سامانه 137 به عنوان یک رسانه نوین و پلی ارتباطی بین شهروندان قمی و مدیران ومسئولان شهری در کلانشهر قم است که می تواند سازوکاری برای افزایش رضایت مندی نسبت به عملکرد شهرداری باشد.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ با افزایش شهرنشینی و توسعه ساختارهای شهری معضلات شهری هم افزایش می یابد و شهروندان برای پیگیری مشکلات شهری خود ناگریز به پیگیری آن از سوی شهرداری و مدیران شهری هستند که این مهم زمان بسیاری از شهروندان را هدر می دهد .
اما با رشد ارتباطات و از سویی فناوری های نوین ارتباطی رفته رفته شهرها به سمت هوشمند سازی گام برداشته و این عامل سبب شده است که فرد به جای این که ساعت هایی از زمان طلایی خود را برای پیگیری مشکلی در شهرداری تلف کند از طریق این ارتباطات نوین پیگیر مسائل و مشکلات خود شده و گامی رابرای بهبود شرایط شهری که در آن زندگی می کند بردارد.
هرچند کلانشهر مهمی مانند قم که هنوز قدم های زیادی تا تبدیل شدن به یک شهر هوشمند دارد اما از طریق سامانه ی ۱۳۷ که پل ارتباطی بین شهروند قمی و مدیران شهری این کلانشهر است شهروندان به جای این که ساعت هایی برای درخواست مشکل ویا پیگیری یک معضل شهری هدر دهند با یک تماس و یا پیام مشکلات خود را به مدیران شهری خود ارسال می کنند.
سامانه ۱۳۷ درخواست های شهروندان را بدون مراجعه حضوری به شهرداری فقط با یک تماس پیگیری می کند، از مزایای تماس با ۱۳۷ ،‌کاهش ترددهای درون شهری و آلودگی هوا،‌صرفه جویی در وقت و هزینه،‌ارتباطی آسان ، یکسان و شبانه روزی با شهرداری است .
از سویی ؛ شهروندان می توانند موضوع هایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری، حمل ونقل و ترافیک ، فنی وعمرانی، شهر سازی و معماری شهری با تماس با این سامانه سه رقمی مطرح و پیگیر رفع آن ها باشند در زمینه فرهنگی و اجتماعی که بیشتر شامل معضلات جمع آوری و ساماندهی متکدیان، معتادین و کیفیت خدمات مشاوره ای و کیفیت فعالیت فرهنگی و هنری شهرداری و از سویی جمع آوری مکانیزه زباله و نظافت و درخواست برای زیبا سازی و رفع سد معبر اصناف با این سامانه پیگیر شوند.
طبق آمار شهرداری قم در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۲ هزار و ۹۹۰ پیام در این سامانه ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته است شهروندان قمی انتظار دارند با توجه به ظرفیت حوزه فناوری در قم خدمات بیشتری در این سامانه اضافه شود.

نیاز به اضافه شدن خدمات بیشتر در سامانه ۱۳۷
یک شهروند قمی در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: سامانه ۱۳۷ می تواند در مدیریت زمان شهروندان موثر باشد وقتی درخواستی را می توان از طریق سامانه ۱۳۷ پیگیری کرد چرا باید وقت خود را برای حضور در شهرداری هزینه کرد برخی مواقع درخواست هایی از شهرداری داشتیم که جواب گرفتیم اما در مواقعی مانند ساماندهی موش ها به ویژه در خیابان باجک هنوز جواب درستی از شهرداری دریافت نکردیم.
سید رضا محمدی در ادامه عنوان می کند : باید علاوه بر سامانه ۱۳۷ شهرداری با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان سامانه ای برای راهنمایی زائران، نرم افزاری گردشگری آنلاین برای آشنایی گردشگران با ظرفیت های تاریخی و گردشگری قم راه اندازی کند و با توجه به حجم بسیار تماس ها با ۱۳۷ می بایست درخواست های شهروندانی که مهم تر است اولویت بندی شود.

برخی مشکلات بی جواب می مانند
یک شهروند دیگر قمی بیان می کند: چندی پیش از برخی تاکسی ها گلایه و به ۱۳۷ تماس گرفتم از این که قول داده شد که همه تاکسی ها الکترونیکی کرایه را دریافت کنند اما بیشتر تاکسی ها هنوز مجهز به این خدمات نیستند با توجه به این که دو بار درخواست داشتم ولی پاسخی دریافت نکردم برخی تاکسی ها به بهانه نداشتن پول خرد مبلغ بیشتری دریافت می کنند و باید ساماندهی شوند.
به گفته محمد بیطرفان؛ قم یار را هم نصب می کنیم ولی برخی خدمات آن مانند ثبت ملک و دریافت پایان کار آن در گوشی کارکردی ندارند حتی برای پرداخت آنلاین هم برخی مواقع بارگذاری نمی شود انتظار داریم شهرداری که نخستین دستگاهی است که در استان بیشتر فعالیت های خود را آنلاین و غیر حضوری گسترش داده نسبت به درخواست های شهروندان به ویژه در مناطق کمتر برخوردار جوابگو باشند.
فاطمه السادات طاهریان می افزاید: من ساکن میدان امام حسین (ع) در نیروگاه هستم برخی کوچه ها در آن خاک و نخاله های بسیاری است که جمع آوری نشده است.

۱۳۷ پلی برای ارتباط با مدیران شهری
یک بانوی قمی معتقد است؛ وقتی می توان با یک تماس پیگیر مسائل شهری شد چرا وقت خود را در ادارات و شهرداری های مناطق تلف کنیم هم چنین این سامانه باعث می شود ترافیک را کم تر کند ۱۳۷ پل ارتباطی بین شهروند و شهرداری است تا مسائل خود را بازگو کند شاید مدیران شهری قدرت آن را ندارند تا بر همه معضلات شهری نظارت کنند با یک تماس می توان هم شهرداری را از معضلات با خبر کرد و هم در بهبود وضعیت شهر کمک کرد.
مهدیه فاضلی می گوید: از مدیریت شهری تقاضا داریم این سامانه را بیشتر به روز رسانی و خدمات دیگری به آن اضافه کنند شهر قم با توجه به جایگاه خوبی که در حوزه آی تی دارد می تواند مطلوب به سمت شهر هوشمند قدم بردارد اگر مدیران شهری ارتباط خوبی را با نخبگان فناوری اطلاعات داشته باشند.

سرگذشت سامانه ۱۳۷ از گذشته تا امروز
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری قم می گوید: سامانه ۱۳۷ شهرداری کلانشهر قم در سال ۸۳ به صورت تماس تلفنی راه اندازی شد شهروند با یک تماس تلفنی مشکلات شهری را بازگو و بعدها از طریق ارسال فکس به شهرداران مناطق و مدیران شهری و سازمان های مرتبط پس از دریافت و پیگیری درخواست مورد نظر با تماس تلفنی نتیجه به شهروند مورد نظر منتقل می شد اما در سال ۸۸ به بعد سامانه ۱۳۷ نسخه وب آن راه اندازی شد.
مهدی کلانترزاده می افزاید: در سال ۸۸ این نسخه سامانه راه اندازی و هر روز به روز رسانی می شد تا امروز این سامانه با نرم افزار به روز شده و کاملا پاسخگوی درخواست های مختلف شهری شهروندان است که با یک تماس می توانند پیگیر مشکلات شهری خود باشند.

سامانه ای که پلی ارتباطی بین شهروند و مدیران شهری است
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری قم در ادامه با اشاره به فلسفه ایجاد این سامانه بیان می کند: از مزایای تماس با ۱۳۷ ،‌کاهش ترددهای درون شهری و آلودگی هوا،‌صرفه جویی در وقت و هزینه،‌ارتباطی آسان ، یکسان و شبانه روزی با شهرداری است مرکز ۱۳۷ شهرداری آینه‌ای است که در آن مطالبات مردم از مدیریت شهری بازتاب پیدا می‌کند در مواقع رسانه ای نوین و یا پلی ارتباطی بین شهرووندان قمی و مدیران شهرداری است این سامانه ۳ رقمی فلسفه ایجاد آن ایجاد زمینه برای مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و هدایت رفع مشکلات و معضلات شهری و مدیریت غیر مستقیم بر شهر است و ارتباط مردم با مدیران ارشد شهرداری را آسان تر کرده می کند.
به گفته کلانتر زاده؛ زمانی که شهروندی تماس می گیرد واحد ثبت خبر پیام شهروند را ثبت و در مراحل بعدی درخواست ها تحلیل و طبقه بندی می شود و و با توجه به نوع پیام شهروندان اولویت بندی می شود بحث پیام های فوری و عادی از طریق پیامک و سیستم به مسئول واحد ارسال می شود از سویی پیام های خطرساز هم از طریق سیستم و پیام برای شهرداران مناطق ارسال وبعد از پیگیری جواب به سرعت از طریق بی سیم جوابیه ارسال و مطابقت داده می شود.
این مسئول می افزاید: بعد از ثبت ، درخواست ها بررسی و جواب در واحد بازخورد پیگیری می شود که نتیجه ای داده شده یا خیر؟ اگر پیامی و یا جوابی ارسال شد و شهروند قانع بود که هیچ ؛ اگر شهروند ازجواب و پاسخ مسئول قانع نشد دوباره مشکل پیگیری می شود در نهایت اگر اصرار به پیگیری داشت به واحد پیگیری ویژه ارسال خواهد شد.

مهم ترین ماموریت های سامانه ۱۳۷
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری قم با اشاره به مهم ترین ماموریت های این سامانه می گوید:آسفالت، جدول گذاری، آبیاری درختان، جمع آوری زباله، لایروبی، رفع آبگرفتگی، برف روبی، رفع لغزندگی، نصب پل عابرپیاده، احداث بزرگراه، احداث فضای سبز، نظافت ، سد معبر، جمع آوری متکدیان و هم چنین فروشندگان دوره گرد و غیره را می توان نام برد .
کلانترزاده اظهار می کند: در۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ شهرداری ۲۰۲ هزار و ۹۹۰ پیام ثبت شده داشته که در مقایسه با سال گذشته ۲۲ درصد افزایش افزایش نشان می دهد بیشترین تماس ها شامل ، بحث گروه موضوعی نظافت با ۱۳ هزار و ۸۱۰ درخواست شامل بیشترین درخواست ها است.
به گفته وی؛ قرار است در آینده ثبت فایل صوتی شهروندان و هم چنین در نرم افزار قم یار هم قسمت دیده بان شهر را اضافه کنیم که شهروند با بارگذاری عکس معضل و مشکل شهری را در قاب عکس مطرح کند و قرار است قسمت بازخورد پیام شهروندان به این سامانه اضافه شود .

  • نویسنده : هیفا پردل