رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: پیش‌بینی شده در روز میلاد ثامن الائمه (ع) در حرم مطهر امام رضا (ع) و در صحن امام خمینی (ره) ورزش زورخانه‌ای با حضور جمعی از ورزشکاران اجرا شود.

مهرعلی باران چشمه در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: در طی سه سال گذشته به طور میانگین سالیانه ۲۳ زورخانه احداث شده و در حال حاضر ۹۳۳ زورخانه در کشور داریم. برخی زورخانه‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به علت شرایط بد کرونایی بسته شده و همچنان بسته مانده‌اند. قدمت بیشتر زور خانه‌ها بالای پنجاه سال بوده و مشکلاتی در ساختار ساختمانی و تاسیساتی دارند.

وی افزود: از رؤسای هیئت‌های استانی گزارشی در خصوص وضعیت زورخانه‌های هر استان گرفته و در یک گزارش جامع به وزیر ورزش و جوانان تحویل شده است. حدود ۲۴۰ زورخانه به مرمت و بازسازی احتیاج دارد که تقریباً با بودجه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان می‌توان به وضعیتشان رسیدگی شود تا با بهسازی به بهره‌وری برسند.

باران چشمه گفت: در کشور قریب به ۱۴۰۰ شهر وجود دارد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر ۸۰۰ زورخانه فعال در سطح کشور داشته باشیم در ۵۰۰ شهر ما زورخانه وجود ندارد. ورزش زورخانه‌ای، ورزش ملی و مذهبی ایران و مورد عنایت مقام معظم رهبری است. بر هر استاندار و شهرداری فرض است که برای احداث و برپایی زورخانه در هر شهر کمک کنند.

وی تصریح کرد: زورخانه‌ها محل تعلیم و تربیت جسم و روح است. ورزش باستانی با یاد و ذکر خداوند شروع و در انتها به دعا ختم می‌شود. در ورزش زورخانه‌ای مرشد حضور دارد، ذکر گفته و ضرب و موسیقی نواخته می‌شود. همراهی ورزش با این رکن‌ها در دنیا بی نظیر است و نمونه ندارد. به تازگی بعضی از فدراسیون‌های بین‌المللی در تلاش‌اند تا با اضافه کردن موسیقی به ورزش جذب مخاطب داشته باشند.

باران چشمه بیان کرد: ورزش زورخانه‌ای بیش از سه هزار سال قدمتی با سند ملموس ۹۰۰ ساله دارد. ورزش باستانی میراثی از نیاکانمان بوده و امروز ما امانت‌دار آن هستیم. از همه مسئولان کشوری به ویژه نهادهایی که توانایی دارند همچون بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام دعوت می‌کنم که کمک کنند در هر شهر یک زورخانه فعال شود تا فرزندانمان بتوانند در محیطی امن با فرهنگ ولایی و دینی ورزش کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایطی که ورزش زورخانه‌ای دارد، در گذشته اجازه ورود کودکان را به زورخانه‌ها نمی‌دادند، اما در حال حاضر در زورخانه‌ها بچه‌های کوچک در حال یادگیری و ورزش هستند، خانواده‌ها برای اجرای فرزندانشان در زورخانه حضور پیدا می‌کنند. خانواده‌ها باید به زورخانه‌ها بیایند و ببینند که فرزندانشان کجا و با چه شرایطی در حال ورزش هستند.

باران چشمه تصریح کرد: پیش‌بینی شده است در روز میلاد ثامن الائمه (ع) در حرم مطهر امام رضا (ع) ورزش زورخانه‌ای با حضور جمعی از ورزشکاران اجرا شود.