ترامپ از ادعای تهدید قریب‌الوقوعِ سپهبد سلیمانی بعد از آنکه مقامات آمریکایی ادعاهای او برای توجیه ترور سپهبد سلیمانی را رد کردند، به‌طور ضمنی مجبور به عقب‌نشینی از اتهام‌زنی علیه سپهبد سلیمانی شد اگرچه مقامات آمریکایی علت ترور شهید سلیمانی را تهدید قریب‌الوقوع در حمله به سفارتخانه‌ی آمریکا در عراق و اربیل می‌دانند، -صرف‌نظر از […]

ترامپ از ادعای تهدید قریب‌الوقوعِ سپهبد سلیمانی بعد از آنکه مقامات آمریکایی ادعاهای او برای توجیه ترور سپهبد سلیمانی را رد کردند، به‌طور ضمنی مجبور به عقب‌نشینی از اتهام‌زنی علیه سپهبد سلیمانی شد

اگرچه مقامات آمریکایی علت ترور شهید سلیمانی را تهدید قریب‌الوقوع در حمله به سفارتخانه‌ی آمریکا در عراق و اربیل می‌دانند، -صرف‌نظر از اینکه مسئله‌ی تهدید قریب‌الوقوع و لزوم دفاع پیش‌دستانه در حقوق بین‌الملل قراردادی و عرفی پذیرفته‌نشده است- ولی ادعای تهدید قریب‌الوقوع از ناحیه‌ی ‌شهید سلیمانی که بهانه‌ی ترور ایشان گردید، به اثبات نرسیده است.
ترامپ از ادعای تهدید قریب‌الوقوعِ سپهبد سلیمانی بعد از آنکه مقامات آمریکایی ادعاهای او برای توجیه ترور سپهبد سلیمانی را رد کردند، به‌طور ضمنی مجبور به عقب‌نشینی از اتهام‌زنی علیه سپهبد سلیمانی شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در صفحه‌ی توییتر خود در خصوص تأکید مقامات آمریکایی مبنی بر دروغ‌بافی وی برای توجیه سپهبد سلیمانی نوشت: «رسانه‌های اخبار جعلی و شرکای دموکرات آن‌ها به‌شدت در تلاش هستند تا تعیین کنند که حمله‌ی آتی توسط سلیمانیِ تروریست، قریب‌الوقوع بوده یا خیر و تیم من با آن موافق بودند یا خیر.» وی ادامه داد: «جواب هر دوی آن‌ها، یک بله محکم است، امّا آیا واقعاً این قضیه با توجه به پیشینه هولناک وی (سپهبد سلیمانی) اهمیتی دارد؟»
ترامپ در حالی مجبورشده این‌گونه از خود دفاع کند که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا ادعای او را مبنی بر اینکه سپهبد سلیمانی در حال برنامه‌ریزی حمله بوده، رد کرد. سپس، ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز مدعی شد که سپهبد سلیمانی چهار سفارتخانه‌ی آمریکا را هدف‌گرفته و برای حمله به آن‌ها برنامه‌ریزی کرده بود. ادم شف، رئیس کمیته‌ی اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا هم با رد ادعای ترامپ گفته: «جر و بحثی در این خصوص ندارم. فکر می‌کنم کاملاً اشتباه است. هیچ بحثی در جلسات گروه هشت کنگره مبنی بر اینکه چهار سفارتخانه در معرض حمله قرار داشته‌اند، صورت نگرفته است و اطلاعات دقیقی که نشان دهد این (سفارتخانه‌ها) اهدفی خاص بوده‌اند، در اختیار نداریم.»
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا نیز در توجیه ترور سپهبد سلیمانی مدعی شده بود که حمله به آمریکا قریب‌الوقوع بوده، ولی اعتراف می‌کند که مکان و زمان دقیق این حمله نامشخص بوده است. از طرف دیگر، ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا ضمن «قانونی» خواندن ترور سپهبد سلیمانی، تأکید می‌کند که این دفاع از خود بوده است؛ حتی وی فاش می‌کند که کاخ سفید قبل از این ترور جنجالی با وزارت دادگستری مشورت و رایزنی کرده بود. بااین‌حال، وزیر دادگستری آمریکا هیچ‌گونه شواهد خاصی ارائه نداد و تنها با اتهام‌زنی به تهران گفت که ایران قبلاً نیز اقدامات خشنی را علیه مردم آمریکا و هم‌پیمانان این کشور انجام داده است.
این اظهارات نشان می‌دهد که هیچ دلیلی مبنی بر اینکه شهید سلیمانی حمله به سفارتخانه‌های آمریکا در عراق و اربیل عراق را برنامه‌ریزی‌کرده، وجود ندارد و به اثبات نرسیده است.