به گزارش روز شنبه روابط عمومی تولیت آستان حضرت معصومه، اداره امور بین‌الملل حرم مطهر در این ایام پذیرای زائران بین‌المللی از کشورهای دانمارک، نیوزیلند، هلند، ایتالیا، یونان، تونس، سوئیس، اسپانیا، مکزیک، اتریش، سوئد، آلمان، کلمبیا، لهستان، آمریکا، بلغارستان، پرتغال، فرانسه، عراق، سوریه، لبنان، کویت، پاکستان و هندوستان بوده است. همچنین پذیرش و راهنمایی زائران و […]

به گزارش روز شنبه روابط عمومی تولیت آستان حضرت معصومه، اداره امور بین‌الملل حرم مطهر در این ایام پذیرای زائران بین‌المللی از کشورهای دانمارک، نیوزیلند، هلند، ایتالیا، یونان، تونس، سوئیس، اسپانیا، مکزیک، اتریش، سوئد، آلمان، کلمبیا، لهستان، آمریکا، بلغارستان، پرتغال، فرانسه، عراق، سوریه، لبنان، کویت، پاکستان و هندوستان بوده است.

همچنین پذیرش و راهنمایی زائران و گردشگران خارجی و ارائه تورهای حرم گردی، حرم شناسی و شخصیت شناسی حضرت معصومه با حضور بیش از ۴۰ کارشناس زبان‌دان حرم صورت گرفته است.

از دیگر برنامه‌های اداره امور بین‌الملل، برپایی حلقه‌های معرفت برای زائران بین‌المللی به زبان‌های عربی، اردو و آذری بوده، که هر روز از ساعت ۱۰ الی ۱۴ و ۱۷ الی ۲۲ در صحن صاحب الزمان (عج) به اجرا درآمده است.

همچنین پاسخ‌گویی به مسائل شرعی و اعتقادی زائران غیر فارسی زبان به وسیله کارشناسان اداره امور بین‌الملل آستان فاطمی نیز در ایام نوروز انجام، و این زائران می‌توانند با مراجعه به دفتر این اداره در صحن صاحب الزمان(عج) در دو شیفت صبح و عصر پاسخ سوال‌ها و شبهه‌های خود را دریافت کنند.

۱۱ میز خدمت برای پاسخگویی به سوالات شرعی تشکیل شد

به همت واحد خدمات فرهنگی حرم حضرت معصومه، ۱۱ میز ثابت و سیار پاسخ‌گوی مسائل شرعی و اعتقادی زائران و مجاوران این آستان هستند.

 آستان حضرت معصومه ضمن اعلام این خبر، یادآور شده است: از دیگر خدمات بخش پاسخ‌گویی به مسائل شرعی حرم مطهر، تصحیح قرائت نماز و بیان احکام مبتلابه مردم بین دو نماز از جمله احکام سفر، احکام صله رحم و احکام نظافت و پاکیزگی است که توسط کارشناسان این بخش صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش: کارشناسان مراکز پاسخ‌گویی به سوال شرعی و اعتقادی حرم در دفتر مرکزی در ورودی شبستان امام خمینی(ره) از سمت صحن صاحب الزمان(عج) به صورت ۲۴ ساعته و دفاتر باب السلام، ورودی درب هشت حرم مطهر، رواق علامه مجلسی، مسجد بالاسر، حجره ۱۹ صحن امام رضا علیه السلام و صحن امام هادی علیه السلام از ساعت ۹ تا اذان ظهر و از ساعت ۱۷ تا ۲۲ پاسخگوی زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت(س) هستند.

همچنین یک دفتر پاسخ‌گویی به مسائل شرعی و اعتقادی نیز در ورودی صحن مسجد اعظم از سمت صحن جواد الائمه واقع شده است و احکام بین الصلاتین نیز در نمازهای جماعت مسجد اعظم بیان می‌شود.

موزه فاطمی تلفیقی از فرهنگ باستانی و اسلامی

گنجواره فصلی موزه فاطمی با نمایش سفره هفت سین با اشیاع دوره قاجار علاوه بر نمایش آثار موزه ای، تلفیقی از همزیستی و سازگاری فرهنگ باستانی و اسلامی ایران را به نمایش گذاشت.

گزارش آستان حضرت معصومه حاکی است: در این هفت سین موزه‌ای دوره قاجار یک جلد قرآن خطی نفیس با جلد لاکی، آینه پایه‌دار با قاب نقره‌ای و قاب آینه کوچک، سکه‌های متعلق به دوره قاجار، رحل قرآن با طرح و نقش گل و بوته، چراغ روشنایی از جنس شیشه و بارفتن و دو شمعدان بارفتن، سماور ذغالی مسی، قوری و کاسه چینی و هفت گلدان نقره‌ای حاوی هفت سین در معرض دید عموم قرار گرفت.

این ایده و سبک چینش سفره هفت سین نو و ابتکاری است و با این روش جذاب علاوه بر جذابیت بصری و موزه‌ای، بازدیدکنندگان با پیشینه این رسم ایرانی که با ورود مضامین و آثار مذهبی مثل رحل، قرآن و ادعیه صبغه اسلامی نیز پیدا کرده، آشنا می‌شوند.

طبق اعلام آستان حضرت معصومه، گنجواره فصلی از ابتدای فروردین‌ماه در ورودی موزه فاطمی در تالار عترت جانمایی و به نمایش گذاشته شده و مورد استقبال زائران و بازدیدکنندگان قرار گرفته است./