گلاب، عرقی معطر است که به سبب فواید متعدد خود از محبوبیت بالایی برخوردار و به دلیل خواص و طبیعت ویژه خود، برای تقویت قلب، کبد، معده و اعصاب مفید است؛ آرام‌بخش بودن، بهبود سلامت پوست و مو، کاهش فشار خون و استرس و بهبود سردردهای معمولی و میگرنی تنها بخشی از فواید این عرق بی‌نظیر به شمار می‌رود.

به گزارش پردیسان آنلاین، گلاب از تقطیر گلبرگ‌های گل رز با بخار آب به دست می‌آید و خواص آن گسترده و شگفت‌انگیز است؛ گلاب معطر است و گاهی اوقات از آن به عنوان جایگزینی برای عطرهای حاوی مواد شیمیایی استفاده می‌شود و در صنعت آرایشی و بهداشتی، درمانی و غذایی کاربرد دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، گلاب دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضد درد، ضدتشنج و ضدبرونشیت و از دیرباز و در طول تاریخ، همواره از آن به عنوان ماده‌ای آرامش‌بخش، تسکین دهنده و التیام‌بخش برای درمان موارد مختلف جسمی و روحی استفاده شده است.

در حالت کلی این عرق معطر را به صورت شربت و برای تهیه انواع شیرینی‌ها و کیک‌ها استفاده می‌کنند و حتی می‌توانید آن را با چای به صورت دمنوش استفاده کنید؛ گلاب آرامش بخش است و حتی در مراسم سوگواری نیز از آن استفاده می‌شود.

البتهدر این میان باید دقت داشت که گلاب مورد استفاده، اصل باشد؛ گلاب اصل رنگ شفاف و روشنی دارد، بوی ترشی و ترشیدگی نمی‌دهد، رسوبات ندارد، طعم آن تلخ و بهترین گلاب‌ها مربوط به میمند فارس و قمصر کاشان است.

انواع گلاب

گلاب سنگین (درجه یک): در ۱۰۰ میلی لیتر از این گلاب ۳۵ میلی گرم اسانس وجود دارد.

گلاب سبک (درجه دو): در ۱۰۰ میلی لیتر از این گلاب ۱۵ میلی گرم اسانس وجود دارد.

گلاب دو آتشه: برای تهیه گلاب دو آتشه پس از یک بار تقطیر و گلاب‌ گیری روی گل‌های دیگ، گلاب به دست آمده قبلی را می‌ریزند.

گلاب سه آتشه (سه گل): برای تهیه گلاب سه آتشه روی گلاب دو آتشه گل تازه ریخته و دوباره تقطیر می‌شود.

گلاب پس آب: برای تهیه گلاب پس آب، به گل‌های دیگ بعد از یک بار گلاب‌ گیری آب اضافه می‌کنند.

ترکیبات و ارزش غذایی یک بطری گلاب

گلاب سرشار از ویتامین C، ویتامین E، تانن، پکتین، سیترنلول، گرانتول، استاروپنین و فنیل اتانول و دارای ترکیبات مفیدی مانند ترپن‌ها، گلیکوزیدها، فلاوونوئیدها و آنتوسیانین ها است؛ ارزش غذایی یک بطری گلاب به صورت زیر ارزیابی می‌شود:

  • کالری :۸۰
  • کربوهیدرات :۲۱ گرم
  • شکر :۲۰ گرم

خواص گلاب + فواید گلاب برای پوست، مو و لاغری

طبع گلاب گرم است یا سرد و مصلح آن چیست؟

گلاب یکی از پرمصرف‌ترین عرقیات است که طبیعت گرم و معتدل دارد و به دلیل خواص و طبیعت ویژه خود، برای تقویت قلب، کبد، معده و اعصاب مفید است؛ طبیعت انواع گلاب‌ها گرم و معتدل است و طبع گلاب سه آتشه، دو آتشه، درجه یک، درجه دو و پس آب، به ترتیب از گرمی به خنکی می‌رود و از مصلحات گلاب، می‌توان به نبات و شکر اشاره کرد.

خواص گلاب برای پوست

پوست بزرگترین عضو بدن است که از اعضای داخلی در برابر اشعه فرابنفش، مواد شیمیایی و دیگر آلاینده‌های فیزیکی محافظت می‌کند، گلاب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که سلول‌های پوستی را در برابر آسیب‌های مختلف مقاوم می‌کند وو علاوه بر این عوارض ضد التهابی این ماده تحریکات ناشی از اگزما و روزاسه را تسکین می‌دهد؛ مزایای گلاب برای پوست عبارتند از:

  • مهار فعالیت تخریبی آنزیم‌های الاستاز و کلاژناز روی پوست
  • کاهش چین و چروک‌ها
  • تنظیم pH پوست
  • کوچک‌کردن منافذ باز پوست
  • کاهش آکنه
  • حاوی ویتامین‌های E، C و A
  • تسریع روند بهبودی زخم‌ها
  • رفع خارش پوست
  • جلوگیری از ایجاد لک

خواص گلاب برای اعصاب

گلاب خواص آرامش‌بخش دارد و اعصاب افراد را متمرکز و آرام می‌کند، خواص گلاب برای اعصاب بسیار زیاد است، از این رو همیشه در مراسم عزاداری گلاب به همراه دارند؛ این ماده سبب می‌شود افراد از فشارهای روحی شدید در امان باشند تا جایی که حتی از غش کردن یا شوک و بی‌حالی ناگهانی افراد جلوگیری می‌کند.

خواص گلاب برای کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که در حال حاضر افراد بسیاری با آن روبه‌رو هستند و اگر روزانه یک لیوان گلاب و آب را بنوشید، در طولانی مدت این مشکل رفع می‌شود، به بیان دیگر خواص گلاب برای این مشکل به میزانی بالا است که در برخی از موارد پزشکان در درجه اول مصرف آن را به بیماران پیشنهاد می‌دهند.

خواص گلاب برای درمان سردردهای معمولی و میگرنی

ضمن اینکه این عرق ضد التهاب و افسردگی است، برای درمان میگرن و سردرد بسیار مفید است؛ به همین منظور باید یک پارچه را به این عرق آغشته کنید و بر سطح پیشانی خود ببندید، حتی بو کردن این عرق نیز می‌تواند مشکل سردرد را برطرف کند.

خواص گلاب + فواید گلاب برای پوست، مو و لاغری

خواص گلاب برای لاغری و نحوه مصرف

گلاب با افزایش هضم غذا، یبوست را رفع می‌کند و وزن را کاهش می‌دهد، مصرف گلاب به همراه زعفران به کاهش اشتها کمک می‌کند، گلاب خاصیت چربی سوزی دارد و به کاهش وزن کمک ویژه‌ای می‌کند؛ همچنین نوشیدن گلاب در کنار ورزش و تغذیه مناسب باعث تنظیم سیستم گوارش و سوخت و ساز صحیح بدن می‌شود و تأثیر به سزایی در روند لاغری فرد خواهد داشت.

مصرف روزانه دو تا چهار قاشق غذاخوری گلاب (همراه آب یا به تنهایی) می‌تواند به لاغری شما سرعت ببخشد، برای تأثیر بیشتر می‌توانید گلاب را ناشتا یا نیم ساعت قبل از غذا که معده شما خالی است مصرف کنید.

خواص گلاب برای دستگاه گوارش

در طب عامیانه از گلاب برای کمک به هضم غذا و کاهش ناراحتی‌های گوارشی استفاده شده است، طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۸، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گلاب تأثیر مثبتی بر هضم غذا دارد و ناراحتی‌های گوارشی و علائم درد معده را تسکین می‌دهد، همچنین ممکن است ترشح صفرا را بهبود بخشد و به هضم بیشتر و بهتر غذا کمک کند.

خواص گلاب برای فشار خون

گلاب می‌تواند از فشار خون بالا جلوگیری کند؛ چراکه فشار خون یک بیماری رایج است که در صورت درمان نشدن می‌تواند به گردش خون و اندام‌های بدن آسیب برساند و خطر سکته و حملات قلبی را افزایش دهد.

خواص گلاب برای مو و نحوه مصرف

گلاب به دلیل داشتن خواص نرم کننده و لطیف‌کننده قوی، به رفع وز مو کمک می‌کند و به موها درخشندگی می‌بخشد، استفاده از گلاب به عنوان یک ماده طبیعی در مراقبت از مو، ظاهر مو را به طور چشمگیری بهبود می‌بخشد.

این خاصیت گلاب به خصوص برای افرادی که با مشکلاتی مانند موهای خشک یا آسیب‌دیده مواجه هستند، بسیار مفید است، نرمی و لطافت به دست آمده توسط گلاب، موها را انعطاف‌پذیرتر و قابل مدیریت‌تر و در نتیجه به ظاهر زیباتر و سالم‌تر مو کمک می‌کند.

گلاب سرشار از ویتامین‌هایی مانند A، B3 ، C و E است که هر یک به نوبه خود برای سلامت و رشد مو مفید هستند، این ویتامین‌ها به تقویت ریشه مو و به رشد سالم آن کمک می‌کند، استفاده مستقیم گلاب خالص بر موها و پوست سر، به تغذیه و تقویت موها کمک می‌کند و به طور کلی به بهبود کیفیت و بافت موها می‌انجامد.

فواید خوردن گلاب قبل از خواب

نوشیدن مقدار کمی گلاب قبل از رفتن به رختخواب به افراد این توانایی را می‌دهد که ساعت‌های کافی بخوابند؛ در واقع گلاب علاوه بر بوی معطر، به مغز توانایی استراحت می‌دهد و نوشیدن گلاب برای کاهش استرس و اضطراب به ویژه در ساعات شب مؤثر است.