بعد از این که کرونا ویروس قم با سونامی ورود گردشگر ایرانی و خارجی روبرو است اما با توجه به ظرفیت هایی که قم دارد ودر هر مناسب دینی و ملی که مسافرانی را به قم سرازیر می کند به دلیل کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر به ویژه اطراف حرم کلانشهر قم قفل شده و معضلات ترافیکی را به ارمغان می آورد.

به گزارش پردیسان آنلاین؛قم دومین شهر گردشگری و زیارتی کشور به شمار می رود این شهر به واسطه وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س) و هم چنین مسجد مقدس جکران از مقاصد مهم گردشگری مذهبی هم برای زائران ایرانی و هم غیر ایرانی به شمار می رود و طبق آمارها تا قبل از شیوع همه گیری کرونا قم مقصد گردشگری بیش از ۲۰ میلیون گردشگر بوده است .

بعد از این که کرونا ویروس بیش از ۲ سال گردشگری دنیا و شهر قم را زمین گیر کرد با بهبود وضعیت واکسیناسیون و بهبود بحران محدودیت های کرونایی برای سیر و سفر و سیاحت هم برداشته شد و اکنون قم با سونامی ورود گردشگر ایرانی و خارجی روبرو است اما با توجه به ظرفیت هایی که قم دارد ودر هر مناسب دینی و ملی که مسافرانی را به قم سرازیر می کند به دلیل کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر به ویژه اطراف حرم کلانشهر قم قفل شده و معضلات ترافیکی را به ارمغان می آورد.

حال جدای از بحث زائر پذیر بودن قم وجود حوزه های علمیه و مراکز علمی و دینی و از سویی تشرف مجاورین و شهروندان قمی به سمت حرم مطهر حتی در روزهای عادی معضل کمبود پارکینگ به نظر برای خود قمی ها ملموس تر می باشد در حالی که چندین سالی است که مدیران شهری برای آرام سازی و هم چنین اتصال مسجد مقدس جمکران به حرم مطهر پروژه مهم «پارکینگ شرقی حرم» را در دست اجرا دارند که هنوز ساماندهی و تعیین تکلیف آن با ابهاماتی روبرو است .

دومین شهر گردشگرپذیر کشور در طول سال با معضل کمبود پارکینگ روبرو است

محمد علی فاطمی که از شهر تبریز به قم سفر کرده است درباره معضلات شهری قم می گوید: من برای سومین بار به قم سفر می کنم هرچند در حوزه شهر شاهد توسعه و پیشرفت هایی است اما با گذشت چندین سال از سفرهای گذشته ای که داشتم هنوز که هنوزه معضل کمبود پارکینگ به ویژه در اطراف حرم حل نشده است در حالی که این شهر در طول سال میزبان زائران زیادی است.

به گفته وی؛ پارکینگی هم وجود دارد اما از حرم فاصله زیادی دارد و همین فاصله زیاد مشکلات بسیاری را برای مسافران ایجاد کند برای شهری مانند قم که درطول سال زائرانی به آن مشرف می شوند باید چاره ایی برای پارکینگ اندیشیده شود این مشکل شاید تنها مشکل ما نباشد حتی خود شهروندان قمی سالیانی با آن دست به گریبان باشند.

پارکینگ شرقی حرم و ابهامات آن

یک شهروند قمی درباره ساماندهی پارکینگ ضلع شرقی حرم بیان می کند: وضعیت پارکینگ شرقی حرم که در هسته مرکزی شهر قرار گرفته با توجه به تملکات صورت گرفته هنوز با ابهام روبرو است و این امر چهره هسته مرکزی را برای زائران به لحاظ سیما و منظر زشت کرده است مسئولان با توجه به حجم بالای تردد زوار در این محدوده نسبت به ساماندهی آن  با سرعت اقدام کنند.

محمدرضا بهشتی نژاد می افزاید: قم در مناسبت هایی مانند سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و هم چنین نیمه شعبان و در آینده اربعین با حجم تردد بالای مسافر روبرو است جای تاسف دارد که شهری مانند قم با هر مناسبت مذهبی به دلیل کمبود پارکنیگ و حجم ترددها هسته مرکزی آن کاملا قفل شود برای ما سئوال است آینده پروژه پاکینگ شرقی چیست؟

پارکینگ شرقی حلقه اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر شهرداری قم می گوید: بست شرقی تکمیل کننده حرم جمکران به حرم مطهر است و به این دلیل جایگاه مهمی دارد محور حرم جمکران به طول ۷ کیلومتر احداث شده و توسعه شرقی حرم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی سال آینده در آستانه بهره برداری  است و این پروژه متصل کننده حرم مطهر به جمکران و قسمت شرقی است ونقش مهمی در ساماندهی هسته مرکزی و اطراف حرم مطهر خواهد داشت.

علیرضا خاکی عنوان می کند: در صورت پیشرفت برنامه‌های ستاد بازآفرینی در اراضی ۴۸ هکتاری، پروژه بست شرقی را با الگوهایی جدید آغاز می‌کنیم ؛ حرم مطهر حضرت معصومه (س) از ۳ جهت بهسازی شده اما در قسمت شرقی آن و در نقطه اتصال حرم مطهر به سمت مسجد مقدس جمکران هنوزدر شرایط نامطلوب و بلاتکلیف مانده است.

این مسئول در ادامه  با بیان فلسفه و اهمیت احداث پارکینگ شرقی حرم اظهار می کند: پروژه رویکرد آن خدماتی است و فلسفه آن اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران خواهد بود هم کف آن برای ایجاد صحن و بست وجلو خان برای ارتباط با حرم مطهر برنامه ریزی شده که طی سلسله مراتب برای تشرف به حرم طراحی شده است یک صحن و ارتباط با حرم و تامین خدمات ارتباط با زائرین در این گونه فضاها لازم است .

خاکی می افزاید: در طبقه منهای یک پایانه ای در نظر گرفته شده است که برای اتصال حمل و نقل و تاکسی های عمومی به حرم مطهر و بی آرتی پیش بینی شده و دردو طبقه زیرین آن برای تامین پارکینگ حرم پیش بینی شده است پس بست شرقی مختص پیاده و ارتباط برای تشرف زائران و منهای یک پایانه و تبادل سفر و ایستگاه اتوبوس و تاکسی و در طبقات زیرین پارکینگ پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

این مسئول ساخت پارکنگ در هسته مرکزی را نفی کرده و عنوان می کند: در این قسمت بست شرقی تنها راه خروجی، مسیر حرم تا جمکران بوده و از نظر کارشناسی ساخت پارکینگ درست نبوده است و باعث ایجاد گره‌های ترافیکی در این مسیر می شود در خصوص پارکینگ مورد نیاز باید باب جدیدی در حوزه شهری باز شود.

ساخت پارکینگ هزینه های سنگینی برای مدیران شهری به بار می آورد

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهرحضرت معصومه (س) می گوید: در کلانشهری مانند قم برای اتصال به حرم دو نوع پارکینگ برای مجاورین وشهروندان قمی و هم چنین زائران و طلبه های حوزه علمیه  که به هسته مرکزی و بازار و حرم مطهر و حوزه های علمیه باید دسترسی داشته باشند نیاز است طبق مطالعات صورت گرفته ما نزدیک ۱۳۵ روز را روز خاص و ۱۲ روز روز ویژه در قم  داریم که برنامه ریزی تامین پارکینگ برای مجاورین در این روزها بسیار مسئولیت سنگینی به شمار می رود در یکی از پیشنهادهایی که مطرح شده بهره گیری از ظرفیت پارک سوارها است وهمچنین استفاده از ظرفیت منوریل و یا بی آرتی وخط مترو می تواند موثر باشد.

خاکی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار پردیسان آنلاین می افزاید: تامین پارکینگ در هسته مرکزی و نزدیک حرم هزینه های بالایی به دوش مدیران شهری خواهد گذاشت و همین پارکینگ ها خود جاذبه سفر به شمار می رود و باعث شلوغی وترافیک در اطراف حرم خواهند شد در طرح جامع شهرسازی از این امر حذر شده و تاکید بر برنامه ریزی بر آرام سازی در هسته مرکزی شده است.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه احداث پارکینگ عنوان می کند: در وضعیت کنونی احداث هر پارکینگی در هسته مرکزی شهرممکن است تا ۱۰۰ میلیون تومان برای مدیران شهری هزینه داشته باشد و به جای صرف این هزینه های سنگین باید از منوریل و کمربندی و یا پارک سوارها استفاده کرد.

مشکل مالی چالش پروژه پارکینگ شرقی حرم مطهر

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهرحضرت معصومه (س) به چالش اصلی پروژه بست شرقی حرم مطهر اشاره و بیان می کند: مهم ترین چالش این پروژه با توجه به خدماتی بودن این پروژه و در نظر گرفتن خدمات زیرسطحی برای تشرف به حرم؛ تامین منابع مالی است ما طراحی ها را آماده و جمع بندی کرده ایم  و برای تامین منابع طرح به حوزه برنامه ریزی شهرداری ارسال شده است.رویکرد طرح مورد تصویب قرار گرفته که نیاز به سرمایه گذار دارد.

خاکی می افزاید: برای بررسی وضعیت آینده این پروژه زمانبدی در نظر گرفته نشده است و هنوز در قسمت سرمایه گذاری شهرداری تعیین تکلیف نشده است.

  • نویسنده : هیفا پردل