تخلفات موتورسیکلت سواران به‌عنوان یک معضل، به شدت جامعه را تحت تاثیر قرار داده به گونه‌ای که شاهد بی‌نظمی این‌گونه از کاربران در سطح شهر هستیم،

به گزارش پردیسان آنلاین؛با رشد جمعیت، خیابان‌های شهر شاهد حضور پر‌رنگ موتورسیکلت در کنار سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی و شخصی شد. وسیله‌ای که سفر با آن سبب می‌شود زمان را برای کارها دور زد اما به چه ارزشی؛ به ارزش زیرپا گذاشتن حقوق شهروندی و قوانین راهنمایی و رانندگی.
تردد موتورسواران دغدغه امروز شهر ها است. اگر پای صحبت عابران پیاده، رانندگان تاکسی و رانندگان اتوبوس بنشینید بدون استثنا همه از نحوه رانندگی موتورسواران و قانون‌شکنی‌هایشان در شهر و ایجاد بی‌نظمی گلایه دارند.
قانون‌گریزی توسط موتورسیکلت‌سواران روزبه‌روز در حال افزایش است و شاهد گسترش درخواست‌های مردمی و مسئولان با این تخلفات هستیم. در ۸مورد حرکت در خلاف جهت، حرکت در خطوط ویژه، حرکت در پیاده‌رو، عبور از چراغ قرمز، همراه نداشتن مدارک، نداشتن پلاک، مخدوش بودن پلاک و حرکات مخاطره‌آمیز از مهمترین تخلفات راکبان موتورسیکلت می باشد.
یکی دیگر از معضلات موتورسیکلت ها، پارک در محل نامناسب و پیاه روها می باشد که موجب سدمعبر و ایجاد مشکل برای عابران پیاده و خودروهای عبوری می شود.
در همین راستا شهرداری قم با همکاری پلیس راهور قم طرح ساماندهی و جمع‌آوری موتورهای سرگردان در معابر شهری قم به‌منظور بهبود سیما و منظر شهری اجرا نموده است و به گفته مسئولان، به کسبه هسته مرکزی شهر درباره عدم توقف موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روها و معابر شهری تذکرات داده‌شده و ازاین‌پس، این موتورسیکلت‌ها به پارکینگ منتقل می‌شوند.

اجرای طرح ساماندهی موتور‌های سرگردان در هسته مرکزی شهر قم
سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به اجرای طرح ساماندهی و جمع‌آوری موتور‌های سرگردان در هسته مرکزی شهر قم گفت: به‌منظور بهبود سیما و منظر شهری با همکاری پلیس راهور استان در حال اجرا می باشد.
وی با بیان اینکه ۹ پارکینگ ویژه موتور سیکلت در شهر قم با ظرفیت ۲۰۶۵ عدد وجود دارد که ۷ پارکینگ در هسته مرکزی شهر برای توقف موتورها در نظر گرفته‌شده است . بزرگ‌ترین پارکینگ، در منفی ۳ پارکینگ طبقاتی زائر برای موتورسیکلت‌ها پیش‌بینی‌شده است، تا راکبین موتورسوار به‌راحتی بتوانند از چهارراه بازار به منفی ۳ پارکینگ طبقاتی زائر دسترسی داشته باشند.

مشکلات عدم پارک موتور سیکلت ها در محل های مجاز
علی رضا خلیلی با اشاره به آسیب ها و مشکلاتی که موتور سیکلت ها بعلت عدم پارک در محل های مجاز بوجود می آورد بیان کرد: عمده مشکلات بوجود آمده در این خصوص مسدود نمودن مسیر تردد عابرین پیاده و ایجاد اختلال در تردد خودروها و در ادامه آن ایجاد گره های ترافیکی بخصوص در مسیر های اصلی و مکان های پرتردد همچون اطراف حرم مطهر ، بازار ، مقابل مساجد و مدارس علمیه و پاساژها … می باشد .
وی ادامه داد : آسیب دیگری که می توان به آن اشاره کرد برهم زدن سیما و منظر شهری و خلق آشفتگی بصری است . با توجه به آمار های پلیس در خصوص سرقت موتور سیکلت ها می توان امنیت را نیز در این خصوص یک نکته حائز اهمیت برشمرد .

همکاری شهرداری قم و راهور در مباحث ترافیکی
سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تشکر از همکاری راهنمایی و رانندگی با طرح های سازمان ترافیک عنوان کرد: راهور در طرح های ترافیکی به دو صورت مباحث آموزشی و اصلاح رفتار ترافیکی و اعمال قانون و برخوردهای قانونی مشارکت می کند.
وی افزود: برنامه های مشارکتی خوبی در خصوص مباحث آموزشی و اصلاح رفتار ترافیکی با پلیس راهور داشته ایم که باید کمی منظم تر و با برنامه ریزی و تعیین اهداف کوتاه مدت و میان مدت، آن را پیگیری نماییم که از آن جمله می توان به حضور اتوبوس آموزش فرهنگ شهروندی در معابر و اجرای برنامه های آموزشی در مدارس، نمونه اجرای طرحهای مشارکتی انجام شده می باشد.

عوامل اجرای موفق طرح
خلیلی با بیان عوامل اجرای موفق طرح عنوان کرد: نخست ایجاد پارکینگ در محل های یاد شده باید متناسب با نیاز آن باشد که متاسفانه در هسته مرکزی شهر با مشکلات متعدد در خصوص جانمایی و ایجاد پارکینگ های جدید مواجه می باشیم.
وی افزود : مورد دوم ، محل پارکینگ های موتور سیکلت با توجه به حجم کم موتور و قدرت مانور و عبور از موانع، در حد امکان باید در نزدیک ترین محل به مکان مورد نظر باشد تا بیشتر مورد استقبال راکبین موتور سیکلت قرار گیرد.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اجرای طرحهای ترافیکی که مانع ورود موتور سیکلت به پیاده رو ها شود سومین عامل برای موفقیت در اجرای ساماندهی پارکینگ های موتور سیکلت در هسته مرکزی شهر دانست.
وی ضرورت اعمال قانون در خصوص موتور سیکلت های رها شده و متخلف را چهارمین عامل اجرای طرح دانست و عنوان کرد: در برخی از پارکینگ ها که موارد فوق رعایت شده و یا حداقل به بخشی از آن توجه شده است بیشتر مورد استقبال و همراهی شهروندان بوده است. البته در این بین رعایت قوانین و نظم در تردد و توقف موتور سیکلت ها بیشتر به راکبین آنها مربوط می شود که نیازمند رشد احساس شهروندی و مسئولیت اجتماعی ایشان در این خصوص می باشد.

عدم رعایت فرهنگ رانندگی
خلیلی با انتقاد از عدم رعایت فرهنگ رانندگی در بین برخی رانندگان موتور سیکلت گفت: تعدادی از رانندگان موتور سیکلت خودشان را مبرا از قوانین وضع شده راهنمایی و رانندگی می دانند که آمار بالای تصادفات و مصدومیت های بدنی و فوت ، بخوبی نشانگر این موضوع می باشد.
وی بیان کرد : اگر در مکان های ایجاد شده تعداد زیادی موتور سیکلت پارک شده باشد و خارج از آن اولین موتور پارک نماید معمولا مراجعین بعدی نیز از این ناهنجاری تبعیت کرده و شاهد بهم ریختگی و بی نظمی در این خصوص خواهیم بود .
سرپرست سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در پایان خاطر نشان کرد:حضور و نقش رسانه ها بخصوص رسانه های فراگیر در نمایاندن ناهنجاری های این موضوع و اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان،اعمال قوانین موجود و استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی جهت تردد به هسته مرکزی بخصوص مراکز زیارتی ، تجاری و تحصیلی می تواند در کاهش معضلات موثر باشد.

ممنوعیت پارک موتور سیکلت در پیاده رو و پیاده راه ها
سرهنگ حمید عرب لاریمی رئیس پلیس راهور شهرستان قم در گفتگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به اجرای طرح ساماندهی و جمع‌آوری موتور‌های سرگردان در هسته مرکزی شهر قم گفت: تردد و توقف موتورسیکلت ها در پیاده رو و پیاده راه ها برابر مواد قانونی و آیین نامه راهور ممنوع می باشد . لذا با توجه به افزایش تردد و توقف موتورسیکلت در محدوده پیاده راه های اطراف حرم مطهر موجب سلب آسایش شهروندان و زائران و عابران پیاده در این محدوده گردید.
وی ادامه داد: از طرفی توقف موتورسیکلت ها در محل های متفرقه ، پیاده روها مقابل ورودی های به خصوص محل های مخصوص معلولین و جانباران مشکلات زیادی را به وجود می آورد و عدم نظارت و نگهداری موجب افزایش آمار سرقت نیز می گردد.
رئیس پلیس راهور شهرستان قم افزود: در حال حاضر با همکاری دستگاه محترم قضایی طرح پاکسازی پیاده راه های اطراف حرم در حال اجرا می باشد و با همکاری شهروندان و کسبه بازخورد خوبی داشته اما با وجود پارکینگ های مناسب در محدوده ورودی های طرح، استفاده از پارکینگ ها ضعیف و اغلب به پارک موتورسیکلت در حواشی معابر می پردازند.
وی عنوان کرد: با توجه به نزدیکی پارکینگ ها و نظارت در محدوده پارکینگ علاوه بر تامین امنیت موتورسیکلت ها در رفت آمد نیز تسهیل ایجاد می شود به شرط اینکه شهروندان از این ظرفیت ها استفاده کنند و موتورسیکلت های خود در حواشی و پیاده رو های اطراف پارک نکنند.

لزوم ارائه تسهیلات و تخفیفات برای کسبه هسته مرکزی شهر
عرب لاریمی در پایان خاطر کرد: با توجه به اینکه اکثر کسبه اطراف بازار و هسته مرکزی از موتورسیکلت استفاده می کنند نیاز هست جهت ترغیب و تشویق این قشر به استفاده از پارکینگ موتورسیکلت، تسهیلات و تخفیفات خاص و ویژه ای از طرف شهرداری تعلق گیرد.

  • نویسنده : زهرا ملکوتی شاد