کمبود پارکینگ در کلانشهر قم که دومین مقصد گردشگری کشور به شمار می رود سالیانی است که به معضلات شهری تبدیل شده است لذا مدیریت شهری تلاش دارد تا با نهضت پارکینگ سازی این معضل را حل و فصل نماید.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ قم دومین مقصد گردشگری مذهبی کشور است و سالانه پذیرای بیش از ۲۰ میلیون زائر داخلی و خارجی است به ویژه در مناسبت های خاص مانند اعیاد مذهبی، نیمه شعبان و هم چنین محرم و صفر با معضلی روبرو است که طی سالیانی در این کلانشهر خودنمایی می کند با توجه به معابر تنگی که در هسته مرکزی شهر قم واطراف حرم وجود دارند در مناسبت های ویژه مذهبی و اعیاد و مناسبت های مختلف، ترافیک سنگین بوجود می آید و معابر شهر را قفل می کند.
نبود پارکینگ کافی در کلانشهری مانند قم که میزبان زائران و مجاوران کریمه اهل بیت (ع) معضلی امروزی نیست بلکه سالیانی است که که شهروندان قمی و زائران با آن دست و پنجه نرم می می کنند زائری نیست که به محض ورود به قم و هسته مرکزی شهر با معضل بار ترافیکی و نبود پارکینگ روبرو نباشد می توان یکی از دلایل عدم ماندگاری گردشگران و زائران در شهر کریمه اهل بیت (ع) همین معضل پارکینگ ها باشد چرا که زائری که با خودروی شخصی خود قصد تردد در هسته مرکزی شهر را دارد باید از نبود پارکینیگ و ازسویی سنگینی ترافیک سرگردان بماند .
سالیانی پروژه پارکینگ ضلع شرقی به عنوان استراتژیک ترین پروژه شهری برای کاهش بار ترافیک و معضل نبود پارکینگ از سوی مدیریت شهری در حال پیگیری است اخیرا شورای اسلامی شهر قم و مدیریت شهری با انسجام برای کاهش معضلات کمبود پارکینگ در کلانشهر قم گام های جدی برداشته و اکنون هم پروژه پارکینگ ضلع شرقی را در دست اجرا دارد و هم در خیابان امام خمینی که از مناطق مهم و پرتردد در هسته مرکزی شهر به شمار می رود در حال ساخت پارکینگ طبقاتی است.

هسته مرکزی و معضل بارترافیکی و نبود جایی برای پارک خودرو

یکی از شهروندان قمی در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: قم یک شهر زائر پذیر است مدیران شهری و مسئولان اجرایی باید برای آنها پارکینگ که از اساسی ترین زیرساخت برای شهر قم می باشد احداث کنند اما متاسفانه با نزدیک شدن به هر مناسبتی به ویژه در نیمه شعبان که ترافیک سنگین در محور مسجد جمکران به وجود می آورد تنها حل آنها مانند مسکنی است که فقط برای این ایام مناسب است .
محمدرضا بیطرفان می افزاید: زیر ساختی مانند پارکینگ مهم ترین معضل شهری است که هم شهروندان قمی و هم زائران با آن دست و پنجه نرم می کنند اگر قم پارکینگ مناسب داشت شاهد ماندگاری زائران بیشتری در قم بودیم به همین دلیل مسافر به محض این که زمانی را برای زیارت سپری می کند فوری تصمیم می گیرد که شهر قم را ترک کند.
یکی از زائران که از شهرهای شمالی برای زیارت و حضور برای مراسم دهه اول محرم به قم سفر کرده درباره معضل پارکینگ در قم بیان می کند: یش از هر چیزی که در قم حس می شود معضل کمبود پارکینگ است از سویی هم شهروندان با خودروی شخصی تردد می کنند زائران هم برای رسیدن به حرم از خودروی شخصی استفاده می کنند از سویی معابر قم هم ظرفیت این حجم از ترافیک را ندارد و من مشاهده کردم که با حضور حتی یک هیات کم جمعیت کل شهر را قفل می کند.
سید علی حسینی می افزاید: ایجاد پارکینگ در هر منطقه به ویژه در هسته مرکزی شهر امری مهم به شمار می رود در منطقه نزدیک به مجتمع معروف زمزم خودرو و اتوبوس های زائران عراقی با مشکلات بسیاری در تردد روبرو می شوند و باید مسافت های بسیاری را پیاده طی کنند آن هم در شرایط گرمی هوای شهری مانند قم همچنین زائران سالمند که باید فکری به حال آنها شود.

شهروندان قمی منتظر تعیین تکلیف پارکینگ ضلع شرقی حرم هستند

یکی از شهروندان قمی با گلایه از مدت دار شدن سروسامانی پروژه معرف ضلع شرقی حرم مطهر می گوید: چندین سال این پروژه رها شده است گویا مسئولان فراموش کرده اند در مناسبت های ویژه میلیون ها زائر به قم می آیند در همین روزها مشاهده کنید هنوز به روز عاشورا نرسیدیم قم قفل شده است چرا پارکینگ شرقی که می تواند تاثیر مثبتی در ساماندهی بار ترافیک و معضل پارکینگ داشته باشد تعیین تکلیف نمی شود؟
به گفته مرتضی بهشتی پور؛ افزایش تردد خودروها و وسایل نقلیه در سطح شهرهای بزرگ علاوه بر این که باعث آلودگی هوا و افزایش ترافیک شهری می‌شود، معضلی بزرگ یعنی کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر را نیز به وجود آورده است. نبود جای پارک مناسب و همچنین معضل نبود پارکینگ مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

احداث پارکینگ رویکرد مهم شورای اسلامی شهر قم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به احداث پارکینگ بعنوان رویکرد مهم اعضای شورای اسلامی شهر در دوره ششم می گوید: با توجه به این که در قم شرایط حمل و نقل عمومی ما استاندارد لازم را ندارد و این حمل و نقل سهم ناچیزی در سفرهای دورن شهری دارد و از سویی پارکینگ در شهر قم هم بسیار اندک و به دلیل نبود پارک سوارهایی زائران بیشتر در تردد با خودروی شخصی استفاده می کنند لذا این امر باعث معضلات ترافیکی در هسته مرکزی شهر می شود.
سید مجمد حسین دهناد در ادامه می افزاید: از ابتدای شروع دوره ششم شورای اسلامی شهر قم مهم ترین رویکرد ما احداث پارکینگ و حل معضل کمبود آن در شهر قم بود و این امر را بارها به متولیان امر متذکر شده ایم و این مهم را با جدیت هم پیگیری کرده ایم حتی برای نخستین بار در مدیریت شهری ما این امر را پیگیری کردیم که منابع حاصل از حذف و کسر پارکینگ که از مالکینی که به هر دلیلی فضای پارکینگ در کاربری های خود اختصاص نداده اند را در قالب یک حساب جداگانه به امر احداث پارکینگ اختصاص یابد.
به گفته وی، شهرداری می تواند از این ردیف منابع مالی در کنار اعتبارات و ردیف بودجه های شهری که به واسطه ماموریت برای احداث پارکینگ شهری در اختیار دارد در احداث پارکینگ اقدامات موثری را بردارد.

جانمایی ۶۰ ناحیه ترافیکی در طرح جامع حمل و نقل شهر قم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اشاره به طرح جامع حمل و نقل ترافیک که افق هایی را برای معضلات ترافیکی در شهر قم در ان دیده شده بیان می کند: به طبع نیاز به بررسی دقیق قسمت ها و نقاطی که با کمبود فضای پارکینگ دارند باید صورت گیرد در معاونت حمل و نقل اخیرا طرح جامع حمل و نقل در سند بالادستی استان مطرح و برای ترافیک شهر قم هم افق هایی دیده شده است.
دهناد می افراید: مهم ترین فصلی که در این طرح به آن پرداخته شده نهضت پارکینگ سازی برای کلانشهر قم است برای این منظور ۶۰ ناحیه ترافیکی در محدوده مرکزی شهر دیده وجانمایی شده که در آن تعداد تقاضا و تعداد فضایی که وجود دارد را از هم کسر ومشخص شده که در هر ناحیه ترافیکی چه تعداد پارکینگ نیاز و یا کمبودهایی وجود دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اختصاص ردیف بودجه و اعتبارات برای پارکینگ در قم می گوید: لکه هایی برای احداث پارکینگ و زمین هایی که شهرداری تملک کرده و هم چنین زمین های عمومی که در اختیار شهرداری است برای پارکینگ شناسایی شده و با توجه به منابعی که در اختیار مدیریت شهری است می توان نهضت پارکینگ سازی را اجرا کرد برای سال ۱۴۰۲ اعتباری به ارزش ۶۰ میلیارد تومان برای عملیات عمرانی و هم چنین ۱۲۰ میلیارد تومان برای لکه هایی که نیاز به تملک دارند نیز اختصاص یافته که مدیریت شهری می تواند عملیات پارکینگ هم سطح و یا طبقاتی را در آن اجرا کند.

ساخت پارکینگ طبقاتی در خیابان امام خمینی برای کاهش بار ترافیکی

دهناد عنوان می کند: پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر است که تقریبا نزدیک به ۱۷۰۰ فضا برای پارکینگ پیش بینی شده در ۳ طبقه با مشارکت بخش خصوصی، حفاری آن را شروع کرده در ۳ طبقه منفی و پایانه در حال اجرا است که با ساماندهی و تعیین تکلیف آن می تواند بار ومعضلات ترافیک در هسته مرکزی را حل کند.
وی درباره پروژه پارکینگ طبقاتی خیابان امام خمینی هم اشاره و می افزاید: پروژه پارکینگ در خیابان امام خمینی جانمایی شده است که تقریبا روی محدوده اعیانی ۱۵ کیلومترمربع خیابان امام خمینی طراحی شده است ۶ طبقه برای آن در نظر گرفته شده در طبقه همکف ۳۳ پارکینگ در نظر گرفته شده که ۳ طبقه آن پارکینگ برای معلولان اختصاص یافته در هر طبقه ۴۱ پارکینگ معمولی و ۳ پارکینگ نیز پیش بینی شده است .
دهناد می افزاید: در مجموع ۳۰۰ سلول فضا برای پارکینگ دارد که تا حدی می تواند مشکلات محدوده معابر این منطقه را مرتفع کند پارکینگ محدوده امام خمینی مشارکتی نیست از منابع داخلی شهرداری است و پیمانکار آن سازمان توسعه وعمران شهرداری است هم چنین پارکینگ دیگری به نام پارکینگ بنفشه در چهل اختران هم از منابع داخلی در حال اجرا است و پارکینگ شرقی با مشارکت سرمایه گذار و بخش خصوصی در حال انجام است .

پارکینگ طبقاتی امام خمینی و حل معضلات ترافیکی هسته مرکزی شهر

مسعود بخشی مدیر عامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم می گوید: پروژه پارکینگ امام خمینی با هدف تامین پارکینگ های عمومی در هسته مرکزی شهری و مناطق و محدوده های پر تردد اجرا شده است با زیربنای ۱۷ هزار و ۸۰۰ متر مربع استارت خورده است هم اکنون با پیشرفت ۱۰ درصد در مرحله تکمیل فونداسیون قرار دارد ۷۷۰ هزار کیلوگرم آرماتور مصرفی پروژه است ۲۱۶ هزار کیلوگرم آن در فونداسین تکمیل شده است و این پروژه برای ۳۳۷ پارکینگ در ۷ طبقه پیش بینی شده است.
وی افزود:یکی از موانع این پروژه تردد خودروهای میکسر در هسته مرکزی شهر و میدان سعیدی می باشد که به همین منظور بتن ریزی در روزهای تعطیل و ساعات کم تردد انجام می گیرد تا روند پروژه را با کندی مواجه نشود.
بخشی ادامه داد:در چند روز آینده عملیات ستون گذاری طبقه همکف پروژه انجام می شود و اجرای سقف های طبقات بعد انجام می شود.

شعاع دسترسی شهروندان قمی به پارکینگ کاهش می‌یابد

رضا خانه‌زاد یزدی با اشاره به اهمیت تصمیم‌گیری برای نحوه اجرای نهضت پارکینگ در شهرداری قم، اظهار کرد: وقتی یک نقطه را به پارکینگ طبقاتی تبدیل می‌کنیم، تا شعاعی نمی‌توانیم پارکینگ دیگری ایجاد کنیم، چراکه تمام انرژی و هزینه شهرداری صرف آن نقطه شده است.
وی ادامه داد: در نقاطی که جاذب سفر است، برای این موضوع لازم است که اقدامات ویژه‌تری انجام شود، اما اینکه در یک محور به پارکینگ طبقاتی بسنده کنیم و گمان کنیم معضل پارکینگ حل‌شده است، صحیح نیست.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه به‌جای اینکه در یک محور یک پارکینگ طبقاتی ایجاد کنیم، می‌توانیم چند پارکینگ روباز با متراژهای ۸۰۰ تا هزار مترمربع ایجاد کنیم، اضافه کرد: این در حالی است که برای پارکینگ طبقاتی به عددی حدود دو هزار مترمربع نیاز داریم.
وی ادامه داد: بر اساس فرهنگ شهروندی که در شهر قم قالب است، چندان متداول نیست که شهروندان بخواهند از تمام طبقات پارکینگ‌های طبقاتی استفاده کنند.
خانه‌زاد یزدی تاکید کرد: این موضوع شاید دور از ذهن باشد که شما در طبقه پنجم یک ساختمان خودروی خود را پارک کنید و بعد با آسانسور از ساختمان خارج شوید تا به امور روزمره برسید.
وی تصریح کرد: وقتی پارکینگ‌های کوچک و متوسط را در شهر احداث می‌کنیم، می‌توانیم شعاع دسترسی مردم به این مکان‌ها را کاهش دهیم، درنتیجه رضایت‌مندی و استقبال مردم بالاتر خواهد رفت.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به برگزاری جلسات منظم برای شناخت اراضی مستعد پارکینگ در سطح شهر قم ادامه داد: محاسبه بانک املاک در حوزه پارکینگ در شهرداری قم از سال گذشته آغاز شده بود که با رویکرد پارکینگ‌های موضعی با مساحت متوسط در حال ادامه است.
وی اضافه کرد: چند پروژه پارکینگ طبقاتی مانند خیابان امام خمینی (ره) و میدان ارتش در حال اجرایی شدن است که به این ظرفیت‌ها اضافه خواهد شد.
خانه‌زاد یزدی با اشاره به ظرفیت خالی در پارکینگ‌های موجود، گفت: این مشکل به دلیل قوی نبودن اعمال قانون در شهر قم است. اگر اعمال قانون قوی باشد، دیگر پارک دوبل و پارک‌های غیرمجاز نخواهیم داشت و مردم به دنبال پارکینگ خواهند بود.وی در پاسخ به این سؤال که آیا به ازای هر پارکینگی در ساخت‌وسازها حذف می‌شود می‌توان پارکینگ ایجاد کرد گفت: به‌صورت اصولی این کار باید شدنی باشد اما در عمل وقتی می‌بینیم که فاصله میان قیمت زمین و قیمت حذف پارکینگ زیاد است، متوجه خواهیم شد که یک حذف پارکینگ منجر به ساخت یک پارکینگ نخواهد شد.

  • نویسنده : هیفا پردل