داشتم فکر می‌کردم آمدن امیرعباس چه فایده ای دارد ؟چطور می‌توانم مدیریت کنم که امیرعباس خسته و اذیت نشود. فکر کردم شاید بهتر است دلواپسی های مادرانه ام را با یک کارشناس کودک مطرح کنم به همین خاطر در این باره با «اعظم فعال» کارشناس کودک گفت وگو یی را ترتیب دادم.

گروه زندگی: خانواده سه نفره ما هم قرار است مثل همه خانواده های دیگر به راهپیمایی روز قدس برود. در این بین پسر کوچک‌مان از همه بیشتر شوق و ذوق رفتن دارد. تازه ۵ سالش شده و این اولین راهپیمایی است که قرار است شرکت کند.کمی قبل‌تر آمد و گفت:« مامان میشه مهدی رو هم با خودمان ببریم؟» مهدی دوست مهدکودکش است.  گفتم مهدی مثل شما بدون مادر و پدرش اجازه ندارد جایی برود، اما با مادرش تماس می‌گیرم و اگر شد همه با هم می‌رویم. تماس گرفتم وقتی موضوع را با خانم حسامی مطرح کردم مخالفت کرد و گفت:«راهپیمایی کار بچه‌ها نیست. اذیت می‌شوند و یا اصلا چه فایده ای دارد که بچه ها در راهپیمایی شرکت کنند؟!» امیرعباس از اینکه مهدی نمی‌تواند همراه ما باشد خیلی ناراحت شد. ناراحتی اش زیاد طول نکشید. همین که چشم‌اش  به تلویزیون  افتاد و آن جمعیت عظیم را که دید. خیلی زود دوباره شوق و ذوق رفتن را پیدا کرد. حرف‌های خانم حسامی ذهنم را مشغول کرده بود. داشتم فکر می‌کردم آمدن امیرعباس چه فایده ای دارد و چطور می‌توانم مدیریت کنم که امیرعباس خسته و اذیت نشود. فکر کردم شاید بهتر است دلواپسی های مادرانه ام را با یک کارشناس کودک مطرح کنم به همین خاطر در این باره با اعظم فعال کارشناس کودک گفت‌وگو کردم آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده ای از این گفت‌وگو است.

 

چطور از فلسطین بگوییم؟

دفتر نقاشی و مداد رنگی بیاورید و با کودک‌تان مشغول کشیدن نقاشی بشوید. به همراه کودکتان چند خانه بکشید و شروع کنید برایش قصه بگویید. کنار هر خانه بچه‌هایی را نقاشی کنید که در حال بازی کردن هستند. به کودکتان بگویید اینجا فلسطین است. برایش به زبان ساده از فلسطین بگویید. از دشمنانی که حق بازی کردن را هم از بچه ها گرفته‌اند. خانه ها را خط خطی کنید و بگویید دشمنان خانه کودکان فلسطینی را خراب کرده اند. از کودکتان بپرسید دوست دارد به بچه‌های فلسطینی کمک کند؟!! بچه ها از بدی خوششان نمی‌آید. وقتی موافقت کرد برایش از راهپیمایی بگویید از اینکه برای کمک به کودکان فلسطینی می‌تواند چه کارهایی انجام دهد. 

چرا باید کودکان را به راهپیمایی ببریم؟

در آیه ۶۰ سوره انفال خدا به مومنان می‌گوید: هر چه نیرو دارید در مقابله با دشمنان به کار بگیرید تا دشمنان خدا را بترسانید و مطمئن باشید که خدا پاداش این کار نیکو را به شما می‌دهد. در این آیه تاکید شده که دشمن باید شناخته شود. پس وظیفه ما به عنوان والدین یک فرزند این است که دشمنان اسلام و افراد ظالم را شناسایی کنیم و آنها را به فرزندان مان بشناسانیم. همچنین آیه تاکید بر ظلم ستیزی دارد و خداوند از ما می‌خواهد که تمام توان‌مان  را در مقابله با دشمنان به کار بگیریم. پس راهپیمایی می‌تواند بستری مناسب برای آموزش ظلم ستیزی، دشمن شناسی و مسئولیت پذیری به کودکان مان باشد. 

 

عکس های راهپیمایی را به کودکان نشان دهید 

از شب قبل عکس ها و تصاویر مربوط به راهپیمایی را به فرزندتان نشان دهید. بچه ها فعالیت‌های جمعی را خیلی دوست دارند. عکس‌های راهپیمایی باعث می‌شود کودک خودش را عضوی از آن اقیانوس خروشان بداند. در نتیجه هم نسبت به شرکت در راهپیمایی مشتاق می‌شود و هم احساس مفید و موثر بودن می‌کند. 

شعارها را با بچه ها تمرین کنید 

قبل از اینکه به راهپیمایی بروید. در خانه و  یا در طول مسیر شعارهایی که در راهپیمایی گفته می‌شود برای بچه هایتان بگویید و باهم تمرین کنید. مشت گره کردن را به کودکتان یاد بدهید و چندین بار باهم تکرار کنید. با اینکار فرزندتان برای شرکت در فعالیت جمعی اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت.

پوشش مخصوص روز قدس!

وقتی کودکان با پوشش مخصوص و جدیدی در جمع می‌روند احساس می‌کنند دیده می‌شود و این احساس برای بچه ها خوشایند است. پس برای فرزندتان سربند، پرچم، چفیه و هر چیزی که نشانی از فلسطین و روز قدس دارد به همراه داشته باشید.  

بچه‌ها را بغل بگیرید

یکی از مشکلات کودکان در راهپیمایی، بازار و مکان های شلوغ این است که در همراهی با بزرگترها فقط پاهای دیگران را می‌ببینند. مثل حرکت در یک جنگل پر درختی که همه درختان آن بلند است و فقط تنه آنها دیده می‌شود و هیچ لذتی برای تماشا ندارد. سعی کنید چند دقیقه یک بار بچه ها را بغل بگیرید تا مسیر راهپیمایی و اطراف شان را ببینند. 

 

از فرزندتان عکس بگیرید 

در مسیر راهپیمایی از فرزندانتان در موقعیت های مختلف عکس بگیرید. بچه ها دوست دارند پس از برگشت این عکس ها را به دیگران نشان بدهند و از خاطره رفتن به راهپیمایی بگویند. می‌توانید عکس ها را به اشتراک بگذارید و یا حتی یک پرینت رنگی از عکس بگیرید و در گوشه ای از خانه، مقابل دید فرزندتان بگذارید.با این کار احساس قدرت به کودک القا می‌شود. 

دعوت کودکانه

گاهی اوقات بچه ها دوستانی دارند که به هر دلیلی مخالف راهپیمایی هستند. سعی کنید به عنوان والدین کودک فضا را طوری مدیریت کنید که به بچه ها بسیارخوش بگذرد تا وقتی از خاطره راهپیمایی برای دوستان شان می‌گویند آنها هم مشتاق شوند در راهپیمایی شرکت کنند. 

 

 قرار نیست کودک شما هم پای شما راه بیاید

قطعا مسیر پیاده روی برای بچه ها سخت است. پدر و مادرها می‌توانند برای بچه ها اسکوتر، دوچرخه یا عصاهای کوچک به همراه داشته باشند. تا بخشی از مسیر را با این وسایل طی کنند. اجازه دهید هر وقت بچه ها خسته شدند کمی استراحت کنند و بشینند. قرار نیست کودک شما هم پای شما راه بیاید. به بچه ها بگویید هر وقت خسته شدند می‌توانند استراحت کنند و مشکلی ندارد. 

به عنوان یک خبرنگار با کودکتان مصاحبه کنید 

در طول مسیر ممکن است فرزند شما افرادی را ببیند که با آنها مصاحبه می‌شود. این تصویر برای کودکتان جذاب است. تلفن همراهتان را بردارید و به عنوان یک خبرنگار با کودکتان مصاحبه کنید. از او بپرسید چه احساسی دارد؟! چه شعار هایی داده است؟! چرا آمده راهپیمایی؟! و… قدرت بیان و اعتماد به نفس کودکتان را با این کار تقویت کنید.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید