امروز دشمن با دروغ پردازی و جعل در حال جنگ و نبرد است که با سلاح تبیین می توان با جنگ روایت گری و دروغ پردازی دشمن در فضای حقیقی و مجازی مقابله کرد.

به گزارش پایگاه خبری پردیسان آنلاین/ هیفاء پردل- شاید برای بسیاری از ما این سئوال باشد که اصطلاح «جهاد تبیین» چیست و چگونه در جامعه امروز شکل گرفت؟ جهاد تبیین برای نخستین بار از سوی مقام معظم رهبری روایت شد و بارها در سخنرانی های ایشان به این نکته توجه و تمرکز داشتند.
برای بیان این نکته این جملات رهبری کافی است« شما روایت کنید حقایق جامعه خودتان و کشور خودتان و انقلاب را ؛ اگر روایت نکنید دشمن روایت می کند شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت می کند حادثه دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت می کند هرجور دلش می خواهد توجیه می کند دروغ میگوید؛ آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع جای ظالم و مظلوم را عوض می کند».
از شکل گیری انقلاب اسلامی دشمنان بارها با شیوه های مختلف با انقلاب اسلامی دشمنی کردند ۸ سال جنگ نابرابر راه انداختند بعد از آن جنگ اقتصادی و تحریم یعنی در هر زمانی دشمن با ابزارهای متفاوتی با نظام و ملت ما جنگیده است امروز شاید خبری از ماشین جنگی دشمن نیست ما آثاری از ترور، گلوله و جبهه و جنگ نمی بینیم امروز بیشترین تحرّک دشمنان علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه‌ای است، برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلّط بشوند مبالغ هنگفت هزینه می کنند .
دشمنی با حجاب و پوشش زنان ایرانی از دیگر ابزار دشمنی با نظام
انقلاب اسلامی با تکیه بر مبانی و آموزه‌های دینی، نگاه مترقی به زن داشته و الگوی جدیدی به جهان معرفی نموده است. ثمره‌ی این نگاه آن است که «امروز پرچمِ استقلالِ هویّتی و فرهنگیِ زنان در دست زنان ایرانی است و به برکت انقلاب اسلامی امروز زیر پوشش حجاب، زیر چادر، زیر مقنعه، این تعداد عظیم نخبه‌ی فکری، علمی، عملی، فعال سیاسی، صاحب‌نظران فرهنگی و هنری داریم. آمار بیش از ۵۰ درصدی ورودی های دختران و زنان به دانشگاهها ، جایگاههای مهم سیاسی و غیره همه و همه از دستاوردهای انقلاب اسلامی است .
اما حرکت موفق و پیشرفت‌های چشمگیر زنان ایرانی با حفظ حجاب و عفاف و ارائه‌ی الگویی جدید در مقابل الگوی مادی و تحقیرآمیز غربی، موجب کینه‌ورزی دشمنانِ ما شده بنابراین کینه ورزی ها و عصبانیت دشمن از مسئله حجاب زنان در ایران اسلامی به دلیل موفقیت هایی است که زنان ما در عرصه های مختلف با حفظ حجاب داشتند برنامه و هجمه های یک دهه غرب را نقش بر آب کرد لذا در ادامه دشمنی های خود حجاب و عفت زنان ما را هدف قرار دادند و شعار ساختگی «زن، زندگی ،آزادی » را در جامعه بین زنان تزریق کردند .
امروز دشمن در فضای مجازی شبهاتی را علیه ارزش های دینی ما به دختران نوجوان تزریق کرده است که بارها از دختران نوجوان این سئوال ها را می شنویم مسئله حجاب ساختگی است یا در قرآن ذکر شده است؟ چرا با وجود فساد در سیستم‌های دیگر انقدر روی مسئله حجاب حساسید؟ چرا جلوی خلافکارها و دزدها را نمی‌گیرید؟و…
لذا در شرایط کنونی و جنگ ترکیبی و رسانه ای دشمن راهی جز تبیین و سلاح فرهنگی و گفتمان سازی مطلوب برای آشتی دختران با پوشش و حجاب نداریم.
جنگ امروز جنگ روایت ها است
یک کارشناس اجتماعی که سالیانی در رسانه فعالیت داشته و دکتری تطبیقی تفسیر قرآنی دارد در ارتباط با شرایط و وضعیت کنونی می گوید: امروز جامعه ما با جنگ روایت ها روبرو است زمانی جنگ نظامی بود و ما درگیر ۸ سال دفاع مقدس بودیم. جنگ روایت ها بر نوع انتخاب افراد اثر گذار است به طوری که حقیقت و واقعیات جامعه را دشمن به شبهاتی تبدیل کرده است. سئوال پرسیدن حق همه است اما اینکه فردی بعد از سئوال پرسیدن مرجعی برای پاسخگویی داشته باشد مهم است.
زهرا فخر روحانی می افزاید: سخن مقام معظم رهبری این است که باید گفتمان سازی کنیم میدان امروز میدان نظامی نیست میدان فرهنگی است در شرایط کنونی که دشمن حجاب و پوشش دختران و زنان ما را نشانه رفته باید با ابزار فرهنگی و گفتمان وارد شویم به جای برخورد و بدرفتاری با دختر نوجوان که بد پوشش است به سمت علت ها برویم باید بنیان های اعتقادی دختران را تقویت نماییم.
به گفته وی؛ برای بیان این مطلب مثالی عرض می کنم در جامعه یک قاچاقچی مواد مخدر برای همه منفور است و برای همه روشن است که فعالیت او باعث سستی بنیان خانواده ها می شود بانویی که در اجتماع پوشش ناهنجاری دارد را می توان به رفتار یک قاچاقچی تشبیه کرد چرا که نوع پوشش او باعث دلسردی مرد خانواده شده و بنیان خانواده را سست می کند باید با زبان خوش و گفتمان صحیح بفهمانیم که پوشش او باعث افزایش نگاه های هرزه و ناهنجاری در جامعه می شود.
فخر روحانی در تعریف جهاد تبیین بیان می کند: تببین یعنی بیان حقیقت وقتی حقیقت با غبار جعل وتحریف پوشانده شود ذهن آدم در پذیرش واقعیت تردید خواهد داشت وقتی از سوی دشمنان تحریف و واقعیات جامعه وارونه بازگو شود. افراد انسانها نسبت به انتخاب مسیر درست دچار آسیب می شوند یکی از کارهایی که اولیای خدا برای بیان حقیقت ها انجام می دادند تبیین گری است خداوند در قرآن می فرماید«ما قرآن را برای تو نازل کردیم تا به مردم تببین کنی» پس قرآن مجید با آن همه عظمت هم برای بیان آن نیاز به تبیین دارد.
رسانه و خانواده اساسی ترین راه جهاد تبیین
یک مدرس وپژوهشگر مطالعات زنان و خانواده که ۱۲ سال در عرصه زن و خانواده پژوهش و تبلیغ کرده می گوید: جهاد تبیین در عرصه رسانه و خانواده اساسی ترین ارکان هستند کارکردهای عفاف و حجاب باید در رسانه ملی و در کتب درسی ما به آن توجه شود اما ما در سانه ملی اغلب می بینیم که در برنامه ها و فیلم های آن افرادی که شیک پوش و امروزی هستند را افرادی کم حجاب و افرادی که حجاب دارند در برنامه های خود از طبقه فقیر معرفی می کند حتی خدمات اجتماعی داده شده بیشتر به سمت این امر رفته که افراد و خانواده ها از مدها تقلید کنند. درآموزش و پرورش هم از زیست عفیفانه و تمرکز و توجه بر مسائل عفاف و حجاب در کتب درسی غفلت شده است .
میر جعفری با بیان اینکه در زمینه تفهیم عفاف و حجاب قدمی برنداشته ایم می افزاید: ما همیشه کلمه عفاف و حجاب را در پشت تریبون ها می شنویم اما در عرصه های اجتماعی، ساختارهای اداری و ساخت مسکن هیچ پیوستی با زیست عفیفانه وجود ندارد.
به گفته وی؛ جهاد تبیین در فرهنگ سازی عفاف وحجاب در جامعه نقش مهمی دارد؛ در رسانه با زبان هنر می توان شاهد تاثیر مثبت آن را دید صداو سیما و سینما، شبکه های اجتماعی در این زمینه نقش تبیین گری خوبی دارند هم چنین مطبوعات با گزارش ها و زبان قلم خود عفاف وحجاب را تبیین کنند. فرزندی که همه مطالب خود را از فضای مجازی می گیرد مشخص است که اگر فضای مجازی و رسانه بتواند ریشه ها و علل و فلسفه عفاف و حجاب را تفهیم کند و بر تفاوت جنسیتی زن و مرد برنامه ریزی کند و دلائل و فلسفه عفاف و حجاب و آثار آن بر روی خود افراد تبیین نماید تاثیر بسیار مطلوب تری در جامعه خواهد داشت.
جهاد تبیین لازمه نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه
استاد و متخصص پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی در بیان اهمیت جهاد تبیین در فرهنگ سازی عفاف وحجاب می گوید: جهاد تبیین لازمه نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است، اگر جهاد تبیین به درستی، با دلسوزی، خیرخواهانه و اجرای قوانین در جامعه اجرا شود قطعا در مقوله عفاف و حجاب خروجی خوبی خواهیم داشت.در فعالیت های فرهنگی و ارشادی و اجرایی می بایست همسویی و هماهنگی در امور اجرایی مدنظر قرار گیرد تا موضوع عفاف و حجاب نهادینه گردد.
حجت الاسلام و المسلمین بهمن وحدتی آراسته در ادامه می افزاید: حفظ حجاب و ملزم بودن به رعایت حیا و شئونات اخلاقی تنها مختص بانوان نیست بلکه مردان جامعه نیز باید در مراودات اجتماعی و نوع پوشش در جامعه، متانت و حیا را در نظر گرفته و از الگوهای نامتعارف که عموماً تولید کشورهای غربی برای ایجاد بی‌عفتی در جوامع اسلامی است، دوری کنند.جهاد تبیین در مسئله حجاب و عفاف ضرورت مهم فرهنگی است که اگر با لبیک گویی به فرامین امام خامنه ای مدظله العالی به درستی و بصورت همگانی انجام گیرد قطعا نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.
وی عنوان می کند: اهمیت جهاد تبیین در حوزه فرهنگی و اجتماعی به مراتب بالاتر از جهاد نظامی و فیزیکی است، این در حالی است که رهبر انقلاب فرمان جهادی صادر کرده‌اند، سوال اینجاست نباید تمامی دستگاه های فرهنگی و اجتماعی در مقوله جهاد تبیین که یک امری ضروری و واجب است لبیک واقعی گفته و شبانه روز برای این مهم وقت بگذارند؟
وحدتی آراسته در ادامه بیان می کند: یکی از ضروریات جهات تبیین توجه داشتن به مسئله نفوذ دشمن بر مسائل تصمیم گیری، مخصوصا در مقوله فرهنگ می باشد و نهایتا با جهاد تبیین، بصیرت و بینش سیاسی مردم و مخصوصا نوجوانان و جوانان ما بالا می رود که باید به این مسئله توجه ویژه داشت.
استاد و متخصص پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی در ادامه گفت وگوی خود می گوید: یکی دیگر از ضروریات در مسئله جهاد تبیین تشکیل کنشگران رسانه ای و فضای مجازی در کشور است و تمامی جوانان و دلسوزان انقلاب باید با نگاه کنشگرایانه در مسئله فضای مجازی و رسانه ورود کرده و به این جهاد لبیک گویند.

  • نویسنده : هیفا پردل