شهرداری اصفهان نهاد بزرگی است که با تکیه بر ارتباط تنگاتنگ با عموم جامعه، می‌تواند از طریق مردمی کردن اقتصاد، نقش مؤثری در تحقق شعار سال ایفا کند؛ مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا نقش این سازمان در راستای تحقق شعار سال را تشریح کرد.

به گزارش پردیسان آنلاین، بیش از یک دهه است که رهبر معظم انقلاب در مورد مسائل اقتصادی سخن می‌گویند و تاکید دارند که علاوه بر فعالیت‌های خوب انجام شده، نقطه ضعف اساسی کشور عبارت است از مسئله اقتصاد و باید در این زمینه‌ها فعال عمل کنیم.

نخستین شعار سالی که با محوریت اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، سال ۱۳۹۰ با عنوان «جهاد اقتصادی» بود و پس از آن به تناوب و بیشتر این موضوع محور شعار هر سال قرار گرفت تا خط مشی کشور مشخص شود.

با توجه به اینکه شعار سال، جهت‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و حرکت عموم کشور در بعد حکمرانی و مردمی را مشخص می‌کند، نقش مهمی در حوزه‌های مختلف ایفا می‌کند و تمام فعالیت‌های کشور به این سمت حرکت خواهد کرد.

در سال‌های اخیر در زمینه اقتصادی گاهی خوب جلو رفتیم و گاهی ضعیف عمل کردیم و با توجه به اینکه اقتصاد به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده، پیگیری این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بر مشارکت مردمی تاکید دارد و با توجه به لزوم توجه به مسائل اقتصادی و مشارکت مردم در این زمینه، شعار سال ۱۴۰۳ از سوی رهبری «جهش تولید با مشارکت مردم» مطرح شد تا مانع‌زدایی از مسیر فعالیت کسانی که می‌خواهند وارد اقتصاد به‌ویژه حوزه تولید شوند، انجام و مسائل اقتصادی که ارتباط تنگاتنگی با تولید دارد نیز حل شود.

استعداد، توان و ظرفیت‌هایی در زمینه تحقق شعار سال وجود دارد که یکی از آن‌ها ظرفیت‌های حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها است؛ سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان به‌عنوان خط مقدم ارتباط این نهاد شهری با سرمایه‌گذاران، در زمینه تحقق شعار سال نقش بسزایی خواهد داشت.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار پردیسان آنلاین با مسعود حیدری، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در رابطه با نقش این سازمان در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ است.

اهتمام مدیریت شهری برای تحقق شعار سال/«مهار تورم و جهش تولید» با تقویت زیرساخت‌های اقتصادی

پردیسان آنلاین: با توجه به نام‌گذاری ۱۴۰۳ به «جهش تولید با مشارکت مردم» انجام چه اقداماتی از سوی شهرداری اصفهان می‌تواند در تحقق آن تأثیرگذار باشد؟

حیدری: «جهش تولید با مشارکت مردم» عنوان برگزیده سال ۱۴۰۳ توسط مقام معظم رهبری است؛ عنوانی که همچنان تمرکز اصلی کشور را بر رفع مشکلات اقتصادی قرار داده است تا با محور قراردادن تولید، رشد و توسعه کشور را با مشارکت مردم محقق کند.

انتخاب حکیمانه این عنوان بیانگر اهمیت نگاه ویژه به مقوله تولید و نقش کلیدی مردم و مشارکت آحاد جامعه در تحقق این هدف بزرگ ملی است و نشان از آن دارد که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، راه تعالی کشور را در گرو مشارکت مردم جست‌وجو می‌کند؛ کلیدواژه‌ای که باید در سال ۱۴۰۳ مورد توجه تمام مسئولان در بخش‌مختلف قرار گیرد و با استعانت از آن چشم‌انداز و استراتژی حرکت خود را مشخص کنند.

رویکرد مدیریت شهری ششم اصفهان جذب مشارکت حداکثری مردم در تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های شهری است

شهرداری اصفهان نهاد بزرگی است که با تکیه بر ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با عموم جامعه، می‌تواند از طریق مردمی کردن اقتصاد، نقش مؤثری در تحقق این شعار ایفا کند و با پشتوانه همراهی بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی و مشارکت و سرمایه‌گذاری آن‌ها در پروژه‌های مختلف شهری گام‌هایی پایدار برای توسعه شهر بردارد.

رویکرد مدیریت شهری ششم اصفهان جذب مشارکت حداکثری مردم در تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های شهری است و باید توجه داشت که به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و متولی اداره شهر، باید با مشارکت فعالان اقتصادی و دعوت از بخش خصوصی، زمینه مشارکت شهروندان در اداره درست شهر را فراهم کند.

شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب شده است و امروز کشور ما در شرایطی خاص قرار دارد و مقام معظم رهبری به بهترین شکل این شرایط را درک و راهکار برون‌رفت از مشکلات را نمایان کردند.

ظرفیت سرمایه‌گذاری در شهر اصفهان افزایش یافته است

پردیسان آنلاین: شعار سال در برنامه‌ها چه جایگاهی دارد؟

حیدری: با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ توسط مقام معظم رهبری که «جهش تولید با مشارکت مردم» را به‌عنوان سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی انتخاب کردند، یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اجرایی در جذب مشارکت مردم برای توسعه شهر، مجموعه ارکان مدیریت شهری است و ضرورت دارد با تعریف درست سهم خود در تحقق شعار سال است و همواره برنامه‌ها و اقدامات اجرایی و عملیاتی شهرداری اصفهان با این رویکرد بازتعریف و بازطراحی می‌شود.

شهرداری‌ها یکی از نهادهای عمومی با توان مالی بالا و ظرفیت‌های متعدد، قادر هستند فضای لازم را ایجاد کنند و اجازه دهند با درایت فعالان اقتصادی، حجم فعالیت‌های توسعه‌ای شهر گسترده شود؛ در واقع آنچه ضامن ایجاد یک شهر پویا است در هم‌افزایی بخش عمومی و بخش خصوصی هر شهر نهفته است و ثمره این مشارکت دوطرفه، در نهایت به نفع شهر و شهروندان تمام خواهد شد.

از سوی دیگر، تقویت زیرساخت‌ها با رویکرد اقتصاد شهری، موجب مهار تورم و جهش تولید خواهد شد؛ به‌عنوان مثال رشد سیستم حمل‌ونقل عمومی، تقویت بخش مسکن، توجه ویژه به تولیدات داخلی و فرایندهای دانش‌بنیان، تولید و اشتغال شهر را افزایش می‌دهد یا تقویت توان کارآفرینی که در گروه مشارکت عموم مردم است، زمینه جهش پایدار شهر را فراهم می‌کند.

شهرداری اصفهان سال‌ها است که در این مسیر گام برداشته است، به‌ویژه سال گذشته، افزایش چشمگیر پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری در شهر اصفهان را شاهد بودیم که نشان می‌دهد ظرفیت سرمایه‌گذاری در شهر اصفهان افزایش یافته است و اعتماد سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان در پروژه‌های شهری به نهاد متولی اداره شهر، یکی از مهم‌ترین دلایل رغبت برای افزایش سرمایه‌گذاری آن‌ها بوده است.

سال گذشته رشد بسیار خوبی در پروژه‌های شهری اصفهان شاهد بودیم که اثرات آن شهر اصفهان را متحول خواهد کرد و شهروندان نتایج اجرای این آن‌ها را در آینده مشاهده خواهند کرد؛ برای هر پروژه‌ای که فراخوان آن توسط شهرداری اعلام می‌شود، ده‌ها سرمایه‌گذار اعلام آمادگی می‌کنند و رقابت برای گرفتن هر طرح مشارکتی بسیار افزایش یافته است و هیچ پروژه‌ای نیست که استقبال کننده نداشته باشد.

اهتمام مدیریت شهری برای تحقق شعار سال/«مهار تورم و جهش تولید» با تقویت زیرساخت‌های اقتصادی

پردیسان آنلاین: چه مسیری برای مشارکت در پروژه‌های شهری طی می‌شود؟

حیدری: پس از ارائه طرح‌ها از سوی سازمان‌ها، مناطق یا کارگروه‌های مختلف شهرداری اصفهان، ابتدا امکان‌سنجی محل، انجام و تمام اسناد و مدارک تکمیل و مجوزهای لازم از شورای اسلامی شهر دریافت می‌شود و در نهایت پروژه آماده ارائه به سرمایه‌گذار می‌شود.

در ادامه از طریق فراخوان در وبگاه امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها و روزنامه‌های کثیرالانتشار ملی و محلی، پروژه‌ها به اطلاع عموم می‌رسد و سوابق اشخاص حقیقی و حقوقی که به منظور مشارکت در اجرای پروژه اعلام آمادگی کردند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در نهایت پس از تعیین سرمایه‌گذار، آورده‌ها بررسی و درصد سهم دو طرف مشخص می‌شود و در نهایت طی بازه زمانی شش ماه تمام موارد به استحضار شورای اسلامی شهر می‌رسد و مصوبات لازم دریافت می‌شود.

تسهیلگری ورود بخش خصوصی به پروژه‌های محرک توسعه از رسالت‌های مهم شهرداری است

در این میان، تعریف شاخص‌ها برای شناسایی و اولویت‌بندی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تبیین فهرستی از پروژه‌ها و ظرفیت‌های شهرداری اصفهان به‌منظور مشارکت در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اولویت‌بندی آن‌ها بر اساس ظرفیت‌های موجود در شهرداری و در نهایت تدوین بسته‌های اقتصادی و بسته‌های تشویقی برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی شده، از جمله اهداف کلیدی و راهبردی این سازمان خواهند بود.

یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی که می‌توان مشارکت مردمی را در آن محقق کرد، دعوت از تمام شهروندان و جلب مشارکت آن‌ها در ساختن شهر است؛ بر این اساس تسهیلگری ورود بخش خصوصی به پروژه‌های محرک رشد از رسالت‌های مهم شهرداری است. در واقع زمانی موفق هستیم که مردم پای کار ساخت شهر بیایند، اولویت‌ها را اجرا و زمینه رونق مراکز تجاری، تفریحی و گردشگری را فراهم کنند.

برنامه این سازمان در سال جاری و برای تحقق شعار «جهش تولد با مشارکت مردم» این است که در راستای برنامه‌های اعلام شده شورا و شهردار اصفهان، سازوکاری حقوقی و راهبردی برای جذب سرمایه‌های خرد از طریق مشارکت‌های سه‌جانبه در اصفهان را فراهم می‌سازد که امیدواریم با اجرای آن فصلی تازه در مولدسازی دارایی‌های خصوصی افراد حقیقی که تمکن مالی کافی در بهره‌برداری از زمین و املاک خود ندارند، رقم بخورد.

در این خصوص جلسات متعددی با مدیران شهری و مسئولان سرمایه‌گذاری مناطق پانزده‌گانه برای تسریع امور مربوط به سرمایه‌گذاران برگزار شده و در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان میز خدمتی برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاران در این حوزه راه‌اندازی شده است که می‌تواند در تسریع امور نقش مؤثری داشته باشد.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای مسئولان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مناطق مختلف برگزار شده تا آن‌ها به‌عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی در شهرداری اصفهان، زمینه آشناکردن مردم با موضوعات جدید حوزه‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری را برای عموم شهروندان فراهم کنند.

رمز تحقق شعار سال، هم‌زبانی سایر نهادهای دولتی و همت مردم است

پردیسان آنلاین: کلیدواژه «مهندسی خواسته» که از سوی این سازمان مطرح شده است، به چه موضوعی اشاره دارد؟

حیدری: کلیدواژه «مهندسی خواسته» به‌عنوان راهبرد دیگر سازمان مطرح شده است و رفع مشکلات سرمایه‌گذاران و رسیدن به چارچوب مناسب برای افزایش مشارکت آن‌ها در پروژه‌های شهری در زمره اهداف کلیدی این سازمان است و در صورت مهندسی درست خواسته آنان و ارائه اطلاعات جامع به آن‌ها، قادر هستند با امکانات و سرمایه‌های انسانی و مالی خود، نقش ویژه‌ای در اجرای طرح‌های عمرانی شهر ایفا کنند.

پیشگیری از معرفی و پیشنهاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری دارای ابهام و نواقص در اسناد مالکیتی و شهرسازی با هدف ممانعت از اتلاف وقت و هزینه از سوی شهرداری و سرمایه‌گذار را از رویکردهای مهم این سازمان در این دوره مدیریت شهری است.

به این ترتیب، فرصت‌هایی فراخوان می‌شود که همه موارد قانونی، حقوقی و شهرسازی و سایر موارد مرتبط، شفاف و عاری از هرگونه مشکل و خلل در فرایند سرمایه‌گذاری باشد.

با توجه به ضرورت مشارکت بین نهادی برای توسعه شهر، باید توجه داشته باشیم که هریک از نهادهای دولتی و غیردولتی در شهر اصفهان دارای توان، ظرفیت‌های مختص به خود هستند که اگر با هم‌افزایی یکدیگر و در راستای منافع عمومی و با هدف ایجاد و ارائه خدمات بهتر به شهروندان به تعامل و تفاهم برسند، اتفاقات بسیار خوبی را در تمام بخش‌های شهر رقم خواهند زد و همه از منافع حاصل از آن منتفع می‌شوند.

بدون شک شهرداری بدون مشارکت نهادهای دیگر همچون اداره میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی، اداره ارشاد، صداوسیما و ائمه جمعه و نخبگان قادر به دستیابی به اهداف شهر زندگی نیست و در کنار آن شهروندان نیز یکی دیگر از اضلاع مثلث شهر زندگی هستند و نقش مهمی در این روند ایفا می‌کنند.

تمام کوشش مدیریت ششم شهری از ابتدا، بر آن بوده است تا در ایام خدمت خود در شهر، با وضع قوانین و تسهیل ضوابط و صرف نظر از حقوق مادی شهرداری، تا جایی که منافع عمومی شهر تأمین شود، به ایجاد بسترهای مشارکتی و زمینه‌های همکاری با سایر نهادهای شهر، در تمام امور شهری به‌ویژه گردشگری، تفریحی و نشاط شهروندان، اصفهان را به شهری پویا و زنده برای زندگی تبدیل کند.

آنچه رمز موفقیت و تحقق شعار سال ۱۴۰۳ خواهد بود، همدلی خانواده بزرگ شهرداری، هم‌زبانی سایر نهادهای دولتی، همیاری رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و همت تمام مردم شهر اصفهان است.