روزی که برای اولین بار دست دختر ۳ ساله‌اش را گرفت و راهی تنها سینمای شهرشان شد، دلش می‌خواست دخترش هم مثل خود او، خاطرات شیرین سینما رفتن با مادر را در ذهنش حک کند و به خوبی با این فضای جذاب فرهنگی آشنا شود. به خصوص حالا که بعد از مدت‌ها یک فیلم سینمایی کودکانه روی پرده می‌رفت و ممکن بود تا ماه‌ها بعد، دیگر خبری از فیلمی مختص به بچه‌ها نباشد! امروز روز ملی سینماست؛ روزی که یکبار دیگر کمبودهای سینمای کودک را در گوش اهالی فن فریاد می‌زند و از خلاء جدی در این عرصه خبر می‌دهد.

گروه زندگی؛ نفیسه خانلری: سینمارفتن معمولا برای بچه ها جذابیت خاصی دارد و به غیر از خوراکی هایی خوشمزه ای که آن ها را روی صندلی ها میخکوب و برایشان خاطره سازی می کند، می تواند حامل پیام های ارزشمندی هم باشد. مثلا آموختن یک تفریح سالم، همراهی با خانواده در فضایی متفاوت، حضور در اجتماع مردم، ارتباط با محیط های فرهنگی و البته تاثیرپذیری از محتوای یک فیلم. پیام هایی که کودک امروز به شدت تشنه آن است و جای خالی آن در محصولات فرهنگی از جمله سینما به شدت احساس می شود. چه بساکه تاثیرات حاصل از فیلم و پرده جادویی سینما برکسی پوشیده نیست و ما نیز به همین سبب و البته به بهانه روزملی سینما به سراغ «سمیرا طاووسی»؛ کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره رفته ایم تا هم درخصوص نقش فیلم و سینما بر رشد شخصیتی کودکان صحبت کنیم و هم اینکه شرایط فعلی سینمای کودک و بایدهای و نبایدهای این دنیای رنگارنگ را مورد بررسی قرار دهیم.


سمیرا طاووسی کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره

برای آموزش مهارت های زندگی فیلم های اثرگذار نداریم

*به عنوان یک روانشناس و قشری آشنا با نیاز خانواده و کودکان جامعه امروز، می خواهیم پیش از هرچیز برایمان بگویید که فیلم و کارتون چقدر می تواند  در پرورش شخصیت کودکان مان اثرگذار باشد؟

بچه ها از همان اوایل کودکی به شدت با فیلم و کارتون ارتباط برقرار کرده و از آن تاثیر می گیرند. عمق این تاثیر آنقدر زیاد است که شاید قابل بیان نباشد. اصلا یکی از جذاب ترین موارد برای آموزش مهارت های اجتماعی، درمان ترس و اضطراب و حتی افسردگی در کودکان، کارتون و فیلم های متناسب با سن بچه هاست، طوری که حتی من روانشناس هم در جلسات مشاوره خودم به پدر و مادرها پیشنهاد می دهم که مثلا فلان فیلم را برای اعتماد به نفس بچه یا فلان انیمیشن را برای مدیریت احساسات او بگذارند اما مساله اینجاست که متاسفانه خوراک لازم وجود ندارد و نمونه ایرانی خیلی کم است و ما مجبوریم آثار خارجی را به والدین پیشنهاد دهیم که البته نمونه خارجی هم طوری که ما انتظار داریم، پاسخگو نیست.

 

*یعنی تا این حد با فقر فیلم اثرگذار کودک مواجه هستیم؟

متاسفانه همین طور است و فیلم هایی وجود ندارند که بتوانیم آن ها را برای آموزش مهارت های مختلف به خانواده ها پیشنهاد بدهیم. مثلا من می خواهم مهارت اجتماعی به بچه یاد بدهم اما کدام فیلم را باید معرفی کنم؟ با کدام فیلم، دوست یابی یا مدیریت خشم را به بچه را آموزش دهم و با کدام انیمیشن، مهارت حل تعارض را به او بیاموزم؟ متاسفانه پاسخی وجود ندارد چون عملا فیلمی وجود ندارد. ما با کودکان بسیاری مواجه هستیم که دارای لکنت زبان هستند، ماه گرفتگی دارند، از اختلال یادگیری رنج می برند، اعتمادبه نفسشان پایین است و بسیاری موارد دیگر اما متاسفانه به رغم نیاز موجود، فیلم هایی متناسب با این مسائل نداریم که بتوانیم آن ها را به والدین توصیه کنیم تا کودکانشان با دیدن آن ها بتوانند برون ریزی لازم را داشته باشند. ما در تولید فیلم غنی کودک به شدت دچار ضعف هستیم و حتی با آسیب زایی برخی فیلم ها هم دست و پنجه نرم می کنیم.

*با این تفاسیر باید بگوییم که نه تنها فیلم های کودکانه خوب نداریم بلکه با فیلم های بد هم درحال آسیب به کودکان هستیم.

بله. مثلا شبکه نمایش خانگی سریال طنز تولید می کند و معمولا کل خانواده باهم این سریال را می بینند اما در آن سریال، اصطلاحات، عبارات و حتی الفاظ رکیک استفاده می شود که اصلا مناسب بچه ها نیست. متاسفانه این مساله حتی در فیلم های کودکان هم گاها وجود دارد. مثلا فیلمی چون «گل به خودی» اصلا مناسب کودک نیست و فقط اسم کودک را یدک می کشد. خیلی بد است که فیلم کودک می سازیم اما مخاطبش بزرگسال است. این مساله در اکثر کارتون های خارجی نمود ندارد و فیلم سازان به شدت اصول ساخت فیلم کودک را رعایت می کنند، چون می دانند که مخاطب کودک است و نباید بدآموزی داشته باشد. یا مثلا فیلم هایی می سازیم که گریم و جلوه های کامپیوتری اش به قدری پیش پا افتاده است که کودک اصلا نگاه نمی کند و این فیلم ها درمقابل نمونه های هالیوودی که به شدت در جلوه های ویژه، گریم، بازیگرها و داستان باورپذیر و جذاب هستند، محو می شود و متاسفانه دیگر نمی توانیم اهداف تربیتی و فرهنگی خود را تحقق ببخشیم.

 

تا دیر نشده سینمای کودک را دریابیم

*قطعا این کمبودها ناشی از نبود متخصص نیست، زیرا ما در ادوار گذشته فیلم های کودک تاریخ سازی داشته ایم.

دقیقا همین طور است. ما به هیچ وجه با کمبود متخصص در این عرصه مواجه نیستیم اما نیاز به مدیریت و دلسوزی کسانی داریم که دستی در سینمای کودک دارند. متاسفانه خیلی وقت است که ما دیگر کارتونی تاثیرگذار مثل «خونه مادربزرگه» نداریم که مثلا اگر دختر و پسر یک خانه با هم دعوا می کنند نمونه ای مثل نوک سیاه و نوک طلا، آموزش دهنده آن ها باشند؛ یا داستان هایی مثل گلنار را نداریم که بچه ها بتوانند در دنیای تخیلشان خیلی چیزها یاد بگیرند. اصلا کمبود همین فیلم هاست که باعث می شود من مشاور به اولیا بگویم از خودت قصه خلاقانه بساز و برای کودکت بگو تا یکسری مهارت ها را بیاموزد و مثلا ترس او از مدرسه بریزد؛ درحالیکه می شود این ها را با کارتون های جذاب به بچه ها القا و خیلی از معضلات کودک و خانواده را به راحتی برطرف کرد. به واقع ما نیاز به کارتون هایی داریم که شعارهایش گل درشت نباشد و به شکل زیرپوستی اثر خود را بگذارد.

 

*آموزش زیرپوستی از طریق رسانه! به نکته مهمی اشاره کردید، به خصوص الان که بچه ها از هوش بالایی برخوردارند و به راحتی زیر بار هر حرف و توصیه ای نمی روند.

بگذارید یک مثال بزنم. اینکه بیاییم و مدام در گوش بچه ها بخوانیم که مدرسه خوب است و تحصیل بهتر از علم است و غیره، دیگر جواب نمی دهد و نتیجه اش می شود اینکه حالا وقتی این سوال را از بچه ها بپرسی، احتمالا همه آن ها می گویند ثروت بهتر است که این نتیجه پیام های اشتباه و گل درشت ما به کودکان است. به واقع ما با نسلی طرف هستیم که هر حرفی را نمی پذیرد مگر آنکه نمونه عینی آن را ببیند و برایش الگوسازی شود که این هم در قالب فیلم و کارتون، شدنی است. باید فیلم هایی بسازیم که درنهایت جذابیت و بطور غیرمستقیم بتوانیم پیام های مهارت های زندگی و اهمیت تحصیل را به آن ها بدهیم و آن وقت است که دیگر دانش آموز ما برای پاسخ به سوال علم بهتر است یا ثروت؟ بدون وقفه ثروت را انتخاب نمی کند و با تفکر پاسخ می دهد.

 

*با این حساب، محتوای فیلم کودک حرف اول را می زند اما درحال حاضر چه محتوایی لازمه کودک امروز است؟

قبل از آنکه در مورد محتوای فیلم ها صحبت کنیم، باید به یک نکته مهم دیگر اشاره داشته باشیم و آن هم ساخت فیلمی است که کودک بتواند با آن ارتباط برقرار کند. کودکان با فیلمی ارتباط برقرار کرده و درس می گیرند که شخصیت های آن، یکی از ویژگی های واقعی کودکان از جمله لجبازی، دودلی، ترس و … را داشته باشد. درست مثل شخصیت های مدرسه موش ها و شخصیتی مثل کپل که علاقه اش به خوردن افراطی باعث می شد تا همیشه دفتر و کتابش کثیف باشد و کودک به راحتی می آموخت که نباید مثل کپل شهرموش ها باشد. پس می توان فیلمنامه های قرص و قوی نوشت و در عین حال دیالوگ های خوبی هم داشت تا بچه ها بتوانند با آن دیالوگ ها ارتباط برقرار کرده و آموزش ببینند؛ اما در مورد محتوا باید بگویم که الان بچه های ما انگیزه ندارند، پرتوقع هستند، سپاسگزار داشته هایشان نیستند و با هزار و یک مساله این چنینی دست و پنجه نرم می کنند که برای کاهش این ویژگی ها، شدیدا به فیلم ها و فیلنامه نویسان خوب نیاز داریم تا بیایند با کاری فرهنگی، آینده فرزندانمان را نجات دهند.

 

سینمای کودک به همکاری چندجانبه نیازمند است

*یعنی فکر می کنید زنگ خطری به صدا درآمده که با حضور اهالی فرهنگ و سینما می توان آن را خاموش کرد و آینده بهتری را پیش روی کودکانمان قرار داد؟

متاسفانه امروزه آنقدر به پرورش فرهنگ و آموزش مهارت های درست به بچه هایمان بی توجه هستیم که درآینده نزدیک یعنی زمانی که این نسل بزرگ می شوند، نتایج آموزش های غلط و بی توجهی خود را خواهیم دید. بچه ها باید الگوی آموزشی و تربیتی داشته باشند تا فقط راه خود را نروند و براساس یکسری آموزش ها ومعیارها حرکت کنند. سینما در این زمینه نقش مهمی دارد که خب اوضاع فعلی فیلم و سینمای کودک اصلا خوب نیست و خود اهالی فرهنگ نیز به رغم باور این مساله، دست به کار نمی شوند.

 

*قطعا برای رهایی از این شرایط مه آلود، همه باید دست به دست هم بدهند!

همین طور است. ساخت فیلم های خوب و موردنیاز کودک امروز، یک همکاری چندجانبه و تیم فنی قدرتمند را می طلبد؛ یعنی تیمی متشکل از فیلنامه نویس، روانشناس و کارشناسان آموزش و پرورش. ما اگر می خواهیم آینده کودکان این سرزمین را بسازیم باید از ظرفیت های فرهنگی خصوصا فیلم ها و انیمیشن های کودکانه بهره لازم را ببریم. درست مثل کاری که چندسال پیش تیم سیا ساکتی انجام داد و با انیمیشنی بسیار ساده، پیام ها و قواعد راهنمایی و رانندگی را به شکل کاملا زیرپوستی به مردم القا کرد. ما نیز برای آموزش مهارت ها به بچه هایمان به چنین کارهایی نیازمندیم.

 

علایق فرهنگی را در کودکان نهادینه کنید

*خانم طاووسی! حالا که به بهانه روز ملی سینما بطور مفصل درمورد اهمیت و نقش فیلم در رشد شخصیتی کودکان اشاره کردیم، بیایید گفت و گویمان را با یک سوال در مورد سینما به پایان برسانیم. مثلا اینکه بردن کودکان به سینما و حضور آن ها در فضایی فرهنگی چه تاثیراتی می تواند روی آن ها داشته باشد؟

فیلمی که بچه در تلویزیون می بیند یک چیز است و آنچه در سینما می بیند یک چیز دیگر. قطعا سینما با آن فضای جادویی تاریک، صحنه بزرگ و اعجاب انگیزش تاثیر بیشتر و ماندگارتری روی بچه ها دارد. ضمن اینکه برای بچه عادت فرهنگی ایجاد می کند که در نوجوانی، یکی از مهم ترین تفریحاتش سینما باشد و به راحتی با محتوای فرهنگی جامعه ارتباط برقرار کند. مثلا الان پسردلفینی روی پرده است و خانواده ها را تشویق می کنم که به عنوان حداقل چیزی که در سینمای کودک و نوجوان وجود دارد، آن را ببیند. امیدوارم که در این فیلم اصطلاحات بدی که در دهان بچه ها می افتد و والدین را واقعا اذیت می کند، وجود نداشته باشد.

*آیا نیاز است که والدین قبل از بردن فرزندانشان به سینما فیلم ها را واکاوی کنند؟

بهتر است اطلاعاتی از فیلم موردنظر بدست آورند. حتی اگر خودشان فیلم را ندیده اند، در مورد آن تحقیق کنند تا مطمئن شوند که فیلم محتوای بدی نداشته باشد و این اقدام مثبت سینما بردن، به بازدهی منفی نینجامد.

 

 

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید