محمدحسن رضایی
۱) تلخی این روزها اینقدر هست که انگیزه‌ای برای نوشتنش نیست. اما صحبت‌های یکی از مقامات که به تبیین «مدل جدید براندازی دشمن با استفاده از طبقه فرودستان که محصول حاشیه نشینی و فقر هستند که با فضای مجازی آلوده شدند»، باعث شد تا نوع دیگه‌ای از نگاه حاکمیت به فرودستان رو از دیدگاه یکی از دوستان ایشان، بیان کنم.

۲) تو بحبوحه اعتراضات آبان ماه بود که اتفاقی تو فروشگاهِ محله قدیممون دکتر رو ملاقات کردم. سه دوره نماینده مجلس بوده و از قدیم به حساب دوستی خانوادگی و همکاری با پدرم خوش و بش و گپ و گفتی با من داره. هروقت به هر مناسبتی سعی می‌کرد از من که خبرنگار بودم آمار و اطلاعاتی به دست بیاره و منم همینطور علاقه‌ای داشتم تا خبر یا اطلاعات جدیدی ازش بشنوم.

با آقای دکتر، که حالا از مسئولان بازرسی بیت رهبریه، مشغول تبادل اطلاعات درباره حوادث آبان بودیم. او از موضع حاکمیت و عملکرد نهادها می‌گفت، من از دریافت هایی که از وضعیت کف جامعه داشتم.

بحث بینمون به اینجا رسید که بر پایه مشاهدات مِیدانی‌ام به دکتر گفتم: خیلی از مردم مسئول اصلی این وضعیت رو شخصِ رهبری می‌دونن! دلایل مردم رو برای این دیدگاه شون، شرح دادم و به گزارش‌ها و مستندهای فضای مجازی، ارجاع دادم.

اما واکنش آقای دکتر برام شگفت انگیز بود! ایشون با اَبروی در هم کشیده و خشمِ آشکاری گفت: مردم غلط میکنند !

۳) این جمله کلیدی دکتر رو کنار صحبت‌های اون مقام امنیتی بگذارید! و بعد دوباره برگردید به کلام سردار نجات که گفت: «وظیفه ما بالا بردن تاب آوری مردم است». این یعنی که عملکرد ما درسته و مردم غلط میکنن و وظیفه ما بالابردن تاب آوری مردمه!

۴) چه تحولات ایدئولوژیکی در مبانی نظری اصحاب انقلاب اتفاق افتاده که معنای واژگان در فرهنگ لغت انقلاب تغییر کرده و مرزهای استضعاف جابجا شده!؟ چی شده که کوخ نشینانی که روزی یه تار موی‌ اونها می‌ارزید به همه کاخ نشینان، حالا به “فرودستان” تعبیر ‌میشن!؟

چه تغییر در انقلابیون سابق اتفاق افتاده که دست از شعارها و آرمان‌ها شون کشیدن و گفتار و رفتار طاغوتی به اونها این مجوز رو میده که اگه فرودستان به حاشیه رانده شده‌ و فقیر شده به عدم تحقق شعارها و وعده‌هایی که امامـ شون داد، اعتراض کنند؛ به “براندازی” و “غلط میکنن” متهم می‌شن و باید آموزش ببینن تا وضع موجود رو تحمل کنن!؟

پی‌نوشت: امام خمینی(ره): «به مستضعفان، مستمندان و زاغه نشینان که “ولی نعمت” ما هستند، خدمت کنید.»

  • نویسنده : محمدحسن رضایی