اگرچه پیشرفت تکنولوژی و وجود نقشه‌های الکترونیکی کار را برای مسیریابی، بسیار راحت‌تر کرده است، اما هنوز هم وجود تابلوهای راهنما در معابر سطح شهر، می‌تواند بسیار راهگشا باشد؛ این در حالی است که سالانه تعدادی از این تابلوها بر اثر اصابت ترقه دچار خسارت می‌شود.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به‌ویژه در شب‌ها زمانی که در خیابان‌های سطح شهر عبور کنید با تابلوهای هدایت مسیر و تابلوهای راهنمایی مواجهه شوید که دچار رنگ سوختگی، تخریب نوشته ها و کاهش شفافیت آن‌ها روبرو شده باشید.

«وندالیسم» در لغت به معنای هرج و مرج طلبی ضد شهری، تخریب اموال عمومی و تخریب کنترل نشده اشیا و آثار فرهنگی باارزش است که یک ناهنجار اجتماعی به حساب می‌آید و دلایل متعددی برای آن عنوان می‌کنند.

این پدیده ناشی از رفتاری آگاهانه، تعمدی و غرض ورزانه است که طبق تحقیقات انجام شده، از جمله عوامل تقویت کننده یا ایجاد کننده آن، احساس بی هنجاری، احساس اجحاف، اختلال در روابط و شرایط خانوادگی و آموزشی و تجربه خشونت در کودکی عنوان شده است؛ در قوانین جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی «هر کس به‌طور عمد اشیا منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب یا به هر نحو کلاً یا بعضاً تلف کند یا از کار بیندازد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شود.»

پدیده اجتماعی وندالیسم مبحث جدیدی نیست و با کالبد شهر، مبلمان شهری و بسیاری از ساخته‌های دست معماران منظر و دیگر دست‌اندرکاران فرایند ساخت‌وساز در جامعه ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ تخریب تابلوها و دیوارها با ترقه، نصب بی‌رویه آگهی‌ها، دیوارنویسی‌های متفرقه و وجود اشیای زائد در نمای بیرونی ساختمان از مواردی است که درزمان حاضر موجب خدشه‌دار شدن زیبایی شهر شده است.

از سوی دیگر هرساله شاهد صدمه‌های جدی برای تابلوهای آدرس‌دهی سطح شهر هستیم؛ رخداد ناگواری که در شهر ما توسط تعداد معدودی از شهروندان انجام می‌شود، استفاده از مواد آتش‌زا به خصوص ترقه در مراسم‌های شادی است.

علی اصغر میرزائی، یکی از زائرینی است به قم سفر کرده است و در حال پرسیدن آدرس می باشد می‌گوید: گوشی همراه ساده دارم و توانایی کار کردن با نقشه و مسیریاب‌های جدید را ندارم، به همین خاطر از تابلوهای هدایت مسیر استفاده می کنم ولی گاها مشاهده می شود که وضعیت مناسبی ندارد و به آن ها آسیب وارد شده است. این وضعیت شرایط خوبی برای مسافران هم نیست و باید با کسانی که به اموال شهر آسیب می‌زنند، طبق قانون برخورد شود.

فاطمه سعیدی یکی از اهالی خیابان صدوقی می‌گوید: بیشترین خسارت به تابلوهای شهر هنگام به راه انداختن کاروان‌های عروسی اتفاق می‌افتد، وقتی که افراد شادی‌های لحظه‌ای خود را با زدن ترقه به تابلوهای شهر نشان می‌دهند.

یوسف زمانی یکی دیگر از شهروندان نیز اظهار می‌کند: بعضی افراد با زدن ترقه، بعضی‌ها با نوشتن جملاتی با استفاده از زغال یا اسپری روی در و دیوار خانه‌ها یا مغازه‌های مردم شهر را نازیبا می‌کنند، نمی‌دانم علت این رفتارهای آزاردهنده چیست؟ آیا قانون اجرا نمی‌شود یا شهروندان به خود و قانون احترام نمی‌گذارند؟

وجود علائم ترافیکی و تابلوهای راهنمای مسیر برای راهنمایی و هدایت صحیح رانندگان از قبیل مقصد پیش‌رو مقاصد انشعاب از محور و چگونگی دسترسی به شریان‌های اصلی و فرعی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

با استفاده از این تابلوها می‌توان دسترسی سریع‌تری به مقصد داشت که این امر به سهم خود در کاهش بار ترافیکی معابر و کاهش آلودگی هوا اثرگذار است.

تابلوهای راهنمای مسیر در انواع مختلف پرچمی، جانبی، معلق، کنسولی و صلیبی طراحی و ساخته می‌شود که هر یک از این انواع تابلوها بنا به موقعیت مکانی که قرار است در آن نصب شود به صورت کارشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه طراحی، ساخت و نصب این تابلوها براساس الفبای استاندارد است؛ در هر معبری که نصب شود؛ پیام مورد نظر و سرعت خودرو را با یک زبان مشترک برای رانندگان بیان می‌کند.

اما در این حوزه یک مشکل اساسی وجود دارد که آن هم خسارت وارد کردن برخی شهروندان به تابلوهای راهنمای مسیر است که هزینه‌های زیادی را به شهر تحمیل می‌کند.

انجام این اعمال لذت چندانی ندارند؛ ولی یک هیجان آنی و تخلیه کاذب در فرد به وجود می‌آورد که فرد را برای ارتکاب دوباره این عمل به شدت یا وسعت بیشتر آماده می‌سازد.

از جمله اموری که باعث تشدید و گسترش پدیده «ونداسیم» می‌شود نبود مامور یا به عبارت ساده‌تر نبود بازدارنده‌های بیرونی است. به عنوان مثال یک تابلوی راهنمایی رانندگی در یک جاده خلوت ییلاقی یا یک تابلوی هشداردهنده در جنگل یا کوهستان بیش از تابلوهای سطح شهر در معرض حمله وندال‌ها قرار دارند. هر چند تابلوهای شهری هم در شب هنگام، دست کمی از تابلوهای جاهای خلوت ندارند.

در مجموعه مدیریت شهری قم نصب تابلوهای راهنمای مسیر مانند بسیاری از پروژه‌های ترافیکی بر عهده سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم است و هر ساله مطالعات و نیازسنجی‌های لازم برای اجرای پروژه‌های تابلوهای راهنمای مسیر در نقاط مختلف سطح شهر انجام می‌شود.

کاهش این آسیب‌ها هرچند در دستور کار سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم قرار داشته ولی با توجه به محدودیت منابع و افزایش هزینه‌های سرسام‌آور، این اقدام به‌مرور در حال انجام است، هرچند احتمالاً مجدد در پایان سال با چنین آسیب‌هایی روبرو خواهیم شد.

نصب بیش از ۱۰ هزار متر مربع تابلوی راهنمای مسیر استاندارد

 مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قم درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین گفت: از سال ۱۳۹۴ تابلوهای راهنمای مسیر قم با طرح استاندارد تهیه و نصب گردید و در طول هشت سال گذشته بیش از ۱۰ هزار متر مربع تابلوی راهنمای مسیر استاندارد تهیه و نصب گردیده است.

هزینه حدود ۱۰۰ میلیارد ریالی جهت توسعه و اصلاح تابلوهای ترافیکی و راهنمای مسیر

وی در خصوص بودجه تابلوهای ترافیکی و راهنمای مسیر در سال بیان کرد: در سال های مختلف متفاوت بوده و با توجه به تکمیل تابلوهای راهنمای مسیر سطح معابر شهری در حال حاضر سالیانه هزینه حدود ۱۰۰ میلیارد ریال جهت توسعه و اصلاح تابلوهای ترافیکی و راهنمای مسیر هزینه می شود.

علیرضا خلیلی افزود: فونت ، رنگ و ابعاد تابلوها ، طبق دستور العمل ابلاغی علائم عمودی و افقی ترافیکی وزارت کشور مصوب سال ۱۳۹۷ اقدام می شود که در بخشنامه زمینه رنگ تابلوهای درون شهری و محلی سفید و بزرگراهی سبز رنگ تعیین شده است. جانمایی تابلوها در سطح معابر در کمیته ای متشکل از نیروهای فنی ترافیکی شهرداری و شرکت مهندسی مشاور خدمات ترافیکی و پلیس راهور تعیین می گردد.

وی با اشاره به برنامه های شهرداری قم در خصوص تابلوهای ترافیکی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ با توجه به توسعه تقاطع ها و تونل ها ( تقاطع نماز – شهدای پرواز – شهدای امنیت و تقاطع شهید صدوقی) و معابر اصلی احداثی در سطح مناطق هشت گانه بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال هزینه تهیه و نصب تابلوها راهنمای مسیر پیش بینی شده است که تاکنون بالغ بر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خسارت ۲۰۰ میلیارد ریالی به تابلوهای هدایت مسیر در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری قم با اشاره به خسارات وارده به تابلوهای هدایت مسیر و زیان های وارده به شهر تصریح کرد:در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۲۰ میلیارد و از  سال ۱۴۰۱ تاکنون بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در طول این ایام و بخصوص ایام پایانی سال و چهارشنبه سوری خسارت به تابلوهای راهنمای مسیر و انتظامی وارد شد که برخی به دلیل خسارت کم اصلاح گردید و مابقی به دلیل از بین رفتن شبرنگ تابلو در برنامه اصلاح قرار گرفته است.

وی اجرای طرح های فرهنگی برای کاهش معضلات آسیب به تابلوهای راهنمای مسیر و انتظامی یکی دیگر از اقدامات شهرداری قم بیان کرد و عنوان کرد : در این خصوص نیز اطلاع رسانی ها و طرح های فرهنگی و آموزشی فراوانی صورت گرفته تا شهروندان از پرتاب کردن مواد آتش زا و نوشتن برروی تابلوها جهت جلوگیری از خسارت به بیت المال جلوگیری گردد.

خلیلی قم را یک شهر بین المللی دانست و با تاکید بر نصب تابلوهای هدایت مسیر به زبان ها خارجی بیان کرد: دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور تابلوها به صورت دوزبانه انگلیسی و فارسی می باشد که این امر در طراحی تابلوهای هدایت مسیر مد نظر قرار دارد و در دستورالعمل جدید با توجه به نوع معابر و درجه بندی آن می توان از تک زبانه نیز در طراحی تابلو استفاده کرد که در حال اجرایی شدن می باشد.

  • نویسنده : زهرا ملکوتی شاد