور دوم راه یافته‌اند، تکاپوی محسوسی برای تصاحب کرسی‌های باقی‌مانده بهارستان دارند.

نامزدهای مورد حمایت جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران مشخص شدند

در همین راستا روز گذشته جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران از لیست کاندیداهای خود برای انتخابات مجلس در مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران رونمایی کرد.

قدرتعلی حشمتیان با اشاره به آخرین اقدامات تشکل متبوع خود برای دور دوم انتخابات مجلس اظهار کرد: جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران با حضور دبیران کل احزاب و اعضای شورای مرکزی حزب مستقل و اعتدال ایران، جلسه‌ای برای تدوین فهرست کاندیداهای مورد حمایت خود در انتخابات دور دوم مجلس شورای تشکیل دادند که در نهایت به حمایت از ۱۶ کاندیدا در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس منجر شد.

اسامی کاندیداهای مورد حمایت جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران به ترتیب زیر است:

۱. ابراهیم عزیزی
۲. عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی
۳. علی‌اصغر پورمحمدی
۴. مهدی عسکری
۵. حسن خجسته باقرزاده
۶. سمیه رفیعی
۷. ابوالفضل ظهروند
۸. مجتبی زارعی
۹. محمدحسین حسین‌زاده بحرینی
۱۰. سیدنظام‌الدین موسوی
۱۱. زینب قیصری
۱۲. مجتبی رحماندوست
۱۳. زهره‌سادات لاجوردی
۱۴. احمد نادری
۱۵. حسین نجابت
۱۶. علیرضا سلیمی

دوازدهمین دور انتخابات مجلس در ایستگاه پایانی

شانا تا انتهای هفته لیست خود را اعلام می‌کند

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی از مجموع ۲۴۵ کرسی تعیین تکلیف شده در دور اول انتخابات در سراسر کشور، ۹۳ کرسی بهارستان را از آن خود کرد که از این تعداد ۴۴ نفر گزینه‌های اختصاصی شانا بودند. ائتلافی‌ها در دور دوم ۱۳ گزینه در تهران دارند که برای کسب سهمیه‌های باقی‌مانده این شهر رقابتی جدی با نامزدهای سایر لیست‌ها خواهند داشت.

امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف اعلام کرده است ۱۳ نفر از نامزدهای این شورا به دور دوم راه یافته‌اند و چون بنای این شورا بر ارائه لیست کامل است، در مورد ۳ نفر باقی‌مانده با رایزنی با گزینه‌های دیگر به جمع‌بندی رسیده و در نهایت تا پایان هفته و با شروع رسمی زمان تبلیغات لیست ۱۶ نفره خواهند داد.

جبهه پایداری هم از تمایل خود برای حفظ وحدت با شورای ائتلاف خبر داد.

مجید متقی‌فر، سخنگوی تشکل جبهه پایداری ضمن بیان این مطلب گفت: تلاش ما این است که همان فضای وحدت با شورای ائتلاف که در دور اول وجود داشت را ادامه دهیم و بعید است که وحدت دور اول در این دور، به‌هم بخورد.

دوازدهمین دور انتخابات مجلس در ایستگاه پایانی

لیست‌های دیگر در راهند…

ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی موسوم به اُمناء که در آستانه انتخابات ۱۱ اسفند برای نخستین بار اعلام موجودیت کرد نیز دیگر تشکلی است که تعدادی از نامزدهای آن به دور دوم راه یافته‌اند.

ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای دور دوم هم برنامه دارد و میدان رقابت را خالی نکرده است.

محمد رضا میرشمسی، رئیس هیئت اجرایی امنا برنامه‌های انتخاباتی تشکل متبوعش در تهران برای دور دوم را تشریح کرد و گفت: ما از بین افرادی که در دور اول انتخاب نشدند افراد خودمان را معرفی خواهیم کرد، اما از آنجا که برخی افراد لیست قبل در جمع ۳۲ نفر نیستند، از این‌رو باید افراد دیگری را جایگزین آن‌ها کنیم که در حال بررسی هستیم.

سید نظام‌الدین موسوی، دبیر شورای مرکزی این ائتلاف نیز با اشاره به این‌که ۱۵ نامزد امنا که در لیست مرحله اول بودند توانستند وارد رقابت انتخابات مرحله دوم شوند، گفت: تلاش ما این است که از این ۱۵ نفر حمایت کنیم مگر آنکه به جمع‌بندی جدیدی برسیم.

وی همچنین اعلام کرد: تاکنون مذاکره‌ای با جبهه صبح ایران برای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات نداشته‌ایم و تلاش ما این است که پیش از آغاز تبلیغات مرحله دوم لیست قطعی امنا منتشر شود، بنابراین احتمالاً این لیست تا اواسط اردیبهشت‌اعلام خواهد شد.

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو فهرست جبهه صبح ایران هم از ارائه فهرست توسط این جبهه خبر داد و گفت: دو تشکل جبهه ایران اسلامی و وفاداران به انقلاب اسلامی هم فهرست خواهند داد.

شورای وحدت اصول‌گرایان نیز که در دور اول انتخابات حضور فعالی داشت و اولین تشکلی از جریان اصول‌گرا بود که لیست مستقلی برای انتخابات ۱۱ اسفند ارائه کرد، اعلام کرده است برای دور دوم انتخابات نیز گزینه‌های مدنظر خود را به مردم معرفی خواهد کرد و بنا دارد وحدت‌رویه‌ای میان نمایندگان منتخب ایجاد کند تا در نهایت بتوانند فراکسیون وحدت را به منظور رسیدگی به اولویت‌های کشور در سه حوزه مدیریت، قانون‌گذاری و نظارت در مجلس شورای اسلامی شکل دهند و گره‌ای از مشکلات مردم بگشایند.

علیرضا خجسته‌پور، قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به راهبرد جامعه اسلامی مهندسین در مرحله دوم انتخابات اظهار کرد: جامعه اسلامی مهندسان در مرحله دوم انتخابات در تهران و سایر حوزه‌هایی که به دور دوم کشیده شده‌اند، به بررسی نفرات پرداخته است و بنا دارد نفرات مورد حمایت خود را از بین چند لیست انتخاب کند.

علی کیهانیان، عضو هیئت عالی شورای وحدت اصولگرایان گفت: علاوه بر تهران در حوزه‌های انتخابیه‌ای که به دور دوم کشیده شده است هم در حال تنظیم لیست و فهرست کاندیداهای مورد حمایت خود هستیم.

حزب موتلفه اسلامی که از احزاب قدیمی اصولگرا در طیف سنتی‌های اصولگرا شناخته می‌شود، می‌خواهد از گزینه‌های مورد نظر خود در آوردگاه ۲۱ اردیبهشت حمایت کند.

حمیدرضا ترقی، قائم‌مقام دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در حاشیه نشست منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حزب مؤتلفه تحت عنوان «اولویت‌های مجلس تحول و تکامل» گفت: از بین کسانی که به دور دوم راه یافته‌اند، افرادی را که از نظر فکری مواضعشان مورد تأیید ماست انتخاب و به زودی اعلام خواهیم کرد؛ در مورد کلیات این شاخص‌ها به نتیجه رسیده‌ایم.

علیرضا افشار، رئیس شورای راهبردی جبهه مردمی ایران قوی نیز در روزهای اخیر از ارائه فهرست انتخاباتی در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم خبر داد و گفت: هدف اصلی ما در انتخابات افزایش مشارکت مردم و رعایت اخلاق انتخاباتی است، در همین راستا جبهه مردمی ایران قوی به‌زودی فهرست انتخاباتی خود اعلام خواهد کرد و رسالت بر این است افرادی که صلاحیت بیشتری دارند راهی مجلس شوند.

تحرکات انتخاباتی فقط محدود به اصولگرایان نمی‌شود، بلکه تعدادی از بازیگران سیاسی اصلاح‌طلب هم برای انتخابات دور برنامه دارند که در این راستا می‌توان به حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی اشاره کرد. اعتماد ملی اعلام کرده است با توجه به آنکه هنوز ۴۵ نماینده مجلس آینده مشخص نشده‌اند، از هر کدام از آن‌ها که گرایش اصلاح‌طلبی یا متمایل به اصلاح‌طلبان داشته باشند، حمایت خواهد کرد.

محمدصادق جوادی‌حصار، سخنگوی اعتماد ملی اعلام کرد: در تهران گزینه نزدیک به اصلاحات به دور دوم راه نیافته است، اما برای مراکز استان‌ها، در هر استان یا شهرستانی که نیروی اصلاح‌طلب یا متمایل به اصلاح‌طلبان وجود داشته باشد و تقاضای کتبی دهد که در لیست قرار بگیرد، از او حمایت کنیم.

با توجه به وضعیت احزاب به نظر می‌رسد تا پایان هفته جاری باید منتظر انتشار لیست نهایی نامزدهای مورد حمایت هر گروه در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی باشیم و باید دید در نهایت کدام چهره‌ها مجوز ورود به خانه ملت را از دست مردم دریافت می‌کنند؟