چند سالی بود که شهرداری اهواز با تعریف پروژه‌های بزرگ مقیاس و ناتمام ماندن آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد، در دوره جدید مدیریت شهری عزم خود را برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام جزم کرده و بیشتر به سمت اجرای طرح‌های خردمقیاس روی آورده است.

به گزارش پردیسان آنلاین از خوزستان، اهواز یکی از شهرهای بزرگ ایران است که به لحاظ جمعیت در رتبه هشتم و به لحاظ وسعت در رتبه سوم کلان‌شهرهای ایران قرار دارد. اهواز طی سال‌های متمادی با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده که خدمت‌رسانی و توزیع عادلانه در آن شهر را با مشکل مواجه کرده است.

شهرداری هزینه زیادی را برای ارائه خدمات ابتدایی به شهروندان صرف می‌کند و همواره در دوره‌های مختلف مدیریت شهری تلاش شده است تا اتفاقاتی درخور شأن اهواز رقم بخورد، با این وجود این کلان‌شهر همچنان با مشکلات زیادی دست به گریبان است.

پروژه قطار شهری، تقاطع شهید کجباف (چهار شیر) و تقاطع شهید قربانی (دانشگاه شهید چمران) از جمله پروژه‌هایی بود که با هیاهو و تبلیغات فراوان کلنگ‌زنی شد، اما به مرور به داغی بر دل شهر تبدیل شده است.

پروژه قطار شهری هزاران میلیارد پول را زیر زمین خوابانده و تقاطع‌های غیرهمسطح و ناتمام به دلیل مسائل کارگاهی ترافیکی ایجاد کرده است که با اعصاب و روان شهروندان به‌ویژه در ایام گرم سال بازی می‌کند، در حالی که اتوبوس‌ها و تاکسی‌های اهواز یکی پس از دیگری از رده خارج می‌شود و کار به جایی رسیده است که ۹۰ درصد تاکسی‌های اهواز فرسوده و تنها ۸۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر وجود دارد.

اهتمام مدیریت شهری اهواز بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

تاکنون ۲۲۹ دستگاه اتوبوس برای اهواز خریداری شده است

با روی کار آمدن دوره ششم مبنا تعریف نشدن پروژه جدید و تکمیل پروژه‌های ناتمام گذاشته شد.

سیاوش محمودی، عضو شورای اسلامی شهر اهواز به خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار می‌کند: از زمان روی کار آمدن شورای ششم طی دو سال گذشته، اقداماتی در مجموعه شهر و حوزه‌های زیرساختی، عمران، حمل‌ونقل و فرهنگی انجام شده است که قابل مقایسه با دوره‌های گذشته نیست، در این دوره مدیریت شهری و با توجه به نگاه شهردار اهواز به حوزه حمل‌ونقل عمومی، اقدامات خوبی انجام شد، در حالی که این حوزه در گذشته به حال خود رها شده بود.

وی می‌افزاید: اهواز با بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تنها ۸۰ دستگاه اتوبوس فعال داشت، اما در این دوره و با تلاشی که صورت گرفت طی دو قرارداد ۱۲۹ دستگاه و با قرارداد امروز در مجموع تاکنون ۲۲۹ دستگاه اتوبوس خریداری شده است که به مرور وارد شهر می‌شود، با این حال در تلاش هستیم تا پایان این دوره تعداد اتوبوس‌های اهواز به ۶۰۰ دستگاه برسد.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز خاطرنشان می‌کند: آلودگی‌هوا یکی از مشکلاتی است که در دنیا در حال تبدیل شدن به یک بحران جدی است و یکی از راه‌های کاهش آن توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو و اتوبوس است، در واقع نگاه در دنیا به سمت حمل‌ونقل عمومی و پاک است.

محمودی تاکید می‌کند: استفاده از مترو در راستای کاهش آلودگی هوا تأثیر زیادی دارد، پروژه متروی اهواز سال‌ها بلاتکلیف مانده است و بیش از هشت سال حال خود رها شده بود که با تلاش صورت گرفته در نهایت قفل این پروژه در اهواز باز شد و امیدوارم با انعقاد قرارداد جدید، شاهد اتفاقات خوبی برای این پروژه باشیم.

تعداد ماشین‌آلات و تجهیزات خریداری شده در حوزه خدمات شهری با هیچ دوره‌ای قابل قیاس نیست، مسئله قطار شهری یکی از دغدغه‌های جدی شهروندان بود که با ایستادگی شهردار اهواز و مدیریت استان رأی قطعی صادر شد و شهرداری اهواز می‌تواند این پروژه عظیم را فعال کند

وی با تاکید بر اینکه اتوبوس‌های خریداری شده باید در زمان مقرر و سریع‌تر به شهرداری تحویل داده شود، تصریح می‌کند: با توجه به جمعیت اهواز و استاندارد جهانی آن، این کلان‌شهر نیازمند ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس است، در حالی که اکنون نزدیک به ۱۰ درصد از این استاندارد وجود دارد، شهرداری اهواز باید تلاش کند با تأمین منابع و پیگیری تا پایان دوره تعداد اتوبوس‌های اهواز را به ۶۰۰ دستگاه برساند تا حداقل به ۵۰ درصد استاندارد جهانی برسیم.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز عنوان می‌کند: کلنگ بی‌ آرتی در اهواز زده شد، علاوه بر آن در حوزه تاکسیرانی نیز اقدامات بی‌سابقه‌ای در اخذ تسهیلات و نوسازی انجام شده و در محله نخست ۱۰۵ دستگاه و در مرحله دوم ۳۰۰ دستگاه نوسازی شده است، علاوه بر آن ۵۰ دستگاه ون نیز برای شهرداری خریداری شد.

محمودی تاکید می‌کند: در حوزه عمرانی از جمله آسفالت و تکمیل پروژه‌ها اتفاقات قابل توجهی رخ داده و تقاطع غیرهمسطح دانشگاه با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل مدیریت شهری جدید داده شده است تا در کمتر از دو سال تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد، علاوه بر آن پل شهید کجباف که از دو دوره گذشته تاکنون نیمه‌تمام مانده بود نیز به زودی به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه در دو سال ابتدایی دوره ششم شورای اسلامی شهر اهواز ۶۰ زمین ورزشی نوسازی و بازسازی شد، می‌گوید: اصلاح ساختارهای پیمانکاری در حوزه خدمات شهری از اقدامات بزرگ دوره ششم شورای اسلامی شهر اهواز است، چراکه با این اقدام قطار خدمت‌رسانی به ریل خود بازگشته است.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به اینکه تعداد ماشین‌آلات و تجهیزات خریداری شده در حوزه خدمات شهری با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست، تاکید می‌کند: مسئله قطار شهری یکی از دغدغه‌های جدی شهروندان بود که با ایستادگی شهردار اهواز و مدیریت استان رأی قطعی صادر شد و شهرداری اهواز می‌تواند این پروژه عظیم را فعال کند.

محمودی می‌گوید: با روی کار آمدن شورای ششم، ساماندهی ورودی‌های شهر یکی از مهم‌ترین خواسته‌های شهروندان بود، با این حال بر اساس بررسی‌های انجام شده در دو دوره گذشته هیچ مطالعاتی در این زمینه انجام نشده بود، مطالعات و طراحی ساماندهی ورودی‌های شهر با تلاش مدیریت شهری انجام شده است و در مرحله انجام توافقنامه برای آغاز بهسازی و احداث ورودی‌های شهر اهواز هستیم.

اهتمام مدیریت شهری اهواز بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

وضعیت اَبَرپروژه‌های عمرانی شهرداری اهواز در ۱۴۰۳

مهدی مرادحسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز در خصوص وضعیت پروژه‌های اهواز در سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار می‌کند: تقاطع غیرهمسطح شهید کجباف یکی از پروژه‌های ناتمامی بود که تکمیل آن‌ها سال‌های سال به طول انجامید و امروز بخش ال ۴۰۰ و پایانی آن با هزینه ۳۸۷۰ میلیارد ریالی بیش از ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در تلاش هستیم تا برای روزهای پایانی سال با تکمیل آن کام شهروندان را شیرین کنیم.

وی می‌افزاید: سگمنت‌گذاری این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و پس از آن محکم‌کاری، نرده‌گذاری، پیاده‌روسازی و آسفالت و روشنایی آن انجام می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز خاطرنشان می‌کند: وجود رودخانه کارون اهواز یک موهبت است که در هیچ کلان‌شهری چنین ویژگی وجود ندارد و به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر محرک توسعه اهواز کمتر به آن توجه شده است، اما با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید باززنده‌سازی کارون، در دستور کار قرار گرفت.

مرادحسینی اضافه می‌کند: باززنده‌سازی ۱۵ هکتار از رودخانه کارون با اختصاص ردیف در بودجه سال ۱۴۰۲ از دی سال جاری آغاز شد، در این پروژه مواردی همچون اتاق مادر و کودک، سرویس بهداشتی، زمین بازی، پیاده‌رو، پارکینگ، باغ گیاه‌شناسی و مسیر دوچرخه‌سواری پیش‌بینی شده است.

وی ادامه می‌دهد: پروژه باززنده‌سازی کارون تاکنون پیشرفت ۲۵ درصدی داشته، به نحوی که تمام ۱۵ هکتار مدنظر تسطیح شده است، سنگ‌چینی سرویس بهداشتی‌ها، زیرسازی و جدول‌گذاری پارکینگ در حال انجام بوده، زمین ورزشی والیبال و فوتبال ساحلی ۹۰ درصد و زمین تنیس و بدمینتون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اهتمام مدیریت شهری اهواز بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز تصریح می‌کند: تقاطع شهدای غزه در میدان جمهوری یکی از ابر پروژه‌هایی بود که در این دوره مدیریت شهری با بودجه‌ای ۴۵۰۰ میلیارد ریالی به طول ۷۰۰ و عرض ۲۵ متر تعریف شد و از آبان سال جاری فعالیت آن آغاز شده است.

مرادحسینی تاکید می‌کند: این طرح با تلاش انجام شده تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به نحوی برنامه‌ریزی شده است تا در صورت تأمین بودجه طی یک زمان‌بندی دقیق تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار می‌کند: تکمیل پروژه ساختمان جدید شهرداری با بودجه‌ای بالغ بر ۳۲۹ میلیارد ریال از جمله مواردی است که در دستور کار قرار دارد و با تلاشی که انجام شده بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز می‌گوید: در حال حاضر سیستم گرمایشی و سرمایشی آن نصب شده است و در حال اجرای سنگ نمای ضلع شرقی و غربی آن هستیم.

به گزارش پردیسان آنلاین، انتظار می‌رود با رویکرد جدید مدیریت شهری، شاهد تسریع در روند اجرای طرح‌های شهری، حل سریع‌تر مشکلات شهر و تأمین بیشتر رفاه شهروندان اهوازی باشیم.