جشن های نیمه شعبان در کشور با نماد مسجد جمکران خودنمایی می کند و برای یک میزبانی شایسته از زائران داخلی و خارجی شهر مقدس قم همه امکانات بسیج شده اند تا به بهترین صورت جشن نیمه شعبان برگزار شود.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ برای شیعیان جشن ها و مراسم های مذهبی و معنوی بی شماری وجود دارد که مهم ترین آن جشن نیمه شعبان که همزمان با ولادت حضرت ولی عصر(عج) است امام دوازدهمی که زنده است و شیعیان و بیشتر ادیان الهی به ظهور او و حکومت عدل او چشم امید دوخته اند .
جشن های نمیه شعبان از بزرگترین جشن های شیعیان و منتظران است که در کشورهای مختلف از جمله عراق با محوریت شهر مقدس کربلا و در ایران اسلامی با نماد مسجد مقدس جمکران در قم حائز اهمیت است مسجدی که در تاریخ و روایت ها نقطه عطفی برای حضور منتظران حضرت مهدی (عج) است .
جشن نیمه شعبان بعد از اجتماع بزرگ شیعیان و مسلمانان در اربعین بزرگ ترین اجتماعات طول تاریخ شیعیان به شمار می رود اما باید پرسید برای منزلت این مسجد مقدس و هم چنین زائران و منتظرانی که مسیرهای طولانی از استان های کشور و حتی کشورهای اسلامی طی مسیر می کنند زیرساخت های مناسبی آماده شده است؟ آیا برای جشن نیمه شعبان که می تواند بذر امید و امیدواری را در دنیای پر تنش امروزی که جهان اسلام با ان روبرو است برنامه های یکپارچه برای میزبانی شایسته تدارک دیده شده است؟
هر چند مدیریت شهری قم و دیگر دستگاههای اجرایی خدمات رسان و انتظامی و نظامی برای میزبانی شایسته از زائران در نیمه شعبان همه امکانات خود را بسیج می کنند شایسته است برای این اجتماع بزرگ که دومین اجتماع بعد اربعین است زیرساخت هایی در بلند مدت برای این مراسم در اطراف مسجد مقدس جمکران مهیا شود.

در قم دیگر خبری از آذین بندی های زیبا و دل انگیز نیست
یکی از قدیمی های شهر قم که از اهالی محله چهارمردان است در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: زمانی در قم جشن نیمه شعبان همه به تکاپو می افتادند وارد کوچه کوچه چهارمردان که می شدیم چند روز مانده به نیمه شعبان پیر و جوان و حتی کودکان در آذین بندی کوچه ها و نصب ریسه های زیبا از هم سبقت می گرفتند مجسمه های زیبا و چراغانی زیبا در کوچه کوچه محله ها حرفی برای گفتن داشت.
سید علی موسوی می افزاید: وارد هر محله ای می شدیم با دیدن آذین بندی ها و چراغانی ها امید و شادی را به دل منتظران و دوستداران حضرت حجت وارد می کرد اما متاسفانه طی سال های اخیر آذین بندی و تدارک برای نیمه شعبان از مردمی به سازمانی تبدیل شده و با ایجاد کمیته های مختلف این جشن کم رنگ شد.

گلایه از ترافیک در بازگشت و ضعف پارکینک سوارها
سید فاطمه نعمتی زاده می افزاید: اگر کسی در سالهای گذشته در شب های منتهی به نیمه شعبان از آسمان قم می گذشت قم را شهری رویایی و بهشتی می دید که همه کوچه ها و خیابان های آن با آذین بندی های نوری، نورانی شده بود ولی امروز هیچ خبری از آن روزها نیست حتی در خیابان های اصلی قم نیز هیچ خبری نیست نیاز است آن آذین بندی ها دوباره احیا شود.
اما یک شهروند قمی عنوان می کند: با توجه به بسیج امکانات برای این مراسم میلیونی ما هر ساله با مشکل و چالش ترافیک و هم چنین پارک سوارها و پارکینگ هایی حداقل برای خودروهایی که از شهرهای دیگر می آیند روبرو هستیم.
سید رضا محمدی می افزاید: باید به طور دائم فکری برای پارک سوارها و پارکینگ های اختصاصی برای این مراسم شود هم چنین در حین بازگشت مردم ساعت ها منتظر اتوبوس و تاکسی هستند با وجود این شلوغی ها باید از ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتری استفاده شود باید در این روز امور تاکسیرانی و اتوبوسرانی همه امکانات خود را بسیج کند.

برنامه ریزی مدیریت شهری برای نیمه شعبان
مدیر منطقه ۵ شهرداری قم با اشاره به مهم ترین برنامه های شهرداری برای نیمه شعبان می گوید: با توجه به این که نیمه شعبان امسال با جشن های نوروزی هم زمان است ما از آبانماه برای برنامه های نیمه شعبان جلساتی را برگزار کردیم و طی جلساتی با توجه به نظرات مردم و مشکلاتی که از سال های گذشته احصا شده برنامه ریزی یکپارچه ای را با شهرداری های مناطق ۸ گانه داشتیم تا برای نیمه شعبان امسال آمادگی داشته باشیم.
رضا رحیمی می افراید: برای بلوار ظهور و انتظار و هم چنین رینگ های مسجد مقدس جمکران مقرر شد با برنامه ریزی در زمینه بار ترافیکی برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم هم چنین حدود ۳ و نیم کیلومتر را از محورهای منتهی به مسجد جمکران را آسفالت کردیم تا مسیری به عنوان مسیر پشتیبان در نظر بگیریم.
به گفته وی، برای راحتی موکب داران و تردد مردم مسیرهای تند رو و کند رو و هم چنین مسیری ویژه برای موکب داران در نظر گرفته شده است با رایزنی با شرکت مخابرات استان شبکه های فیبر نوری برای شبکه های مخابراتی دستگاههای خدمات رسان و موکب داران اختصاص دادیم.

ایجاد ۳۰ چشمه سرویس های بهداشتی به صورت کانکس و ساماندهی سرویس های بهداشتی اطراف مسجد
مدیرمنطقه ۵ شهرداری قم در ادامه با اشاره به لزوم و اهمیت احداث سرویس های بهداشتی در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) و اطراف مسجد بیان می کند: ما برای سرویس های بهداشتی به صورت زیرسطحی بیش از ۴۰ چشمه را با رایزنی با یک پیمانکار در حال آماده سازی هستیم که برای سال آینده به بهره برداری می رسد و برای نیمه شعبان امسال ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی به صورت کانکس در حال آماده سازی هستیم و سرویس های بهداشتی مسجد مقدس هم ساماندهی شده است.
رحیمی می افزاید: در امر چراغانی کارهای مطلوبی صورت گرفته و ۷ کیلومتر تونل نوری به همت سازمان زیبا سازی ایجاد شده است برای بوستان های نرجس و نیایش هم ۱۵۰ چشمه سرویس ساماندهی و ۷ کیلومتر باند رفت وبرگشت هم رنگ آمیزی شده است و فضایی سبز و گل آرایی زیبا در مسیر منتهی به مسجد جمکران هم تدارک دیده شده است.
به گفته وی؛ در زمینه پارکینگ ها هم ۲ بحث مد نظر داریم برای بلند مدت و برای سال های آتی بیش از ۶۰ هکتار مساحت پارکینگ اختصاصی برای راه اندازی در حال رایزنی با پیمانکار هستیم و برای نیمه شعبان امسال از اراضی مردمی استفاده می کنیم با پیش بینی وجود بارندگی با رایزنی صورت گرفته قرار است از مجتمع یاوران حضرت مهدی و مدارس و هم چین زیرساخت خود مسجد برای میزبانی شایسته از زائران استفاده کنیم.

شهر مقدس قم در نیمه شعبان امسال ۴ روز از زائران خود میزبانی می کند
معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم با اشاره به برنامه های نیمه شعبان امسال می گوید: به جای ۲ روز میزبانی ، امسال چهار روز میزبانی از زائران مسجد جمکران در قم خواهیم داشت و با توجه به میزبانی شهر قم از بیش از ۵ میلیون زائر در نیمه شعبان امسال استاندار قم ضمن نظر مساعد برای تعطیلی شنبه موضوع را با وزارت کشور مکاتبه کرده است اما زمان پاسخ آن وزارتخانه مشخص نیست.
ابوالقاسم مقیمی می افزاید: ۳۰۰ مسجد در محلات مختلف استان قم برای برگزاری جشن های نیمه شعبان آماده هستند و شهرداری نیز تجهیزات آذین بندی و پرچم های ویژه این روز را در اختیار مساجد استان قرار می دهد.
به گفته وی؛ شهرداری تهران به صورت ویژه از نظر نیرو و خدمات بهداشتی به یاری شهرداری قم آمده‌است در نیمه شعبان امسال همکاری خوبی از سوی نهادهایی هم چون سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج ، ستاد فرماندهی سپاه و ارتش برای برگزاری جشن نیمه شعبان وجود دارد.

همکاری ۱۹ شهرداری در قم
مقیمی عنوان می کند: ۱۹شهرداری از شهرهای مختلف کشور برای کمک به قم در این استان مستقر شده و به عنوان معین شهرداری برخی ماموریت‌ها در برگزاری جشن نیمه شعبان به آن ها واگذار شده‌است که به صورت مستقیم در تامین خودروهای آتش نشانی و ایمنی مشارکت خواهند کرد.
به گفته این مسئول؛ طبق تمهیدات اندیشیده شده، در بلوار پیامبر اعظم(ص) هیچ خودرو و موتور سیکلتی به جز وسایل امدادی، آتش نشانی، خودروهای امنیتی و مدیریتی تردد نخواهند کرد و کلیه مسیرهای منتهی به رینگ و بلوار پیامبر اعظم(ص)‌ توسط شهرداری از ظهر پنجشنبه مسدود شده و محدودسازی کامل بلوار اتفاق خواهد افتاد.
معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم در ادامه بیان می کند: امسال ۶۰۰ کلاس درس و نمازخانه و هم چنین ۱۰ ورزشگاه و ۷ بقاع متبرک اماده اسکان زائران هستند که ظرفیت پذیرایی ۱۰۰ هزار نفر را دارند تعداد کل پارکینگ‌های تدارک دیده شده برای زائران در ۱۶۰ هکتار از زمین‌های حاشیه مسجد جمکران در نظر گرفته شده است امسال ۵۵۰ موکب ایرانی و ۸۰ موکب غیر ایرانی در زمینه پذیرایی فعالیت دارند.

آماده سازی بیش از ۱۶۰ هکتار جهت پارک خودروهای زائرین در اطراف مسجد مقدس جمکران
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: بیش از ۳ هزار نفر از پرسنل خدماتی، ترافیکی، فضای سبز ، تخلفات شهری آتش نشانی وستادی شهرداری در دو شیفت کاری ۱۲ ساعته همزمان با ایام نیمه شعبان در آماده‌باش کامل هستند.
سید محسن میرهادی با بیان اینکه از ابتدای بهمن ماه ستادهای نه گانه خدمات‌رسانی و اطلاع رسانی با محوریت حوزه معاونت خدمات شهری و سازمان های تابعه و شهرداری مناطق هشتگانه آغاز به کار کرده است افزود: کمیته ۱۱ گانه خدمات شهری ستاد تسهیلات نیمه شعبان با بسیج تمامی عوامل، امکانات و تجهیزات به‌صورت شبانه‌روزی آماده خدمات‌رسانی برای نیمه شعبان هستند.

آماده باش بیش از ۳ هزار نفر از نیروهای شهرداری
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: بیش از ۳ هزار نفر از پرسنل خدماتی، ترافیکی، فضای سبز ، تخلفات شهری آتش نشانی وستادی شهرداری در دو شیفت کاری ۱۲ ساعته همزمان با ایام نیمه شعبان در آماده‌باش کامل هستند.

تامین بیش از ۱۶۰ هکتار پارکینگ
وی با اشاره به آماده‌سازی، تسطیح، تجهیز و خط کشی ۱۶ پارکینگ و پارکسوارهای اطراف مسجد مقدس جمکران بیان کرد: بیش از ۱۶۰ هکتار جهت پارک خودروهای زائرین اعم از سواری و اتوبوس با ظرفیت ۵۰،۰۰۰ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و خودرو سواری و ۴۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت پیرامون مسجد مقدس جمکران و حاشیه بلوار معنوی پیامبر اعظم (ص) تامین شده است.
میرهادی ازآماده‎سازی ۳۷ نمازخانه‎، ۸۵ حمام و ۱۴۶۸ سرویس بهداشتی در سطح قم خبر داد و افزود : ۴۱۲ چشمه مربوط به بلوار پیامبر اعظم (ص) و پیرامون مسجد مقدس جمکران، داخل بوستان‎ها، پارکینگ ها و پارکسوارها می باشد که ۴ سرویس بهداشتی سیار از تهران با توجه به حجم پیش‌بینی زائران ،تأمین نیروهای نگه‌دارنده موردتوجه ویژه قرار گرفته است.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به راه اندازی سامانه غیرحضوری صدور مجوز ایستگاههای صلواتی و مواکب عنوان کرد: جهت رفاه حال متقاضیان و کنترل مستمر بر رعایت موارد ایمنی، ترافیکی، بهداشتی و رعایت نظم و نظافت محیط از درگاه سامانه قمیار می توانند درخواست صدور مجوز ایستگاه صلواتی و موکب را دهند و در سریع ترین زمان ممکن مجوز صادر شود.
وی تصریح کرد: در کنار مباحث مربوط به خدمات شهری و تسهیلات رفاهی زائرین، بهره گیری از ظرفیت فرهنگی و اجتماعی نیمه شعبان در راستای ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت و ایجاد شور و نشاط اجتماعی با محوریت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم برنامه ریزی صورت گرفته است.
میرهادی خاطرنشان کرد: تأمین ایمنی، رنگ‌آمیزی، نصب تابلوهای هدایت مسیر، نصب تابلوهای راهنما، نیوجرسی‌ها، استقرار ماشین‌آلات، تأمین روشنایی و… در پارکینگ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به پیش‌بینی حضور ۴ میلیون زائر در ایام نیمه شعبان در قم، اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌ها در پارکینگ‌ها، از شهروندان تقاضا می‌شود از سرویس تاکسی و اتوبوس برای حضور در حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران استفاده کنند.
وی جمع آوری و انتقال بیش از ۵۰۰ کامیون خاک و نخاله از محوطه اطراف بلوار پیامبر اعظم (ص)، زیرسازی، کوبش و تسطیح و بار ریزی و آسفالت محور پشتیبان (ادامه فاز ۱) بلوار پیامبر اعظم (ص) بطول ۳ کیلومتر، توزیع و پخش آسفالت در حاشیه محور پشتیبان به مقدار ۳۰۰ تن، تهیه رنگ کنیتکس به میزان ۵ تن، آذین بندی از طریق نصب پارچه های الوان و ریسه های رنگی و نورپردازی، احیا و بازکاشت فضای سبز رفیوژ وسط بلوار پیامبر اعظم (ص) بطول ۷ کیلومتر از اقدامات مدیریت شهری در ایام منتهی به مراسم معنوی نیمه شعبان برشمرد.
میرهادی با اشاره به هماهنگی در راستای نصب ریسه های نوری بصورت عرضی در محور بلوار پیامبر اعظم (ص) به طول ۷ کیلومتر برای اولین بار جهت مراسم نیمه شعبان سال جاری و میادین و بلوارهای سطح مناطق ادامه داد: رنگ آمیزی جداول ، مبلمان شهری ، المان های شهری وترافیکی، پیش بینی فعالیت بیش از ۱۸۰ دستگاه اتوبوس در خطوط منتهی به جمکران و خطوط شهری و ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی و خودروی ون در جهت تسهیل عبور و مرور شهروندان و زائرین، فعالیت اکیپ های نظارتی رفع تخلفات شهری، پیش بینی استقرار ۱۸ نقطه غرفه تامین مایحتاج زائرین، تجهیز و آماده سازی کلیه بوستانهای سطح شهر، اجرای سیستم مدیریت یکپارچه در راستای بهبود سیما و منظر شهری، تمهیدات لازم جهت پاکسازی و انتقال زباله و اجرای طرح پاکسازی معابر ورودی و خروجی شهر از خاک و نخاله ساختمانی از دیگر اقدامات شهرداری قم می باشد.

اعلام محدودیت های ترافیکی جشن نیمه شعبان در قم
سرهنگ غلامرضا صدفی اظهار داشت: یکی از بزرگ ترین عملیات های ترافیکی در سطح کشور موضوع پشتیبانی پلیس راهنمایی و رانندگی از جشن های نیمه شعبان در قم است و حجم سنگینی از زائران مسجد جمکران که معمولا یک روز مانده به نیمه شعبان به قم می آیند را تحت پوشش قرار می دهد و هرسال برای این جشن ها در مسجد برخی طرح های ویژه ترافیکی اجرا می شود.
وی ابراز داشت: یکی از نقاط پر ترافیک و گره های ترافیکی در تقاطع خیابان های معلم و سمیه قم است و شهروندان قمی برای حضور در مراسم پیاده روی در بلوار پیامبر اعظم خودروی خود را در این محدوده نیاورند و به صورت پیاده تردد کنند.
صدفی با بیان این که محدودیت های ترافیکی مرتبط با جشن های نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران از ساعت ۱۶ پنجشنبه آغاز خواهد شد گفت: از تقاطع خیابان های سمیه و معلم که ابتدای بلوار پیامبر اعظم محسوب می شود تا میدان آل یاسین(انتهای بلوار پیامبر اعظم) صرفا از ساعت ذکر شده تا پایان مراسم مسجد مقدس جمکران در بامداد یکشنبه هفته آینده برای عبور عابرپیاده خواهد بود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم افزود: مسیر برگشت بلور پیامبر اعظم از میدان آل یاسین تا تقاطع معلم و سمیه صرفا برای اتوبوس ها و به منظور حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است و رفت و برگشت اتوبوس ها در این مسیر انجام می شود.
وی ادامه داد: در بزرگراه خلیج فارس هر سال خودروها از بلوار انتظار تردد می کردند اما امسال با توجه به این که برخی پارکینگ ها حذف شده است لزومی ندارد خودرو در آن رینگ تردد کند. از این رو از میدان بقیه الله(عج) مسیر بسته شده و محدودیت های تردد خودرو تا پل بقیع ادامه خواهد داشت و زائران می تواند در حاشیه پل بقیع از پارکینگ های نیایش و طیبی و یاوران مهدی که در آن مکان، جانمایی شده است استفاده کنند.
صدفی یادآور شد: در صورتی که بلوار خلیج فارس کِشش ترافیک خودروها را در روزهای پیش رو به خصوص شنبه آینده نداشته باشد خودروها از میدان ولی عصر به سمت پارکینگ های حاشیه بلوار شهید کبیری هدایت می شوند.
وی گفت: ورودی مسجد جمکران از سمت خیابان ظهور ۲ پارکینگ بیشتر ندارد و محدودیت ترافیکی از جلوی ۲ پارکینگ این خیابان اعمال می شود ضمن این که در تمام نقاط ورودی به مسجد جمکران، اجازه ورود موتورسیکلت داده نمی شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم با اشاره به لزوم رعایت نکات ایمنی توسط مسافران افزود: از زائران و مسافران عزیز تقاضا داریم هنگام بازگشت از مراسم نیمه شعبان با خستگی رانندگی نکرده و ضمن استراحت کافی به شهرهای خود بازگردند.
وی افزود: برابر آمار، سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو در شب و روز نیمه شعبان وارد شهر قم و محدوده مسجد جمکران شدند که درصدی از زائران طی شب جشن باقیمانده و برخی پس از اقامه نماز و زیارت بامداد روز نیمه شعبان از قم خارج شده اند.
وی در پاسخ به سؤالی در زمینه آمادگی پارکینگ ها در صورت بارش های برف یا بوران که هواشناسی آن را پیش بینی کرده است نیز گفت: اگر بارندگی اتفاق بیفتد چون کف پارکینگ صاف و خاکی است دچار گل و لای می شود و برخی پارکینگ ها در مواقع بارندگی امکان استفاده ندارد.
صدفی گفت: مسافران و زائران با پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری داشته باشند تا شاهد ترافیک روان و سالم و ایمن باشیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم با بیان اینکه پلیس راهور استان قم رتبه دوم را در میزان رضایت مندی مردمی دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۶۰۰ هزار خدمات از جمله شماره گذاری و صدور گذرنامه و غیره به شهروندان عزیز داشتیم.

  • نویسنده : هیفا پردل