شهرداری قم قصد دارد با همکاری دستگاه های اجرایی برای ارتقای وضعیت اقتصادی محلات مختلف قم و ساماندهی مشاغل خانگی بازارچه هایی با نام ریحانه در سطح شهر قم افتتاح کند.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ در زمانی که بیشتر خانواده ها با توجه به وضعیت اقتصادی و هم چنین پایین بودن سرمایه و از سویی مشکلات و موانعی که برای ایجاد یک کسب وکار و مشاغل خانگی و خرد وجود دارد مدیریت شهری در نظر دارد در دل هر محلی بسته به میزان همکاری امام جماعت و بزرگان محله بازارچه هایی را برای ساماندهی کسب و کار و حمایت از مشاغل خانگی فراهم کند این ابتکار می تواند محلات تاریخی و پایین شهر قم را هم توانمند و از سویی در ارتقای اقتصاد مردم محلی به ویژه زنان خودسرپرست تاثیر مثبتی به همراه داشته باشد.
بازارچه های ریحانه در راستای اجرای آیین نامه ماده ۱۶ تحت عنوان قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و حمایت از مشاغل خانگی، تولیدکنندگان کوچک و متوسط و فروشندگان کم سرمایه ایجاد می گردد؛ هم چنین این نوع بازارچه ها برای جهت بهره گیری از ظرفیت های موجود شهری به منظور راه اندازی کسب و کار تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی، فروشندگان کم سرمایه و حمایت از مشاغل خانگی در سطح مناطق کلانشهر قم قرار است با همکاری دستگاههای اجرایی فعالیت کنند.
طبق فراخوان شهرداری متقاضیان بومی و ساکنین استان قم می توانند در صورت داشتن شرایط و انجام فرآیند ثبت نام؛ نسبت به دریافت غرفه خود از مدت زمان حداقل یک هفته و حداکثر ۲ ماه بهره برداری نمایند در حال حاضر به منظور فراهم آوردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط، اتصال فروشندگان کم سرمایه به بازار مصرف برای عرضه کالاهای تولید داخل و نیز حمایت از مشاغل خانگی دارای مجوز فعالیت؛ بازارچه ریحانه شماره ۱ واقع خیابان نوبهار تاسیس؛ و به زودی آغاز به کار خواهد کرد.
شاید سالیانی است که زنان قمی که برای ارتقای سطح اقتصادی خود به مشاغل خانگی فعالیت دارند و یا افرادی که کسب و کارهای خرد و کوچک دارند منتظر ایجاد چنین بازارچه های دائمی بودند که جا دارد دستگاههایی مانند اوقاف و دیگر دستگاههای اجرایی در ایجاد آن همکاری کنند.

بازارچه های محلی؛ امیدی برای مشاغل خرد و کوچک
لیلا بیطرفان بانوی ۶۰ ساله قمی که به دلیل فوت همسر خود بار زندگی و اقتصاد خانواده را بر دوش می کشد در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: بارها به شورای شهر و شهرداری برای ایجاد بازارچه های دائمی برای عرضه و فروش محصولات خود مراجعه کردیم ولی پاسخ مطلوبی ندادند از این که قرار است مدیریت شهری همت کند وبازارچه هایی برای مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد ایجاد کند خوشحالم چون من تولید ترشیجات و سبزی دارم و محصولاتم را به سختی به دست مشتری می رسانم.
مرتضی بابایی هم بیان می کند: با توجه به افزایش هزینه اجاره مغازه و افزایش قیمت گاز و برق و دیگر هزینه ها نتوانستم کسب و کارم را ادامه دهم و گاهی از طریق آشناها اقدام به فروش لباس می کنم امید است شهرداری با ایجاد این نوع بازارچه ها در دل محلات به کاهش بیکاری و ارتقای اقتصاد خانواده ها و محلات کمک کند.
یکی دیگر از شهروندان قمی معتقد است؛ ایجاد چنین بازارچه هایی در دل محلات کارکد بازارچه های سنتی محلات در قدیم را زنده می کند این نوع بازارچه ها نه تنها به محلات روح و تازگی می بخشد باعث افزایش روحیه اجتماعی، ارتقای اقتصادی و همدلی می شود همانطور که کاسبان در گذشته در محلات نقش مهم اجتماعی داشتند از سویی از مهاجرت ساکنان اصلی محلات جلوگیری می کند.

ریحانه، برند سازمان میادین شهرداری قم در حوزه مشاغل خانگی است
مدیر عامل میادین میوه و تره بار شهرداری قم با اشاره به احداث بازارچه هایی به نام «ریحانه» در دل محلات مختلف شهر قم می گوید: ریحانه، برند سازمان میادین شهرداری قم در حوزه مشاغل خانگی است که پس از پیگیری های فراوان، به فضل الهی اولین ریحانه در شرف افتتاح رسمی است و انشاءالله برنامه ما در فاز اول، افتتاح ریحانه در هر منطقه است. و در دراز مدت هم هدفگذاری ما، برای هر محله یک فروشگاه محلی هست که بسته به استقبال ساکنان محله و ابراز تمایل امام محله، تحقق خواهد یافت. البته نقش رسانه، در این مسیر قابل توجه است و ایجاد این مطالبه در بین اهالی هر محله میتواند به این هدف کمک کند.
محسن صادقی امینی در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می افزاید: در حال حاضر، مشاغل هدف ما مشاغلی است که از وام های خود اشتغالی خانگی بهره مند شده اند و به دلیل نداشتن امکان برای عرضه کالای تولیدی خود، مجبورند آن را با قیمت پایین به واسطه بفروشند و واسطه هم با قیمت بسیار بالا، کالا را در بازار عرضه میکند.
به گفته این مسئول؛ ریحانه، در حقیقت حلقه آخر زنجیره‌ی فروش تولیدات مشاغل خانگی است که شهرداری سعی می‌کند آن را تامین کند و در این راه دست همه دلسوزان را به گرمی می‌فشارد. امیدواریم با اطلاع رسانی کامل و ارائه پیشنهادها، در آینده نه چندان دور، شاهد به بار نشستن این تلاش ها باشیم و الگوی خوبی برای سایر کلانشهرها ایجاد نماییم.
وی می افزاید: در حال حاضر، مشاغل هدف ما مشاغلی است که از وام های خود اشتغالی خانگی بهره مند شده اند و به دلیل نداشتن امکان برای عرضه کالای تولیدی خود، مجبورند آن را با قیمت پایین به واسطه بفروشند و واسطه هم با قیمت بسیار بالا، کالا را در بازار عرضه میکند. صنایع دستی هم دقیقاً یکی از کالاهای مد نظر ما هستند یکی از اولویتهای سازمان میادین، راه اندازی بازارچه‌های تولیدات مشاغل خانگی در محله است.

بازارچه هایی برای خودکفایی و افزایش کارکردهای اقتصادی و اجتماعی محلات
مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری قم در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار پردیسان آنلاین در پاسخ به این سئوال که این نوع بازارچه ها چه اهمیتی دارند بیان می کند: اولاً شهرسازی اسلامی، بر محله محوری و مرکزیت مسجد در محله با اختلاط کاربریها در اطراف آن، تاکید دارد. محله در اسلام، واحد پایه‌ی برنامه ریزی شهری است و باید خودکفا باشد. یکی از کارکردهای بازارچه های محله، همین خودکفایی محله است.
صادقی امینی در ادامه عنوان می کند: غریبگی، یکی از آسیب هایی است که امروزه شهرسازی ما را به طور جدی تهدید میکند که در مقابل آن، تعرف یا تعارف که قرآن کریم هم بر آن تصریح نموده است (لتعارفوا) مطرح است. با تقویت حضور شهروندان در مساجد مرکز محله و احداث بازارچه های محلی که عرصه‌ی حضور فعال همه خانواده ها به عنوان فروشنده و خریدار است، شناخت بین اهالی محله افزایش یافته و بسیاری از آسیب های ناشی از غریبگی کاهش می‌یابد.
به گفته وی؛ سومین کارکرد بازارچه های محلی، کمک به اقتصاد خرد و در صورت تعدد آنها در کل شهر، کنترل قیمتها و مبارزه با تورم است. ما در بازارچه ها، قیمت تمام شده برای هر کالا را تعیین می‌کنیم و فروشنده، سود منطقی خواهد برد، “واسطه” از چرخه‌ی کالا حذف، و بدین ترتیب، تورم نیز تا حدودی مهار می شود.

موانع و سنگ اندازیهایی که جلوی احداث بازارچه های ریحانه وجود دارد
مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری قم موانع و مشکلات ایجاد بازارچه های ریحانه را چنین ارزیابی می کند : فقدان نگاه محله محور و نا آشنایی برخی مدیران با آموزه های اسلام در این خصوص است. حتی در اندیشه های فارابی نیز شاهد هستیم که محله را یکی از ارکان شهر میداند ولی متاسفانه، برخی از مدیران، با تکیه بر آموزه های نظام سرمایه داری، احداث مراکز بزرگ تجاری را مهمتر از بازارچه های محلی میدانند و نتیجه‌ی این اندیشه، اضمحلال “محله” در شهرهای بزرگ است؛ شهرداری قم، همواره بر محله‌محوری و پروژه های محلی تاکید داشته و یکی از ماموریت‌هایی که شهردار محترم بر عهده ما گذاشته اند، تقویت ارائه خدمات در سطح محله است.
صادقی امینی می افزاید: پسماندهای ذهنی خود ساکنان محله است که فکر می کنند برای رفع نیازهای خانواده باید از محله خارج شوند. این تفکر، علاوه بر تبعات اقتصادی، افزایش ترافیک در شهر و جدایی اعضای خانواده را هم در پی دارد.
این مسئول از فقدان زمین مناسب برای احداث چنین بازارچه هایی خبر می دهد و می گوید: فقدان زمین های مناسب برای احداث بازارچه است که ما به شدت در حال رایزنی با مدیران دستگاههای اجرایی مانند اوقاف، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش و خصوصاً ائمه جماعات هستیم تا بتوانیم است مشکل را حل کنیم. در صورتی که زمین مناسب در مجاورت یا نزدیکی مسجد محله اختصاص یابد، ما هیچ مشکلی برای تجهیز آن نداریم و آمادگی کامل برای راه اندازی بازارچه در حال حاضر وجود دارد.
گفتنی است؛ به منظور فراهم آوردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط، اتصال فروشندگان کم سرمایه به بازار مصرف برای عرضه کالاهای تولید داخل و نیز حمایت از مشاغل خانگی دارای مجوز فعالیت؛ بازارچه ریحانه شماره ۱ واقع خیابان نوبهار تاسیس؛ و به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

  • نویسنده : هیفا پردل