رئیس‌جمهور گفت: هشت هزار مگاوات ظرفیت تولید برق به همت دولتمردان و بخش خصوصی وارد مدار شده است که نقشی مهم در کاهش ناترازی انرژی در کشور دارد.

به گزارش پردیسان آنلاین از سمنان، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی که در قالب سفر یک‌روزه، صبح امروز _پنجشنبه سی‌ام فروردین_ وارد سمنان شده بود، از دو واحد گازی در نیروگاه شهید باکری سمنان بهره‌برداری کرد و تعداد واحدهای گازی به چهار واحد رسید که نویدبخش افزایش ظرفیت تولید برق کشور است.

نیروگاه شهید باکری سمنان قبل از دولت سیزدهم ۳۶۰ مگاوات برق تولید می‌کرد که با افتتاح فازهای بعدی ظرفیت تولیدی این نیروگاه در مجموع در این دولت به ۱۱۰۰ مگاوات رسید.

نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان معروف به نیروگاه شهید باکری با هدف احداث چهار واحد ۱۸۳ مگاواتی از سال ۸۷ احداث شده بود در دولت سیزدهم مورد حمایت قرار گرفت و تمام چهار واحد ساخته شد.

نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان با ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معادن و فلزات با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد.

دو واحد تولید برق این نیروگاه از زمان تأسیس دارای ظرفیت ۱۶۰ مگاواتی بود، همچنین احداث دو واحد جدید این نیروگاه سال ۱۴۰۱ آغاز شد که نخستین واحد آن در مدت کمتر از پنج ماه، با شبکه سراسری سنکرون شد و در ادامه واحد چهارم این نیروگاه فروردین با شبکه سنکرون شد.

فاز دوم نیروگاه گازی سمنان در قالب تأمین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته در شرایط ایزو اجرایی شده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان معروف به نیروگاه شهید باکری، در کیلومتر ۱۰ بزرگراه سمنان-دامغان واقع است که در دی ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید؛ این نیروگاه یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۶۸۶ مگاوات برق است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در آئین افتتاح طرح توسعه نیروگاه شهید باکری سمنان افزود: ۲۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق در کشور وجود داشت که با همت، تلاش و همراهی وزارت نیرو و صنعت، معدن و تجارت بخشی از این کمبود با اقدام جهادی در زمینه افزایش ظرفیت تولید برق رفع شد.

وی ادامه داد: وارد مدار شدن هشت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق در یک اقدام جهادی، بخشی از ناترازی‌ها کاهش یافت.

وی بیان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات وارد مدار شده است که افزایش این میزان ظرفیت تولید برق در مدت زمان کوتاه، جای قدردانی دارد.

آیت الله رئیسی بیان کرد: بخش دولتی و خصوصی در کنار هم نشان داده می‌توان کارها و طرح‌های بزرگ را با تکیه بر متخصصان بومی به سرانجام رساند.