دف‌نوازان سراسر ایران در مراسم هزار دف پالنگان استان کردستان گردهم آمدند و هم‌نوازی کردند.

به گزارش پردیسان آنلاین از کردستان، پالنگان از روستاهای دیدنی منطقه جهانی هورامان در استان کردستان است که در فصل بهار زیبایی‌های آن صدچندان می‌شود و گردشگران بسیاری را به سمت خود فرامی‌خواند.

این روستا در ۵۵ کیلومتری شمال‌غرب شهرستان کامیاران و در دره تنگی‌ور قرار گرفته است که خانه‌های آن با سنگ و کاه‌گل به حالت پلکانی ساخته شده است، دور تا دور روستا کوه قرار گرفته است و رودخانه خروشان تنگی‌ور که به رودخانه سیروان می‌پیوندد، از دل روستا گذر کرده و روستا را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم کرده است.

پالنگان سرسبز و بهاری در سی‌ویکمین روز از فروردین ۱۴۰۳، میزبان دف‌نوازان و گردشگرانی از سراسر کشور بود تا بار دیگر فرهنگ و هنر خود را به نمایش بگذارد. روستای پالنگان که این روزها درصدد ثبت خود در سازمان جهانی گردشگری است، مراسم هزار دف را برگزار کرد که با استقبال بی‌سابقه مردم و گردشگران و اهالی فرهنگ و هنر روبه‌رو شده بود.

ابتدا در ورودی روستا مغازه‌های صنایع دستی و خشکبار خاص این منطقه به چشم می‌آمد و در ایوان برخی از خانه‌ها نیز زنان روستا مشغول پخت نان و کلانه (نوعی غذای مختص کردستان) بودند.

کم‌کم که به محل برگزاری مراسم نزدیک می‌شدیم بوی ماهی کبابی تمام فضا را پر کرده بود، چون این روستا دارای مجتمع‌های بزرگ شیلات و پرورش ماهی قزل‌آلا است و ماهی‌های کبابی یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری و از دلایل حضور سالانه جمعیت زیادی از گردشگران در آن است.

برخاستن نواهای عارفانه خانقاه‌های کردستان در پالنگان کردستان

روی همه پشت‌بام خانه‌های پلکانی روستا، دف‌نوازان با لباس‌های رنگارنگ کردی، هم‌نوا با نواهای عارفانه خانقاه‌های کردستان بر ساز دف خود می‌نواختند و صدای دف‌ها در آسمان پیچیده بود.

از سوی دیگر موسیقی طبیعت نیز بر جذابیت این مراسم افزوده بود و صدای رودخانه‌های پرآب، چشمه‌های خروشان و پرندگان نیز آرامش‌بخش این محفل و مکان بود.

از دیگر نکات جالب توجه نیز حضور گردشگرانی از سراسر کشور با لباس‌های محلی خود در این مراسم بود که جلوه خاصی به این فضا بخشیده بودند.

گردشگرانی که به فرهنگ مردم کردستان علاقمند بودند

محمود فرهادی، یکی از گردشگرانی که به همراه یکی از دوستان خود از استان همدان برای شرکت در این مراسم آمده است، به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: به فرهنگ مردم کردستان بسیار علاقه‌مند هستم و از طریق دوستم از برگزاری این مراسم مطلع شدیم و از دیشب به این مکان آمده‌ایم.

وی با بیان اینکه به روستاهای منطقه هورامان بسیار علاقه‌مند است، اضافه می‌کند: بافت طبیعی این مناطق بسیار ارزشمند است و معماری روستاها و خشت به خشت خانه‌های پلکانی در طبیعی‌ترین شکل ممکن است.

فرهادی ادامه می‌دهد: امروز همه مردم با عشق و معرفت و به صورت خودجوش به اینجا آمده‌اند و برایم جالب است که مسائل زیست‌محیطی را نیز رعایت کرده‌اند و زباله نریخته‌اند.

مریم رحمانی نیز که به عنوان یکی دیگر از گردشگران این مراسم به همراه خانواده خود در این مکان حضور به هم رسانده است، به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: شکوه خاص این مراسم ما را مجذوب خود کرد و تاکنون چنین برنامه زیبایی را شاهد نبوده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌تر نیز چندین‌بار به روستای پالنگان سفر کرده بودیم، اما این بار به دلیل برگزاری مراسم هزار دف به این مکان آمدیم.

رحمانی می‌گوید: اگر برنامه‌ریزی و نظم این برنامه بیشتر بود، مردم بهتر می‌توانستند از آن لذت ببرند که امیدواریم سال‌های آتی این مشکلات نیز رفع شود.

حضور بیش از ۳۰ هزار گردشگر در مراسم هزار دف پالنگان

سرانجام برنامه حدود ساعت چهار بعدازظهر شروع می‌شود و کیانوش ثقفی‌نیا، فرماندار کامیاران به عنوان نخستین سخنران این مراسم اظهار می‌کند: روستای پالنگان در شرف جهانی شدن بوده و مراسم هزار دف نیز در راستای ثبت جهانی آن برگزار شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: اگرچه که ثبت جهانی روستای پالنگان امری مهم است، اما حفظ آن مهم‌تر است که باید در این راستا همت خود را به‌کار گیریم.

فرماندار کامیاران تصریح می‌کند: برآورد ما این است که امروز بیش از ۳۰ هزار نفر گردشگر و مهمان در این مراسم حضور یافته‌اند و از اقوام نقاط مختلف کشور در این مراسم شرکت‌کننده داریم.

پالنگان در آستانه ثبت جهانی

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان نیز در سخنانی کوتاه، پالنگان را نگین زیبای هورامان جهانی می‌داند و به همه کسانی که از سراسر کشور در این منطقه حضور به هم رسانده‌اند، خیرمقدم می‌گوید.

وی اضافه می‌کند: وقتی امروز ده‌ها هزار نفر بدون تبلیغات گسترده اینجا حاضر شده‌اند و این تصاویر در تمام رسانه‌های جهان پخش می‌شود، یعنی پالنگان جهانی شده است و ثبت آن نیز در آینده انجام خواهد شد.

در ادامه این مراسم چندین بخش از جمله اجرای ساز نی، تنبورنوازان کرمانشاه و سیاچمانه هورامی به اجرا درآمد و در بخش‌های بعدی دف‌نوازان نیز به اجرای برنامه پرداختند.

دف‌نوازان در چندین بخش با نواهای مذهبی و مدح پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) و تعدادی نغمات عارفانه کردی به اجرا پرداختند که معنویت خاصی به این مراسم بخشیده بودند.

این مراسم پس از حدود دو ساعت به پایان رسید که البته دارای ضعف‌هایی نیز همچون نبود آنتن‌دهی موبایل و اینترنت، بی‌نظمی و تردد حیواناتی همچون گاو در میان جمعیت، ایجاد ترس برای مردم و ترافیک چند کیلومتری در مسیرهای منتهی به مراسم بود.

به گزارش پردیسان آنلاین، دف‌نوازی در منطقه کردستان از دیرباز دارای ریشه و اصالت بوده و از خانقاه‌ها به دل سایر مراسم راه یافته است که می‌توان از تلفیق این هنر عرفانی با ظرفیت‌های گردشگری منطقه، سالانه گردشگران بسیاری را به این استان جذب کرد و حتی درآمدزایی خوبی را نیز برای اهالی آن ایجاد کرد، البته به شرطی که زیرساخت‌های لازم در آن فراهم شود.