پردیسان آنلاین _ همدان: از جاذبه‌های همدان هر چه بگوییم، تمامی ندارد، بناها و اماکنی که تعدادشان به حدود ۲ هزار مورد می‌رسد و برای گفتن از همه آنها مجالی نیست. بناهای تاریخی در همدان در کوچه پس کوچه‌های این شهر جا خوش کرده‌اند و هر یک گواه بخشی از تاریخ است، تاریخی به بلندای […]

پردیسان آنلاین _ همدان: از جاذبه‌های همدان هر چه بگوییم، تمامی ندارد، بناها و اماکنی که تعدادشان به حدود ۲ هزار مورد می‌رسد و برای گفتن از همه آنها مجالی نیست.

بناهای تاریخی در همدان در کوچه پس کوچه‌های این شهر جا خوش کرده‌اند و هر یک گواه بخشی از تاریخ است، تاریخی به بلندای سه هزار سال.

برج قربان؛ افتخار دوران سلجوقی

برج قربان یکی از این اماکن تاریخی است که در گوشه‌ای از یک محله قدیمی در فاصله اندکی از حاشیه جنوبی تپه مصلی و بین خیابان طالقانی و مدنی قرار گرفته و اهالی  هم به خوبی آن را می‌شناسند، این را گردشگرانی که برای دیدن این بنا مراجعه می‌کنند، می‌گویند.

ساختمان برج قربان از نوع مقبره‌های برجی با نقشه دوازده ضلعی بیرونی و درونی، گنبد دو پوش مخروطی به ارتفاع ۱۶ متر است که از ساخته‌های منسوب به سده‌های ششم تا هشتم هجری قمری به شمار می‌آید.

به نظر می‌رسد این بنا مدفن یکی از بزرگان و مفاخر همدان به نام حافظ ابوالعلاء همدانی باشد، اما برخی نیز گفته‌اند، عده‌ای از امیران سلجوقی در برج مدفونند که شاید اشاره به قبور طغرل دوم یا مسعود سلجوقی و یا هر دو باشد.

شیر سنگی، یادگار مادها

در ادامه بازدید از همدان می‌توان آثار تاریخی یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری را نیز مشاهده کرد، جاذبه‌ای که تماشای آن شما را به هزاران سال قبل می‌برد.

از خیابان طالقانی به انتهای خیابان ۱۲ متری سنگ شیر که برسی، در وسط میدان مربع شکل، مجسمه‌ای از شیرسنگی خودنمایی می‌کند. مجسمه‌ای که در زمان مادها ساخته شده و از مهمترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر همدان است.

این مجسمه باستانی از نظر ابعاد ظاهری ۲.۵ متر طول، یک متر و ۱۵ سانتیمتر عرض و یک‌ متر و ۲۰ سانتی متر ارتفاع دارد و در زمان قدیم این شیر به همراه یک مجسمه شیر دیگر که دقیقا مانند همین ساخته شده بود در دروازه شهر همدان قرار داشتند.

عباس‌آباد، بام همدان

مجتمع تفریحی توریستی عباس‌آباد بر فراز تپه‌ای در دامنه الوند و در جوار باغات عباس‌آباد ایجاد شده است که ورودی آن از بلوار ارم است.

این مجتمع دارای تاسیسات اقامتی، تفریحی، پذیرایی، قایقرانی، پیست اسکیت، چایخانه سنتی و مسیر پیاده‌روی است.

خنکای هوای آن و فضای بکر طبیعت در آن به علاوه استخر وسط مجتمع لحظات مفرحی را برای گردشگران ایجاد کرده است که می‌توانند یک روز کامل را در آن گردش و تفریح کنند.

باغ موزه دفاع مقدس، یادگار از مدافعان امنیت

اما در ابتدای بلوار کولاب همدان بزرگترین باغ موزه دفاع مقدس کشور جانمایی شده است، باغ موزه‌ای که طی ۱۳ سال تلاش مداوم، در چند فاز طراحی و اجرا شد و منظر مستندی از هشت سال دفاع مقدس را به نمایش گذاشته است.

اگر چه چوب و سنگ و سیمان نمی‌تواند همه عظمت قطره قطره خون شهیدان را به تصویر بکشد، اما غنیمتی است که یادمان نرود امنیت امروزمان را مدیون چه کسانی هستیم.

هر فضا، هر تندیس هر اسم و جایگاه هر تابلو و هر تصویری در این مجموعه نمایشگر لحظه‌های زیبا و ارزشمند دفاع از سرزمین و خاک پاک ایران زمین است.

همدان زیباست، چه همدان قدیم و چه همدان امروز؛ همدانی که با قدمت سه هزارساله همچنان استوار در جوار الوند ایستاده و چشم به روزهایی روشن پیش‌رو دوخته است.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/ ق



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید